Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergeijk

Privacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergeijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPrivacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk
CiteertitelPrivacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
  2. Gemeentewet
  3. Wetboek van Strafvordering
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-02-202201-04-2021Privacyreglement

02-11-2021

gmb-2022-86216

Tekst van de regeling

Intitulé

Privacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk,

Overwegende:

dat veiligheid van personen en de beveiliging van de gemeentewerf van groot belang is;

dat de gemeente de verantwoordelijkheid heeft voor een veilig gemeentewerf;

dat schade aan en diefstal van gemeentelijke goederen een risico vormt;

dat het instellen van cameratoezicht één van de methoden is om de veiligheid te verbeteren;

dat privacy van groot belang is en dat daarmee met grote zorgvuldigheid dient te worden omgegaan.

Gelet op het bepaalde in de Wet algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de gemeentewet en het Wetboek van Strafvordering;

Besluiten vast te stellen het:  

Privacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaand onder:

  • 1.1

    de persoonsregistratie: een samenhangende verzameling van op verschillende personen betrekking hebbende persoonsgegevens die langs geautomatiseerde weg wordt gevoerd of met het oog op een doeltreffende raadpleging van die gegevens systematisch is aangelegd;

  • 1.2

    het persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • 1.3

    verstrekkingen: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of gedeeltelijk steunt op gegevens welke in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens zijn verkregen;

  • 1.4

    de verantwoordelijke: het bestuursorgaan dat het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

  • 1.5

    beheerder: degene aan wie de verantwoordelijke de dagelijkse zorg voor een persoonsregistratie heeft opgedragen;

  • 1.6

    derde: ieder, niet zijnde de betrokkene, de verantwoordelijke, of enig persoon die onder rechtstreeks gezag van de verantwoordelijke gemachtigd is om persoonsgegevens te verwerken;

  • 1.7

    betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

  • 1.8

    locatie: gemeentewerf Weerwolf 2 te Bergeijk;

  • 1.9

    de ruimte: entree poort inclusief zicht op de parkeerplaats en een deel van de gemeentewerf bebouwing;

  • 1.10

    de wet: Algemene verordening gegevensbescherming

Artikel 2. Beheer van persoonsregistratie

Verantwoordelijke voor deze persoonsregistratie is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk. De verantwoordelijke heeft zeggenschap over de persoonsregistratie. Als beheerder van de persoonsregistratie is aangewezen het hoofd van de afdeling Beheer Ruimte. De beheerder zorgt voor de naleving van de in dit privacyreglement gestelde regels. Het applicatiebeheer (autorisaties, instellen configuratie e.d.) van de gegevens, opgenomen in de persoonsregistratie, is opgedragen aan de cluster coördinator Buitendienst of diens vervanger.

Artikel 3. Doel van persoonsregistratie

Doel van de persoonsregistratie is het vastleggen van persoonsgegevens ter ondersteuning van:

  • 3.1

    het beveiligen van het personeel, werkzaam voor de gemeentelijke organisatie, alsmede overige personen die zich op het terrein bevinden;

  • 3.2

    de bewaking van het gebouw en de bewaking van zaken die zich rondom het gebouw of het terrein van de Gemeentewerf aan de Weerwolf bevinden;

  • 3.3

    het beveiligen van de bezittingen en privacy gevoelige informatie, tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid in of op de betreffende locatie en/of organisatie, kan ontstaan;

  • 3.4

    de opsporing van personen die zich mogelijk aan het plegen van enig strafbaar feit in het gebouw en of op het terrein hebben schuldig gemaakt. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van het strafbare feit;

  • 3.5

    de opsporing van personen die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van een onrechtmatige daad. Hierbij geeft de registratie tevens inzicht in de aard en de wijze van het plegen van de onrechtmatige daad.

Artikel 4. Categorieën van personen opgenomen in de persoonsregistratie

De persoonsregistratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over:

  • 4.1

    de ambtenaren en andere personen in dienst van of werkzaam voor de gemeentelijke organisatie;

  • 4.2

    de personen die zich in de ruimte bevinden en zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit en/of het plegen van een onrechtmatige daad in die locatie;

  • 4.3

    overige personen die zich ten tijde van het afspelen van onder 4.2 vermeld voorval in of op de genoemde locatie bevinden en daar al dan niet getuige van zijn geweest.

Artikel 5. Soorten van vastgelegde gegevens en wijze van verkrijging

De persoonsregistratie bevat wat betreft de in artikel 4 vermelde personen de volgende gegevens:

  • a.

    videobeelden van de persoon;

  • b.

    datum -en tijdsindicatie van de opname;

  • c.

    plaats van de opname.

De bovengenoemde gegevens worden verkregen uit het camerabewakingssysteem dat zich bevindt op de gevel van de gemeentewerf Bergeijk.

Artikel 6. Verwijdering en vernietiging van vastgestelde persoonsgegevens

  • 6.1

    Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie, worden automatisch van het videosysteem verwijderd. De gebruikte techniek hierbij is volgens het 'first-in, first-ouť principe. De duur waarop gegevens worden bewaard is afhankelijk van:

    • a.

      de omvang van de harddisk;

    • b.

      de beeld verversingsfrequentie waarmee deze beelden worden opgeslagen;

    • c.

      de kwaliteit van het beeldmateriaal dat afhankelijk is van de mate van compressie van de gegevens;

  • 6.2

    De nieuw op te nemen beelden overschrijven het oudste beeldmateriaal. Hiermee wordt dit overschreven materiaal onherstelbaar vernietigd en daarmee verder onbruikbaar. De configuratie is zodanig ontworpen dat beeldmateriaal maximaal 5 dagen zal worden bewaard. Na 5 dagen is in ieder geval sprake van onherstelbare vernietiging van de registratie.

Artikel 7. Toegang tot de registratie

  • 7.1

    Directe toegang tot registratie hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      voor het uitvoeren van systeembeheeractiviteiten: Best Safety Systems

  • 7.2

    Voort hebben toegang tot de registratie:

    • a.

      voor de controle van de werking van het syteem: de beheerder

    • b.

      de betrokkene, uitsluitend op verzoek bij de beheerder en tot de gegevens die betrekking hebben op zijn persoon en uitsluitend indien dit mogelijk is zonder dat de bescherming van andere personen kan worden geschaad.

  • 7.3

    Het raadplegen van opgeslagen beelden na een gerede verdenking van diefstal of andere onregelmatigheden die vallen onder de in artikel 3 genoemde beveiligingsdoeleinden is voorbehouden aan de beheerder respectievelijk zijn vervanger in geval van afwezigheid, alsmede de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 7.4

    De beelden mogen voor geen enkel ander doeleinde worden gebruikt.

Artikel 8. Verstrekking van persoonsgegevens aan derden

  • 8.1

    De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken aan personen of instanties die betrokken zijn bij en/of belast zijn met strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke acties, voor zover dit voortvloeit uit het doel van de registratie.

  • 8.2

    De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken, indien dit wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift dan wel geschiedt met toestemming van de betrokkene.

Artikel 9. Verbanden met andere registraties

Er zijn geen verbanden met andere registraties.

Artikel 10. Protocolplicht

De beheerder legt een verstrekking als bedoeld in artikel 8 vast (protocolleren).

Artikel 11. Kennisneming van de opgenomen gegevens

  • 11.1

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekking aan derden worden ingediend bij de beheerder;

  • 11.2

    De beheerder draagt zorg voor de juiste vaststelling van de identiteit van de verzoeker;

  • 11.3

    De beheerder beslist namens de verantwoordelijke binnen vier weken na ontvangst van op de in het eerste lid bedoelde verzoeken. Indien aan het verzoek wordt voldaan verschaft de beheerder binnen vier weken na ontvangst van het verzoek de gevraagde informatie.

  • 11.4

    Indien de beheerder het verzoek als bedoeld in lid 1 afwijst, stuurt hij op hetzelfde moment dat hij het bericht van de met redenen omklede weigering aan de betrokkene toezendt, een kopie aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 12. Verbetering, aanvulling en verwijdering van de opgenomen gegevens

  • 12.1

    Verzoeken om verbetering, aanvulling en verwijdering van gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

  • 12.2

    De beheerder beslist binnen vier weken na indiening van het verzoek op de in het eerste lid bedoelde verzoeken;

  • 12.3

    Indien beheerder het verzoek als bedoeld in lid 1 afwijst, stuurt hij op hetzelfde moment dat hij het bericht van de met redenen omklede weigering aan de betrokkene toezendt, een kopie aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 13. Beveiliging

  • 13.1

    De beheerder draagt zorg voor de fysieke beveiliging: de onder artikel 1.9 bedoelde ruimte slechts toegankelijk is voor de in artikel 7.1 vermelde functionarissen en personen;

  • 13.2

    De beheerder treft voorzieningen ter bescherming van de gegevens tegen opzettelijk verkeerd of onachtzaam gebruik door personen die met de werkzaamheden, verbonden aan de verwerking van de registratie, zijn belast, alsmede beschadiging door toedoen van derden;

  • 13.3

    Iedereen die betrokken is bij de verwerking van de registratie, is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behoudens en voor zover doelstelling van de registratie dan wel enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

Artikel 14. Slotbepaling

  • 14.1

    Dit privacyreglement ligt ter inzage in het kantoor van de beheerder.

  • 14.2

    Dit privacyreglement kan worden aangehaald als 'Privacyreglement cameratoezicht gemeentewerf Bergeijk'.

Artikel 15. Inwerktreding reglement

Het reglement treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2021 na bekendmaking.

Bergeijk, 2 november 2021

Burgemeesters en wethouders van Bergeijk,

Namens deze,

H.A.J.Loos

Secretaris

A.Callewaert-de Groot

Burgemeester