Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Hoogeveen 2021 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Inwerkingtreding dag na bekendmaking: 25 februari 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2022 | Nieuwe regeling | 26-08-2021 |
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een Treasurystatuut aan. In het Treasurystatuut staan regels over het sturen en beheersen, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financieringspositie en de daarbij bijhorende en verbonden risico’s. In dit document worden de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten voor het Treasurybeleid opgenomen. Het huidige Treasurystatuut dateert van 2014. Door herijking en actualisatie van de wet- en regelgeving is het noodzakelijk om het huidige Treasurystatuut te herzien.
Als uitgangspunt is het document Handreiking Treasury 2015 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gebruikt bij de actualisatie van dit Treasurystatuut. Daarnaast verwijzen wij naar de uitgangspunten vanuit de Gemeentewet gebaseerde Financiële verordening conform artikel 212.
In 2021 is het Treasurystatuut 2014 geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met de geldende wet- en regelgeving.
Dit Treasurystatuut begint met het formuleren van het begrippen- en wettelijk kader en doelstellingen van de treasuryfunctie voor de gemeente Hoogeveen.
Vanuit dit inleidende hoofdstuk wordt vervolgens ingegaan op de verschillende deelgebieden van Treasury: risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer. Daarna komt de administratieve organisatie en interne controle van de treasuryfunctie aan de orde. Daarbij ligt het accent op de eenduidigheid over de verdeling van de taken en bevoegdheden. Tot slot worden de uitgangspunten vastgelegd voor de informatievoorziening die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
De raad van de gemeente Hoogeveen;
Gelet op de bepalingen in de op artikel 212 van de Gemeentewet gebaseerde Financiële verordening en de Wet financiering decentrale overheden.
Vast te stellen het navolgende Treasurystatuut gemeente Hoogeveen 2021.
Het Treasurystatuut bevat de regels voor de uitvoering van de treasuryfunctie in de gemeente Hoogeveen. De uitvoeringsregels zijn gebaseerd op landelijke wetgeving en de kaders die zijn vastgelegd in de Financiële verordening.
In dit statuut wordt verstaan onder:
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren;
Wet Financiering Decentrale Overheden;
Medewerker binnen de gemeente Hoogeveen die is belast met de uitvoering van en het toezicht op het gemeentelijk financieel beleid en beheer;
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;
Al de activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer);
Het risico van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen;
Een kaderstellend document is een document uit de P&C cyclus, begroting of jaarrekening;
Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar;
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
Het risico op waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit;
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar;
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid;
Verhandelbare schuldbekentenis als onderdeel van een obligatielening, uitgegeven door een overheid of bedrijf;
Een lening waarbij een geldnemer geld leent van één of enkele geldgevers;
Zorgvuldig en behoedzaamheid van optreden bij het uitzetten van middelen en het afsluiten van derivaten. Er is sprake van een prudent karakter wanneer in ieder geval aan twee aspecten is voldaan, namelijk voldoende kredietwaardigheid van de tegenpartij en een beperkt marktrisico;
De taak van de gemeente tot het dienen van het openbare belang, zoals gedefinieerd in de taakomschrijving van de gemeente in de gemeentewet;
Een (credit) rating is een beoordeling van de kredietwaardigheid van een instelling, die voor zowel de korte als de lange termijn wordt verschaft door gerenommeerde rating “agencies” zoals Standard & Poor’s en Fitch. Hierbij wordt beoordeeld op kredietwaardigheid (AAA tot BAA) en capaciteit (A-1 tot A3) voor rente en aflossing van de instellingen;
Omvat het onderhouden van relaties met instellingen, waarmee in het kader van de uitvoering van het treasurybeleid contacten worden onderhouden;
Het samenstellen van de (valutaire) saldi van meerdere rekeningen die bij een bank worden aangehouden ten behoeve van de renteberekening
Tussentijdse aanpassing van de contractuele rente;
De mate waarin het saldo van rentelasten en rentebaten van de gemeente verandert door wijzigingen in het rentepercentage op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van één jaar of langer;
Een bij aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het totaal van de begroting van de gemeente dat bij realisatie niet mag worden overschreden;
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding;
Toekomstverwachting over de renteontwikkeling, uitgaande van een aantal rentebepalende factoren, op basis waarvan een financierings- en beleggingsbeleid wordt gevoerd;
Regeling Uitzetting Derivaten Decentrale Overheden;
Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen;
Het aanhouden van publieke middelen bij het ministerie van Financiën;
Een solvabiliteitsratio van 0 % (ofwel een "solvabiliteitsvrije status") is een status die door de bancaire toezichthouder in een EER-lidstaat (lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) (bijv. De Nederlandsche Bank) wordt toegekend aan het schuldpapier van een instelling. Deze status houdt in dat een bank voor het desbetreffende papier geen reserves (0%) hoeft aan te houden en wordt onder meer toegekend aan papier uitgegeven of gegarandeerd door (centrale) overheden. Het is de gemeente dus toegestaan om bij andere overheden geld uit te zetten in papier waaraan een overheidsinstantie is verbonden (zoals door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) geborgde leningen van woningcorporaties);
De uitvoering van de treasuryfunctie binnen de kaders van het Treasurystatuut;
Vastlegging van de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie;
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit o.a. de deelfuncties: risicobeheer en gemeentefinanciering;
Medewerker die door het college van Burgemeester en Wethouders via het Besluit mandaat volmacht en machtiging en persoonlijke aanwijzingsbrief schriftelijk is aangewezen om de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden uit te voeren zoals opgenomen in dit Treasurystatuut;
Het begrotings- c.q. rekeningsonderdeel waarin het beleid voor het komende jaar wordt vastgelegd resp. waarin verantwoording wordt afgelegd van de realisatie van het voorgenomen beleid;
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.
In dit statuut wordt verstaan onder:
Wet Fido en bijbehorende ministeriële regelingen
Wet Financiering Decentrale Overheden;
De Gemeentewet geeft het wettelijk kader van de gemeentelijke organisatie;
Besluit Begroting en Verantwoording;
Wet Houdbare overheidsfinanciën;
Europese regelingen aangaande staatssteun
Dit onderdeel gaat in op de Europese regelgeving die bij een staatsteunanalyse vanuit treasuryoptiek van belang kan zijn;
In de wet geregelde regels omtrent de concurrentie voor de overheid als marktpartij.
Artikel 3 Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Bij het uitzetten van overtollige financiële middelen gelden wettelijke voorschriften waaronder regels zoals die voor het Schatkistbankieren zijn vastgesteld.
Decentrale overheden zijn verplicht hun overtollige middelen aan te houden in de schatkist. In uitzondering op de algemene regel mogen decentrale overheden elkaar onderling overtollige middelen uitlenen, zo lang er geen sprake is van toezichtsrelatie. De uitgebreide spelregels m.b.t. Schatkistbankieren zijn terug te vinden in hoofdstuk 5.4 van in het document Handreiking Treasury 2015.
VI Administratieve organisatie en interne controle
Artikel 14 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
Artikel 15 Rollen en bevoegdheden
De rollen en bevoegdheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente zijn opgenomen in een tabel en zijn in bijlage 1 gedefinieerd.
Artikel 16 Informatievoorziening
Om de treasuryactiviteiten controleerbaar en beheersbaar te maken is een goed functionerende informatievoorziening noodzakelijk. Drie typen informatie kunnen hierbij worden onderscheiden.
Bijlage 1 Rollen en Bevoegdheden
In onderstaande tabel staan de rollen en bevoegdheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente Hoogeveen uit artikel 15 gedefinieerd.