Organisatie | Kaag en Braassem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Covid-19 steunpakket 2022 |
Citeertitel | Nadere regels Covid-19-steunpakket 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Nadere regels Covid-19 steunpakket 2022 |
Externe bijlage | nadere regels ASV Covid 19 steunpakket 2022 |
Geen
Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 22-02-2022 | 49435 |
De Rijksoverheid heeft in de afgelopen jaren middelen beschikbaar gesteld voor de vrijwilligersorganisaties die te maken hebben met (financiële) gevolgen door de covid-19-pandemie. Deze regeling is specifiek bedoeld voor de lokaal sociaal-maatschappelijke organisatie uit de gemeente Kaag en Braassem.
De organisaties wordt gevraagd de benodigde onderbouwing aan te leveren voor het kunnen behandelen van de aanvraag. Er zal onder andere aangetoond moeten worden dat er sprake is van (financiële) gevolgen door de Covid-19-pandemie. Vervolgens zal de aanvraag worden behandeld en het College van B&W zal een besluit nemen over deze aanvraag. De vrijwilligersorganisaties kunnen een aanvraag indienen van maximaal €10.000,00 per organisatie.
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Kaag en Braassem;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015;
Artikel 1.1 Doelstelling steunpakket
Lokale sociaal-maatschappelijke organisaties ondersteunen om de levensvatbaarheid van deze organisaties en de maatschappelijke waarde die zij hebben voor de gemeente en haar inwoners te kunnen waarborgen en (financiële) ondersteuning te bieden vanwege de weggevallen inkomsten als gevolg van de Covid-19 pandemie.
Artikel 1.2 Waar wordt een aanvraag aan getoetst
Een aanvraag wordt getoetst aan de volgende aspecten:
De hoogte van het aangevraagde bedrag staat in verhouding tot het financiële probleem dat door de Covid-19 pandemie is ontstaan. Indien de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende eigen geld kan beschikken om uit de financiële problemen te komen, kan dat een reden zijn om de subsidie te weigeren (zie hiervoor ook artikel 9 lid 2 sub f Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015). Hierbij houdt de gemeente rekening met het beschikbaar Eigen Vermogen van de aanvragende organisatie.
Artikel 1.3 Beslissingsbevoegdheid
De beslissingen ten aanzien van het Covid-19 steunpakket zijn een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Het vastgestelde subsidieplafond wordt als volgt verdeeld:
Indien op het moment van de aanvraag nog niet alle schade/inkomstenderving over het jaar 2022 bekend is, kan door de organisatie tot uiterlijk 31 januari 2023 een tweede (aanvullende) aanvraag worden ingediend, mits de eerste en tweede aanvraag gezamenlijk het hiervoor onder 1.4.e. genoemde maximumbedrag niet overschrijden. Een tweede aanvraag van een organisatie wordt pas in behandeling genomen na het het verstrijken van de onder 1.4.a genoemde termijn voor het indienen van de eerste aanvraag en indien op dat moment het subsidieplafond als bedoeld in 1.5 nog niet is bereikt.
Voor het Covid-19 steunpakket is maximaal € 100.223,74 beschikbaar voor aanvragen betreffende de periode 1 januari tot en met 31 december 2022. Dit bedrag is het subsidieplafond voor deze periode.
De aanvrager dient zijn aanvraag schriftelijk in via het online formulier op de website van de gemeente. Hierin wordt in ieder geval duidelijk toegelicht waarvoor financiële ondersteuning wordt gevraagd en welk bedrag wordt aangevraagd en dit wordt waar mogelijk onderbouwd met stukken zoals bijvoorbeeld een (concept) jaarrekening, een begroting, een onderhoudsplanning
Aanvragen met betrekking tot financiele ondersteuning voor het verbeteren van de financiële positie van de organisatie, als gevolg van het wegvallen van inkomsten door de Covid-19 pandemie, worden als volgt behandeld:
i. Aanvragen worden integraal beoordeeld (inhoud, juridisch, financieel) op basis van maatwerk.
ii. De gemeente kan extra informatie of bewijsstukken opvragen, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over de rechtmatigheid of wanneer onvoldoende is aangeleverd om een goed oordeel te kunnen vormen over de aanvraag.
iii. Bij een onvolledige aanvraag krijgt de aanvrager een Awb-hersteltermijn van twee weken. Als de aanvrager hier niet tijdig op reageert of niet de juiste stukken instuurt, dan kan het college besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.
iv. De aanvragen worden voor besluitvorming besproken met de betreffende inhoudelijk verantwoordelijke portefeuillehouder.
Bijlage 1 Toelichting op nadere regels
Artikel 1.2sub a Waar wordt een aanvraag aan getoetst
Onder vi. wordt aangegeven dat de aanvrager (ook na de Covid-19 pandemie) levensvatbaar is (heeft financiële draagkracht). De regeling is daarmee niet bedoeld om financiële problemen van voor 2021 op te vangen.
Artikel 1.5 Proces van aanvraag en besluitvorming
De aanvragen voor het Covid-19 steunpakket komen binnen via een online formulier op de website, of via een overleg met de betrokken ambtenaren. In geval dat laatste, is het een optie om met elkaar (beleid, financiën en aanvrager) in gesprek te gaan om de situatie en de aanvraag goed in beeld te krijgen.
Alsdan kunnen diverse stukken overgelegd worden, en kan vervolgens samen het aanvraagformulier worden ingevuld.
Bijlage 2 Basis voor de aanvraag
Aanvragers moeten het volgende minimaal verklaren:
De aanvragende organisatie heeft onvoldoende reserve/spaargeld/voldoende bank/kassaldo voor niet-noodzakelijke, maar wel voor de activiteiten van de organisatie belangrijke uitgaven die zij kan aanwenden, zoals maar niet beperkt tot vervanging van te oud en kapot materiaal, uitgesteld onderhoud dat bij verder uitstel duurder wordt, kostenbesparende maatregelen etc.;
En het volgende minimaal beschrijven:
En het volgende minimaal aanleveren:
De aanvrager moet onderbouwen waarvoor zij het aangevraagde bedrag nodig hebben. Het staat de aanvrager vrij hoe zij dit doet. Op basis van deze onderbouwing beoordeelt de gemeente of aanvrager recht heeft op een subsidie. Als de gemeente de aangeleverde onderbouwing niet voldoende acht, kan de gemeente vragen om aanvullende documentatie, zoals jaarverslagen, begrotingen of betalingsbewijzen.