Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis gemeente Heeze-Leende |
Citeertitel | Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Blijverslening gemeente Heeze-Leende.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2022 | nieuwe regeling | 14-02-2022 |
Hoofdstuk 2: Toepassingsbereik
Voor een Stimuleringslening komen uitsluitend in aanmerking:
Natuurlijk persoon: de eigenaar-bewoner van een bestaande woning op het grondgebied van de gemeente Heeze-Leende die staat ingeschreven op het adres van de woning. De woning is geschikt en bestemd voor permanente bewoning. Bij twee of meer eigenaren gelden deze gezamenlijk als aanvrager. Eén van beide aanvragers van een Stimuleringslening consumptief is jonger dan 76 jaar. Voor de aanvrager van een Stimuleringslening hypothecair geldt geen leeftijdsgrens.
Rechtspersoon: een statutair opgerichte vereniging van eigenaren van een bestaand appartementengebouw op het grondgebied van de gemeente Heeze-Leende dat geschikt en bestemd is voor permanente bewoning. De vereniging van eigenaren is ingeschreven in het Handelsregister. Een vereniging van eigenaren kan alleen een lening aanvragen, indien de vereniging tien of meer leden omvat.
Artikel 6 Kenmerken van de Stimuleringslening
De Stimuleringslening aan een natuurlijk persoon wordt consumptief of hypothecair verstrekt, afhankelijk van het grensbedrag van € 10.000,-.
Bij een leningsaanvraag tot het grensbedrag wordt de Stimuleringslening consumptief verstrekt; de looptijd van de consumptieve Stimuleringslening bedraagt maximaal 15 jaar; van de lening wordt een onderhandse akte opgemaakt. De financieringskosten kunnen worden meegefinancierd binnen het geldende maximum leenbedrag.
Bij een leningsaanvraag vanaf het grensbedrag wordt de Stimuleringslening hypothecair verstrekt, uitsluitend op basis van een annuïteitenlening; de looptijd van de hypothecaire Stimuleringslening bedraagt maximaal 30 jaar. Van de lening wordt een notariële akte opgemaakt. De taxatie- en notariskosten komen ten laste van de aanvrager. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd binnen het geldende maximum leenbedrag.
Artikel 7 Stimuleringsmaatregelen
De maatregelen dienen gericht te zijn op het verbeteren van de bestaande particuliere koopwoning:
ter vergroting van levensloopbestendig wonen door ’55-plussers’ en woningaanpassing voor inwoners (en ouders van kinderen) met een lichamelijke beperking als de woningaanpassing ertoe bijdraagt dat zij thuis kunnen blijven wonen. Het college kan op grond van een goede motivatie afzien van deze voorwaarde en besluiten dat een aanvrager in aanmerking komt voor een Stimuleringslening; indien een rechtspersoon voor deze beleidsdoelstelling een lening wil aanvragen, dan dient de rechtspersoon de omstandigheden aan te tonen op bewonersniveau;
Het college stelt voor de uitvoering van deze verordening nadere regels vast. Deze regels hebben in ieder geval betrekking op:
de wijze waarop na een termijn van zes maanden (een) niet verbruikt(e) deelbudget(ten) voor (een) beleidsdoelstelling(en), zoals genoemd in artikel 2, toegevoegd kan/kunnen worden aan (een) deelbudget(ten) voor (een) andere daar genoemde beleidsdoelstelling(en) waarbij de vraag het budget overstijgt.
Bovenstaande voorstellen onder I en II kunnen niet cumulatief worden toegepast. Er kunnen voorwaarden worden gesteld aan het minimum percentage van het leenbedrag bestemd voor langer thuis maatregelen, asbestsanering maatregelen of duurzaamheidsmaatregelen gericht op besparing.
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van het bepaalde in deze verordening.
Artikel 16 Intrekken van bestaande verordeningen
Bij inwerkingtreding van deze verordening, worden de volgende verordeningen ingetrokken:
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Stimuleringslening Duurzaam Thuis’.
Inspiratielijst woningaanpassingen
Inspiratielijst Duurzaamheidsmaatregelen
Inspiratielijst van stimuleringsmaatregelen om het energiegebruik te beperken en/of het aandeel duurzame energiebronnen te verhogen.
Warmtepomp (grondgebonden of lucht/water), bestemd als hoofd- of basisverwarming van een woning en niet primair gericht op actieve koeling of verwarming van tapwater. De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel. Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grondwaterwarmtepomp, water-water-warmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht-luchtwarmte-pompen zijn uitgesloten;
Lage temperatuurafgiftesysteem (LTV). Het voor het eerst, gedeeltelijk of geheel aanbrengen van lagetemperatuurafgiftesystemen in een woning, zoals vloer of wandverwarming, LT-radiatoren, LT-convectoren of LT luchtverwarming. Een maximale aanvoertemperatuur van 45 – 55 ⁰C. De gevraagde kwaliteit dient te worden verklaard middels een ondertekende Verklaring Aannemer/Installateur.
Maatwerkadvies van een gecertificeerd energieadviseur. Het maatwerkadvies geeft voor de woning aan welke maatregelen energiebesparing opleveren, het comfort verhogen en het binnenklimaat verbeteren. In het advies staan ook de kosten vermeld, en de tijd die het duurt voordat de investering is terugverdiend via besparing op de energierekening;
Zonnepanelen of zonneceldakpannen gemonteerd op of aan de woning – of bijgebouw- en aangesloten op het elektriciteitsnet van de bestaande woning waarvoor de Stimuleringslening wordt aangevraagd. Het is niet mogelijk om reeds gehuurde zonnepanelen over te nemen met de Stimuleringslening. Zonnepanelen moeten nieuw worden aangeschaft en op uw eigen terrein (bij uw woning) worden geplaatst;
Inspiratielijst Langer Thuis Wonen maatregelen
Apparaten aan informatiesystemen koppelen
Inspiratielijst Asbestsanering
Toelichting Verordening Stimuleringslening ‘Duurzaam Thuis’
Onder de vlag van de Stimuleringslening kunnen meerdere beleidsdoelstellingen tegelijkertijd onder soortgelijke voorwaarden worden bediend. Eén gecombineerde leningsvorm geeft grote voordelen voor de uitvoering, onder meer gelijke voorwaarden, financiële flexibiliteit en een verbrede doelgroep. Onder deze Stimuleringslening zijn woningaanpassingen ondergebracht ten behoeve van:
het verduurzamen van de woning; de Stimuleringslening ‘duurzaam maken’ ondersteunt de gemeente in haar taak om de energietransitie te realiseren. Woningaanpassingen door woningeigenaren (zoals energiebesparende of -opwekkende maatregelen, bijvoorbeeld verbeterde woningisolatie of zonnepanelen) dragen hieraan bij. De vermindering van de energielasten spreekt woningeigenaren veelal aan.
het saneren van asbestdaken; op 4 juni 2019 heeft de Eerste Kamer het asbestdakenverbod per 2025/2028 niet aanvaard. De reden daarvoor is gelegen in de uitvoerbaarheid van het voorstel, omdat eigenaren voor te hoge kosten kunnen worden gesteld. Eigen initiatief van woningeigenaren bij het verwijderen van asbestdaken is echter ontegenzeglijk in het belang van de volksgezondheid. De Stimuleringslening ‘asbestsanering’ kan dit eigen initiatief bevorderen.
Het instrument ‘leningen’ moet gezien worden als bijkomend instrumentarium in een breder spectrum van maatregelen en beleid op het gebied van duurzaamheid, volkshuisvesting en woningbouw. Dit instrument richt zich specifiek op de particuliere woningen. Als eigenaren bij woningaanpassing tegen financiële beperkingen aanlopen, kan een lening in individuele situaties meerwaarde bieden.
In dit geheel speelt het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten (SVn) een belangrijke rol. SVn voert de leningen uit in samenwerking met de gemeente. SVn, opgericht in 1996, is een onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk die staat voor duurzaam financieren met een hoog maatschappelijke rendement. SVn is een financiële partner van gemeenten, andere overheden en marktpartijen in volkshuisvesting. SVn voert ca. 500 financiële stimuleringsregelingen uit voor meer dan 350 gemeenten. SVn ontwikkelt, beheert en verstrekt aantrekkelijke leningen die bijdragen aan oplossingen voor problematiek die landelijk aan de orde is.
55-plussers: De Stimulering ‘langer thuis wonen’ heeft twee subdoelen: enerzijds het levensloopbestendig maken van koopwoningen voor oudere bewoners en anderzijds woningaanpassing voor inwoners (en ouders van kinderen) met een lichamelijke beperking (zie artikel 7, lid 1). Het begrip 55-plussers heeft betrekking op de eerste subdoelstelling. Hiermee wordt nader aangegeven dat de aanvangsgrens voor het aanvragen van een lening voor het levensloopbestendig maken van de woning voor ‘oudere bewoners’ ligt bij 55 jaar. Op dit criterium kan een uitzondering worden gemaakt door het college indien de aanvrager dit voldoende onderbouwd.
In dit artikel worden enkele voorwaarden gesteld aan de aanvrager van een Stimuleringslening.
Deze is bedoeld voor daadwerkelijke eigenaar-bewoners van bestaande woningen. Hierbij worden als criteria gehanteerd dat deze ingeschreven staan in de gemeente Heeze-Leende op het adres van de woning en dat deze woning geschikt en bestemd is voor permanente bewoning. Recreatiewoningen komen niet in aanmerking voor een Stimuleringslening. Inwoners boven 75 jaar komen niet meer in aanmerking voor een consumptieve lening, tenzij één van beide partners jonger is. Tot de doelgroep behoort ook een vereniging van eigenaren van een appartementengebouw die voldoet aan de gestelde voorwaarden. Als randvoorwaarde geldt echter dat het (maximum) leenbedrag beschikbaar is voor het appartementengebouw als geheel en dus niet per afzonderlijke appartementseigenaar binnen dat gebouw. SVn verstrekt alleen leningen aan verenigingen van eigenaren die tien of meer leden omvatten. Een VVE met minder dan 10 leden kan dus geen Stimuleringslening aanvragen. In een dergelijk geval kunnen individuele bewoners wel de lening aanvragen.
Na toewijzing van de aanvraag door het college (artikel 8) en de positieve financiële toets door SVn (artikel 11, lid 3) komt het geld beschikbaar in een bouwdepot (zie artikel 6, lid 4).
Het bouwdepot bewaakt dat alleen werkelijke kosten kunnen worden gedeclareerd. Het gaat daarbij alleen om producten en materialen die in eigendom worden verworven (zie artikel 7, lid 3). Artikel 13 lid 1 bepaalt dat de werkzaamheden dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de specificatie, kosten en planning die ten grondslag liggen aan het toewijzingsbesluit van het college. Uitbetaling vindt alleen plaats na indiening van nota’s en facturen van aannemers en leveranciers. Het is mogelijk twee typen Stimuleringsleningen te cumuleren, mits het maximum niet uitstijgt boven € 35.000,-. SVn hanteert verschillende minimum leenbedragen voor natuurlijke personen en verenigingen van eigenaren. Een VVE is een rechtspersoon en valt daarmee in het zakelijk kredietbeleid met de daarbij behorende aspecten. Eén daarvan is dat er afsluitkosten verschuldigd zijn met een minimum van € 1.500,-. Daarom wordt voor VVE’s het hogere minimum leenbedrag € 15.000,- gehanteerd. Deze kosten kunnen worden meegefinancierd tot aan het geldende maximumbedrag.
Artikel 6 Kenmerken van de Stimuleringslening
Beneden het grensbedrag van € 10.000,- wordt de Stimuleringslening consumptief verstrekt op basis van een onderhandse akte met een maximale looptijd van 15 jaar. Vanaf € 10.000,- wordt de lening uitsluitend annuïtair verstrekt op basis van een hypothecaire akte voor de duur van maximaal 30 jaar. Zakelijke leningen aan een VVE kunnen per definitie niet als persoonlijke consumptieve lening worden verstrekt. De Stimuleringslening aan een VVE wordt hypothecair verstrekt, waarbij de looptijd van de hypothecaire Stimuleringslening maximaal 15 jaar bedraagt. Van de lening wordt een notariële akte opgemaakt. Op de Stimuleringslening zijn de voorwaarden van SVn van toepassing, zoals die op het moment van indiening bij de gemeente Heeze-Leende gelden, tenzij de voorwaarden op het moment van toekenning door de gemeente Heeze-Leende gunstiger zijn dan op het moment van indiening. De meest gunstige voorwaarden op die twee momenten worden gehanteerd. Gemeente Heeze-Leende stelt die voorwaarden tenslotte vast.
Artikel 7 Stimuleringsmaatregelen
Het college is bevoegd om aangevraagde stimuleringsmaatregelen toe te wijzen en de aanvrager te verwijzen naar SVn voor een financiële toets (zie artikel 10, lid 1). De criteria voor de toewijzing en afwijzing zijn neergelegd in artikel 9, lid 1. Eén daarvan betreft de aantoonbare bijdrage aan de beleidsdoelstelling(en). Bij de verordening is de ‘Inspiratielijst woningaanpassingen’ gevoegd met voorbeelden van maatregelen die in de lijn liggen van de in artikel 7, lid 1, gestelde doelen. Deze lijst is niet uitputtend. Het college kan aanvullende maatregelen akkoord bevinden, mits deze eveneens in overeenstemming zijn met de doelstelling(en).
Als een Vereniging van eigenaren een Stimuleringslening voor ‘Langer thuis wonen’ wil aanvragen, zal zij de aanvraag moeten onderbouwen met behulp van gegevens over de bewoners van het appartementengebouw. Een VVE heeft als rechtspersoon immers geen leeftijd zoals een natuurlijk persoon.
Artikel 8 Procedure aanvraag en behandeling
Zie hiervoor ook de toelichting bij artikel 14.
Omdat het college aanvragen per categorie (‘langer thuis wonen’, ‘duurzaam maken’ en ]‘asbestsanering’) behandelt op volgorde van binnenkomst, wordt hier benadrukt dat deze behandeling niet eerder start dan op het moment waarop de aanvraag compleet dan wel gecompleteerd is ingediend.
De aanvrager kan tegen het besluit tot toewijzing of afwijzing op reguliere wijze in bezwaar en beroep gaan. Dit bezwaar en beroep kan echter geen betrekking hebben op de financiële toets door SVn. Deze toets staat los van het toewijzings- of afwijzingsbesluit. Indien de aanvrager het niet eens is met de uitkomst van de toets door SVn, kan hij gebruik maken van de klachtenprocedure zoals genoemd in artikel 11 lid 4.
Het afwijzingsbesluit bevat een nadere motivering voor de afwijzing van de aanvraag door het college.
Artikel 10 Toewijzing aanvraag / verwijzing naar SVn
Bij de toewijzing wordt de aangevraagde lening meteen geregistreerd als reservering binnen het budget. Op deze wijze wordt het budget bewaakt. De reservering wordt definitief na een positieve financiële toets door SVn. De reservering valt vrij na een negatieve financiële toets door SVn. Het toewijzingsbesluit wordt dan ingetrokken (zie artikel 12).
Artikel 11 Financiële toets, verstrekken en beheer Stimuleringslening door SVn
SVn handelt de financiële toets autonoom af. De aanvraagprocedure voldoet aan de actuele wet- en regelgeving op het gebied van privacy. De aanvrager dient de financiële bescheiden rechtstreeks digitaal in bij SVn. Gemeente Heeze-Leende is dus zelf niet betrokken bij de financiële toets.
De productspecificaties Stimuleringslening SVn liggen vast in de SVn Informatiemap die geldt op het moment van de aanvraag. De SVn Informatiemap is een door SVn opgestelde informatiebundel die van tijd-tot-tijd kan worden aangepast en waarin onder meer de door SVn te verstrekken Financieringsproducten alsmede procedures worden omschreven en toegelicht. De SVn informatiemap bevat alle relevante informatie met betrekking tot de verschillende financieringsproducten en de werkwijze van SVn en kan dan ook als handleiding gebruikt worden bij de aanvraag van de leningen. Deze informatiemap met uitvoeringsregels en productspecificaties kan wijzigen als gevolg van bijvoorbeeld wet- en regelgeving. Het is dus niet mogelijk de uitvoeringsregels letterlijk te hechten aan een gemeentelijke verordening of toewijzingsregels. De aanvrager wordt in plaats daarvan verwezen naar de financieringsproductvoorwaarden van SVn op de website.
Artikel 12 Intrekking toewijzing
Het college is bevoegd het toewijzingsbesluit alsnog in te trekken. Dit gebeurt bij een negatieve financiële toets door SVn of als de toewijzing heeft plaatsgevonden op grond van gebleken onjuiste gegevens.
Ook wordt de toewijzing ingetrokken, als de aanvrager afziet van de aanvraag, de offerte van SVn niet accepteert of ervan afziet om de werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren. De aanvrager moet dit dan onmiddellijk schriftelijk melden bij de gemeente.
De hoogte van het budget voor de Stimuleringslening ad € 750.000,- Is berekend aan de hand van 3 deelbudgetten (€ 105.000,- voor ‘Langer thuis wonen’, € 540.000,- voor ‘Duurzaam maken’ en € 105.000,- voor ‘Asbestsanering’). De in het voorstel genoemde deelbudgetten zijn niet geoormerkt. Als de vraag bij (een) bepaalde doelstelling(en) achterblijft, kan/kunnen deelbudget(ten) worden overgeheveld ten behoeve van (een) andere doelstelling(en), waar het budget opgebruikt is, mits er tenminste een redelijke termijn in acht is genomen, waarin de vraag op gang kan komen. Deze redelijke termijn wordt hierbij op zes maanden gesteld.
Tevens zal het college nadere regels vaststellen omtrent de reservering van middelen op het budget voor de Stimuleringslening. Deze reservering wordt ook in acht genomen zolang de bestuursrechtelijke bezwaar- en beroepsprocedure en/of de klachten-/gerechtelijke procedure tegen een afwijzing van een aanvraag nog lopen. Pas als een afwijzing onherroepelijk is geworden, komen de betreffende middelen budgettair weer beschikbaar.
Het rentepercentage voor de Stimuleringslening wordt door het college vastgesteld op het moment van toewijzen van de Stimuleringslening. Teneinde aanvragers van de Stimuleringslening aan het denken te zetten over het nemen van langer thuis maatregelen, asbestsanering maatregelen of duurzaamheidsmaatregelen gericht op het besparen van energie, kent het college een rentekorting toe wanneer financiering wordt aangevraagd voor:
Het instrument van een rentekorting kan werken als ‘aanjager’ voor het nemen van deze typen maatregelen. Bovenstaande voorstellen onder a en b kunnen niet cumulatief worden toegepast. Er kunnen voorwaarden worden gesteld aan een minimum percentage van het leenbedrag dat gebruikt moet worden voor langer thuis maatregelen, asbestsanering maatregelen of duurzaamheidsmaatregelen gericht op besparing.