Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landsmeer

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische auto’s

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische auto’s
CiteertitelBeleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Landsmeer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-02-2022nieuwe regeling

15-02-2022

gmb-2022-84938

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische auto’s

Inleiding

Om duidelijkheid te geven op welke locaties en onder welke voorwaarden oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s kan worden gerealiseerd, zijn voorliggende beleidsregels opgesteld. Deze beleidsregels geven zowel intern bij de gemeente als richting de burger duidelijkheid en gelden voor wegen die in beheer zijn bij de gemeente Landsmeer (dus niet wegen in beheer van het waterschap

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier).

Oplaadinfrastructuur wordt binnen de gemeente Landsmeer aangemerkt als straatmeubilair welke niet in strijd is met de publieke functie van de openbare plaats. Artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening is dus niet van toepassing. Een oplaadpaal of oplaadinfrastructuur kan door een individuele gebruiker worden aangevraagd, maar kent na realisatie een openbaar karakter en is dus door iedereen te gebruiken.

Voorliggende beleidsregels bevatten de criteria en voorwaarden uit op grond waarvan door de gemeente Landsmeer aan het verzoek tot realiseren van oplaadinfrastructuur kan worden voldaan. De oplaadinfrastructuur wordt door een marktpartij geplaatst en geëxploiteerd. Deze partij zal los van de gemeentelijke goedkeuring nog een commerciële afweging maken.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a)

    Elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, met uitzondering van fietsen en snor- of bromfietsen.

  • b).

    Oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op, onder of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • c)

    Oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met ten minste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen.

  • d)

    Beheerder: de houder van de toestemming voor het plaatsen van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

  • e)

    Gebruiker:

    • i.

      Een bedrijf dat of organisatie die gevestigd is in de gemeente Landsmeer en eigenaar of bezitter is van een elektrisch voertuig of een werknemer in dienst heeft die beschikt over een elektrisch voertuig;

    • ii.

      Een particulier die eigenaar of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig of werkzaam is in de gemeente Landsmeer.

  • a)

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Landsmeer.

  • b)

    Aanvrager: de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur die namens iemand door woont of werkt in de gemeente Landsmeer (= de gebruiker) een oplaadpaal aanvraagt.

Artikel 2. Aanvraag ontheffing/vergunning en verkeersbesluit:

Een aanvraag voor een ontheffing voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

Artikel 3. Aanvraag plaatsen oplaadpalen en verkeersbesluit

Een aanvraag voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op, onder of aan de openbare weg wordt ingediend in combinatie met een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) komen voor rekening van de gemeente. Alle overige kosten, waaronder begrepen de levering en plaatsing van de laadpaal en het leveren en aanbrengen van alle overige oplaadinfrastructuur komen voor rekening van de beheerder.

Artikel 4. Aanvraag locatie oplaadpaal/-infrastructuur

Een aanvraag voor een locatie voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur dient ten minste een tekening of foto te bevatten welke digitaal wordt aangeleverd en waarop de betreffende parkeerplaats is aangegeven.

Artikel 5 Voorwaarden voor indienen aanvraag oplaadpaal/-infrastructuur

De gebruiker:

  • a)

    is in het bezit van een elektrisch voertuig of kan aantoonbaar maken dat een dergelijk voertuig is aangeschaft maar nog niet is geleverd;

  • b)

    parkeert op de openbare weg en heeft geen mogelijkheden tot parkeren op eigen terrein of terrein van de werkgever. Onder parkeren op eigen terrein wordt ook bedoeld het parkeren in een garage of onder een carport;

  • c)

    bezit een elektrisch voertuig dat een minimale actieradius van 100 kilometer heeft.

Artikel 6 Definitieve locatie oplaadpaal/-infrastructuur

Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en), zodat het beoogde gebruik geen schade oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats. Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:

  • a)

    Er is nog geen oplaadinfrastructuur op, onder of aan de weg binnen een straal van 150 meter van de beoogde locatie aanwezig;

  • b)

    De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur mogen de doorgang voor het andere verkeer niet belemmeren;

  • c)

    De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en kan –eventueel op termijn- twee of meer parkeerplaatsen bedienen;

  • d)

    In beginsel wordt bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. In het verkeersbesluit worden weliswaar twee parkeerplaatsen aangewezen, maar de feitelijke realisering van de tweede parkeervak wordt uitgesteld tot een nader door het college te bepalen datum. Hiervoor zijn twee mogelijke aanleidingen:

    • i.

      als binnen een straat van 150 meter van een nieuwe aanvraag een laadvoorziening met een enkele parkeerplaats aanwezig is, dan kan de tweede parkeerplaats bij de bestaande laadpaal in gebruik worden genomen;

    • ii.

      aan de hand van het aantal uren dat een bestaande oplaadpaal effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële gebruikers kan worden besloten om een extra oplaadvoorziening te realiseren.

  • e)

    Gezien het openbare karakter dient de locatie zichtbaar en vindbaar te zijn.

Artikel 7 Bijzondere omstandigheden

In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

Artikel 8. Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als ‘Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Landsmeer’.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie.