Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ridderkerk

Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRidderkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval
CiteertitelUitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-02-2022nieuwe regeling

15-02-2022

gmb-2022-79252

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk,

 

gelet op artikel 5 van de Verordening afvalstoffenheffing 2022

 

overwegende dat;

de gemeenteraad van Ridderkerk heeft besloten om per 1 januari 2022 diftar in te voeren waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;

 

het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van het diftar (variabel) tarief een aanslag afvalstoffenheffing ontvangen die hoger is dan gemiddeld;

 

ter uitvoering van de in de Verordening afvalstoffenheffing 2022 opgenomen vrijstelling voor onvermijdbaar medisch afval regels dienen te worden vastgesteld;

 

Besluit vast te stellen de volgende:

 

Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval

Artikel 1. Aanvraag

  • 1.

    De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering (tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval) dient een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij de heffingsambtenaar van de gemeente Ridderkerk.

  • 2.

    Aanvragen dienen te worden ingediend vóór 31 december van het kalenderjaar waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.

  • 3.

    Een aanvraag voor deze tegemoetkoming hoeft niet jaarlijks opnieuw te worden gedaan.

Artikel 2. Voorwaarden

  • 1.

    Een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:

    • a.

      de belastingplichtige een medische verklaring overlegt van hemzelf en/of een belanghebbende, die behoort tot het huishouden van de belastingplichtige of

    • b.

      een factuur/nota van de apotheek dan wel van de ziektekostenverzekeraar overlegt waaruit blijkt dat hulpmiddelen worden afgenomen die leiden tot extra afval van substantiële omvang.

  • 2.

    Voor de belastingplichtige die voldoet aan het gestelde onder lid 1 van deze regeling, geldt dat de compensatie als volgt wordt bepaald:

    • a)

      Met betrekking tot ontgrendeling van een ondergrondse inzamelcontainer is de vermindering van toepassing:

      • -

        vanaf 105 tot en met 208 klepbewegingen.

    • b)

      Met betrekking tot lediging van een minicontainer is de vermindering van toepassing:

      • -

        vanaf 27 tot en met 52 ledigingen.

  • 3.

    Het recht op tegemoetkoming ontstaat vanaf het aantal tot het maximaal aantal ledigingen of ontgrendelingen zoals genoemd in lid 2 van dit artikel.

  • 4.

    De tegemoetkoming wordt berekend door het aantal ledigingen boven het aantal ledigingen dan wel klepbewegingen te vermenigvuldigen met het bedrag per lediging of ontgrendeling zoals vermeld in de tarieventabel van de Verordening afvalstoffenheffing van het betreffende jaar.

  • 5.

    De tegemoetkoming geldt per belastingplichtige.

  • 6.

    Als de aanvrager niet het gehele jaar belastingplichtig is geweest wordt de tegemoetkoming naar rato verrekend.

Artikel 3. Controle onvermijdbaar medisch afval

  • 1.

    Periodiek, minimaal jaarlijks, zal met behulp van de Basisregistratie Personen (BRP) gecontroleerd worden of de gegevens nog actueel zijn.

  • 2.

    Periodiek, minimaal één keer in de 3 jaar, wordt dmv een informatieformulier nagevraagd of de medische situatie waar de vermindering op is gebaseerd, onveranderd is gebleven.

Artikel 4 Verrekening tegemoetkoming

De tegemoetkoming zal uiterlijk worden verrekend in het eerste kwartaal van het jaar volgend op het belastingjaar waarvoor de tegemoetkoming van toepassing is.

Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling onvermijdbaar medisch afval.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 februari 2022.

Burgemeester en wethouders van Ridderkerk,

de secretaris,

dhr. H.W.J. Klaucke

de burgemeester,

mw. A. Attema