Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemert-Bakel

Tijdelijke subsidieregeling; ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGemert-Bakel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling; ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene subsidieverordening 2014
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-02-2022nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-84527

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling; ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gemert-Bakel;

 

gelet op de artikelen 2 en 3 van de Algemene subsidieverordening Gemert-Bakel 2014 en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat het college het wenselijk acht een regeling te treffen voor de verdeling van de incidentele Rijksbijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen;

 

besluit tot vaststelling van de Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen.

1. Begripsbepaling

  • a.

    Beheerder: degene die bevoegd is tot het aan een publieke plaats treffen van voorzieningen of tot het toelaten van publiek tot die plaats;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders

  • c.

    Publieke plaats: locatie of voorziening waar personen aanwezig kunnen zijn, de daar al dan niet tegen betaling werkzame personen niet meegerekend.

2. Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling kan uitsluitend worden aangevraagd door beheerders van in Gemert-Bakel gevestigde publieke plaatsen, waarvoor het beschikken over een geldig coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument wettelijk is voorgeschreven.

3. Aanvraagtermijn subsidie

Aanvragen kunnen tot en met 26 maart 2022 worden ingediend. Aanvragen ingekomen na deze datum worden niet in behandeling genomen. Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

4. De aanvraag

Een aanvraag wordt gericht aan het college van B&W, ondertekend door een beheerder van een in Gemert-Bakel gevestigde publieke plaats(en). De aanvraag kan ingediend worden via gemeente@gemert-bakel.nl met als onderwerp ‘Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen’.

 

In de aanvraag wordt tenminste aangegeven:

  • De gevraagde subsidie;

  • De onderbouwing van de gevraagde subsidie aan de hand van de bijgevoegde rekentool(s) – waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragers met winstoogmerk en aanvragers zonder winstoogmerk – en aangevuld met in ieder geval facturen (voor materiaal en externe inhuur).

5. Subsidieplafond

Voor subsidiering ingevolge deze regeling is een maximum bedrag beschikbaar van €117.539.

6. Weigeringsgronden

Onverminderd de weigeringsgronden zoals genoemd in de Algemene Subsidieverordening Gemert-Bakel 2014 en in de Algemene wet bestuursrecht wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk geweigerd, indien:

  • 1.

    De aanvraag naar het oordeel van het college niet of niet geheel voldoet aan de voorwaarden voor subsidiëring als genoemd in deze regeling;

  • 2.

    De aanvraag buiten de aanvraagtermijn zoals genoemd in deze regeling is ingediend.

  • 3.

    Het maximum van de aan de gemeente Gemert-Bakel door de Veiligheidsregio toebedeelde incidentele Rijksbijdrage ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen (lees het subsidieplafond) is bereikt.

7. Hoogte subsidiebedrag

Het maximumbedrag per aanvraag is €5000,-

8. Subsidiabele activiteiten en kosten

Voor subsidieverlening komen in aanmerking de kosten die samenhangen met de verplichting van een beheerder om op grond van de Tijdelijke regeling controle uit te oefenen op het bezit van een coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument conform artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Voor bekostiging komen de volgende kosten die gemaakt worden ter ondersteuning van de naleving van artikel 6.30 van de Tijdelijke regeling in aanmerking:

  • 1.

    verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten (die enkel en alleen ingezet worden voor de controle op het coronatoegangsbewijs), van 1 januari tot en met 26 maart 2022;

  • 2.

    in geval van een niet-commerciële organisatie de verschuldigde vrijwilligers bijdrage

  • 3.

    verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten,

  • 4.

    in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

  • 5.

    materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

  • 6.

    verschuldigde BTW als deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder 1 tot en met 5.

 

Voor subsidie ingevolge deze regeling komen niet in aanmerking:

  • 1.

    kosten voor verplichtingen die zijn aangegaan voor 1 januari 2022;

  • 2.

    kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk is verstrekt;

  • 3.

    kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds.

9. Beslistermijnen

Op een volledige (ontvankelijke) aanvraag beslist het college binnen zes weken na de ontvangst van de aanvraag. Het niet beslissen binnen de genoemde termijn leidt niet tot een subsidieverlening van rechtswege.

10. Uitbetaling

Het college geeft in de subsidiebeschikking aan op welke wijze tot uitbetaling van de subsidie zal worden overgegaan.

11. Vaststelling

  • 1.

    Een aanvraag kan tot en met uiterlijk 26 maart 2022 bij het college worden ingediend. De aanvraag tot vaststelling geeft inzicht in de gemaakte kosten waarvoor subsidie is aangevraagd en kan ingediend worden via gemeente@gemert-bakel.nl met als onderwerp ‘Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen’.

  • 2.

    Het college kan in het kader van de beoordeling van de aanvraag tot vaststelling nadere bewijsstukken verlangen.

  • 3.

    Het college beslist binnen zes weken na ontvangst van een volledige aanvraag over de vaststelling. De beslissing kan met 4 weken worden verlengd.

12. Hardheidsclausule

Indien onverkorte toepassing van enige bepaling van de nadere regels tot een onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg zou leiden voor een aanvrager c.q. beheerder, kan het college afwijken en anders beslissen.

13. Bekendmaking en inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

14. Citeertitel

Deze tijdelijke subsidieregeling wordt aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling ondersteuning naleving controle op coronatoegangsbewijzen.

Vastgesteld in de vergadering van 8 februari 2022.

het college van burgemeester en wethouders,

Secretaris,

G. Wouters

de burgemeester,

ing. M.S. van Veen