Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022
CiteertitelBeleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  2. Beleidsplan integrale schuldhulpverlening gemeente Hulst 2021 - 2024
  3. artikel 4 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  4. artikel 6 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  5. artikel 7 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-04-2022Nieuwe regeling

08-03-2022

gmb-2022-94703

nummer 264533. Besluitenlijst B&W d.d. 8-3-2022.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Hulst;

 

Gelet op

  • -

    de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, met name de artikelen 3, 4, 6 en 7;

  • -

    het Beleidsplan integrale schuldhulpverlening gemeente Hulst 2021-2024;

  • -

    het advies van de Adviesraad sociaal domein gemeente Hulst;

  • -

    het advies van de Cliëntenraad Sociale Zekerheid gemeente Hulst.

BESLUIT

 

Vast te stellen: de Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    cliënt: persoon aan wie op grond van deze wet schuldhulpverlening wordt gegeven;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst;

  • c.

    inwoner: degene die als ingezetene in de basisregistratie personen van de gemeente Hulst is ingeschreven;

  • d.

    bedreigende situatie: gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering;

  • e.

    schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;

  • f.

    wet: wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Alle inwoners van de gemeente Hulst van 18 jaar en ouder.

Artikel 3 Toegang schuldhulpverlening

Het college beslist op het verzoek tot toelating tot de schuldhulpverlening rekening houdend met het bepaalde in het beleidsplan Integrale schuldhulpverlening gemeente Hulst 2021-2024 en deze beleidsregels.

Artikel 4 Wacht- en doorlooptijd

  • 1.

    Het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag wordt vastgesteld, vindt plaats binnen vier weken nadat:

    • a.

      een inwoner zich tot het college wendt voor schuldhulpverlening; of

    • b.

      het college een signaal als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel b van de wet heeft ontvangen, in het geval de inwoner het aanbod heeft geaccepteerd.

  • 2.

    Indien sprake is van een bedreigende situatie geldt een termijn van drie werkdagen.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1.

    Cliënt is verplicht uit eigen beweging mededeling te doen van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.

  • 2.

    Cliënt is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het nakomen van afspraken;

    • b.

      geen nieuwe schulden aangaan;

    • c.

      het zich houden aan de bepalingen in het plan van aanpak.

  • 3.

    Wanneer er sprake is van een betalingsachterstand op de hypotheek of huur zal het college onderzoeken hoe tot een oplossing gekomen kan worden. Cliënt mag pas besluiten om te verhuizen naar een andere woonruimte als er overleg is geweest met de betrokken schuldhulpverlener om de gevolgen van verhuizing voor het schuldhulptraject te bespreken.

  • 4.

    Cliënt is verplicht zich tot het uiterste in te spannen om zijn inkomsten te vergroten tot het maximaal haalbare.

  • 5.

    Cliënt is verplicht mee te werken aan het oplossen of verminderen van psychosociale of verslavingsproblematiek als dit noodzakelijk is om een (toekomstig) traject succesvol af te kunnen ronden of om terugval met betrekking tot de genoemde problematiek te voorkomen.

Artikel 6 Weigeren en beëindigen

  • 1.

    Indien cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de wet en artikel 5 van deze beleidsregels, besluit het college om schuldhulpverlening (tijdelijk) te weigeren dan wel te beëindigen.

  • 2.

    Indien minder dan 1 jaar voorafgaand aan de dag waarop het verzoek is ingediend, door cliënt een traject schuldregeling is doorlopen (minnelijk en/of wettelijk) besluit het college om een aanvraag schuldhulpverlening te weigeren, tenzij er sprake is van overmacht bij de cliënt. Het college kan ten allen tijde informatie en advies geven of doorverwijzen.

Artikel 7 Beëindiginggronden

Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, besluit het college tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

  • 1.

    Op grond van - later gebleken - onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan de verzoeker is toegekend, en een andere beslissing zou zijn genomen als deze gegevens ten tijde van de besluitvorming bij het college bekend waren geweest;

  • 2.

    De cliënt niet of niet langer tot de doelgroep behoort;

  • 3.

    De geboden ondersteuning, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de cliënt, niet of niet langer doelmatig is;

  • 4.

    De inkomens-, woon- of leefsituatie van de cliënt dermate onzeker is, dat schuldhulpverlening niet of nog niet mogelijk is;

  • 5.

    De cliënt zich misdraagt tegenover medewerkers van de gemeente Hulst;

  • 6.

    De cliënt verzoekt het schuldhulptraject te stoppen of te beëindigen;

  • 7.

    De cliënt niet voldoet aan de gestelde voorwaarden;

  • 8.

    De cliënt in staat is om zijn schulden zelf te regelen dan wel in staat is de schulden zelfstandig te beheren;

  • 9.

    De cliënt succesvol het schuldhulptraject heeft afgerond;

  • 10.

    De cliënt is overleden.

Artikel 8 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2012” die laatstelijk zijn vastgesteld op 29 mei 2012 worden ingetrokken.

  • 2.

    Deze regeling gaat in per 1 april 2022 en wordt aangehaald als “Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Hulst 2022”.

Burgemeester en Wethouders van Hulst,

secretaris,

S. terWal

burgemeester,

J.F.Mulder

Algemene toelichting

 

In het Beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2021-2024 van de gemeente Hulst is de visie op schuldhulpverlening beschreven. Onderhavige regeling is gebaseerd op dit beleidsplan en legt nadere regels vast m.b.t. toelating en uitsluiting en het stellen van voorwaarden. Achterliggende gedachte is dat het college behoefte heeft aan heldere spelregels: de inwoner weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij of zij zich dient te houden. Voor het college is duidelijk welke verplichtingen aan de inwoner opgelegd kunnen worden en wanneer schuldhulpverlening kan worden geweigerd of beëindigd. Een belangrijk gegeven is dat de gemeentelijke schuldhulpverleningspraktijk met de inwerkingtreding van de wet onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. Het is daarom van belang dat de regels m.b.t. toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp een juridische grondslag hebben.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de wet.

Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Schuldhulpverlening staat in beginsel open voor alle inwoners van de gemeente Hulst van 18 jaar en ouder. Hieronder vallen ook zelfstandig ondernemers zonder personeel. Gelet op artikel 3 lid 5 van de wet kan het college in bijzondere omstandigheden ook schuldhulpverlening verlenen aan inwoners uit andere gemeenten.

Artikel 3 Toegang schuldhulpverlening

Het college beoordeelt zorgvuldig of een inwoner in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Hierbij wordt de verantwoordelijkheid en eigen kracht van de inwoner meegewogen. Voor regelbare en beheersbare schulden wordt naar passende ondersteuning verwezen. Daar waar de inwoner de problematische schulden niet langer op eigen kracht kan aflossen, wordt schuldhulpverlening ingezet.

Artikel 4 Wacht- en doorlooptijd

In dit artikel is vastgesteld op welk moment de mondelinge of schriftelijke hulpvraag wordt vastgesteld. Het college heeft een aantal taken op gebied van hulp bij geldzorgen en schulden belegd bij de plaatselijke welzijnsorganisatie. Inwoners kunnen zich bij de welzijnsorganisatie melden. Wanneer de inschatting is dat de inwoner schuldhulpverlening nodig heeft, zal de inwoner worden doorverwezen naar het gemeentelijke loket voor schuldhulpverlening.

Artikel 5 Verplichtingen

Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van cliënten zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject. De opsomming van verplichtingen in lid 2 is niet limitatief. Om te voorkomen dat de bestaande schuldeisers worden benadeeld, is het niet toegestaan dat cliënten zonder overleg met de betrokken schuldhulpverlener een nieuwe woonruimte betrekken (lid 3). Immers, er zou dan minder inkomen kunnen overblijven voor de aflossing van schulden. In lid 4 is benoemd dat cliënt zich dient in te spannen om zijn inkomsten te vergroten. Hiermee wordt beoogd dat de afloscapaciteit vergroot wordt. Mogelijkheden hiervoor worden onderzocht in nauw overleg met cliënt. In lid 5 is beschreven dat de cliënt dient mee te werken aan oplossen of verminderen van problematiek die het schuldhulptraject kan belemmeren. Om toe te werken naar een duurzaam schuldenvrije toekomst dienen immers niet alleen de schulden maar ook eventuele onderliggende problematiek verholpen te worden. Het college biedt maatwerk. Voor cliënten waar onderliggende problematiek (voorlopig) niet opgelost kan worden, wordt gezocht naar ondersteuning om de financiële situatie stabiel te houden en verdere schulden te voorkomen.

Artikel 6 Weigeren en beëindigen

Indien cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 5, besluit het college om schuldhulpverlening te weigeren dan wel te beëindigen. Alvorens dat te doen wordt cliënt eenmaal een termijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die hiervoor geldt, dient een redelijke te zijn conform de Awb. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.

Komt cliënt ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan gaat het college alsnog over tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.

Artikel 7 Beëindiginggronden

In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening wordt beëindigd. Het artikel laat in ieder geval de werking van artikel 6 onaangetast. In het geval van beëindiging zoals genoemd in lid 3 en 4 van dit artikel wordt in een dergelijk geval bekeken hoe het college de inwoner kan ondersteunen, zodanig dat diens schuldensituatie niet verergert. In dergelijke gevallen kan een vorm van duurzaam financiële dienstverlening gegeven worden.

Artikel 8 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid 1) en/of onvoorziene (lid 2) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.