Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hardenberg

Regeling mandaat en volmacht Hardenberg

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHardenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling mandaat en volmacht Hardenberg
CiteertitelRegeling mandaat en volmacht Hardenberg
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Mede vastgesteld door de burgemeester

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 171 van de Gemeentewet
  2. artikel 231 van de Gemeentewet
  3. artikel 232 van de Gemeentewet
  4. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  6. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2022nieuwe regeling

18-01-2022

gmb-2022-76824

271159

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling mandaat en volmacht Hardenberg

 

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hardenberg, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatig en efficiënt bestuur en met het oog op de dienstverlening gewenst is om ter afdoening van stukken bevoegdheden te verlenen aan de ambtelijke organisatie en externe functionarissen;

 

gelet op de artikelen 171, 231 en 232 van de Gemeentewet;

 

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op de artikelen 3:60 tot en met 3:79 van het Burgerlijk Wetboek;

 

B E S L U I T E N:

 

vast te stellen de volgende:

 

"REGELING TOT VERLENING VAN BEVOEGDHEDEN DOOR MIDDEL VAN MANDAAT EN VOLMACHT"

 

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • 1.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • 2.

    besluit: een besluit als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht of een beslissing op grond van het privaatrecht;

  • 3.

    nadere regeling: de bij dit besluit behorende nadere regeling mandaat en volmacht waarin door de gemeentelijke bestuursorganen genomen en nog te nemen besluiten ten aanzien van mandaat en volmacht, alsmede eventuele bijbehorende (verwijzingen naar) richtlijnen en/of beleidsregels zijn of worden opgenomen;

  • 4.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • 5.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • 6.

    gemandateerde: de functionaris aan wie krachtens deze regeling mandaat wordt verleend;

  • 7.

    mandaatgever: een bestuursorgaan dat mandaat verleent;

  • 8.

    gevolmachtigde: de functionaris aan wie krachtens deze regeling volmacht wordt verleend;

  • 9.

    volmachtgever: het bestuursorgaan dat volmacht verleent.

 

Artikel 1.2 Nadere regeling mandaat en volmacht

  • 1.

    De, op grond van deze regeling, verleende bevoegdheden worden opgenomen in een nadere regeling.

  • 2.

    De nadere regeling wordt ondertekend door de bestuursorganen en de in artikel 2.1 bedoelde ambtenaren, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheden.

  • 3.

    De nadere regeling kan, met inachtneming van de bepalingen van deze regeling, worden gewijzigd door de bestuursorganen en de in artikel 2.1 bedoelde ambtenaren, ieder voor zover zijn of haar bevoegdheden.

 

Artikel 1.3 Verlening van nieuwe bevoegdheden

Verlening van nieuwe bevoegdheden, in de vorm van mandaat- en volmachtbesluiten, worden conform artikel 1.2 lid 3 als wijziging in de nadere regeling opgenomen.

Artikel 1.4 Coördinatiebepaling Budgethoudersregeling

Verlening van bevoegdheden met betrekking tot het beheer van budgetten valt onder de werking van de Budgethoudersregeling gemeente Hardenberg.

 

Hoofdstuk 2 MANDATERING DOOR GEMEENTEAMBTENAREN EX ARTIKEL 231 GEMEENTEWET

Artikel 2.1 Mandatering van bevoegdheden door gemeenteambtenaren ex artikel 231 Gemeentewet

  • 1.

    Op mandatering van bevoegdheden van de door het college van burgemeester en wethouders ex artikel 231 Gemeentewet aangewezen gemeenteambtenaren zijn de bepalingen van hoofdstuk 1, 4 en 6 van deze regeling overeenkomstig van toepassing.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde verlening van bevoegdheden wordt opgenomen in de in artikel 1.2 genoemde nadere regeling.

 

Hoofdstuk 3 MANDAAT

Artikel 3.1 Gemandateerden
  • 1.

    Het mandaat als bedoeld in artikel 1.1, lid 4, wordt verleend aan de bij de nadere regeling aangewezen functionarissen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een gemandateerde mag de aan deze gemandateerde bevoegdheid worden uitgeoefend door zijn/haar plaatsvervangers.

 

Artikel 3.2 Strekking van het mandaat

  • 1.

    Het mandaat strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in de nadere regeling.

  • 2.

    Het mandaat wordt verleend met inachtneming van de per bevoegdheid in de nadere regeling vastgestelde of vast te stellen voorschriften en voorwaarden.

  • 3.

    Van de mandaatverlening zijn weigeringen, afwijzende besluiten en daarmee gelijk te stellen besluiten niet uitgezonderd, tenzij dit in de voorschriften van de nadere regeling expliciet is opgenomen.

 

Artikel 3.3 Algemene voorwaarden

Het mandaat wordt door de gemandateerde uitgeoefend binnen het kader van het door de gemeenteraad en/of de mandaatgever vastgestelde of vast te stellen algemene beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

Artikel 3.4 Raadpleging mandaatgever

Indien de gemandateerde een besluit neemt dat grote bestuurlijke, politieke of maatschappelijke gevolgen of een verstrekkende precedentwerking kan hebben, raadpleegt deze alvorens het besluit te nemen de mandaatgever of - zo het bestuursorgaan meervoudig is - een lid van het orgaan .

Artikel 3.5 Vermelding mandaterend bestuursorgaan

  • 1.

    Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen;

  • 2.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op overige correspondentie voortvloeiende uit de gemandateerde bevoegdheid..

 

Artikel 3.6 Interne procedures

  • 1.

    De gemandateerde aan wie een bevoegdheid is toegekend, die ook één of meer andere organisatieonderdelen aangaat, pleegt eerst overleg met dat/die organisatieonderde(e)l(en), alvorens te besluiten.

  • 2.

    De interne procedure inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de daarvoor geldende regelingen.

 

Hoofdstuk 4 VOLMACHT

Artikel 4.1 Gevolmachtigden

  • 1.

    Een volmacht als bedoeld in artikel 1.1, lid 5, wordt verleend aan de bij de nadere regeling aangewezen functionarissen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een gevolmachtigde mag de aan deze overgedragen bevoegdheid worden uitgeoefend door zijn/haar plaatsvervanger(s).

 

Artikel 4.2 Strekking van de volmacht

  • 1.

    De volmacht strekt zich uitsluitend uit tot de bevoegdheden genoemd in de nadere regeling.

  • 2.

    De volmacht wordt verleend met inachtneming van de per bevoegdheid in de nadere regeling vastgestelde of vast te stellen voorschriften en voorwaarden.

 

Artikel 4.3 Algemene voorwaarden

De volmacht wordt door de gevolmachtigde uitgeoefend binnen het kader van het door de gemeenteraad en of de volmachtgever vastgestelde of vast te stellen algemene beleid en binnen het raam van de toegekende budgettaire bevoegdheden en begrotingsrichtlijnen.

Artikel 4.4 Vermelding volmacht verlenend bestuursorgaan

  • 1.

    Een krachtens volmacht verrichtte handeling vermeldt namens welk bestuursorgaan de handeling is verricht.

  • 2.

    Het vorige lid is van overeenkomstige toepassing op (overige) correspondentie voortvloeiende uit de overgedragen bevoegdheid.

 

Artikel 4.5 Interne procedures

  • 1.

    De gevolmachtigde aan wie een bevoegdheid is toegekend, gaat, alvorens de bevoegdheid uit te oefenen, eerst na of de benodigde publiekrechtelijke besluiten zijn genomen;

  • 2.

    De interne procedure inzake afdoening van stukken, voortgangscontrole, postbehandeling en dergelijke geschieden overeenkomstig de geldende regelingen.

 

Hoofdstuk 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1 Wijziging van wetgeving

  • 1.

    Ingeval van wijziging van wetgeving waarop een verleende bevoegdheid berust blijft – als de gewijzigde wetgeving een overeenkomstige bevoegdheid kent - de bevoegdheid verleend en wordt de bevoegdheid geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wetgeving.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde wijzigingen worden zo spoedig mogelijk in de nadere regeling verwerkt.

 

Artikel 5.2 Intrekking en overgangsbepaling

  • 1.

    Het “Delegatie- en mandaatbesluit 2001”, voor zover vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester op 9 januari 2001, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, wordt ingetrokken met ingang van het in artikel 5.3 bepaalde tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit.

  • 2.

    Besluiten genomen krachtens een delegatie, mandaat of volmacht op grond van het “Delegatie- en mandaatsbesluit 2001”, blijven van kracht tot op het moment waarop zij van rechtswege vervallen, worden ingetrokken of tot het moment waarop ter zake een nieuw besluit wordt genomen en van kracht wordt.

 

Artikel 5.3 Naam en inwerkingtreding

Dit besluit kan worden aangehaald als "Regeling mandaat en volmacht Hardenberg" en treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg in zijn vergadering van 18 januari 2022.

 

Loco-secretaris, Burgemeester,

J. Jonker M.W. Offinga

 

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022.

 

Burgemeester,

M.W.Offinga