Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Beleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht
CiteertitelBeleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 4:82 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2022nieuwe regeling

24-02-2022

gmb-2022-88771

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht

De burgemeester van gemeente Utrecht

Gelet op de artikelen artikel 1:3, vierde lid, 4:81, eerste lid, en 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 5:13, 5:13a, 5:14 en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010;

Overwegende dat:

  • -

    Voor een feestelijke en veilige viering van Koningsdag het noodzakelijk is om regels te stellen aan de activiteiten en festiviteiten op koningsnacht en Koningsdag;

  • -

    De burgemeester voor de viering van Koningsdag locaties en tijden kan aanwijzen waarbij het verbod van commerciële verkoop van goederen niet geldt en waarbij nadere regels gesteld kunnen worden aan een vrijmarkt.

Besluit vast te stellen de Beleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht.

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregel staan verschillende definities. Hieronder worden deze definities uitgelegd:

  • -

    Binnenstad: het gebied dat begrensd wordt door de stadsbuitengracht, samen met Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal en Jaarbeursplein.

  • -

    Buitenstad: de hele gemeente Utrecht, uitgezonderd de binnenstad.

  • -

    Commerciële handel: bedrijfsmatige verkoop van goederen met een winstoogmerk

  • -

    Evenementenlocatie: aangewezen locatie in de stad waar een evenement georganiseerd mag worden.

  • -

    Foodstreet: evenement dat gericht is op verkoop van eten, het schenken van alcoholhoudende dranken is hieraan ondergeschikt.

  • -

    Kinderkermis: een kermis voor kinderen tot en met twaalf jaar. De attracties zijn hierop afgestemd.

  • -

    Kindervrijmarkt: een vrijmarkt door en voor kinderen tot en met twaalf jaar, met begeleiders.

  • -

    Koningsdag: nationale feestdag op 27 april ter viering van de verjaardag van koning Willem Alexander.

  • -

    Koningsnacht: festiviteiten in de stad vanaf 18.00 uur op de dag voor de viering van Koningsdag.

  • -

    Stille periode: de periode van 01.00 uur tot 11.00 uur waarin geen (versterkte) muziek of versterkt geluid gemaakt mag worden.

  • -

    Vrijmarkt: markt ter viering van Koningsdag waar particulieren persoonlijke/gebruikte goederen te koop kunnen aanbieden. Geen commerciële handel.

  • -

    Vrijmarktgebied: het aangegeven gebied in de binnenstad begrensd door de Wittevrouwenstraat, Voorstraat, Potterstraat, Lange Viestraat, Vredenburg, Catharijnekade, Paardenveld, Kroonstraat, Pastoor van Nuenenstraat, Kroonstraat, Nieuwekade, Oudenoord, Raamstraat, Bemuurde Weerd Westzijde, Bemuurde Weerd Oostzijde, Weerdsingel Oostzijde, Hopakker, Weerdsingel Oostzijde, Noorderbrug en Stadsbuitengracht.

Artikel 2 Tijden

  • 1.

    Evenementen, vrijmarkten en kindervrijmarkten mogen op 26 april starten vanaf 18.00 uur. Alle activiteiten eindigen op 27 april om 18.00 uur. De burgemeester kan bepalen dat op grond van bijzondere omstandigheden andere tijden aangehouden worden.

  • 2.

    Locaties waar alleen op 27 april een evenement plaatsvindt mogen starten vanaf 11.00 uur.

  • 3.

    Locaties waar alleen op 27 april een vrijmarkt of kindervrijmarkt plaatsvindt mogen starten vanaf 08.30 uur.

  • 4.

    Op 27 april geldt een stille periode waarin geen (versterkte) muziek of versterkt geluid gemaakt mag worden.

Artikel 3 Evenementenlocaties

  • 1.

    De locaties en pleinen die op koningsnacht en Koningsdag in aanmerking komen voor een vergunning voor een evenement, een vrijmarkt of een kindervrijmarkt zijn:

Locaties en pleinen in de binnenstad

Asch van Wijckstraat, plein

Breedstraat

Domplein

Jacobskerkhof

Janskerkhof (1): noord- en oostzijde kerk

Janskerkhof (2): westzijde kerk

Janskerkhof (3): zuidzijde, foodstreet

Lange Jansstraat

Lucasbolwerk (park)

Mariaplaats 1: pompplein

Mariaplaats 2: de kuil: alleen kindervrijmarkt of kinderkermis

Neude

Nicolaaskerkhof, kindervrijmarkt

Oudkerkhof

Park Lepelenburg, kindervrijmarkt

Rozenstraat

Stadhuisbrug

Stadhuisplein

Tolsteegbarrière

Voor Clarenburg

Vredenburg (plein)

Waterstraat

Wolvenplein

Locaties en pleinen in de buitenstad

Heuveloord (parkeerterrein)

Julianapark

Meerndijk/Rijksstraatweg (parkeerterrein)

Molenpark (Molen de Ster)

Moskeeplein

Rijnsweerd (Jan Muschlaan)

Strand Oog in Al (Kanaalweg)

Tolsteegplantsoen

Vleuten (rondom dorpsplein)

Westplein

Willem de Zwijgerplantsoen

Willem van Noortplein (plantsoen)

Winkelcentrum De Meern

Winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum

Winkelcentrum Oog in Al (rondom)

Winkelcentrum Terwijde

Winkelcentrum Veldhuizen

Winkelcentrum Vleuterweide

’t Zand (Aldo van Eyckplantsoen/Crouweldijk)

  • 2.

    De aanvraag voor een evenementenvergunning op bovenstaande locaties en pleinen is uiterlijk zestien weken voor Koningsdag ingediend.

  • 3.

    Per locatie is maximaal één evenement toegestaan.

  • 4.

    Een evenementenvergunning voor pleinen en locaties in de binnenstad kan alleen aangevraagd worden door horecabedrijven die aan de locatie of het plein liggen.

  • 5.

    In afwijking van lid 4 kan een organisator een aanvraag indienen voor de locaties/pleinen als daarvoor niet tijdig een aanvraag is ingediend. Deze aanvraag is uiterlijk twaalf weken voor Koningsdag ingediend.

  • 6.

    In afwijking van lid 1 kan uiterlijk zestien weken voor Koningsdag een aanvraag worden ingediend voor andere locaties of pleinen. Per geval wordt beoordeeld of een evenementenvergunning verleend kan worden. Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal en Jaarbeursplein vallen buiten deze uitzondering.

Artikel 4 Tapontheffing

  • 1.

    Horecabedrijven zonder vergunning voor een terras die zijn gelegen binnen het vrijmarktgebied en organisatoren en bedrijven op of rondom aangewezen locaties en pleinen kunnen een tapontheffing aanvragen.

  • 2.

    Een tapontheffing wordt niet verleend als de vrije doorgang voor hulpdiensten en de vrije loopstroom voor bezoekers wordt belemmerd.

  • 3.

    Op de werven aan de grachten wordt geen tapontheffing verleend.

  • 4.

    Een aanvraag voor een tapontheffing in de binnenstad wordt uiterlijk twaalf weken voor Koningsdag ingediend.

  • 5.

    Een aanvraag voor een tapontheffing in de buitenstad wordt uiterlijk zes weken voor Koningsdag ingediend.

Artikel 5 Straatartiesten

  • 1.

    In de binnenstad worden maximaal vijf ontheffingen op koningsnacht en vijf ontheffingen op Koningsdag verleend voor straatartiesten in gezelschappen vanaf vier personen.

  • 2.

    Als er meer aanvragen zijn ingediend dan er ontheffingsmogelijkheden zijn dan worden de ontheffingen verdeeld na een loting.

  • 3.

    De aanvraag voor een ontheffing wordt uiterlijk twaalf weken voor Koningsdag ingediend.

Artikel 6 Markten

De markten op de Breedstraat en omgeving, op het Jacobskerkhof, op het Janskerkhof, op de Oudegracht en op Vredenburg gaan niet door op Koningsdag.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregel heet Beleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht.

Vastgesteld door de burgemeester op 24 februari 2022,

Sharon A.M. Dijksma

Toelichting bij Beleidsregel Koningsdag gemeente Utrecht

Algemeen

Om een feestelijk en veilig verloop van koningsnacht, Koningsdag en de vrijmarkt(en) mogelijk te maken is het van belang om regels op te stellen voor organisatoren, horecabedrijven en deelnemers van de vrijmarkt(en). De grondslag van deze regels ligt in de artikelen 5:13, 5:13a, 5:14 en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010. Naast deze beleidsregel neemt de burgemeester een aanwijzingsbesluit voor het vrijmarktgebied. Dit aanwijzingsbesluit regelt voornamelijk de tijden en inrichting van de vrijmarkt, de verkoop van goederen en het verbod om voertuigen te parkeren in het vrijmarktgebied.

De vrijmarkt en muziekevenementen vinden vooral plaats in de binnenstad, kinderactiviteiten en kindervrijmarkten vinden verspreid over de hele stad plaats. Vanwege deze spreiding van soort activiteiten wordt een onderscheid gemaakt tussen de binnenstad en de buitenstad waarbij voor de binnenstad aanvullende regels zijn opgesteld om de toestroom van bezoekers te reguleren.

De meeste regels zien op een veilig verloop van evenementen en activiteiten. Als dat nodig is dan worden beperkingen gesteld aan activiteiten om de veiligheid voor bezoekers zoveel als mogelijk in goede banen te leiden. Dit kunnen algemene regels zijn of per activiteit, wat beoordeeld wordt per aanvraag. Dit gaat in overleg en in samenwerking met de hulpdiensten zoals de politie, de Veiligheidsregio Utrecht (brandweer), de Geneeskundige hulpverleningsorganisaties in de regio (de GHOR) en andere betrokken partners.

De vrijmarkt is traditiegetrouw het gebied waar inwoners van Utrecht hun persoonlijke en gebruikte goederen kunnen verkopen, al dan niet ter ondersteuning van een goed doel. De vrijmarkt is nadrukkelijk niet de plaats om commerciële handel te drijven. Overigens geldt dat niet voor de in het vrijmarktgebied of op andere locaties in de binnenstad gevestigde bedrijven. Zij mogen goederen en etenswaren verkopen voor hun bedrijf, mits die goederen of etenswaren tot de normale bedrijfsvoering van het bedrijf horen.

Artikel 1 Definities

  • -

    Binnenstad: onder binnenstad wordt verstaan het gebied binnen de stadsbuitengracht, samen met Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein. Deze laatste gebieden zijn zo verweven met de binnenstad dat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden.

  • -

    Buitenstad: het gebied van gemeente Utrecht buiten de binnenstad wordt ‘buitenstad’ genoemd. Op deze wijze kan een duidelijk onderscheid worden gemaakt waar bepaalde activiteiten wel en niet zijn toegestaan en welke voorwaarden gelden voor evenementenvergunningen en tapontheffingen

Artikel 2 Tijden

Lid 1

Alle evenementen en vrijmarkten mogen op 26 april om 18.00 uur beginnen. De evenementen eindigen uiterlijk om 01.00 uur op 27 april vanwege de stille periode in de nacht. Evenementen die alleen op 27 april plaatsvinden mogen om 11.00 uur starten. Vrijmarkten die alleen op 27 april plaatsvinden mogen om 08.30 uur starten Alle evenementen stoppen op 27 april om 18.00 uur.

In alle gevallen geldt (de tijd van) de stille periode. Dit betekent dat geen ontoelaatbare overlast veroorzaakt mag worden, al dan niet door gebruik te maken van muziekinstrumenten, installaties of andere voorwerpen.

Van oudsher zijn voor een aantal evenementen in de buitenstad verschillende eindtijden gehanteerd/ontstaan. Deze evenementen mogen afwijken van de standaard eindtijd van 18.00 uur op 27 april als deze evenementen naar aard en soort vergelijkbaar zijn en blijven met voorgaande jaren. Als het evenement niet meer georganiseerd wordt of als een nieuwe organisator het evenement gaat organiseren dan geldt voor deze evenementen ook een eindtijd van 18.00 uur.

Artikel 3 Evenementenlocaties

Lid 1

Voor de binnenstad en buitenstad zijn specifieke pleinen en locaties aangegeven waar evenementen georganiseerd kunnen worden. De reden hiervoor is dat een wildgroei aan verschillende evenementen tot een onevenredige belasting en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente kan leiden. Door vooraf aan te geven waar activiteiten mogen plaatsvinden wordt het aantal activiteiten gelimiteerd. Nieuwe locaties zijn mogelijk als aan deze beleidsregel wordt voldaan en de hulpdiensten een positief advies uitbrengen op de aanvraag om een evenementenvergunning, zie ook lid 5.

Lid 2

Voor het tijdig kunnen verlenen van alle vergunningen voor evenementen ter viering van Koningsdag is het van belang dat de aanvragen tijdig worden ingediend. De beslistermijn wijkt af van de reguliere beslistermijn van twaalf weken. Er wordt een langere termijn van zestien weken gehanteerd, omdat op Koningsdag en koningsnacht veel evenementen gelijktijdig plaatsvinden - vooral in de binnenstad van Utrecht - en het noodzakelijk is om al deze aanvragen voor evenementen samen te beoordelen. Zo kunnen vergunningen op tijd verleend worden en kunnen de vergunninghouder, de gemeente en de hulpdiensten hun inzet daarop organiseren.

Lid 3

Om ervoor te zorgen dat verschillende activiteiten elkaar niet doorkruisen, wat gevolgen kan hebben voor de veiligheid van de activiteiten, is één evenement per locatie of plein toegestaan.

Lid 4

De viering van Koningsdag is een feest voor en door de stad. Om die reden is ervoor gekozen om de horeca (cafés en restaurants) in de binnenstad die aan locaties en pleinen zijn gelegen de gelegenheid te geven om een evenement te organiseren bij hun horecabedrijf.

Lid 5

Een andere organisator kan uiterlijk twaalf weken voor Koningsdag een aanvraag indienen als niet tijdig een aanvraag wordt ingediend voor een evenement door een aan de locatie of op het plein gevestigd horecabedrijf. Deze mogelijkheid wordt niet alleen geboden om te zorgen voor een spreiding van de evenementen in de binnenstad, maar ook om andere organisatoren de gelegenheid te geven een evenement te organiseren.

Een aanvraag dient zo compleet mogelijk te zijn als deze wordt ingediend. De termijn om aanvullende stukken te vragen en tijdig een vergunning te verlenen is korter. Een incomplete aanvraag, die niet tijdig wordt aangevuld, wordt buiten behandeling gelaten, omdat niet duidelijk is wat de invloed is van het evenement op de omgeving doordat er geen volledig beeld gevormd kan worden van het evenement.

Lid 6

In beginsel wordt voor een nieuwe locatie alleen een evenementenvergunning verleend voor een vrijmarkt en/of kinderactiviteit. Of een vergunning wordt verleend hangt af van de concrete omstandigheden van het geval. Voor nieuwe (grote) muziekevenementen in de buitenlucht worden geen evenementenvergunningen verleend als daarvoor (veel) capaciteit van de gemeente en hulpdiensten nodig is.

Aanvragen voor een evenement op een nieuwe locatie moeten binnen zestien weken voor Koningsdag worden ingediend. De invloed van een evenement kan groot zijn op de omgeving, mede in combinatie met bestaande evenementen, waardoor voldoende tijd nodig is om plannen aan te passen en de aanvraag zorgvuldig te kunnen toetsen en integraal te beoordelen met de andere activiteiten.

De locaties Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein zijn bewust niet opgenomen in artikel 3, lid 1, van de beleidsregel. Het is dan ook niet toegestaan om daar op koningsnacht of Koningsdag een evenement te organiseren. Voornaamste redenen zijn gelegen in de handhaving van de openbare orde, veiligheidsvraagstukken en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente. Het is zeer onwenselijk dat het gebied waar nu evenementen plaatsvinden (de binnenstad) wordt vergroot met een daaraan gelegen gebied waartussen een barrière zit (station Utrecht Centraal) en waar zeer veel bezoekers samenkomen.

Artikel 4 Tapontheffing

Lid 1

Horecabedrijven zonder terras die in het vrijmarktgebied liggen en organisatoren van activiteiten op de aangewezen locaties en pleinen kunnen een tapontheffing aanvragen. Als een evenement en een tapontheffing voor een ander horecabedrijf op een evenementenlocatie of -plein elkaar ‘bijten’ dan gaat het evenement voor.

Horecabedrijven met een vergunning voor een terras hoeven geen tapontheffing aan te vragen. Deze bedrijven kunnen een melding doen aan de burgemeester dat zij een tappunt willen op het terras. Bij deze melding wordt een plattegrond van de omgeving rondom het tappunt gevoegd. Aan het toestaan van een tappunt kan de burgemeester voorwaarden verbinden. Zie hiervoor ook de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht.

Lid 2

Vanwege de bezoekersstromen wordt bij elke aanvraag en melding om een tapontheffing gekeken naar de vrije loopstroom voor bezoekers en vrije doorgang voor de hulpdiensten. De vrije doorgang is in principe 4 meter en kan per geval meer zijn. Het tappunt wordt bij horecabedrijven aan de gevel van het horecabedrijf geplaatst zodat zoveel mogelijk vrije ruimte over blijft.

Bij een aanvraag en melding wordt een plattegrond toegevoegd van de omgeving van het tappunt. De plattegrond is voorzien van een goede maatvoering en/of schaal. De burgemeester kan voorwaarden stellen aan de ontheffing, bijvoorbeeld dat het terras van het horecabedrijf verwijderd moet worden of dat het tappunt op een bepaalde plaats moet komen te staan.

Artikel 5 Straatartiesten

Lid 1

Straatartiesten en brassbands zorgen voor levendigheid en feestelijkheid tijdens koningsnacht en Koningsdag. Doordat optredens de doorstroom van bezoekers kunnen beperken is het noodzakelijk om regels te stellen aan het aantal (groepen) straatartiesten dat mag optreden. Het aantal ontheffingen dat aan straatartiesten in de binnenstad wordt verleend is op koningsnacht en Koningsdag beperkt tot vijf. Dit geldt voor gezelschappen vanaf vier personen. Aan de ontheffing voor straatartiesten op koningsnacht en Koningsdag kunnen aanvullende voorschriften verbonden worden, zoals grootte van het gezelschap, de plekken waar opgetreden mag worden, tijdstippen en looproutes. Om dat te beoordelen moeten aanvragers een draaiboek en/of plan indienen waaruit blijkt wat ze waar willen gaan doen en wanneer.

In het vrijmarktgebied is het door de vele bezoekers aan de kleedjesmarkt en een beperkte doorstroom in straten in dat gebied niet toegestaan om als straatartiest(en) op te treden.

Lid 2

Er vindt overleg plaats met gezelschappen die willen optreden op één van beide dagen om te kijken of tot een goede verdeling van de ontheffingen kan worden gekomen. Lukt die verdeling niet dan wordt geloot tussen de verzoekers om een ontheffing. De loting vindt plaats tussen de tijdig aangevraagde ontheffingen.

Artikel 6 Markten

De markten in de binnenstad gaan niet door op de dag van de viering van Koningsdag. De markten kunnen opstoppingen veroorzaken in de loopstromen van bezoekers van Koningsdag waardoor de stroom van bezoekers niet goed te reguleren is. Ook zijn de verkeersstromen die gepaard gaan met de op- en afbouw van de markten ongewenst voor de veiligheid van de in- en uitstroom van de bezoekers in de binnenstad. Daarnaast conflicteren de markten qua locatie met activiteiten voor de viering van Koningsdag.

Bijlage 1: kaart vrijmarktgebied

Per straat is aangegeven waar vrijmarkt is toegestaan. Daarnaast worden borden met de tekst: begin vrijmarkt en einde vrijmarkt geplaatst. In bepaalde straten is alleen aan één zijde vrijmarkt toegestaan. Dit wordt aangegeven met borden: aan deze zijde geen vrijmarkt.