Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Besluit van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland tot vaststelling van een nieuwe Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland tot vaststelling van een nieuwe Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2022
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-02-2022Vervanging regeling

08-02-2022

gmb-2022-75397

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland tot vaststelling van een nieuwe Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland;

 

gelet op artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

overwegende dat het gewenst is de Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2003 te actualiseren;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende “Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2022”.

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

1. De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

2. De secretaris is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

1. De secretaris draagt zorg voor:

a. een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

b. de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

c. een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders;

d. een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

e. het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

2. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

 

Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

1. De secretaris staat de burgemeester terzijde.

2. De secretaris bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

3. Voorts is de secretaris de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

 

Artikel 4. Ambtelijke organisatie

1. Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met het managementteam van de ambtelijke organisatie.

2. De secretaris is voorzitter van dit overleg.

3. De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. De secretaris doet, in overleg met het managementteam voorstellen aan burgemeester en wethouders ter zake.

4. De secretaris kan in overleg met het managementteam procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

 

Artikel 5. Samenwerking en samenhang

1. De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

2. De secretaris doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan burgemeester en wethouders tot het geven van aanwijzingen aan afdelingshoofden en de directeur van de Zuidhoek om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

 

Artikel 6. Verhindering en vervanging

1. Indien de secretaris verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet de secretaris daarvan tijdig mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester.

2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door een loco-secretaris.

 

Artikel 7. Slotbepalingen

1. In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met burgemeester en wethouders of de burgemeester.

2. Deze instructie treedt in werking de dag na bekendmaking.

3. Bij de inwerkingtreding van deze instructie, vervalt de Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2003.

4. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de secretaris van de gemeente Schouwen-Duiveland 2022.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland op 8 februari 2022.

 

M.K. van den Heuvel J.Chr. van der Hoek MBA

secretaris burgemeester

 

TOELICHTING

Algemeen

Deze instructie geeft uitvoering aan artikel 103, tweede lid, van de Gemeentewet (hierna: wet). Hierin is geregeld dat het college in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de secretaris.

Artikelsgewijs

In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven behandeld.

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning, Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders, en Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

Deze artikelen zijn een uitwerking van artikel 103 van de wet. Op grond van artikel 103, eerste lid, van de wet staat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde. Op grond van artikel 103, tweede lid, van de wet stelt het college in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de secretaris vast.

 

Artikel 6. Verhindering en vervanging

Dit artikel is een uitwerking van artikel 106, eerste lid, van de wet. Hierin is bepaald dat het college de vervanging van de secretaris regelt.