Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit uitvoering Wet BAG
CiteertitelMandaatbesluit uitvoering Wet BAG
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-03-2022Nieuwe regeling

01-02-2022

gmb-2022-81850

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG

Burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen;

 

overwegende:

  • -

    dat in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG), die op 1 juli 2018 in werking is getreden, het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen wordt opgedragen aan burgemeester en wethouders;

  • -

    dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder en plaatsvervanger(s) aan te wijzen;

  • -

    dat het voorts wenselijk is ambtenaren aan te wijzen die belast zijn met het opmaken van specifieke brondocumenten respectievelijk het vaststellen van geometrie in het kader van de uitvoering van de Wet BAG;

gelet op de artikelen 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

besluiten als volgt:

Artikel 1. De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen

  • 1.

    Als beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van de BAG, hierna te noemen BAG-beheerders.

  • 2.

    Als plaatsvervangend beheerder(s) van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: vervangende BAG-beheerders, zijnde externe inhuur.

  • 3.

    De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het opstellen van ambtelijke verklaringen en documenten van constatering;

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in de basisregistratie;

    • e.

      het, ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend blijvend bewaard worden;

    • f.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen;

    • g.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • h.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • i.

      het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • j.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;

    • k.

      het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en de werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie, en het verzenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 2. Ambtenaren belast met vaststelling van geometrische gegevens

Als ambtenaren aangewezen voor de vaststelling van geometrische gegevens van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van geo-informatie

  • b.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van Bouw- en Woningtoezicht

  • c.

    Meetkundige instantie

  • d.

    BAG-beheerders

  • e.

    Vervangende BAG-beheerders, zoals genoemd in artikel 1, lid 2.

Artikel 3. Ambtenaren bevoegd tot het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opmaken van documenten waarin constateringen zijn vastgelegd, zoals bedoeld in artikel 10, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    BAG-beheerders

  • b.

    Vervangende BAG-beheerders, zoals genoemd in artikel 1, lid 2.

Artikel 4. Ambtenaren bevoegd tot het opstellen van verklaringen, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen

Als ambtenaren bevoegd tot het opstellen van verklaringen, zoals bedoeld in artikel 7, onder m, van het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen, aan te wijzen:

  • a.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van geo-informatie

  • b.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van Bouw- en Woningtoezicht

  • c.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van de WOZ

  • d.

    Medewerkers die belast zijn met taken op het gebied van Ruimtelijke Ordening

  • e.

    BAG-beheerders

  • f.

    Vervangende BAG-beheerders, zoals genoemd in artikel 1, lid 2.

Artikel 5. Overige bepalingen

Te bepalen, dat de hiervoor onder artikel 1 tot en met 4 verstrekte mandaten gelden onder de voorwaarden, dat geschillen omtrent de toepassing van deze mandaten aan het college van burgemeester en wethouders worden voorgelegd.

Artikel 6. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit wordt op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 7. Intrekken oud mandaatbesluit

Tegelijk met de inwerkingtreding van dit besluit wordt het “Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG”, vastgesteld op 7 januari 2014, ingetrokken.

 

Made,1 februari 2022

burgemeester en wethouders van Drimmelen

mr. A.J.M.Martens

secretaris

drs. G.L.C.M. deKok

burgemeester