Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Risicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders gemeente Krimpenerwaard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders gemeente Krimpenerwaard 2022
CiteertitelRisicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders gemeente Krimpenerwaard 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-02-2022nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-76828

756043

Tekst van de regeling

Intitulé

Risicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders gemeente Krimpenerwaard 2022

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Voorafgaand aan de benoeming van een kandidaat-wethouder wordt een risicoanalyse integriteit uitgevoerd door een extern bureau. Voor de gegevensverzameling dient het bureau over een vergunning te beschikken op grond van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (Wpbr).

  • 2.

    Het doel van de Risicoanalyse Integriteit is het inventariseren van de risico’s die de kandidaat-wethouder loopt op relationeel, financieel en functioneel gebied, zodat beheersmaatregelen getroffen kunnen worden.

  • 3.

    De gemeenteraad wijst de burgemeester aan als gedelegeerd opdrachtgever voor de risicoanalyse.

    De burgemeester en de griffier bereiden de uitvoering van de risicoanalyses samen voor. Gedurende de uitvoering van de risicoanalyses heeft de burgemeester contact met het bureau over de inhoud, en de griffier over het proces van de risicoanalyse.

Artikel 2 Inhoud Risicoanalyse Integriteit

  • 1.

    In de risicoanalyse integriteit komen zowel harde als zachte factoren aan bod.

  • 2.

    De volgende onderwerpen worden behandeld in de risicoanalyse integriteit:

    • a.

      Formele benoembaarheidsvereisten.

    • b.

      Nevenfuncties- en activiteiten, incl. lidmaatschappen.

    • c.

      Netwerk, relaties en contacten binnen de gemeente die belang kunnen hebben bij het wethouderschap.

    • d.

      Arbeidsbetrekkingen van partner en kinderen.

    • e.

      Opleiding en arbeidsverleden, incl. terugkeergarantie.

    • f.

      Uitingen en gedrag op social media.

    • g.

      Activiteiten als ondernemer.

    • h.

      Betrokkenheid als bestuurder bij faillissementen.

    • i.

      Inventariseren van onroerend goed binnen de gemeentegrenzen.

    • j.

      Strafrechtelijke procedures.

    • k.

      Financiële belangen in ondernemingen.

    • l.

      Schulden en betalingsrisico’s.

    • m.

      Voorbeeldfunctie in verkeer, drank, drugs etc.

    • n.

      Persoonlijke opvattingen over integriteit en het dienen van het algemeen belang.

    • o.

      Bevoegdheden als bestuurder op basis van de verwachte portefeuille en de impact daarvan.

  • 3.

    Voor de analyse worden alleen noodzakelijke gegevens gebruikt. Bijzondere persoonsgegevens worden niet betrokken.

  • 4.

    De onderzoeksmaatregelen dienen altijd te voldoen aan de beginselen van proportionaliteit (in verhouding staan tot het doel) en subsidiariteit (de toegepaste maatregelen zijn de minst zware maatregelen om het doel te bereiken).

  • 5.

    De volgende bronnen worden geraadpleegd in een Risicoanalyse Integriteit:

    • a.

      Het curriculum vitae, VOG en BKR-uittreksel van de kandidaat-wethouder.

    • b.

      Open bronnen (Kadaster, Kamer van Koophandel, curateleregister, insolventieregister, social media, nieuwssites, zoekmachine).

    • c.

      Informatie die de kandidaat zelf aanlevert in de door het externe bureau opgestuurde vragenlijst en in het persoonlijke gesprek met de onderzoeker.

  • 6.

    Broninformatie, zoals de ingevulde vragenlijst en het BKR-uittreksel, komt niet in het bezit van de opdrachtgever.

  • 7.

    Tijdens het persoonlijk gesprek worden geen beeld- of geluidsopnamen gemaakt. Er wordt geen woordelijk verslag gemaakt.

Artikel 3 Proces van de risicoanalyse

  • 1.

    De burgemeester/griffier deelt de namen, telefoonnummers en e-mailadressen van de kandidaat-wethouders met het externe bureau.

  • 2.

    De kandidaten ontvangen van het bureau informatie over de te doorlopen procedure en de wijze waarop het bureau met de gegevens van de kandidaat omgaat.

  • 3.

    Het bureau voert de risicoanalyse uit zoals beschreven in artikel 2.

  • 4.

    De kandidaat wordt in de gelegenheid gesteld om te reageren op de concept-rapportage.

  • 5.

    Het bureau benoemt in de rapportage beheersmaatregelen, aandachtspunten en eventuele aanbevelingen.

  • 6.

    Het bureau deelt de definitieve rapportage met de kandidaat en met de burgemeester. Deze volledige rapportage wordt niet verder gedeeld.

  • 7.

    In aanvulling op de rapportage deelt de betrokken onderzoeker in een gesprek met de burgemeester en griffier de hoofdlijnen van het gesprek tussen onderzoeker en kandidaat.

  • 8.

    De burgemeester deelt de beheersmaatregelen en aandachtspunten met de gemeenteraad, onder oplegging van geheimhouding. Indien de kandidaat geen toestemming geeft voor het delen van de beheersmaatregelen en aandachtspunten, maakt de burgemeester daar melding van.

  • 9.

    Indien de kandidaat op basis van de risicoanalyse integriteit besluit zich terug te trekken, wordt er door de burgemeester, griffier en het bureau geen informatie over de kandidaat gedeeld met de gemeenteraad.

Artikel 4. Bewaren van gegevens

  • 1.

    De rapportage van de risicoanalyse integriteit wordt gedurende de hele bestuursperiode bewaard door zowel bureau als burgemeester (bij de griffier).

  • 2.

    Indien er sprake is van een (al dan niet tijdelijke) burgemeesterswissel, wordt de rapportage van de kandidaat gedeeld met de nieuwe burgemeester.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 6. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Risicoanalyse integriteit kandidaat-wethouders gemeente Krimpenerwaard 2022

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 8 februari 2022.

de griffier,

dr. M.L. van Muijen

de voorzitter,

P.L. Paans