Organisatie | SED organisatie |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling SED organisatie |
Citeertitel | Mandaatregeling SED organisatie |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2024 | 01-01-2024 | bijlage 1, 2, 3, 4 | 28-12-2023 | ||
01-03-2022 | 11-01-2024 | Nieuwe regeling | 16-02-2022 | 854244 |
De directie van de gemeenschappelijke regeling SED organisatie,
dat met inachtneming van de in de gemeenschappelijke regeling SED organisatie en de wet gemeenschappelijke regelingen voorbehouden bevoegdheden, de burgemeester en colleges van de deelnemende gemeenten, het algemeen bestuur, dagelijks bestuur en de voorzitter zoveel mogelijk de aan hen - uit welken hoofde dan ook - toekomende besluitvormings-, uitvoerings- en ondertekeningsbevoegdheden door middel van een algemeen mandaat, met de bevoegdheid tot ondermandaat hebben opgedragen aan de directie bij besluit 16 februari 2022;
Gehoord hebbende het op grond van artikel 25 eerste lid sub e van de Wet op de Ondernemingsraden positieve advies van de ondernemingsraad;
Hoofdstuk I Algemene Bepalingen
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 4 - Uitzonderingen mandaat
Het mandaat is beperkt tot dagelijkse en bestendige uitvoering en toepassing van regels en voorschriften en daarmee verband houdende handelingen. Het mandaat is daarmee niet van toepassing als de afdoening van een zaak niet als routine kan worden aangemerkt en/of een afzonderlijke specifieke beoordeling/afweging noodzakelijk is.
Het mandaat is alleen geldig binnen de kaders van het gemeentelijke en/of SED beleid en respectievelijke begrotingen.
In ieder geval is er geen sprake van mandaat wanneer:
Hoofdstuk II Bevoegdhedenregeling
Artikel 5 - Algemeen ondermandaat aan domeinmanagers
Aan de domeinmanagers wordt met inachtneming van de in deze regeling opgenomen beperkingen en aanwijzingen algemeen mandaat verleend ten aanzien van alle tot de colleges, de burgemeester, het algemeen en dagelijks bestuur dan wel de voorzitter behorende besluitvormings-, uitvoerings- en ondertekenings- bevoegdheden, met betrekking tot aangelegenheden die behoren tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied of werkterrein van hun domein.
Artikel 6 - Algemeen ondermandaat aan afdelingshoofden
Aan de afdelingshoofden wordt met inachtneming van de in deze regeling opgenomen beperkingen en aanwijzingen algemeen mandaat verleend ten aanzien alle tot de colleges, de burgemeester, het algemeen en dagelijks bestuur dan wel de voorzitter behorende besluitvormings-, uitvoerings- en ondertekenings- bevoegdheden, met betrekking tot aangelegenheden die behoren tot het aan hen opgedragen aandachtsgebied of werkterrein van hun afdeling.
Artikel 7 - Overeenkomsten en aanbesteding
De domeinmanagers hebben het ondermandaat tot het aangaan van overeenkomsten, het houden van aanbestedingen en het gunnen van aan te besteden werken, diensten en leveringen met betrekking tot taken binnen hun domein, ten behoeve van de gemeenten dan wel SED organisatie, binnen de begroting of beschikbaar gestelde kredieten en met inachtneming van het daarop van toepassing zijnde aanbesteding- en inkoopbeleid en de budgethoudersregeling.
De afdelingshoofden hebben het ondermandaat tot het aangaan van overeenkomsten, het houden van aanbestedingen en het gunnen van de aan te besteden werken, diensten en levering binnen hun afdeling, ten behoeve van de gemeenten dan wel SED organisatie, binnen de begroting of beschikbaar gestelde kredieten en met inachtneming van het daarop van toepassing zijnde aanbesteding- en inkoopbeleid en de budgethoudersregeling voor bedragen tot de Europese aanbestedingsdrempel.
Ondermandaat aan medewerkers tot het aangaan van financiële verplichtingen (overeenkomsten of het verlenen van opdrachten) is slechts toegestaan tot een bedrag van € 15.000,00, met inachtneming van het daarop van toepassing zijnde aanbesteding- en inkoopbeleid en de budgethoudersregeling. Er is uitsluitend sprake van ondermandaat wanneer dit bij de functie van de desbetreffende medewerker is opgenomen in de ondermandaatlijst.
De afdelingshoofden hebben het ondermandaat tot het nemen van personele besluiten ten aanzien van SED personeel werkzaam binnen hun afdeling met uitzondering van:
Beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden (vaststellingsovereenkomst), ontslag op staande voet (artikel 7:677 BW), ontbinden arbeidsovereenkomst door de kantonrechter (artikel 7:671b BW), opzeggen met toestemming UWV (artikel 7:671a BW) en opzeggen tijdens proeftijd (artikel 7:676 BW);
Artikel 9 - Ondermandaat aan medewerkers
Aan alle medewerkers wordt ten aanzien van aangelegenheden die direct samenhangen met hun functie de bevoegdheid gegeven voor het voeren van correspondentie van feitelijke aard en doen van feitelijke handelingen (niet zijnde besluiten in de zin van artikel 1:3 Awb of privaatrechtelijke rechtshandelingen) zoals bijvoorbeeld: ontvangstbevestigingen, bevestigingen van afspraken, toezendbriefjes, toezending informatie (uitgezonderd Wob).
Aan medewerkers die naar hun oordeel blijk geven van een zodanige mate van taakvolwassenheid dat zij het mandaat op een kwalitatief goede wijze kunnen uitoefenen wordt uitsluitend ondermandaat verleend tot het nemen van besluiten of het doen van rechtshandelingen als vermeld in de bijgevoegde ondermandaatlijsten (bijlage 1: Bedrijfsvoering, bijlage 2: Ruimte en 3; Samenleving) met inachtneming van de daarbij gegeven aanwijzingen en beperkingen.
Bijlage 1: Ondermandaat Ruimte behorende bij de Mandaatregeling SED-organisatie
Bijlage 2: Ondermandaat Samenleving behorende bij de Mandaatregeling SED organisatie
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen en het voeren van verweer, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan1 | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen en het voeren van verweer, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot activiteiten- en huisvestingssubsidies. | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | |||
| |||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot bijzondere bijstand en gemeentelijk minimabeleid | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
| Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot bijzondere bijstand en gemeentelijk inburgeringsbeleid | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming inclusief het opstellen van proces-verbalen met betrekking tot de Leerplichtwet en gemeentelijk leerplichtbeleid | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen en het voeren van verweer, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen en het voeren van verweer, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot:
| Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot dit taakgebied | Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | |||
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot:
| Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | ||
Kwaliteitsmedewerker burgerzaken | Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot:
| Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan | |
Alle besluitvorming, inclusief beslissen op ingebrekestellingen, ter uitvoering van regelgeving met betrekking tot:
| Met inachtneming van de voorschriften opgenomen in het Toetsplan |
Bijlage 3: Ondermandaat Bedrijfsvoering & faciliteiten behorende bij de Mandaatregeling SED organisatie
- Mandaat bij nieuwe medewerkers 3 maanden alleen na toetsing Juridisch Kwaliteit medewerkers.
- Mandaat bij consulenten die naar het oordeel van het afdelingshoofd niet voldoende kwaliteit leveren alleen na toetsing Juridisch Kwaliteit medewerkers.
- Mandaat bij Maatwerkvoorziening boven de € 20.000,- per besluit per jaar alleen na toetsing Juridisch Kwaliteit medewerkers.
- Mandaat bij alle PGBs alleen na toetsing Juridisch Kwaliteit medewerkers.
- Mandaat bij alle afwijzingen alleen na toetsing Juridisch Kwaliteit medewerkers.