Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening behandeling bezwaarschriften 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-03-2022nieuwe regeling

15-02-2022

gmb-2022-90467

17104-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand

De raad van de gemeente Twenterand;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

 

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c.

    Commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 7:13 Awb.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit twee kamers, te weten:

    • a.

      de kamer Sociaal Domein;

    • b.

      de kamer Ruimtelijke en overige zaken.

  • 2.

    Iedere kamer bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 3.

    Het college benoemt, schorst en ontslaat de voorzitter en leden van de commissie. Het college benoemt uit de leden één of meer plaatsvervangende voorzitters.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter en diens plaatsvervanger.

  • 5.

    De voorzitter en de leden maken geen deel uit van of zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Twenterand.

  • 6.

    De leden van een kamer zijn tevens plaatsvervangend lid van de andere kamer.

  • 7.

    De voorzitter en de leden zijn geen ingezetenen van de gemeente Twenterand.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    1De secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie en haar kamers is een door het college aangewezen medewerker.

  • 2.

    De secretaris en de plaatsvervangend secretaris zijn voor zijn werkzaamheden inhoudelijk slechts verantwoording schuldig aan de voorzitter van de commissie.

  • 3.

    De in deze verordening toegekende bevoegdheden aan de commissie respectievelijk de voorzitter kunnen – met uitzondering van het bepaalde in artikel 7:3 Awb – namens deze door de secretaris van de commissie worden uitgeoefend.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

  • 2.

    De voorzitter en leden kunnen één keer voor een termijn van vier jaar worden herbenoemd.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid kunnen de voorzitter en de leden van de commissie die op het moment van inwerkingtreding van deze verordening reeds lid van de commissie zijn wel (nogmaals) worden herbenoemd voor een termijn van vier jaar ook al zou dat betekenen dat hierdoor de maximale (her)benoemginsperiode opgenomen in het tweede lid wordt overschreden.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien, tenzij nog wordt voldaan aan het bepaalde in het tweede lid van artikel 3. Dit geldt niet voor de voorzitter en leden die op grond van het bepaalde in het derde lid van artikel 3 worden geschorst of uit hun functie zijn ontheven.

Artikel 6 Ingediende bezwaarschrift

  • 1.

    Van het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst vastgelegd.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3.

    Het verwerend orgaan is verantwoordelijk voor de (tijdige) verstrekking en de inhoud van de stukken.

Artikel 7 Alternatieve geschilbeslechting

  • 1.

    Na ontvangst van het bezwaarschrift beziet het verwerend orgaan of het bezwaarschrift zich leent voor een schikking in de minne door middel van de inzet van de “informele aanpak”.

  • 2.

    Als de “informele aanpak” niet wordt ingezet, of wel is ingezet maar niet tot een schikking in de minne heeft geleid, laat het verwerend orgaan dit onverwijld aan de commissie bezwaarschriften weten.

Artikel 8 Bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie

 

  • a.

    Artikel 2:1 Vragen van een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde;

  • b.

    Artikel 6:6 Stellen van een termijn aan de indiener om van een verzuim te herstellen;

  • c.

    Artikel 6:17 Verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    Artikel 7:3 Afzien van horen van belanghebbende(n);

  • e.

    Artikel 7:4, tweede lid Ter inzage leggen van stukken;

  • f.

    Artikel 7:6 Afzien van verslag aan belanghebbende(n) van het afzonderlijk horen;

  • g.

    Artikel 7:10 vierde lid Schriftelijk mededelen van verder uitstel tijdens de behandeling door de commissie.

Artikel 9 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van (een kamer van) de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 3.

    De commissie is bevoegd tot plaatsopneming.

Artikel 10 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter van (een kamer van) de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de bezwaarde, de overige belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2.

    In uitzonderlijke omstandigheden kan de commissie, na overleg met de bezwaarde en de overige belanghebbende(n) digitaal horen via videoconference, videobellen of een vergelijkbare techniek mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      bezwaarde en overige belanghebbende(n) hebben geen bezwaar tegen deze wijze van horen;

    • b.

      er wordt geen afbreuk gedaan aan het principe van hoor- en wederhoor;

    • c.

      voorafgaand aan het telefonisch horen, wordt hiertoe een separate afspraak gemaakt.

  • 3.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb, afzien van het horen van de bezwaarde en de overige belanghebbende(n).

  • 4.

    Indien de commissie op grond van lid 3 afziet van het horen van de bezwaarde en de overige belanghebbende(n) doet de voorzitter daarvan mededeling aan de bezwaarde, de overige belanghebbende(n) en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Horen van jeugdigen (Jeugdwet)

  • 1.

    De minderjarige belanghebbende van 12 jaar en ouder wordt de gelegenheid geboden diens mening mondeling, of indien de minderjarige dit zegt te willen, schriftelijk kenbaar te maken. De minderjarige van 11 jaar en jonger wordt de gelegenheid geboden diens mening te geven, indien de minderjarige volgens de deskundige in staat is tot een redelijke waardering van zijn belangen.

  • 2.

    Het horen van de minderjarige belanghebbende kan in beginsel achterwege blijven indien de mening van de minderjarige op een minder belastende wijze kan worden achterhaald.

  • 3.

    Het horen van jeugdigen gebeurt door een deskundige. Dit kan een persoon zijn die niet lid is van de commissie. De deskundige heeft bij voorkeur een specifieke opleiding gevolgd voor het horen van (meestal kwetsbare) kinderen.

  • 4.

    Bij het horen is geen ander persoon aanwezig dan degene die hoort en de jeugdige die gehoord wordt.

  • 5.

    Het horen gebeurt nadat de minderjarige op zijn niveau, via de voor de minderjarige gebruikelijke communicatiekanalen, in begrijpelijke taal is voorgelicht over de bezwaarprocedure en over de daarbij behorende mogelijkheden en rechten voor de minderjarige.

  • 6.

    De deskundige brengt een schriftelijk verslag uit aan de commissie. Nadat de jeugdige voldoende tijd heeft gekregen om het verslag te lezen en onder voorwaarde dat de jeugdige hiermee heeft ingestemd, wordt het verslag gedeeld met de bezwaarde, de overige belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 7.

    Het horen van de bezwaarde, de overige belanghebbende(n) en het verwerend orgaan vindt op de gebruikelijke wijze plaats.

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter nodigt de bezwaarde, de overige belanghebbende(n) en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    De bezwaarde en overige belanghebbende(n) kunnen de voorzitter binnen drie dagen na ontvangst van de uitnodiging vragen om het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 3.

    Slechts in het geval van bijzondere omstandigheden stemt de voorzitter in met een ander tijdstip.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste en tweede lid.

Artikel 13 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist, dat tenminste één lid naast de voorzitter of zijn plaatsvervanger aanwezig zijn. Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als zijn plaatsvervanger is het vereist, dat twee leden aanwezig zijn, waarbij het lid dat door de commissie als zodanig is aangewezen fungeert als plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 14 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of één van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien de bezwaarde of de overige belanghebbende(n) daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    De zitting van de kamer Sociaal Domein van de commissie vindt achter gesloten deuren plaats met uitzondering van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen subsidiebesluiten.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Van de hoorzitting wordt een digitale geluidsopname gemaakt, tenzij de bezwaarde of de overige belanghebbende(n) hier tijdens de hoorzitting bezwaar tegen maakt.

  • 2.

    Op verzoek van de bezwaarde of overige belanghebbende(n) wordt een geluidsopname verstrekt.

  • 3.

    Wanneer beroep tegen de beslissing op bezwaar wordt ingesteld, wordt de geluidsopname uitgewerkt tot een schriftelijk verslag.

  • 4.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 5.

    Het verslag is geen woordelijk verslag maar geeft een korte en samenvattende vermelding van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 6.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien de bezwaarde, de overige belanghebbende(n) respectievelijk hun gemachtigde(n) niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 7.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 8.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van (de kamer van) de commissie.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de (kamer van de) commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan, de bezwaarde en de overige belanghebbende(n) toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan, de bezwaarde en de overige belanghebbende(n) kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting.

  • 4.

    De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 5.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een advies voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. Het advies geeft aan of geadviseerd wordt om:

    • a.

      de bezwaren al dan niet ontvankelijk, gegrond en/of ongegrond te verklaren;

    • b.

      het bestreden besluit te herroepen en/of het bestreden besluit met inachtneming van het advies te herzien of vervangen;

    • c.

      het verzoek om proceskosten toe- of af te wijzen en over de hoogte van het vergoedingsbedrag.

  • 5.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, uitgebracht aan het verwerend orgaan dat op het bezwaarschrift beslist. Een afschrift van het advies wordt toegezonden aan de bezwaarde en de overige belanghebbende(n)

Artikel 20 Jaarverslag

De commissie legt jaarlijks voor 1 juli in een verslag verantwoording af aan het verwerend orgaan omtrent de uitgevoerde werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 21 Nevenactiviteiten

De voorzitter en leden van de commissie maken hun nevenactiviteiten via de secretaris van de commissie bekend op de website van de gemeente Twenterand: www.twenterand.nl

Artikel 22 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden onder gelijktijdig intrekking van de verordening behandeling bezwaarschriften 2017.

Artikel 23 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Twenterand.

Vriezenveen,

De raad voornoemd,

de griffier

drs. R.J.M. Ros

de voorzitter

mr. J.C.F. Broekhuizen

Het college voornoemd,

De secretaris

P.F.G. Rossen

de burgemeester

mr. J.C.F. Broekhuizen

De burgemeester voornoemd,

mr. J.C.F. Broekhuizen