Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Covid-19 Toekomstperspectief Cultuur 2022 - Makers |
Citeertitel | Subsidieregeling Covid-19 Toekomstperspectief Cultuur 2022 - Makers |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2022 | subsidieregeling | 22-02-2022 |
Hoofdstuk 1 algemene bepalingen
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de in artikel 8 bedoelde activiteiten.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd om bij te dragen aan de continuïteit van het culturele ecosysteem in Eindhoven ten tijde van de Covid-19 crisis in 2022, door individuele makers te ondersteunen bij professionele ontwikkeling en netwerkvorming waarmee een beter toekomstperspectief wordt gecreëerd voor hun beroepspraktijk.
In aanvulling op artikel 9 ASV Eindhoven weigert het college subsidie in ieder geval indien eerder subsidie op basis van deze regeling is verstrekt aan de aanvrager.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelbudget individuele makers
Een eenmalige subsidie kan worden verstrekt als tegemoetkoming voor kosten voor ontwikkeling en versterking van het netwerk en (bij)scholing van de subsidieaanvrager.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
Voor subsidie komen in aanmerking (gerealiseerde) noodzakelijke kosten die bijdragen aan ontwikkeling en netwerkvorming ten behoeve van de professionele beroepspraktijk zoals relevante (incidentele) scholingskosten, kosten die gemaakt worden voor deelname aan relevante (internationale) residencies, symposia of beurzen in de periode 1 januari 2022 t/m 30 juni 2022.
Eindhoven, 22 februari 2022
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
,burgemeester
,secretaris
Als gevolg van Covid-19 en de verschillende beperkende maatregelen die daar het gevolg van zijn, is het voor de cultuursector in het algemeen moeilijk om activiteiten uit te voeren en inkomsten te genereren. Er is daarom in 2020 en 2021 op verschillende manieren noodsteun verleend met als belangrijkste doel de sector overeind te houden. Daarbij is ook gebleken dat een bepaald type activiteiten daar niet door geholpen was, terwijl het voor de culturele sector wel om relevante activiteiten gaat. Met deze regeling willen we daar specifiek aandacht aan geven.
Eerste lid - Als het subsidieplafond is bereikt, is er geen budget meer om aanvragen te honoreren. Aanvragen die worden ontvangen nadat het plafond is bereikt worden zonder inhoudelijke beoordeling, op grond van artikel 4 afgewezen.
Derde lid - Cultuur Eindhoven vraagt om aanvulling van een aanvraag als deze niet compleet is volgens de voorschriften van deze regeling, zoals concrete informatie die van belang is voor de onderbouwing van de aanvraag. Er wordt niet om aanvulling gevraagd als er gerede twijfel aan de haalbaarheid/ realiteitsgehalte van de aanvraag is. Het is de verantwoordelijkheid van een aanvrager om een duidelijke en goed onderbouwde aanvraag in te dienen.
Tweede lid– Onder gevestigd of werkzaam in de gemeente Eindhoven wordt verstaan dat de aanvrager woonachtig is of een vaste/permanente werkruimte heeft in de gemeente Eindhoven.
Artikel 10 Subsidiabele kosten
Wanneer de aanvrager btw-plichtig is dan mag de btw niet worden opgevoerd in de begroting. Wanneer de aanvrager niet btw-plichtig is kan de btw over bepaalde kostenposten worden meegenomen in de begroting. Er dient dan door de aanvragen te worden aangetoond dat dit het geval is.
Eerste lid – Binnen deze regeling kan subsidie worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan ontwikkeling en versterking van relevante professionele netwerken van de aanvrager. Hierbij valt te denken aan (internationale) bezoeken aan relevante podia, bijeenkomsten, symposia en festivals. Residenties komen enkel in aanmerking wanneer deze worden uitgevoerd bij relevante professionele organisaties die aantoonbaar ervaring hebben met het aanbieden van AiR’s. In de aanvraag moet gemotiveerd worden hoe deze activiteiten bijdragen aan het versterken of vergroten van een relevant netwerk van professionals voor de aanvrager.
Derde lid – In het geval van bijvoorbeeld reis- of verblijfkosten is er geen maximum voor reis- en verblijfkosten gesteld maar wordt er wel uitgegaan van een realistische berekening op basis van bijvoorbeeld laagste klasse van (openbaar) vervoer.
Artikel 12 Aanvraag en behandeling
In het aanvraagformulier moet deels basisinformatie worden ingevuld en daarnaast is er ruimte om documenten te uploaden. Naast het vereiste format en bijlages die daarin vermeld worden, wordt de aanvraag afgesloten met een door de aanvrager ondertekend voorblad dat dient te worden geüpload alvorens de aanvraag wordt ingediend. Deze wordt door het subsidiesysteem gegenereerd.
Bij het bewijsmateriaal van de professionele beroepspraktijk is het belangrijk dat daar uit blijkt wat de rol/ betekenis van de aanvrager daarin is.