Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Regeling commissies van advies aan het college 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling commissies van advies aan het college 2022
CiteertitelRegeling commissies van advies aan het college 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-2022nieuwe regeling

15-02-2022

gmb-2022-92964

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling commissies van advies aan het college 2022

Het college van Bunschoten;

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen:

 

De regeling commissies van advies aan het college 2022

Artikel 1 Instelling

Er zijn de volgende adviescommissies aan het college:

 

  • 1.

    de marktcommissie;

  • 2.

    de verkeerscommissie;

  • 3.

    de woonruimtecommissie;

  • 4.

    de museumhavencommissie;

  • 5.

    de groencommissie;

  • 6.

    de horecacommissie;

Artikel 2 Taakomschrijving

  • 2.1

    De marktcommissie heeft tot taak het college te adviseren over alle zaken die de markt betreffen;

     

  • 2.2

    De verkeerscommissie heeft tot taak het college te adviseren over allerhande verkeersonderwerpen en dan met name ten aanzien van de bevordering van de verkeersveiligheid in de gemeente. Zij brengt in dat verband o.a. adviezen uit over verzoeken van burgers over het nemen van bepaalde verkeersmaatregelen en houdt vier keer per jaar een spreekuur voor burgers;

     

  • 2.3

    De woonruimtecommissie heeft tot taak:

    • a.

      het houden van spreekuur om urgentieaanvragen van ingeschreven woningzoekenden te behandelen. Het gaat daarbij om zowel medische - als sociale urgenties voor (vervangende) woonruimte;

    • b.

      het college te adviseren over urgentieaanvragen overeenkomstig de urgentieparagraaf in de Huisvestingsverordening

  • 2.4

    De museumhavencommissie heeft tot taak het college te adviseren over het innemen van ligplaatsen in de Oude Haven.

     

  • 2.5

    De groencommissie heeft tot taak:

    • a.

      Het college te adviseren over het al dan niet verlenen van een omgevingsvergunning bij een aanvraag tot het vellen van een houtopstand die op de bomenlijst staat;

    • b.

      Adviseren bij prioriteiten van de te nemen maatregelen om tot een gezond en duurzaam bomenbestand te komen;

    • c.

      Adviseren over specifieke verzoeken die buiten het bomenbeleid vallen;

    • d.

      Adviseren een boom wel of niet te behouden als deze tussen de 1 en 2 meter van de erfgrens staat.

  • 2.6

    De horecacommissie heeft tot taak:

    • a.

      Het college te adviseren bij het al dan niet verlenen van aanvragen omgevingsvergunning met betrekking tot de nieuwvestiging van horeca binnen het horecaconcentratiegebied Bunschoten zoals genoemd in het bestemmingsplan ‘Spakenburg – Centrum’.

    • b.

      Het college te adviseren bij het al dan niet verlenen van aanvragen omgevingsvergunning met betrekking tot de nieuwvestiging van afhaalzaken binnen de bestemming centrum zoals genoemd in het bestemmingsplan ‘Spakenburg – Centrum’.

Artikel 3 Samenstelling

  • 3.1

    De marktcommissie bestaat uit:

    • a.

      een voorzitter die door het college uit zijn midden wordt benoemd; het college benoemt ook een lid die bij afwezigheid van de voorzitter deze vervangt.

    • b.

      vier leden, te weten twee marktkooplieden, door de marktkooplieden aan te wijzen uit hun midden en door het college te benoemen, één vertegenwoordiger van de plaatselijke centrumondernemers, aan te wijzen door het samenwerkingsverband van centrumondernemers en door het college te benoemen en een burgerlid, niet zijnde ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, door het college te benoemen.

  • 3.2

    De verkeerscommissie bestaat uit:

    • a.

      een voorzitter die door het college uit zijn midden wordt benoemd; het college benoemt ook een lid die bij afwezigheid van de voorzitter deze vervangt,

    • b.

      vier leden, te weten één vertegenwoordiger van de Politie Midden Nederland, District Utrecht, één vertegenwoordiger van VVN afdeling Bunschoten,aangewezen door het bestuur van VVN afdeling Bunschoten, en twee burgerleden, niet zijnde ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, door het college te benoemen.

  • 3.3

    De woonruimtecommissie bestaat uit:

    • a.

      drie burgerleden uit de plaatselijke bevolking, niet zijnde ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, door het college te benoemen; de te benoemen leden dienen zo goed mogelijk een afspiegeling te vormen van de plaatselijke bevolking

    • b.

      een voorzitter die uit het midden van de leden van de woonruimtecommissie wordt aangewezen; de woonruimtecommissie benoemt tevens een lid van de commissie die bij afwezigheid van de voorzitter, deze vervangt.

  • 3.4

    De museumhavencommissie bestaat uit:

    • a.

      Een voorzitter, tevens lid, te weten de ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt, belast met het taakveld cultuurhistorie en erfgoed. De museumhavencommissie benoemt tevens uit haar midden een vervangend voorzitter

    • b.

      Twee leden, te weten een vertegenwoordiger van de vereniging ‘De Bruine Vloot’ en een een lid van het Centrum voor Erfgoed en Cultuur.

  • 3.5

    De groencommissie bestaat uit:

    • a.

      Een voorzitter die door het college uit zijn midden wordt benoemd; het college benoemt ook een lid die bij afwezigheid de gekozen voorzitter vervangt.

    • b.

      Vier leden, een ambtenaar van de afdeling Groen, een externe adviseur en twee burgerleden, niet zijnde ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt door het college te benoemen.

  • 3.6

    De horecacommissie bestaat uit:

    • a.

      Een voorzitter die uit het midden van de leden van de horecacommissie wordt aangewezen; de horecacommissie benoemt ook een lid van de commissie die bij afwezigheid van de voorzitter, deze vervangt.

    • b.

      Leden, te weten een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland, een vertegenwoordiger van lokale horeca, twee niet horeca gerelateerde (oud) ondernemers voorgedragen door het samenwerkingsverband van centrumondernemers, een burgerlid en een ambtelijk adviseur vanuit centrumbeleid door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt.

  • 3.7

    Aan een commissie kunnen voor één of meerdere vergaderingen worden toegevoegd:

    • a.

      één of meerdere ambtenaren, aan te wijzen door de secretaris van de commissie;

    • b.

      één of meerdere externe deskundigen, die daartoe door de voorzitter, dan wel op verzoek van tenminste twee leden van een commissie worden uitgenodigd.

Artikel 4 Zittingsduur, benoeming en ontslag

  • 4.1

    De voorzitter en leden van een adviescommissie worden voor vier jaar benoemd;

     

  • 4.2

    Een voorzitter en leden van een adviescommissie kunnen tussentijds ontslag nemen. Dit doen zij door dit schriftelijk het college kenbaar te maken.

     

  • 4.3

    Een vacature in een adviescommissie wordt zo spoedig mogelijk opgevuld

Artikel 5 Secretaris

Het college benoemt op voorstel van de gemeentesecretaris een secretaris en een plaatsvervangend secretaris van een adviescommissie.

Artikel 6 De voorzitter

  • 6.1

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      wat de wet of deze verordening hem of haar verder opdraagt.

  • 6.2

    De voorzitter verleent het woord, formuleert de conclusies waarover advies zal worden uitgebracht en deelt het advies van de commissie mee.

     

  • 6.2

  • Op verzoek van een commissielid deelt de voorzitter de visie van dit commissielid mee.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 7.1

    Elke commissie vergadert zo dikwijls als dit door de voorzitter noodzakelijk wordt geacht, of door tenminste twee leden schriftelijk en met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Indien de vergadering is gevraagd door het vereiste aantal leden, wordt zij gehouden binnen veertien dagen, na het schriftelijk verzoek.

     

  • 7.2

    De voorzitter bepaalt dag en uur van de vergadering.

     

  • 7.3

    De voorzitter zorgt dat elk lid van een commissie, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste één week voor het houden van de vergadering, schriftelijk wordt uitgenodigd. De te behandelen zaken worden op de uitnodiging vermeld.

     

  • 7.4

    In spoedeisende gevallen kan aan de leden van de commissie schriftelijk advies gevraagd worden.

Artikel 8 Vergaderquorum

  • 8.1

    Een commissie kan slechts beraadslagen of adviseren indien tenminste de helft van haar leden aanwezig is.

     

  • 8.2

    Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel en met een tussentijd van tenminste 24 uur opnieuw een vergadering.

     

  • 8.3

    Op de vergadering bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Een commissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerdere vergadering was belegd, alleen beraadslagen of adviseren, indien tenminste de helft van haar leden aanwezig is.

Artikel 9 Advies

Na behandeling van het aanhangige voorstel of onderwerp brengen de leden van de commissie advies uit.

Artikel 10 Openbaarheid vergaderingen

  • 10.1

    De woonruimtecommissie vergadert, in verband met het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van aanvragers om een urgentieverklaring, niet in het openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

     

  • 10.2

    De verkeerscommissie, de marktcommissie, de museumhavencommissie, de groencommissie en de horecacommissie vergaderen in het openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 11.1

    De secretaris zorgt voor verslaglegging van de vergaderingen.

     

  • 11.2

    Het verslag houdt in:

    • a.

      de namen van de leden die aanwezig waren en de namen van de leden die afwezig waren en de namen van de overige aanwezigen als bedoeld in artikel 3.

    • b.

      een korte zakelijke weergave van het gesprokene;

    • c.

      het advies van de commissie;

    • d.

      op verzoek van een commissielid het advies van dit commissielid.

  • 11.3

    Aan het einde van het verslag wordt een lijst met toezeggingen/vragen opgenomen, die in principe voor de volgende vergadering moeten zijn uitgezocht dan wel behandeld.

     

  • 11.4

    Het verslag wordt vastgesteld en ondertekend door de voorzitter en de secretaris in de eerstvolgende vergadering.

     

  • 11.5

    De verslagen van de adviescommissies zijn openbaar tenzij de commissie anders beslist.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als 'Regeling commissies van advies aan het college 2022”.

Vastgesteld in de vergadering van het college van dinsdag 15 februari 2022