Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beek

Besluit van de burgemeester houdende beleidsregel inzake de verdeling van exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester houdende beleidsregel inzake de verdeling van exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen
CiteertitelVerdelingsprocedure exploitatievergunning speelautomatenhallen gemeente Beek 2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage 1 centrum Beek Bijlage 2 terrein MAA

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2022Verdelingsprocedure exploitatievergunning speelautomatenhallen gemeente Beek 2022

18-02-2022

gmb-2022-75548

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester houdende beleidsregel inzake de verdeling van exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen

De burgemeester van Beek;

 

 

gelet op het bepaalde in artikel 1:8 en 2:40b van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Beek 2019 en hoofdstuk 4, titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

B e s l u i t:

 

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel:

 

 

“VERDELINGSPROCEDURE EXPLOITATIEVERGUNNING SPEELAUTOMATENHALLEN GEMEENTE BEEK 2022”

 

 

 

 

Inleiding

Op grond van artikel 2:40a, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Beek 2019 (hierna: APV) kan de burgemeester slechts twee vergunningen verlenen voor speelautomatenhallen: één vergunning voor een speelautomatenhal in het centrum van Beek (zie de kaart zoals opgenomen als bijlage 1 bij deze beleidsregel) en één vergunning voor een speelautomatenhal gelegen op het terrein van MAA (zie de kaart zoals opgenomen als bijlage 2 bij deze beleidsregel). Aangezien het vergunningstelsel de toegang tot de markt voor potentiële aanbieders getalsmatig beperkt, is sprake van een schaarse vergunning. In deze situatie ligt het in de rede dat alle potentiële aanvragers in de gelegenheid worden gesteld om op enigerlei wijze mee te dingen naar de vergunning.

 

De wijze waarop de burgemeester van de bevoegdheid ingevolge de artikelen 1:8 en 2:40b van de APV gebruikmaakt is nader beschreven in de vorm van een verdelingsprocedure die in deze beleidsregel is uitgewerkt. Het doel van de verdelingsprocedure is gericht op het vormgeven van zowel het procedurele als het inhoudelijke afwegingskader, zodat de aanvragen inhoudelijk op kwaliteit beoordeeld kunnen worden. In de voorliggende procedure wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeester de bevoegdheden op basis van de APV en de Wet op de kansspelen inzet. Achtereenvolgens wordt ingegaan op de verschillende fases in de procedure van de vergelijkende toets en de beoordelingscriteria.

 

Juridisch kader

 

Uit artikel 30b, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet op de kansspelen volgt dat het verboden is om zonder vergunning van de burgemeester één of meer kansspelautomaten aanwezig te hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen. De vergunning kan slechts worden verleend op grond van artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b van de Wet op de kansspelen indien zij betreft kansspelautomaten in een speelautomatenhal, voor zover het houden van een zodanige inrichting krachtens een vergunning van de burgemeester bij gemeentelijke verordening is toegestaan.

 

Op grond van de APV kan de burgemeester slechts twee vergunningen voor speelautomatenhallen verlenen. Bovendien is een aantal weigeringsgronden opgenomen in artikel 1:8 van de APV wat maakt dat er niet overal en altijd een vergunning kan worden verleend. Verder is artikel 2:40b van afdeling 7 van de APV ook van toepassing op de exploitatie van speelautomatenhallen.

 

Proces

 

Bij het vrijkomen van een vergunning voor een speelautomatenhal worden verschillende fases en stappen doorlopen. In fase 1 wordt eerst bekendgemaakt dat geïnteresseerden binnen een in de bekendmaking opgenomen tijdvak een aanvraag kunnen indienen voor een vergunning voor een speelautomatenhal. Ook wordt in de bekendmaking verwezen naar deze procedure. De aanvragen moeten volledig en binnen de gestelde termijn zijn ingediend. Bij een onvolledige aanvraag wordt aan de aanvrager een termijn gesteld waarbinnen de aanvraag kan worden aangevuld. Nadat de termijnen voor het indienen van een aanvraag of een aanvulling op een aanvraag zijn verstreken worden de tijdige en volledige aanvragen in behandeling genomen. Het Bibob-vragenformulier en de daarbij horende bescheiden maken ook deel uit van de vergunningaanvraag, maar hoeft in fase 1 nog niet te worden meegezonden. De aanvragen die na het verstrijken van de gestelde termijn niet of niet volledig zijn ingediend worden buiten behandeling gesteld. De aanvrager komt dan niet in aanmerking voor de vergunning.

 

In fase 2 worden de aanvragen in het kader van de vergelijkende toets beoordeeld aan de hand van de in deze verdelingsprocedure opgenomen inhoudelijke beoordelingscriteria. Na de vergelijkende toets wordt de eerste in de rangschikking onderworpen aan een Bibob-toets. De eerst gegadigde moet binnen een termijn van 3 weken na verzenddatum van de voorgenomen gunningsbrief het Bibob-vragenformulier compleet ingevuld met de bijbehorende bescheiden hebben ingediend. Bij een onvolledig ingediend formulier wordt aan de gegadigde een termijn gesteld waarbinnen het formulier en de bijbehorende bescheiden kunnen worden aangevuld. Indien de beoordeling positief is wordt de vergunning aan diegene verleend. De andere aanvragen worden dan geweigerd. Bij een negatief resultaat wordt de tweede in de rangschikking aan een Bibob-toets onderworpen. Dit proces herhaalt zich totdat een aanvrager positief wordt beoordeeld.

 

FASE 1

 

1. Bekendmaking

2. Volledigheid van de aanvraag

 

FASE 2

 

3. Beoordelingscriteria

4. Bibob-toets en beslissing op de aanvragen

 

 

FASE 1

 

1. Bekendmaking

 

Een oproep tot mededinging wordt voor aanvang van de indieningstermijn geplaatst op de gemeentelijke website (www.gemeentebeek.nl) en gepubliceerd in het digitale gemeenteblad.

 

In de oproep tot mededinging wordt opgenomen:

- dat een vergelijkende toets overeenkomstig de beoordelingscriteria wordt uitgevoerd;

- tot welke datum een aanvraag kan worden ingediend;

- dat de aanvraag moet voldoen aan de criteria van de APV en de Verdelingsprocedure exploitatievergunning speelautomatenhallen gemeente Beek 2022.

 

 

2. Volledigheid van de aanvraag

 

De ontvangen aanvragen worden in eerste instantie beoordeeld op volledigheid. Daarbij wordt beoordeeld of de aanvraag volledig en binnen de gestelde termijn is ingediend. Indien de aanvraag, zo mogelijk na aanvulling, niet volledig blijkt wordt die aanvraag ingevolge de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling gelaten.

 

Op grond van artikel 1:8 en artikel 2:40b van de APV en deze verdelingsprocedure dient de exploitant, een natuurlijke of rechtspersoon die een speelautomatenhal wenst te exploiteren, een aanvraag in onder overlegging van:

 

1. een ondertekende aanvraag met bijbehorende bescheiden;

2. een plattegrond waarop of waarbij een nauwkeurige beschrijving van de inrichting is opgenomen inclusief oppervlakte, het aantal en type speelautomaten en de opstelplekken van de speelautomaten;

3. een bewijs waaruit blijkt dat over de locatie/ruimte beschikt kan worden;

4. wettelijke bewijsstukken, ingevolge artikel 6 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, van alle leidinggevenden;

5. een motivering dat de speelautomatenhal op het perceel planologisch is toegestaan dan wel planologisch ingepast kan worden;

6. een plan van aanpak openbare orde, waarin wordt aangegeven op welke wijze door de exploitant wordt bijgedragen aan het voorkomen van openbare orde verstoringen;

7. een plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving, waarin concreet wordt beschreven hoe verslaving door de exploitant wordt herkend en tegengegaan;

8. een plan van aanpak waarin maatregelen zijn opgenomen ter voorkoming van de verstoring van de leef- en woonsituatie in de omgeving van de speelautomatenhal;

9. een geldig Kamer van Koophandel nummer waaruit blijkt dat de ondertekenaar van de aanvraag een rechtsgeldige vertegenwoordiger is van de aanvrager;

10. een geldige kopie van het identiteitsbewijs van de aanvrager.

 

 

Tijdige en volledige aanvraag

Een aanvraag dient volledig en op tijd te zijn ingediend. Een aanvraag is op tijd ingediend indien de aanvraag voor het verstrijken van de termijn, zoals opgenomen in de openbare bekendmaking, is ingediend. Voorts moet de aanvraag alle gegevens en bescheiden bevatten zoals in deze verdelingsprocedure is voorgeschreven.

 

De termijn voor het indienen van een aanvraag bedraagt 6 weken na aanvang van de termijn die wordt vermeld in de openbare bekendmaking. De gemeente bevestigt de ontvangst van een aanvraag door middel van een ontvangstbevestiging. In het geval van een onvolledige aanvraag wordt de aanvrager gedurende 2 weken in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen. Onder onvolledig wordt verstaan dat er in de aanvraag bescheiden ontbreken of dat bescheiden niet volledig of niet ondertekend zijn ingediend of anderszins niet voldoen aan de formele indieningsvereisten.

 

Indien de aanvraag (na de termijn van aanvulling) onvolledig of na het verstrijken van de termijn is ingediend zal de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.

 

Als na toetsing van de volledigheid slechts één aanvraag resteert zal deze aanvraag verder worden beoordeeld aan de hand van de in deze beleidsregel opgenomen vereisten. In het geval dat meer aanvragen overblijven, zal een inhoudelijke (vergelijkende) beoordeling met inachtneming van de onderstaande beoordelingscriteria plaatsvinden.

 

FASE 2

 

3. Beoordelingscriteria

 

Voor de verdeling van de schaarse vergunning wordt een vergelijkende toets gehanteerd. Dat houdt in dat de aanvragen inhoudelijk met elkaar worden vergeleken. De aanvragen worden getoetst aan de hierna genoemde beoordelingscriteria:

A. plan van aanpak openbare orde;

B. plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving;

C. plan van aanpak maatregelen ter voorkoming van verstoring van de woon- en leefsituatie.

 

A. Plan van aanpak openbare orde

 

In het plan van aanpak openbare orde worden de risico’s voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid in de directe omgeving beschreven. Voorts wordt beschreven welke maatregelen worden getroffen om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken.

 

Het plan van aanpak openbare orde wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

- de risicoanalyse in relatie tot de omgeving;

- de voorgestelde maatregelen om die risico’s weg te nemen;

- de te treffen voorzieningen om overlast door bezoekers of rondhangende personen te voorkomen;

- de wijze van toezicht;

- toegangsverboden / contact met andere speelautomatenhallen;

- het toegangsbeleid.

 

Hoe completer de risicoanalyse hoe hoger de beoordeling zal zijn. Een hogere mate van concreetheid van voorgestelde maatregelen en procedures zal een hogere score opleveren. Ook worden plannen waarin sprake is van aandacht voor de omgeving zonder onrust te creëren in die omgeving hoger gewaardeerd.

 

 

B. Plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving

 

Bij het exploiteren van een speelautomatenhal speelt de preventie van risicovol en problematisch speelgedrag een grote rol. Daarom wordt in het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving ingegaan op de te treffen voorzieningen om gokverslaving tegen te gaan.

 

Het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

- het aantal en type speelautomaten dat wordt opgesteld waardoor een ‘ideale mix’ wordt nagestreefd;

- de procesbeschrijving van het toegangsbeleid mede in relatie tot de legitimatieplicht en de leeftijdscontrole;

- de procesbeschrijving van de monitoring van speelgedrag (artikel 30v Wet op de kansspelen);

- de vaardigheden/opleiding van medewerkers;

- de communicatie met verslavingszorg ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving;

- de mate van ervaring van de aanvrager met het exploiteren van een speelautomatenhal.

 

 

In de onderstaande tabel is de ‘ideale mix’ in relatie tot de oppervlakte van de speelautomatenhal opgenomen.

 

Speelautomatenhal <100m²

Speelautomatenhal 100-200m²

Speelautomatenhal >200m²

Opstellen van minimaal één meerspeler

Opstellen van minimaal twee meerspelers

Opstellen van minimaal vier meerspelers

Gekoppelde jackpot van maximaal € 2.500,-

Gekoppelde jackpot van maximaal € 2.500,-

Gekoppelde jackpot van maximaal € 2.500,-

 

 

 

Het voldoen aan de “ideale mix” en een grotere productdifferentiatie leidt tot een hogere waardering.

 

C. Plan van aanpak maatregelen ter voorkoming van de verstoring van de woon- en leefsituatie

 

Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om de verstoring op de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen.

 

De onderbouwing van de gevolgen op de woon- en leefsituatie wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:

- een beschrijving van de inpassing van de speelautomatenhal in de omgeving en de gevolgen voor de leef- en woonsituatie of het karakter van de buurt in de naaste omgeving;

- de uitstraling van de speelautomatenhal;

- een beschrijving van de bereikbaarheid;

- de aanwezigheid van parkeervoorzieningen;

- een beschrijving van de eventuele negatieve gevolgen voor de woon- en leefsituatie als gevolg van de vestiging van de speelautomatenhal.

 

Waardering van beoordelingscriteria

Om de aanvragen te kunnen vergelijken worden op de verschillende onderdelen punten toegekend. Op basis van de uitkomsten van de weging stelt de burgemeester een rangorde op. De rangorde wordt bepaald op basis van het aantal verkregen punten. De aanvrager met de meeste punten eindigt op de hoogste plaats. Indien de beste aanvragen in totaliteit gelijk worden beoordeeld, wint de aanvrager met de hoogste beoordeling voor het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score, wint de aanvrager met de hoogste score op het plan van aanpak openbare orde. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score zullen de overgebleven aanvragen worden onderworpen aan een loting om tot een winnende aanvraag te komen.

 

Bij de beoordeling van de aanvragen aan voorgaande beoordelingscriteria wordt de volgende waardering gehanteerd:

A. plan van aanpak openbare orde; 40%

B. plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving; 40%

C. plan van aanpak maatregelen ter voorkoming van de verstoring van de woon- en leefsituatie; 20%

 

Voor elk afzonderlijk onderdeel worden punten toegekend. Voor elk onderdeel kunnen naar gelang de uitwerking 0, 1, 3, 5, 7 of 10 punten worden toegekend:

 

Beoordeling

Punten

Onderdeel is niet uitgewerkt

0

Onderdeel is onvoldoende uitgewerkt

1

Onderdeel is inhoudelijk onvoldoende

3

Onderdeel voldoet aan basisverwachting

5

Onderdeel toont meerwaarde voor gemeente

7

Onderdeel toont duidelijke meerwaarde voor gemeente

10

 

De burgemeester laat zich bij de beoordeling van de aanvragen bijstaan door één of meer (externe) deskundigen (selectiecommissie). Dit is situationeel bepaald.

De door gemeente Beek gevraagde en door aanvragers aangeleverde informatie wordt door de leden van de selectiecommissie individueel beoordeeld waarna er een gemiddelde wordt bepaald.

 

4. Bibob -toets

 

De aanvrager met de hoogste totaalscore op zijn aanvraag wordt, conform artikel 30e, derde lid, van de Wet op de kansspelen, inhoudelijk getoetst aan de Wet Bibob. Dit gebeurt overeenkomstig het dan geldende Bibob-beleid van de gemeente. Degene met de hoogste beoordeling krijgt het Bibob-vragenformulier van de gemeente Beek toegestuurd met het verzoek dit binnen 3 weken compleet ingevuld te retourneren. De mogelijkheid bestaat dat naar aanleiding van het ingevulde formulier nog nadere vragen worden gesteld.

 

Indien de beoordeling positief is, wordt de vergunning aan de hoogst scorende aanvrager verleend. Indien de beoordeling negatief is, wordt de aanvrager die als tweede in de toets is geëindigd onderworpen aan een Bibob-toets. Dit proces herhaalt zich totdat een positief advies wordt verkregen. Aan diegene wordt de vergunning verleend.

 

Duur van de vergunning

1. De vergunning die op grond van artikel 2:40a, tweede lid, van de APV wordt verleend, heeft een looptijd met een termijn van 12 jaar.

2. Indien een vergunning is verleend en tevens een omgevingsvergunning dient te worden verkregen, mag van de vergunning op basis van deze beleidsregel geen gebruik worden gemaakt totdat de omgevingsvergunning is verleend.

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel is op 18 februari 2022 vastgesteld en treedt in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

 

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Verdelingsprocedure exploitatievergunning speelautomatenhallen gemeente Beek 2022”.

 

 

Beek, d.d. 18 februari 2022

De burgemeester van Beek

Christine van Basten-Boddin