Organisatie | Goes |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening armoedebestrijding en inburgering gemeente Goes 2021 |
Citeertitel | Subsidieverordening armoedebestrijding en inburgering gemeente Goes 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2022 | nieuwe regeling | 10-02-2022 |
HOOFDSTUK 4. WEIGERING VAN DE SUBSIDIE
Het college zal een subsidieaanvraag, naast de in de Algemene wet bestuursrecht genoemde weigeringsgronden, in ieder geval weigeren als:
aanvrager over voldoende middelen beschikt of kan beschikken om hieruit de kosten van de activiteit te voldoen. Hier is in ieder geval sprake van indien aanvrager beschikt over reserves die gezamenlijk meer bedragen dan 10% van de ingediende exploitatiebegroting, dit met uitzondering van een toelaatbaar drempelbedrag van € 5.000;
HOOFDSTUK 8. OVERIGE BEPALINGEN
Het college kan een subsidieaanvraag weigeren of een subsidieverlening intrekken in het geval en onder de voorwaarden als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Het college kan in een bijzondere situatie van een bepaling uit deze verordening afwijken. Om rechtsongelijkheid en precedentwerking te voorkomen kan dit uitsluitend als een onverkorte toepassing van de bepaling leidt tot een uitkomst die onvoorzien en onbillijk is.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Goes in zijn openbare vergadering van 10 februari 2022.
de griffier,
de voorzitter,
In dit artikel zijn enkele begrippen toegelicht. De eerste twee begrippen spreken voor zich. Subsidie is een aanspraak op een geldbedrag, door het bestuur verstrekt op basis van deze verordening. Verstrekking in natura is dan ook geen subsidie. De ontvanger krijgt het geld voor de aangegeven toekomstige activiteit. De subsidieontvanger mag het geld ook alleen daaraan besteden. De activiteit mag niet al hebben plaatsgevonden. Geen subsidie is: schadevergoedingen, schadeloosstellingen of een (sociale) uitkering. Ook een commerciële transactie is geen subsidie omdat tegenover de verstrekking een reële economische tegenprestatie staat (huur, koop, lease, dienst etc.). Als het onderscheid niet direct duidelijk is wordt gekeken of er sprake van een reële prijs, de omvang van de transactie, wie het initiatief heeft genomen. Is er geen sprake van een reële prijs, is de omvang beperkt en heeft de aanvrager het initiatief genomen, dan is er eerder sprake van een subsidie.
Of er sprake is van een eenmalige of jaarlijkse subsidie is van belang voor de indieningstermijn. Een jaarlijkse subsidie wordt per jaar (boekjaar of kalenderjaar) verstrekt. Dat wil niet per se zeggen dat de activiteit ook een jaar duurt. Het kan ook om een jaarlijks terugkerend evenement gaan. Eenmalig kan inhouden dat de activiteit slecht één keer plaatsvindt, bijvoorbeeld een eenmalig evenement. Eenmalig kan één dag zijn, maar het kan ook één jaar zijn. Indien een activiteit drie of meer achtereenvolgende jaren plaatsvindt, dan wordt in het kader van deze verordening de subsidie als een jaarlijkse aangemerkt. Dit geldt ook als bij aanvang direct duidelijk is dat aanvrager de subsidie jaarlijks wil gaan aanvragen. Als de subsidie tenminste drie jaar of langer is verleend, dan kan een wijziging van de subsidie alleen plaatsvinden met inachtneming van een redelijke termijn.
Het begrip subsidie is overgenomen uit de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Reikwijdte verordening en bevoegdheid college
In dit artikel is bepaald dat het college bevoegd is om subsidie te verlenen voor armoedebestrijding en inburgering. Dit is dus een speciale subsidieverordening ten opzichte van de algemene subsidieverordening. Bij een aanvraag voor subsidie voor armoedebestrijding en inburgering, gaat deze speciale subsidieverordening voor op de algemene subsidieverordening en moet deze subsidieverordening worden toegepast. Aan de subsidieverlening kunnen voorschriften worden verbonden.
Artikel 3 Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud
Het college kan een subsidieplafond instellen voor deze subsidies. Het plafond is het geldbedrag dat voor de bepaalde periode maximaal beschikbaar is. Als een aanvraag ontvangen wordt waardoor bij toekenning het plafond wordt overschreden, dan is dit een weigeringsgrond. Aangegeven moet worden hoe de verdeling van de subsidie binnen het plafond plaatsvindt. Indien subsidie wordt verstrekt voor een periode waarvoor de begroting door de raad nog niet is vastgesteld, dan wordt deze verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen door de raad beschikbaar worden gesteld.
Artikel 4 Bij aanvraag in te dienen gegevens
Voor subsidie moet een aanvraag worden ingediend bij het college. Hiervoor kan een formulier worden vastgesteld. Bij de aanvraag moeten bijlagen overgelegd worden zodat de aanvraag goed beoordeeld kan worden.
Een subsidieaanvraag moet voor 1 juni ingediend zijn. Is de aanvraag niet tijdig ingediend, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Als je niet in staat bent om voor deze datum een aanvraag in te dienen dan kun je voor afloop van deze termijn een gemotiveerd verzoek indienen tot uitstel van de termijn.
Aanvrager moet een rechtspersoon zijn. De subsidie moet voor de aanvrager noodzakelijk zijn. Indien aanvrager over voldoende vrij te besteden middelen beschikt of er een andere regeling is waarvan aanvrager gebruik kan maken, dan wordt geen subsidie verleend. Onder reserve wordt dus verstaan vrij te besteden geld waarvoor nog geen bestemming geldt. Dus de algemene reserve, geld op de bankrekeningen en de kas. Dus niet een bestemmingsreserve of voorziening. Voor dat geld is immers al een bestemming bepaald. Of de aanvrager over voldoende middelen beschikt kan blijken uit de rekening, begroting en/of balans. Als op grond van de reserves de activiteit uitgevoerd kan worden, is subsidie niet noodzakelijk. Hier is in ieder geval sprake van indien aanvrager beschikt over reserves die gezamenlijk meer bedragen dan 10% van de ingediende exploitatiebegroting. Wel mag altijd een reserve aangehouden worden van € 5.000. Dus als het percentage hoger uitkomst dan 10%, maar de reserve bedraagt niet meer dan € 5.000, dan kan toch de subsidie verleend worden. Is de reserve meer dan € 5.000, maar komt het percentage onder de toegestane 10%, dan kan eveneens de subsidie verleend worden.
Voor de verantwoording wordt verwezen naar de toelichting op artikel 11. Betaling geschiedt binnen zes weken nadat de subsidiebeschikking is bekendgemaakt, tenzij deze een later tijdstip vermeldt. Als een subsidie meer bedraagt dan € 50.000, dan wordt de subsidie in vier gelijke bedragen per kwartaal uitbetaald.
Artikel 10 Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
Als de activiteit waarvoor subsidie is verleend niet kan plaatsvinden, moet de aanvrager het college hiervan in kennis stellen. Deze eis geldt ook bepaalde gebeurtenissen en als aan opgelegde voorwaarden niet voldaan kan worden. Het college zal dan beoordelen wat hiervan de consequentie dient te zijn.
Artikel 11 Verantwoording subsidie
Een subsidie tot maximaal € 5.000 wordt verleend en ook meteen vastgesteld. Wel kan achteraf om bewijs van de gedane uitgaven en het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit worden gevraagd. Boven de € 5.000 moet achteraf verantwoording worden afgelegd. Hiervoor moet ook voor 15 september een aanvraag worden ingediend. Een aanvraag tot verantwoording dus. Daar horen ook stukken bij die hiervoor nodig zijn, zoals een overzicht van de activiteiten die verricht zijn, een inhoudelijk verslag van de doelstellingen die met de gesubsidieerde activiteiten zijn bereikt en een financieel verslag van alle uitgaven en inkomsten. Vanaf een subsidiebedrag van € 50.000 moet ook een accountsverklaring worden ingediend. Het college heeft het recht om op eigen kosten een review te laten uitvoeren door de accountant van de gemeente. Niet uitgegeven of niet correct bestede subsidie moet worden terugbetaald. Dit bedrag kan ook verrekend worden met de subsidie voor het komende jaar. De subsidie wordt uiteindelijk definitief vastgesteld na ontvangst en inhoudelijke beoordeling van de verantwoording. Voor het indienen van de verantwoording is ook een formulier beschikbaar.
Kortheidshalve wordt verwezen naar de toelichting op de wettekst van artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Artikelen 13 Hardheidsclausule
In bijzondere situaties kan het college afwijken van de regels die door de raad in deze verordening zijn vastgesteld. Hiervoor gelden wel twee voorwaarden. De situatie die optreedt moet onvoorzien zijn en de uitkomst moet onbillijk zijn. Onvoorzien betekent dat de situatie van tevoren niet bekend is, anders was hiervoor immers een regeling getroffen in de verordening. Het te laat indienen van een aanvraag is dus niet onvoorzien. De datum hiervoor is immers bekend, deze is in de verordening genoemd. Onbillijk wil zeggen dat de uitkomst nooit zo bedoeld is en ook niet redelijk is.