Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pekela

Controleverordening gemeente Pekela 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePekela
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleverordening gemeente Pekela 2022
CiteertitelControleverordening gemeente Pekela 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-02-202201-01-2022nieuwe regeling

11-01-2022

gmb-2022-85708

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleverordening gemeente Pekela 2022

De raad van de gemeente Pekela;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 januari 2022

gelet op: artikel 213 Gemeentewet

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de controleverordening ex artikel 213

 

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

Accountant

- een door de raad benoemde: registeraccountant of

- accountant, -administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in het derde lid van artikel 36, Wet op de Accountant-Administratieconsulenten of

- organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

 

Accountantscontrole

de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:

- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

 

- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties. Indien het wetsvoorstel in 2022 wordt vastgesteld zijn gemeenten vanaf verslagjaar 2022 verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverklaring zal dit onderdeel niet onder de verantwoordelijkheid vallen van de accountant, maar belegd zijn bij het College van burgemeester en wethouders;

 

- het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

 

- de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.

 

Rechtsmatigheid in het kader van de accountantscontrole

het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheers-handelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving door het College van burgemeester en wethouders en getoetst door de accountant, zoals bedoeld in het Besluit accountants-controle gemeenten.

 

Deelverantwoording

een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

 

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen accountant. De benoeming van de accountant geschiedt in principe voor een periode van 3 jaar, met de mogelijkheid om de benoeming tussentijds te ontbinden door schriftelijke kennisgeving aan de accountant voorafgaand aan het begin van een nieuw boekjaar met een minimale termijn van een half jaar.

Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

- de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende rapporteringstoleranties) bij de controle van de jaarrekening;

- de apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen goedkeuringstoleranties en eventueel afwijkende rapporteringstoleranties;

- de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

- de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

- de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering; en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar:

 

Artikel 3. Informatieverstrekking door college

Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

Het college draagt er zorg voor dat aan de jaarrekening ten grondslag liggende documenten zoals verordeningen, nota's, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen en onder voorbehoud van vaststelling van de wet ook de rechtmatigheidsverklaring voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

Onder voorbehoud van vaststelling van de wetgeving overlegt het college de gecontroleerde jaarrekening samen met de rechtmatigheidsverklaring en de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen voor het zomerreces aan de raad. Zolang de wet niet wordt vastgesteld zal de rechtmatigheidsverklaring vanuit de accountant worden afgegeven.

Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

 

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

 

Artikel 5. Toegang tot informatie

De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

 

De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.

 

Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

 

Artikel 6. Overige controles en opdrachten

Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

 

Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

 

Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

 

Artikel 7. Rapportering

Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

 

De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

 

De accountant bespreekt indien dat de raad wenst voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de raad.

 

Artikel 8. Intrekken oude verordening

De controleverordening, ex artikel 213 gemeente Pekela 2008 wordt ingetrokken.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2022 met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2022 en later.

 

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Controleverordening gemeente Pekela 2022".

 

De raad van de gemeente Pekela,

voorzitter,

de heer J. Kuin

griffier,

mw. S. Kromkamp