Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Digitaliseringsvoucher MKB Rijn- en Veenstreek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDigitaliseringsvoucher MKB Rijn- en Veenstreek
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-202201-05-2023Nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-73505

Tekst van de regeling

Intitulé

Digitaliseringsvoucher MKB Rijn- en Veenstreek
Digitaliseringsvoucher MKB Rijn- en Veenstreek

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. MKB-bedrijven: ondernemingen die, blijkens het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, in de Rijn- en Veenstreek zijn gevestigd en waar minimaal 1 persoon en maximaal 250 personen werkzaam zijn. ZZP-ers vallen hier niet onder.

b. Ondernemingen: een onderneming die in Nederland is gevestigd en die toebehoort aan een naamloze vennootschap, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, een vennootschap onder firma, een maatschap, een rederij, een coöperatie, , en een onderneming die in Nederland gevestigd is en die toebehoort aan een natuurlijke persoon.

c. Regio Rijn- en Veenstreek: de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop en Kaag en Braassem.

d. ASV: Algemene subsidieverordening Gemeente Alphen aan den Rijn 2020

e. BYDB-programma: Boost Your Digital Business-programma. Dit programma is onderdeel van de Mkb-deal Boost Your Business Online, gesloten tussen gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop, Kaag en Braassem, provincie Zuid-Holland, Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn, Verenigde Ondernemers Nieuwkoop, Ondernemersvereniging Kaag en Braassem, Economic Development Board Alphen aan den Rijn en VNO-NCW-west.

f. ZZP-er: iemand die als freelancer voor verschillende opdrachtgevers opdrachten verricht, anders dan ambacht en retail.

 

Artikel 2 Doelstelling

Het doel van de subsidieregeling is MKB-bedrijven in de regio Rijn- en Veenstreek die deelnemen aan de bijeenkomsten van het “Boost your digital business-programma” te activeren om digitaliseringsmaatregelen te nemen die het MKB wendbaar en toekomstbestendig te maken.

 

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:

a. aanschaf van nieuwe producten of adviesdiensten op het gebied van digitalisering, met uitzondering van hardware producten;

b. het verbeteren van bestaande producten, diensten of bedrijfsprocessen door toepassing van digitalisering.

 

Artikel 4 Doelgroep

MKB-bedrijven die in de regio Rijn- en Veenstreek zijn gevestigd en hebben deelgenomen aan ten minste één bijeenkomst van het BYDB-programma.

 

Artikel 5 Aanvraag

1. De subsidieaanvraag wordt via www.alphenaandenrijn.nl/subsidies ingediend door middel van e-Herkenning met het vastgestelde digitale aanvraagformulier.

2. De volgende gegevens moeten bij de aanvragen worden overlegd:

a. Bedrijfsnaam.

b. Adres vestiging.

c. Postadres.

d. Naam contactpersoon.

e. KvK-nummer.

f. Rekeningafschrift of fotokopie bankpas.

g. De-minimisverklaring.

h. Indien de aanvraag onderdeel is van een keten, een verklaring dat de aanvraag geldt voor het filiaal binnen de Rijn- en Veenstreek.

i. Een vrijblijvende offerte van een leverancier die is gevestigd in de regio Rijn- en Veenstreek en wanneer dat niet mogelijk is dan de provincie Zuid-Holland. Uit de offerte moeten de uit te voeren activiteiten en de in aanmerking komende kosten blijken.

j. Een korte omschrijving van de activiteiten en de wijze waarop die bijdragen aan de doelen van de regeling.

k. Indien het een aanvraag betreft voor meerdere MKB-bedrijven een ondertekende samenwerkingsovereenkomst.

3. Aanvragen kunnen worden ingediend tot twee maanden na openstelling van het deelplafond.

4. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

 

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1.Als subsidiabel worden uitsluitend aangemerkt de noodzakelijke en rechtstreeks aan de activiteit toe te rekenen kosten.

2. In ieder geval wordt niet als subsidiabel aangemerkt:

a. Verrekenbare BTW.

b. Kosten die zijn gemaakt voordat de aanvraag is ingediend.

c. Directe promotie en marketingactiviteiten.

d. Trainingen en cursussen.

e. Representatiekosten.

f. Interne loonkosten.

g. Administratieve en financiële sancties en boetes.

 

Artikel 7 Berekening van de subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten met een minimum van € 1.000,- en een maximum van € 1.500,-.

 

Artikel 8 Verdeling van het subsidieplafond

1. Het subsidieplafond bedraagt € 90.000,-.

2. Het subsidieplafond is verdeeld in zes deelplafonds.

3. Ieder deelplafond bedraagt €15.000.

4. Ieder deelplafond is gekoppeld aan een bijeenkomst van het BYDB-programma.

5. Deelplafonds worden opengesteld nadat de daaraan gekoppelde bijeenkomst van het BYDB-programma heeft plaatsgevonden

6. Deelplafonds sluiten twee maanden na openstelling.

7. Indien een deelplafond niet volledig wordt benut vloeien de middelen over naar het volgende deelplafond.

8. Verstrekking vindt plaats op volgorde van binnenkomst totdat het op dat moment opengestelde deelplafond is bereikt of totdat het subsidieplafond is bereikt.

 

Artikel 9 Verplichtingen

1. De activiteiten moeten starten binnen twaalf weken nadat de subsidie is vastgesteld.

2. Het project duurt niet langer dan zes maanden.

3. De opdracht voor uit te voeren werkzaamheden worden verstrekt aan een onderneming in de Rijn- en Veenstreek of indien dat niet mogelijk is een onderneming gevestigd in de provincie Zuid-Holland. Deze onderneming mag geen financieel belang hebben in de aanvragende onderneming.

 

Artikel 10 Weigeringsgronden

Naast de in de wet en de ASV genoemde weigeringsgronden kan het college een subsidieaanvraag in elk geval weigeren indien:

a. de uit te voeren activiteiten onvoldoende verband houden met de thema’s van de masterclasses;

b. de aanvrager niet aantoonbaar heeft deelgenomen aan het BYDB-programma;

c. het subsidieplafond of het deelplafond is bereikt;

d. de aanvrager reeds gebruik heeft gemaakt van deze regeling;

e. de kosten niet in een redelijke verhouding staan tot de uit te voeren activiteiten;

f. de aanvrager niet voldoet aan de criteria, verplichtingen of hetgeen overigens in deze regeling is bepaald.

 

Artikel 11. Subsidievaststelling

1. Aanvrager is verplicht maximaal 2 maanden na afloop van de activiteiten een aanvraag tot vaststelling in te dienen.

2. Bij deze aanvraag overlegt de aanvrager ten minste:

a. een kort verslag van de uitgevoerde activiteiten.

b. een betaalbewijs van de factuur.

 

Artikel 11 Afwijkingsmogelijkheid

a. Het college kan afwijken van een of meerdere bepalingen in deze subsidieregeling.

b. In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet beslist het college.

 

Artikel 12 Slotbepalingen

1. Deze subsidieregeling treedt in werking op 10 februari 2022 en vervalt wanneer het subsidieplafond is bereikt dan wel 3 maanden na sluiting van het laatste deelplafond dan wel op 1 mei 2023.

2. Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die onder deze regeling zijn verstrekt.

3. Deze regeling wordt aangehaald als: Digitaliseringsvoucher MKB Rijn- en Veenstreek.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn in de vergadering van 8 februari 2022,

De secretaris, de burgemeester.

Toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

f. Voor deze definitie is gekozen omdat het niet past bij de doelstelling van de regeling om subsidie te verlenen aan individuen die diensten verrichten.

 

Artikel 2 Doelstelling

Veel MKB bedrijven zijn zich vaak niet bewust van de kansen die digitalisering biedt en/of hebben niet het investeringsvermogen om zelf de volgende stap naar digitalisering te maken. Vaak zijn de bedrijfsprocessen zoals administratie, voorraadbeheer, mail etc. geautomatiseerd, echter ontbreekt de kennis en investeringsvermogen om zaken als online verkoopkanalen en veilig databeheer te implementeren. Om toegevoegde waarde te kunnen blijven leveren en continuïteit van de onderneming te verzekeren in deze tijd, is het zetten van de volgende stap in digitalisering belangrijk.

 

Artikel 5 Aanvraag

2.

g. Door het invullen van een de-minimisverklaring geeft de aanvrager aan dat deze onder de toegestane hoeveelheid staatssteun blijft met het ontvangen van deze subsidie.

3. De aanvrager mag bijvoorbeeld niet tevens eigenaar zijn van het bedrijf dat de maatregelen uitvoert.

 

Artikel 7. Berekening van de subsidie

Rekenvoorbeeld:

U heeft een offerte van €3.000,-, waarvan € 2.000,- voor het implementeren van software waarmee een bedrijfsproces wordt geoptimaliseerd en € 1.000,- voor een training. De subsidiabele kosten zijn dan € 2.000,- want de training is uitgesloten. Als aan de andere voorwaarden wordt voldaan wordt in dit geval een subsidie verstrekt van 50% van € 2.000,- = € 1.000,- subsidie.