Organisatie | Zuid-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Openstellingsbesluit subsidie opvangen recreatiedrukte in groengebieden Zuid-Holland 2022 |
Citeertitel | Openstellingsbesluit subsidie opvangen recreatiedrukte in groengebieden Zuid-Holland 2022 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 maart 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2022 | nieuwe regeling | 15-02-2022 | PZH-2022-795588421 |
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland;
Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Zuid-Holland 2013 en artikel 2.11.2, tweede lid, onderdeel d van de Subsidieregeling groen Zuid-Holland 2016;
Overwegende dat het wenselijk is om maatregelen in bestaande groengebieden uit te voeren om de toename van recreanten beter op te kunnen vangen, waarmee dit bijdraagt aan een beweegvriendelijke leefomgeving;
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Openstellingsbesluit subsidie opvangen recreatiedrukte in groengebieden Zuid-Holland 2022
Subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, wordt uitsluitend verstrekt aan publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen, die eigenaar of erfpachter zijn van een gebied.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Naast de gegevens, bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de Asv, gaat een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b, vergezeld van:
Gedeputeerde staten stellen het deelplafond voor de periode, genoemd in artikel 5, vast op € 300.000,00.
In afwijking van artikel 2.11.7 van de Srg komen voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie in ieder geval de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
Artikel 10 Niet-subsidiabele kosten
De volgende kosten komen niet voor subsidie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b, in aanmerking:
In afwijking van artikel 2.11.11, onder a, wordt aan de subsidieontvanger de verplichting opgelegd om binnen drie maanden na bekendmaking van de beschikking tot subsidieverlening te starten met de uitvoering van de maatregel.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst.
Den Haag, 15 februari 2022
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland
drs. H.M.M. Koek, secretaris
drs. J. Smit, voorzitter
Toelichting behorende bij het Openstellingsbesluit subsidie opvangen recreatiedrukte groengebieden Zuid-Holland 2022
Zuid-Holland wil een aantrekkelijke, gezonde, veilige en concurrerende provincie zijn waar mensen, zowel bewoners, forensen als toeristen, met plezier wonen, werken en recreëren.
We zien een toename in het gebruik van de bestaande groengebieden.
Inwoners gaan meer naar buiten om te bewegen en te sporten. Dit wordt deels veroorzaakt door de coronapandemie maar ook door het toenemende besef van het belang van bewegen voor de gezondheid. Hierdoor neemt de druk op deze groengebieden toe.
De huidige voorzieningen in de gebieden zijn niet overal toereikend om deze stroom recreanten op te vangen. Met dit openstellingsbesluit wil de provincie bijdragen aan uitvoering van maatregelen in 2022 om de toename van recreanten op te vangen.
De doelgroep bestaat uit eigenaren of erfpachters van een openbaar toegankelijk natuur- of recreatiegebied inclusief stedelijk groen met een omvang van minimaal 100 ha. In de praktijk kunnen deze gebieden beheerd worden door een derde. Deze derde kan via een machtiging voor de eigenaar of pachter een subsidie aanvragen, waarbij deze derde voor eigen gebieden een aparte aanvraag kan doen.
De gebieden waarvoor door de provincie in 2022 al een begrotingssubsidie voor beheer en onderhoud is of wordt verstrekt worden uitgesloten van deze regeling.
De maatregelen zijn gericht op het opvangen van de toename van recreanten. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld bezoekersmanagement, voorlichting over gedragsregels, aanvullende routes uitzetten, plaatsen van extra prullenbakken, maar ook kan gedacht worden aan maatregelen die gericht zijn op het prettiger maken van het verblijf van recreanten zoals het plaatsen van extra bankjes of plaatsen van natuur-kijkers. Tenslotte kunnen maatregelen ook gericht zijn op het opvangen van negatieve effecten van de toename van recreanten zoals door intensivering van de schoonmaak en verbeteren van wandelpaden/parkeerplaatsen. Maatregelen die recreanten weren door bijvoorbeeld gebieden af te sluiten, vallen nadrukkelijk niet onder deze regeling.
De gebieden, die in aanmerking komen hebben een minimale omvang van 100 ha, zijn openbaar toegankelijk en vervullen een rol voor recreatie. Hieronder vallen recreatie- en natuurgebieden maar ook grote stadsparken.