Organisatie | Beesel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Damoclesbeleid gemeente Beesel 2019 |
Citeertitel | Damoclesbeleid gemeente Beesel 2019 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Damoclesbeleid zoals opgenomen in Hoofdstuk 4 van het Drugsbeleid Beesel 2012, vastgesteld op 18 december 2012
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2019 | nieuwe regeling | 27-02-2019 |
Dat de Opiumwet per 1 januari 2019 is gewijzigd;
Dat artikel 13 b lid 1 onder a van de Opiumwet de burgemeester de bevoegdheid geeft om een last onder bestuursdwang toe te passen indien in woningen of lokalen dan wel in of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is;
Dat artikel 13 b lid 1 onder b van de Opiumwet de burgemeester de bevoegdheid geeft om een last onder bestuursdwang toe te passen indien in woningen of lokalen dan wel in of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een voorwerp of stof als bedoeld in artikel 10 a lid 1 onder 3 of artikel 11a van de Opiumwet voorhanden is;
Dat bij besluit van 7 mei 2012 (gepubliceerd 26 december 2012) beleidsregels zijn vastgesteld waarin is aangegeven hoe deze bevoegdheid is toegepast.
Gezien de uitgangspunten van het Hennepconvenant Limburg 2012 en de taak die de burgemeester hierin heeft op het gebied van integrale veiligheid en zijn verantwoordelijkheden in het kader van preventie, signalering, handhaving, hulpverlening en het opwerpen van barrières om te voorkomen dat georganiseerde criminaliteit, criminele organisaties of personen misbruik maken van legale structuren;
Voor de bestuurlijke handhaving van de verboden in de zin van artikel 2 (verbod op aanwezigheid van harddrugs, lijst I) en artikel 3 (verbod op aanwezigheid van softdrugs, lijst II) van de Opiumwet, is in die wet het artikel 13b opgenomen. Dit artikel luidt:
Artikel 4 Gebruikershoeveelheid
Hoeveelheid voor eigen gebruik: in deze beleidsregel sluiten we aan bij de criteria die het Openbaar
Ministerie toepast. We zien als eigen gebruik de volgende hoeveelheden:
Geringe hoeveelheid eigen gebruik harddrugs: een hoeveelheid/dosis die doorgaans wordt aangeboden als gebruikershoeveelheid. Hierbij kan worden gedacht aan bv. één bolletje, één ampul, één wikkel, één pil/tablet (in elk geval een aangetroffen hoeveelheid van maximaal 0,5 gram); een consumptie-eenheid van 5 ml GHB.
Handhavingsmatrix A Lijst 1 (harddrugs)
Artikel 7 Toepassing van de handhavingsmatrix zonder dat verdovende middelen zijn aangetroffen
De burgemeester geeft ook een schriftelijke waarschuwing, als bedoeld in handhavingsmatrix B, indien er weliswaar geen middelen als bedoeld in Lijst II van de Opiumwet in een woning of lokaal dan wel in of op bij woningen of zodanige lokalen behorende erven zijn aangetroffen, maar naar oordeel van de burgemeester uit de ontvangen rapportage voldoende aannemelijk blijkt dat een voorwerp of stof als bedoeld in artikel 10a lid 1 onder 3°, of artikel 11a van de Opiumwet voorhanden is.
Indien, na een waarschuwing als bedoeld in lid 1, binnen een termijn van 3 jaren in de woning dan wel in of op bij de woning behorende erven in kwestie wel daadwerkelijk een middel als bedoeld in Lijst II van de Opiumwet wordt aangetroffen, dan zien we dit in het kader van de toepassing van de betreffende Handhavingsmatrix als een 2e overtreding.
Artikel 8 Begunstigingstermijn
Bij het opleggen van een last onder bestuursdwang geeft de burgemeester aan belanghebbende(n) een begunstigingstermijn op grond van artikel 5:24 lid 2 Algemene wet bestuursrecht. Tijdens deze termijn krijgt de belanghebbende(n) de mogelijkheid om binnen een bepaalde termijn vrijwillig het pand te ontruimen en af te sluiten en de sleutels in te leveren op het gemeentehuis.
Doet belanghebbende dit niet binnen de vastgestelde termijn, dan gaat de burgemeester over tot sluiting van het pand.
Artikel 9 Wijziging huursituatie
Een wijziging in de huursituatie beschouwen we in beginsel als niet ter zake doende. De reden hiervoor is dat de verhuurder niet met het plaatsen van andere huurders onder de toepassing van bestuursdwang kan uitkomen. Het is immers op dat moment nog steeds noodzakelijk om de bekendheid van een dergelijk pand in het criminele circuit weg te nemen. het enkel plaatsen van nieuwe huurders leidt niet tot het voorkomen van herhaling van een met de wet strijdige situatie.
Indien de verhuurder een woningcorporatie betreft en deze kan aantonen dat de huur van de woning is beëindigd en de huurders binnen een termijn van 2 jaren niet kunnen reageren op het aanbod van woningcorporaties in de gemeente Beesel, kan de burgemeester van de handhavingsmatrices uit artikel 7 afwijken.
Indien de eigenaar/verhuurder uit eigener beweging bij de politie meldt dat er sprake is van aanwezigheid van harddrugs en/of softdrugs in het door hem verhuurde pand, kan de burgemeester volstaan met een schriftelijke waarschuwing indien dit de eerste keer is binnen een periode van 3 jaar dat er hard- of softdrugs is aangetroffen in dit pand, de eigenaar/verhuurder te goeder trouw is en de eigenaar/verhuurder de huurovereenkomst heeft ontbonden.
Uitgangspunt is dat alle belanghebbenden hierin hun eigen verantwoordelijkheid hebben.
Bewoners dienen in beginsel zelf voor hun huisraad, huisdieren en alternatieve huisvesting te zorgen. Een gemeente heeft zorgplicht voor haar inwoners. Indien inwoners van de gemeente Beesel te maken krijgen met een bestuurlijke maatregel op grond van de Opiumwet dan weegt de burgemeester alle betrokken belangen zorgvuldig af. De gemeente gaat in dat kader na in hoeverre betrokkenen een coach nodig hebben voor begeleiding in een zorgtraject dan wel of een melding bij Veilig Thuis moet worden gedaan voor de minderjarigen.
Artikel 12 Betreden gesloten pand
De burgemeester kan een ontheffing verlenen indien er een dringende en/ of zwaarwichtige reden hiervoor is. Om voor een ontheffing in aanmerking te komen dient een belanghebbende schriftelijk verzoek om ontheffing bij de burgemeester in te dienen, waaruit in ieder geval duidelijk moet blijken voor wie de ontheffing moet gelden en voor welk doel en welke periode.
Artikel 13 Registratie op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken
Een sluiting nemen we op in de openbare registers. Indien de sluiting wordt opgeheven of de sluitingstermijn afloopt, wordt dit in het register aangepast.