Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Reglement Burgerlijke Stand Leudal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Leudal
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Leudal
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 1 van de Wet rechten burgerlijke stand
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-2022Nieuwe regeling

01-02-2022

gmb-2022-73063

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Leudal

 

Burgemeester en wethouders van Leudal;

Gelet op de artikelen 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, 1 tot en met 4 Besluit burgerlijke stand 1994 en 4 Wet rechten burgerlijke stand.

BESLUITEN:

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand Leudal.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    De wet: boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art. 1:16 BW);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand; een ambtenaar in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (art.1:16 BW);

  • e.

    gemeentehuis: alle vaste locaties (gebouwen) welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen. Alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente die voldoen aan de daaraan te stellen eisen zijn bij raadsbesluit van 13 maart 2012 aangewezen als ‘huis der gemeente’ (‘vrije locaties’);

  • f.

    college: college van burgemeester en wethouders van Leudal.

 

Artikel 2 (buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand (abs) aanwijzen ambtenaren in dienst van de gemeente Leudal of ambtenaren in dienst van een andere gemeente die werkzaam zijn binnen het taakveld burgerzaken.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Voor aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) komen in aanmerking:

    • a.

      personen die niet belast zijn met de werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand, die zich bereid hebben verklaard om structureel huwelijken te voltrekken en partnerschappen te registreren;

    • b.

      de leden van het college van burgemeester en wethouders;

    • c.

      personen die eenmalig een huwelijk zullen voltrekken of een partnerschap zullen registreren.

 

Artikel 3 Aanwijzing

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 1 van dit besluit, wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode die maximaal het tijdvak mag zijn gedurende welke de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2.

    Het afdelingshoofd dienstverlening kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aanwijzen voor de voltrekking van huwelijken of partnerschapsregistraties.

 

Artikel 4 Locatie

  • 1.

    Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis en kasteel Groot Buggenum.

  • 2.

    De vrije trouwlocaties worden geregeld in de beleidsregels voor trouwlocaties Leudal.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1 kunnen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente in een bijzonder huis hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 5 Voorwaarden babs voor één dag

  • 1.

    De datum en de locatie van het huwelijk of het partnerschap zijn vastgelegd bij de gemeente Leudal.

  • 2.

    Het bruidspaar verzoekt tot aanwijzing van de babs voor één dag met een voorgeschreven aanvraagformulier.

  • 3.

    Het verzoek is ten minste drie maanden voor aanvang van de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie ingediend.

  • 4.

    De babs levert de volgende stukken aan:

    • a.

      kopie geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een verklaring omtrent gedrag (VOG), niet ouder dan drie maanden;

    • c.

      een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP), niet ouder dan drie maanden.

  • 5.

    Ten minste twee maanden voor aanvang van de huwelijkssluiting vindt er een gesprek tussen de babs voor één dag en een (b)abs in dienst van de gemeente Leudal plaats. Hierin worden instructies gegeven over de inhoud en vorm van de toespraak, wet- en regelgeving en gedragscodes op het gebied van het sluiten van een huwelijk of partnerschapsregistratie.

  • 6.

    Het gesprek op basis van lid 5 is bepalend voor het al dan niet aanwijzen als babs voor één dag. In de aanwijzing voor babs voor één dag kunnen nadere voorwaarden worden gesteld aan de ceremonie.

  • 7.

    Een babs voor één dag kan geen gratis huwelijk voltrekken of gratis partnerschap registreren.

  • 8.

    Een babs voor één dag krijgt geen vergoeding, ook geen onkostenvergoeding.

  • 9.

    De aan de gemeente te betalen legeskosten van een babs voor één dag zijn opgenomen in de tarieventabel, titel 1 bijhorend bij de vigerende legesverordening en zijn voor rekening van het bruidspaar.

 

Artikel 6 Leiding bureau burgerlijke stand

Het afdelingshoofd dienstverlening is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 7 Kosteloze huwelijken/partnerregistraties of omzettingen van beide

  • 1.

    Tweemaal per week wordt gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Op de tijdens de aangifte door de ambtenaar van de burgerlijke stand te bepalen eerstvolgende beschikbare maandag- of woensdagochtend om 09.00 uur in het gemeentehuis te Heythuysen, in een op dat moment beschikbare ruimte, waarbij buiten het bruidspaar maximaal 4 personen aanwezig zijn, gedurende een ceremonie die in totaal niet meer dan 15 minuten in beslag zal nemen en waarbij verdere (persoonlijke) wensen etc. niet aan de orde zijn. Uitgezonderd hiervan zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand is gesloten overeenkomstig het bepaalde in artikel 8.

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor kosteloze voltrekking, registratie of omzetting dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Leudal,

  • 3.

    Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Artikel 8 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.

  • 2.

    Huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties, in aanvulling op het onder lid 1 bepaalde, zijn mogelijk: maandag tot en met zondag van 09.00 uur tot 19.00 uur.

  • 3.

    Voor werkzaamheden niet zijnde huwelijks voltrekkingen/partnerschapsregistraties is het bureau van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden van het gemeentehuis enkel op afspraak geopend.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten voor de in leden 2 en 3 vermelde werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet en 1e Paas- en 1e Pinksterdag, Dodenherdenking 4 mei vanaf 18.00 uur en de op grond van artikel 3, lid 3 van de Algemene Termijnenwet gelijkgestelde dagen of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 5.

    Uitzondering geldt voor Nieuwjaardag, Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en de op grond van artikel 3 lid 3 van de Algemene Termijnenwet gelijkgestelde dagen waarop het bureau ingevolge lid 2 wel is geopend voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie.

  • 6.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 7.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 3 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 8.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de leden 1 en 2 vermelde uren.

 

Artikel 9 Citeertitel/inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Leudal’.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking de dag na de datum van bekendmaking op welk tijdstip het Reglement burgerlijke stand Leudal 2011 komt te vervallen.

 

 

Heythuysen, 1 februari 2022

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL,

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

mr. drs. J.J.Th.L. Geraedts D.H. Schmalschläger