Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Molenlanden

Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2022 gemeente Molenlanden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMolenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2022 gemeente Molenlanden
CiteertitelVerordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2022 Molenlanden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpruimte en infrastructuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-02-2022vervangt verordening 2019

22-02-2022

gmb-2022-88166

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2022 gemeente Molenlanden

 

De raad van de gemeente Molenlanden;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders en nummer 1129299;

 

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en artikel 17.9 van de Omgevingswet

 

besluit vast te stellen:

 

de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit 2022 gemeente Molenlanden

 

 

 

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • adviescommissie: brede gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Molenlanden als bedoeld in artikel 17.9 van de Wet;

  • goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de Wet;

  • Wet: de Omgevingswet en zolang nog niet in werking de WABO en de Monumentenwet;

  • college: het college van burgemeester en wethouders.

 

Paragraaf 2. Adviestaak

 

Artikel 2. Taak en werkzaamheden

  • 1.

    De gemeenteraad draagt de advisering door de adviescommissie op aan Dorp, Stad en Land.

  • De adviescommissie heeft als taak de raad en het college te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de Wet met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Waaronder het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de adviescommissie.

  • 2.

    Ter uitvoering van haar taak:

  • a.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college over een aanvraag om of een ontwerpbesluit voor een omgevingsvergunning voor:

1 ̊. een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument;

2 ̊. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een voor beschermd gemeentelijk monument of een gemeentelijk monument;

3 ̊. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op behoud en herstel van de cultuurhistorische waarden van een gebied en/of de bebouwing;

4 ̊. een omgevingsplanactiviteit in geval de adviescommissie in het omgevingsplan als adviseur is aangewezen (bijv. archeologie);

5 ̊. een tijdelijk deel van het omgevingsplan of zoals bedoeld in artikel 22.29 eerste lid, aanhef en onder b, van het tijdelijk deel van het omgevingsplan, zoals opgenomen in artikel 7.1 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet;

6 ̊. een andere activiteit in geval het college een advies nodig achten met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit.

 

 

  • b.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college over het door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, tweede lid, van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven van de functie-aanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;

  • c.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college of uit eigen beweging over het ontwikkelen van beleid inclusief omgevingsvisie, omgevingsplan en maatwerkregels voor de omgevingskwaliteit;

  • d.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin het college een advies nodig acht in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;

  • e.

    informeert en begeleidt de adviescommissie op verzoek van het college planindieners en ontwerpers gedurende het ontwerpproces;

  • f.

    voert de adviescommissie op verzoek van het college vooroverleg met planindieners over een in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning;

  • g.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college over het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed, werelderfgoed en andere zaken die de omgevingskwaliteit betreffen;

  • h.

    adviseert de adviescommissie over excessen, buitensporigheden in het uiterlijk van bouwwerken die ook voor niet-deskundigen evident zijn, in de gehele gemeente Molenlanden;

  • i.

    adviseert de adviescommissie op verzoek van het college over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die een eis ten aanzien van de omgevingskwaliteit bevatten. Onder meer regels over reclame in de openbare ruimte, voorwerpen op of aan de weg, standplaatsvergunning, exploitatievergunning horecabedrijven en ligplaatsvergunning.

 

Paragraaf 3. Aanwijzing van besluiten waarover verplicht advies moet worden gevraagd

 

Artikel 3. Verplichte advisering

Het college wint advies van de adviescommissie in omtrent een te nemen beslissing als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, onderdelen 1 ̊ tot en met 3 ̊, en onder b.

 

Paragraaf 4. Samenstelling en inrichting

 

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit tenminste 3 leden, de voorzitter daaronder begrepen. Voor de leden worden door Dorp, Stad en Land plaatsvervangers aangewezen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen. De leden en hun plaatsvervangers zijn personen die werkzaam zijn voor Dorp, Stad en Land en die onafhankelijk zijn van de gemeente Molenlanden.

  • 2.

    De door Dorp, Stad en Land voorgedragen leden worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring. De door Dorp, Stad en Land aangewezen plaatsvervangers hebben vergelijkbare deskundigheid, alsmede maatschappelijke kennis en ervaring.

  • 3.

    De adviescommissie telt gelet op artikel 17.9, eerste lid, van de wet enkele leden deskundig op het gebied van de monumentenzorg.

  • 4.

    De disciplines die de leden in gezamenlijkheid kunnen vertegenwoordigen zijn: architectuur, ruimtelijke kwaliteit, cultuurhistorie, bouw- en architectuur-historie, restauratiearchitectuur, landschap en stedenbouw.

  • 5.

    De leden en de plaatsvervangers zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

Artikel 5. Benoeming

  • 1.

    De leden kunnen voor een termijn van ten hoogste vier jaar worden benoemd.

  • 2.

    Herbenoeming van leden kan eenmaal voor ten hoogste vier jaar plaatsvinden. Dit is niet van toepassing op de plaatsvervangers.

  • 3.

    Afgetreden leden zijn één jaar na hun aftreden weer benoembaar.

  • 4.

    De leden worden op eigen verzoek ontslagen. Zij kunnen voorts door het college worden geschorst en door de raad worden ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden.

  • 5.

    De leden van de adviescommissie worden door het college benoemd op grond van artikel 156, eerste lid van de gemeentewet en nadat Dorp, Stad en Land gevraagd is om een selectie en voordracht van kandidaat-leden. Het college informeert de raad over deze benoeming.

Artikel 6. Ondersteuning van de adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie wordt ambtelijk ondersteund door een of meerdere ambtelijke medewerkers.

  • 2.

    De adviescommissie draagt zelf zorg voor de verslaglegging en het secretariaat hierbij ondersteund door Dorp, Stad en Land en/of een of meerdere ambtelijke medewerkers.

  • 3.

    De ambtelijk medewerkers zijn geen lid van de adviescommissie en zijn voor hun werkzaamheden voor de adviescommissie uitsluitend verantwoording schuldig aan de adviescommissie.

 

 

Paragraaf 5. Advisering en standpuntbepaling

 

Artikel 7. Adviestermijn

De adviescommissie brengt advies uit binnen een termijn van twee weken, tenzij het college heeft aangegeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht.

Artikel 8. Beraadslaging en standpuntbepaling

  • 1.

    De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de adviescommissie worden vastgesteld zijn openbaar. De agenda voor de vergadering van de adviescommissie wordt op een geschikte wijze bekendgemaakt. Indien het college – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doet tot niet-openbare behandeling, dan dient het college daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering.

  • 2.

    De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde heeft de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de adviescommissie. Een belanghebbende heeft alleen in toelichtende zin spreekrecht in de door de adviescommissie gehouden openbare vergadering. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

  • 3.

    Over een advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden met deskundigheid op het gebied van de monumentenzorg.

  • 4.

    Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de adviescommissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de adviescommissie en de daarvoor werkzame personen.

Artikel 9. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de adviescommissie

De adviescommissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de adviescommissie overlaten aan een of meer daartoe aangewezen leden of een subcommissie.

Artikel 10. Adviseurs

  • 1.

    De adviescommissie kan zich voor het inwinnen van inlichtingen wenden tot ter zake kundige ambtenaren van de gemeente Molenlanden.

  • 2.

    De adviescommissie kan zich laten bijstaan door andere personen, voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.

  • 3.

    De expertise van de lokale historische- en geschiedkundige verenigingen en de archeologische werkgemeenschap zal in het belang van de cultuurhistorie in nader te definiëren gevallen ingeroepen worden. Hiertoe kunnen de afzonderlijke Geschiedkundige- en Historische verenigingen een lokaal lid en een plaatsvervanger aanwijzen.

  • 4.

    De in het eerste, tweede en derde lid bedoelde personen kunnen op uitnodiging van de adviescommissie als adviseur deelnemen aan de beraadslagingen.

 

Artikel 11. Verwerking van het advies

  • 1.

    Het college kan eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een gemeentelijke adviescommissie van een andere gemeente. Een second opinion wordt pas gevraagd nadat de adviescommissie de mogelijkheid tot heroverweging van het advies heeft gekregen. Zij stellen de adviescommissie van het voornemen tot het plaatsen van die opdracht op de hoogte. De adviescommissie neemt een second opinion voor kennisgeving aan.

  • 2.

    In geval het college een beschikking geeft in afwijking van het door de adviescommissie uitgebrachte advies stellen zij de adviescommissie hiervan op de hoogte.

 

Paragraaf 6. Werkwijze

 

Artikel 12. Reglement van orde

  • 1.

    De adviescommissie stelt haar werkwijze binnen de kaders van deze verordening nader vast in een reglement van orde.

  • 2.

    In het reglement van orde komt ten minste aan de orde:

    • a.

      de werkwijze bij de advisering zoals genoemd in artikel 2, tweede lid, onder b, respectievelijk onder c;

    • b.

      de inrichting van het vooroverleg zoals genoemd in artikel 2, tweede lid, onder f;

    • c.

      de wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;

    • d.

      het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging, waarbij er een onderscheid wordt aangebracht tussen de toelichtende fase waarin het spreekrecht wordt uitgeoefend en de beraadslagingen;

    • e.

      de wijze waarop de adviezen openbaar worden gemaakt;

    • f.

      de instelling van subcommissies;

    • g.

      de werkwijze bij afdoening onder verantwoordelijkheid van de adviescommissie als bedoeld in artikel 9;

    • h.

      de selectie en voordracht van kandidaat-leden.

  • 3.

    Het college draagt zorg voor bekendmaking van het door de adviescommissie vastgestelde reglement van orde via de gemeentelijke website.

Artikel 13. Relatie met andere adviseurs

Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of (een) andere adviseur(s) op het gebied van de omgevingskwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de adviescommissie draagt het college zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de adviescommissie.

Artikel 14. Vergoeding

De leden van de adviescommissie en de adviseurs als bedoeld in artikel 10, tweede en derde lid, die op voordracht van Dorp, Stad en Land zijn benoemd of door de adviescommissie zijn gevraagd ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding op grond van de tarieven zoals jaarlijks afgesproken met Dorp, Stad en Land. Bij de door de gemeente voorgestelde of gevraagde leden of adviseurs bepaalt de gemeente de vergoeding.

 

Paragraaf 7. Jaarverslag

 

Artikel 15. Jaarverslag

  • 1.

    De adviescommissie brengt jaarlijks voor 1 juni verslag uit, als bedoeld in artikel 17.9, zesde lid van de wet, van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    In het jaarverslag komt ten minste aan de orde:

    • a.

      de wijze waarop toepassing is gegeven aan de kaders als bedoeld in artikel 17.9, derde lid, van de wet;

    • b.

      de wijze waarop uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen.

 

Paragraaf 8. Overgangs- en slotbepalingen

 

Artikel 16. Onvoorzien baarheid

In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, alsmede bij gerezen geschillen, beslist het college, na de adviescommissie te hebben gehoord.

Artikel 17. Overgangsrecht

  • 1.

    De op grond van de vigerende Bouwverordening en de Erfgoedverordening benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De termijn van ten hoogste vier jaar als bedoeld in artikel 5, eerste lid, loopt vanaf de datum dat deze verordening in werking treedt.

  • 2.

    Als voor de inwerkingtreding van de Wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Adviescommissie omgevingskwaliteit Molenlanden wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, van de Erfgoedwet in samenhang met artikel 15 van de Monumentenwet 1988 bedoelde commissie te zijn.

Artikel 18. Vervallen [en intrekking] oude regeling

De regels met betrekking tot de commissie uit de Bouwverordening Gemeente Molenlanden 2019 vervallen en de Verordening erfgoedcommissie gemeente Molenlanden 2019 vervalt bij inwerkintreding van deze verordening.

Artikel 19. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt na vaststelling in werking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit gemeente Molenlanden 2022.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 februari 2022.

De voorzitter,

Theo Segers

De griffier,

Marjolein Teunissen