Organisatie | Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond |
Citeertitel | Treasurystatuut Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Treasurystatuut Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond |
Geen
Financiële Verordening Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-02-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 16-02-2022 | 09AB220216 |
1 Inwerkingtreding en looptijd
Deze nota is de uitwerking van artikel 7, lid 2 onder d van de financiële verordening Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond 2018 en vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 13 december 2017.
Het treasurystatuut is een aanvulling op de Wet- en regelgeving van decentrale overheden zoals; de wet Financiering decentrale overheden (Fido), en de regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), regeling schatkistbankieren decentrale overheden (Skb), Besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden (Bldo), Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo) en de Wet houdbare overheidsfinanciën (Wet Hof). Daarnaast is het een verdere uitwerking van onze financiële verordening. Het treasurystatuut regelt de interne kaders die wij stellen om de risico’s die samenhangen met financiering, liquiditeitenbeheer, beleggingen etc. te beheersen. De belangrijkste doelstelling hiervan is het beheersen van de financiële risico’s, het realiseren van zo laag mogelijke kosten en het zekerstellen van voldoende liquiditeit.
Het treasurystatuut treedt in werking op 1 januari 2022 en heeft een looptijd van 4 jaar. Wijzigingen in de Wet Fido, de Financiële Verordening of de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) die van invloed zijn op dit statuut kunnen leiden tot een tussentijdse herziening van het statuut, die door het Algemeen Bestuur moet worden vastgesteld.
De treasury-functie geeft uitvoering aan het waarborgen van de financiële continuïteit en aan het beheersen van de financiële risico’s.
Bij uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van de treasury.
3.1 Uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
3.2 Uitzettingen uit hoofde van de treasury
Voor uitzettingen uit hoofde van de treasury gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
Alternatief voor Schatkistbankieren
Als alternatief voor het aanhouden van overtollige middelen bij de schatkist kunnen decentrale overheden bij de uitoefening van de Treasury functie kiezen om:
Het doel t.a.v. financiering is het aantrekken van voldoende financiële middelen om de programma's binnen de door het Algemeen Bestuur vastgestelde kaders van de begroting te kunnen uitvoeren. Daarbij gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen.
T.a.v. de bestemming van financieringsmiddelen
T.a.v. de bron van financieringsmiddelen
De veiligheidsregio vraagt binnen de wettelijke regelgeving schriftelijk offertes op bij minimaal 3 financiële ondernemingen dan wel medeoverheden, voordat langlopende financieringsmiddelen worden aangetrokken. Dit is ook van toepassing op kortlopende financieringsmiddelen langer dan een maand. Deze offertes worden door de veiligheidsregio schriftelijk vastgelegd.
T.a.v. de financieringsrisico's
T.a.v. de financieringsstrategieën
Het doel t.a.v. kasbeheer is dat de liquiditeitspositie zodanig is dat verplichtingen tijdig worden nagekomen. Daarbij gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
De bancaire condities bij de huisbankier worden periodiek op marktconformiteit beoordeeld. Indien deze condities niet meer marktconform zijn of het partnerschap niet meer naar tevredenheid van de veiligheidsregio wordt ingevuld, zal de veiligheidsregio hierin actie ondernemen richting de huisbankier.
Het doel t.a.v. risicobeheer is het beheersbaar houden van de financiële risico's, zoals: renterisico, kredietrisico, koersrisico en liquiditeitsrisico. Daarbij geldende volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen;
T.a.v. de liquiditeitsrisico's
Om de treasury activiteiten controleerbaar en beheersbaar te maken is een goed functionerende interne en externe informatievoorziening noodzakelijk. Drie typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden:
Naast interne informatie heeft de treasury ook externe informatie nodig zoals informatie met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt en met betrekking tot met de bank afgesloten transacties.
Dit treasurystatuut geeft de kaders weer, waarbinnen de treasury activiteiten dienen te worden uitgevoerd. De veiligheidsregio stelt daarnaast jaarlijks een financieringsparagraaf op bij de begroting. Hierin wordt ingegaan op de wijze waarop concreet invulling wordt gegeven aan het treasury beleid. Hierin dienen in ieder geval onderstaande aspecten aan de orde te komen:
Toelichting op het treasurystatuut
In dit treasurystatuut is op hoofdlijnen het beleid van de veiligheidsregio vastgelegd. In hoofdstuk 2 worden de doelstellingen van de treasury functie aangegeven. Vervolgens wordt aangegeven binnen welke richtlijnen en limieten de doelstellingen dienen te worden gerealiseerd. Een richtlijn is een voorschrift voor een handelswijze die gevolgd moet worden en een limiet is een type richtlijn die een uiterste grens aangeeft. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen uit de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden is bepaald door de Wet fido. Door middel van de limieten en richtlijnen wordt het risicoprofiel van de veiligheidsregio bepaald, waarbinnen de treasury activiteiten dienen te worden uitgevoerd.
In de eerste plaats dient ervoor gezorgd te worden dat de veiligheidsregio toegang heeft tot de financiële markten tegen marktconforme condities. Treasury dient te waarborgen dat de veiligheidsregio op lange termijn in staat is voor haar activiteiten benodigde middelen aan te trekken. Daarnaast heeft het als doel haar overtollige middelen uit te zetten conform het verplicht schatkistbankieren of uitzonderingen daarop. De condities die daarbij worden bedongen, dienen in het licht van de op dat betreffende moment gebruikelijke condities, acceptabel (tenminste marktconform) te zijn. Uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie, de liquiditeitsplanning en de verwachting van de renteontwikkelingen. Daarnaast wordt rekening gehouden met voldoende spreiding in looptijden van uitzettingen.
De veiligheidsregio loopt de volgende financiële risico's: renterisico's, koersrisico's, kredietrisico's en liquiditeitsrisico's. Het is de taak van treasury dergelijke risico's tegen acceptabele condities te beperken. In de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden wordt aangegeven op welke wijze dit wordt gewaarborgd.
De derde doelstelling van de treasury functie is het minimaliseren van de kosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities. Deze kosten bestaan o.a. uit rentekosten, provisies en kosten van het betalingsverkeer. Het is de taak van de Treasury het beheer zo efficiënt mogelijk uit te voeren. De veiligheidsregio streeft ernaar, voor zover mogelijk binnen de kaders van het schatkistbankieren, de renteresultaten te optimaliseren. De prioriteiten van de treasury functie liggen in eerste instantie bij het beheersen en beperken van financiële risico's.
De Wet fido geeft twee belangrijke beleidsmatige uitgangspunten met betrekking tot treasury. Dit betreft het verstrekken van garanties en leningen uit hoofde van de publieke taak enerzijds en het prudente karakter van (overige) uitzettingen anderzijds. Er wordt hierbij dus een specifiek onderscheid gemaakt tussen het verstrekken van leningen en garanties "uit hoofde van de publieke taak" en het uitzetten van middelen "uit hoofde van treasury".
De Wet fido stelt geen eisen aan het verstrekken van leningen en garanties uit hoofde van de publieke taak. Wel wordt in de memorie van toelichting op de Wet fido het volgende aangegeven: "Het bestuur bepaalt de publieke taak".
Conform de Wet fido, dienen uitzettingen "uit hoofde van treasury" verricht te worden conform de bepalingen van het verplicht schatkistbankieren. Bij het uitzetten van tijdelijk overtollige middelen wordt de looptijd medebepaald door het inzicht dat de liquiditeitenplanning biedt.
De kredietrisico's zijn minimaal vanwege het verplicht schatkistbankieren bij de Nederlandse staat.
Het aantrekken van financieringsmiddelen
Het aantrekken van middelen met als doel deze met winstoogmerk uit te zetten is door artikel 2 lid 2 van de Wet fido (zie ook memorie van toelichting op de Wet fido) niet toegestaan.
Tussenpersonen hebben een intermediairsfunctie bij het afsluiten van financiële transacties en vallen niet onder de "tegenpartijen". Tussenpersonen dienen te beschikken over een vergunning als kasgeldmakelaar en onder toezicht te staan van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Harmoniseren investeringsplanning en financiering
Middelen worden geleend voor de duur dat deze nodig zijn. De liquiditeitenraming en investerings- en financieringsstaat dienen hierbij mede als leidraad. Bij voorkeur wordt de financieringstermijn afgestemd op de investeringsplanningen.
Verwachting van de renteontwikkelingen
Het financieringsbeleid wordt gevoerd op basis van de verwachting van de renteontwikkelingen. basis waarvan een financieringsbeleid wordt gevoerd. De verwachting kan daarbij gebaseerd worden op de rentevisie van enkele gezaghebbende financiële ondernemingen, zoals de huisbankier, of bijvoorbeeld het CPB. Afstemming van het beleid op de verwachte renteontwikkelingen betekent bijvoorbeeld het uitstellen van uitzettingen met een lange looptijd indien men een rentestijging verwacht.
Een belangrijk uitgangspunt van de Wet fido is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten van openbare lichamen. Teneinde een grens te stellen aan korte financiering (met een rente typische looptijd tot één jaar) is in de Wet fido de kasgeldlimiet opgenomen. Juist voor korte financiering geldt dat het renterisico aanzienlijk kan zijn, aangezien:
De kasgeldlimiet wordt berekend als een percentage van het totaal van de lasten in de jaarbegroting van de veiligheidsregio bij aanvang van het jaar (zie artikel 3 en 4 van de Wet fido en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden).
Onderhandse geldleningen zijn leningen waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met de geld gevende partij kunnen worden vastgesteld.
Het doel van de renterisiconorm is het beheersen van de renterisico's op de vaste schuld (schuld met een rente typische looptijd van één jaar of langer) door het aanbrengen van spreiding in de looptijden in de leningenportefeuille. De renterisiconorm kan worden berekend door een vastgesteld percentage te vermenigvuldigen met het totaal van de jaarbegroting van de veiligheidsregio bij aanvang van het jaar (zie artikel 3 en 4 van de Wet fido en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden).
Geldstromenbeheer omvat met name het zorg dragen voor een efficiënt betalingsverkeer. Geldstromen kunnen bijvoorbeeld op elkaar worden afgestemd door uitgaven af te stemmen op verwachte ontvangsten. Hiermee wordt voorkomen dat de veiligheidsregio tijdelijk middelen aan moet trekken (cq. middelen aan haar uitzettingenportefeuille moet onttrekken) teneinde de betreffende betaling (tijdelijk) te financieren.
Het elektronisch laten uitvoeren van het bancaire betalingsverkeer heeft als voordeel dat de kosten kunnen worden geminimaliseerd.
Het saldo en liquiditeitenbeheer betreft het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen (-courant) van de veiligheidsregio.
Het doel t.a.v. risicobeheer is het beheersbaar houden van de financiële risico's, zoals renterisico, kredietrisico, koersrisico en liquiditeitsrisico. Soms kunnen de betreffende risico's op zichzelf worden bekeken en beoordeeld. Vaak gaat het echter om een goede afweging tussen een aantal, samenhangende, risico's.
Het verstrekken van juiste, tijdige, volledige en relevante Informatie draagt in belangrijke mate bij aan het kunnen beheersen van de financiële en interne risico's van de veiligheidsregio.
In dit statuut wordt verstaan onder:
- Agentschap Het Agentschap van de Generale Thesaurie is een directie van het Ministerie van Financiën. Het Agentschap is onder meer verantwoordelijk voor het beleid en uitvoering van schatkistbankieren;
- Bldo Besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden;
- Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;
- Geldstromenbeheer Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);
- Hof Wet houdbare overheidsfinanciën;
- Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
- Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een gefixeerd percentage van het totaal van de jaarbegroting van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond bij aanvang van het jaar;
- Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
- Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;
- Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
- Liquiditeitenplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid;
- Rating De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier;
- Rente compensatiecircuit Gecombineerde renteberekeningen van meerdere bankrekeningen om de rentekosten te minimaliseren en de rentebaten te maximaliseren;
- Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond door rentewijzigingen;
- Renterisiconorm Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het totaal van de vaste schuld van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond dat bij de realisatie niet mag worden overschreden;
- Rente typische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;
- RUDDO Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden.
- Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
- Schatkistbankieren Het verplicht aanhouden van (tijdelijk) overtollige liquide middelen bij het Agentschap van het Ministerie van Financiën.
- Treasury functie De treasury functie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasury functie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, financiering, kasbeheer en administratieve organisatie & interne beheersing.
- Ufdo Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden;
- Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.