Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Gemeente Rhenen - Beleidsregel tegenprestatie naar vermogen Rhenen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Rhenen - Beleidsregel tegenprestatie naar vermogen Rhenen 2022
CiteertitelBeleidsregel tegenprestatie naar vermogen Rhenen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Beleidsregel Tegenprestatie Participatiewet gemeente Rhenen 2017, wordt ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Participatiewet
  3. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
  4. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe beleidsregel

18-01-2022

gmb-2022-94559

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Rhenen - Beleidsregel tegenprestatie naar vermogen Rhenen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;

 

overwegende dat:

het wenselijk is een nadere beschrijving te geven van de wijze waarop het college uitvoering geeft aan de Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Rhenen 2022;

 

gelet op:

• de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

• de bepalingen van de Verordening Tegenprestatie Rhenen 2022;

 

besluit:

vast te stellen de Beleidsregel Tegenprestatie Participatiewet gemeente Rhenen 2022

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken;

  • b.

    cliënt: inwoner die een vorm van ondersteuning ontvangt van de gemeente op grond van de Wmo, Pw etc.;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;

  • d.

    gemeente: gemeente Rhenen;

  • e.

    ingezetene of inwoner: een natuurlijke persoon die zijn woonstede heeft in Rhenen. Dit kan ook een ex-gedetineerde betreffen van wie duidelijk is dat hij zijn woonstede heeft in Rhenen, althans voor zover niet blijkt dat hij door zijn wil en daden zijn woonstede in Rhenen heeft willen opgeven (zie artikelen 1:10 en 1:11 BW);

  • f.

    IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW)

  • g.

    IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

  • h.

    mantelzorg: mantelzorg als bedoeld als bedoeld in artikel 1.1.1. van de Wmo;

  • i.

    Pw: Participatiewet

  • j.

    tegenprestatie: het verrichten van naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing van de arbeidsmarkt;

  • k.

    uitkering: een uitkering op grond van de Pw, de IOAW en de IOAZ;

  • l.

    vrijwilligerswerk: werk dat in enig verband onverplicht en onbetaald wordt verricht, voor anderen of de samenleving;

 

Hoofdstuk 2 De tegenprestatie naar vermogen

Artikel 2 Procesomschrijving

  • 1.

    Het college informeert belanghebbende dat van hem/haar een tegenprestatie wordt verwacht.

  • 2.

    De belanghebbende krijgt de gelegenheid om aantoonbaar te maken dat hij of zij reeds iets doet dat naar aard en omvang minimaal vergelijkbaar is met een tegenprestatie of redelijkerwijs noodzakelijk is zoals mantelzorg, vrijwilligerswerk of parttime betaalde arbeid.

  • 3.

    Het college beziet of belanghebbende in aanmerking komt voor een ontheffing.

  • 4.

    Als er geen sprake kan zijn van een ontheffing krijgt belanghebbende 8 weken de tijd om op zoek te gaan naar een geschikte tegenprestatie. Deze zoekperiode van 8 weken kan door het college tweemaal met 4 weken worden verlengd.

  • 5.

    Belanghebbenden die zelf geen tegenprestatie kunnen vinden ondersteunen we door handvatten te bieden bij het gericht zoeken. Hierbij kan gedacht worden aan de vrijwilligerscentrale, initiatieven in de wijk, activiteiten bij (sport-)verenigingen enz.

  • 6.

    Indien het college niet binnen 8 weken na het verstrijken van de zoekperiode zoals bedoeld in lid 4 een geschikte activiteit kan aanbieden aan belanghebbende, kan het college belanghebbende tijdelijk ontheffen van de verplichting tot het verrichten van een tegenprestatie.

  • 7.

    Belanghebbenden die echt niet willen krijgen een aanbod.

  • 8.

    Als belanghebbende uiteindelijk niet wil voldoen aan de verplichting tot tegenprestatie kan op basis van artikel 7 van de afstemmingsverordening een maatregel worden opgelegd.

 

Artikel 3 Duur en omvang

In artikel 4.4.4 van de Verordening is de maximale duur en omvang van een tegenprestatie opgenomen.

 

Artikel 4 Vergoedingen

  • 1.

    Een belanghebbende mag van een desbetreffende organisatie een onkostenvergoeding op basis van de daadwerkelijk gemaakte kosten ontvangen.

  • 2.

    Wanneer een Verklaring omtrent gedrag noodzakelijk is voor het uitvoeren van de tegenprestatie wordt deze bekostigd door de organisatie waarvoor de tegenprestatie wordt uitgevoerd.

  • 3.

    Wanneer de belanghebbende niet onder de verzekering valt van de organisatie waar de tegenprestatie wordt uitgevoerd, sluit de gemeente hiervoor een verzekering af.

 

Artikel 5 Verplichting en controle

  • 1.

    De verplichting tot een tegenprestatie naar vermogen wordt middels een beschikking door het college opgelegd, met als bijlage een plan van aanpak waarin de afspraken met de belanghebbende en de tegenprestatieplaats zijn vastgelegd.

  • 2.

    Als de belanghebbende niet of in onvoldoende mate meewerkt aan de opgelegde tegenprestatie naar vermogen, wordt deze gedraging gesanctioneerd op grond van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ Rhenen 2022..

 

Artikel 6 Klussen die in aanmerking komen voor de tegenprestatie

  • 1.

    Bij de tegenprestatie gaat het om maatschappelijk nuttige activiteiten.

  • 2.

    De belanghebbende krijgt altijd eerst de keuze en de ruimte om zelf activiteiten te vinden die aansluiten bij zijn of haar behoeften en kwaliteiten.

  • 3.

    Bij de uitvoering van de tegenprestatie wordt verdringing voorkomen. Het college hanteert hierbij de volgende spelregels:

    • a.

      het mag niet gaan om activiteiten waarvoor belanghebbende of een ander, normaal gesproken betaald wordt of eerder (minder dan één jaar geleden) nog betaald werd. Dit is het geval als eerder bestaande arbeidsplaatsen met vergelijkbare werkzaamheden binnen deze periode zijn wegbezuinigd bij de betreffende (overheids-) organisatie;

    • b.

      er mag geen vacature openstaan voor dezelfde of bijna dezelfde activiteiten als die bij de tegenprestatie zouden worden uitgevoerd;

    • c.

      het gaat om onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid (additioneel) en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt;

    • d.

      het gaat om additionele werkzaamheden die aanvullende activiteiten omvatten die onder normale bedrijfseconomische omstandigheden niet rendabel zijn om een gezonde bedrijfsvoering op orde te houden;

    • e.

      het betreft kortdurende werkzaamheden, beperkt in omvang en duur.

 

Artikel 7 Intrekking oude regeling

De Beleidsregel Tegenprestatie Participatiewet gemeente Rhenen 2017, wordt ingetrokken.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

De Beleidsregel treed in werking op 1 januari 2022.

 

Artikel 9 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregel tegenprestatie naar vermogen Rhenen 2022.

 

De secretaris,

de burgemeester,

P. Bonthuis

drs. J.A. van der Pas

 

 

 

 

Vastgesteld in de vergadering van 18 januari 2022