Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Haaglanden

Verordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Haaglanden
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden
CiteertitelVerordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het besluit van het Algemeen Bestuur d.d. 24 maart 2010 inzake Bezwaarschriften Personeelsbesluiten.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-2022nieuwe regeling

14-01-2022

bgr-2022-192

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden

Het Dagelijks Bestuur van Veiligheidsregio Haaglanden

 

Overwegende dat na de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren bij de behandeling van bezwaarschriften over personeelszaken geen gebruik meer kan worden gemaakt van de diensten van de Bezwaarcommissie van de gemeente Delft;

 

Gelezen de Algemene wet bestuursrecht en de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;

 

Gelet op het advies van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg;

 

Besluit:

 

vast te stellen de: Verordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet : de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    ambtenaar : de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 1:1 lid 1 onder a van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;

  • c.

    de commissie : de commissie zoals bedoeld in artikel 3;

  • d.

    bezwaarschrift : een bezwaarschrift als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    secretaris : de secretaris of diens plaatsvervanger van de adviescommissie;

  • f.

    hoorzitting : mondelinge behandeling van het bezwaarschrift door de commissie;

  • g.

    partijen : indiener en verweerder (vertegenwoordiger van het Dagelijks Bestuur van de VRH);

  • h.

    VRH: Veiligheidsregio Haaglanden.

Artikel 2 Reikwijdte Verordening

Deze verordening is bedoeld voor de behandeling van bezwaarschriften ingediend door ambtenaren van de VRH op wie de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden van toepassing is. Het bezwaarschrift dient gericht te zijn tegen een besluit genomen door of namens het bestuursorgaan en de rechtspositie of arbeidsvoorwaarden van de individuele ambtenaar te betreffen.

Artikel 3 Instelling adviescommissie

  • 1.

    Er is een adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken VRH zoals bedoeld in artikel 7:13 van de wet voor de voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur van de VRH beslist op de bij hem ingediende bezwaarschriften na advies van de commissie.

  • 3.

    Het horen zoals bedoeld in artikel 7:2 van de wet geschiedt door de commissie.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1.

    De paritair samengestelde commissie bestaat uit de voorzitter, of bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter, en ten minste twee en ten hoogste vier leden, allen benoemd, geschorst en ontslagen door het Dagelijks Bestuur van de VRH.

  • 2.

    Van de leden wordt de helft voorgedragen door de in het GO vertegenwoordigde vakcentrales en de andere helft voorgedragen door de werkgever. Beide geledingen dragen gezamenlijk een onafhankelijke voorzitter en plaatsvervangende voorzitter voor.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie maken geen deel uit van en zijn niet werkzaam onder de verantwoordelijkheid van de VRH.

  • 4.

    Tijdens de behandeling van een bezwaarschrift bestaat de commissie uit minimaal drie leden, de voorzitter meegerekend.

  • 5.

    De commissie wordt bijgestaan door een secretaris, of bij diens afwezigheid door de plaatsvervangend secretaris. De secretaris maakt het verslag van de zitting zoals bedoeld in artikel 7:7 van de wet. Het advies wordt eveneens opgesteld door de secretaris.

  • 6.

    Het Dagelijks Bestuur van de VRH wijst een secretaris aan.

  • 7.

    Een secretaris kan zowel intern als extern ingesteld worden. Het nadeel van het instellen van een interne secretaris is dat er sprake kan zijn van een vermenging van rollen gedurende een bezwarenprocedure. Om deze reden is er een externe secretaris beschikbaar.

Artikel 5 Vergoeding

  • 1.

    De leden van de commissie ontvangen als volgt een vergoeding voor hun werkzaamheden;

    • Leden € 225;

    • Voor degene die als voorzitter optreedt: € 285. De voorzitter en de plv voorzitter stemmen af wie als voorzitter fungeert;

    • Bij annulering van een geplande hoorzitting worden de volledige vergoedingen; overgemaakt in het geval die annulering twee weken of korter voor de geplande datum plaatsvindt.

    Deze bedragen zijn een vergoeding voor de aanwezigheid bij de hoorzitting en alle daarmee samenhangende en voorbereidende werkzaamheden.

Artikel 6 Ontheffing uit functie

  • 1.

    De leden van de commissie worden uit hun functie ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een ambt of een betrekking die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie;

    • c.

      wanneer zij door handelen of nalaten het werk van de commissie in diskrediet kunnen brengen c.q. het vertrouwen in de commissie ondermijnen. Zulks ter beoordeling van het tot ontheffing bevoegde gezag, het betrokken lid gehoord;

    • d.

      wegens opheffing van de commissie.

  • 2.

    De leden van de commissie kunnen uit hun functie worden ontslagen wanneer zij door ziekten of gebreken blijvend ongeschikt zijn om hun functie te vervullen.

  • 3.

    Als een lid of de voorzitter aftreedt dan wordt een nieuw lid of voorzitter geworven waarbij de commissieleden samen met het Dagelijks Bestuur van de VRH de selectie doen. Een nieuw lid of voorzitter heeft altijd een juridische achtergrond en ruime ervaring in het werkveld van arbeidsvoorwaarden bij de overheid. Ervaring in commissiewerk is een pre.

Artikel 7 Procedure

  • 1.

    Een ingekomen bezwaarschrift bij het Dagelijks Bestuur van de VRH wordt onverwijld in handen gesteld van de secretaris van de commissie.

  • 2.

    De secretaris van de commissie bepaalt de plaats, in overleg met partijen, en het tijdstip van de hoorzitting.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor oproeping van de leden van de commissie voor de hoorzitting.

  • 4.

    De secretaris zorgt voor oproeping van de partijen.

  • 5.

    De secretaris stelt de partijen in de gelegenheid tot tien dagen voor de zitting nadere stukken in te dienen.

  • 6.

    Alvorens partijen en de commissie op te roepen voor de hoorzitting, beoordeelt de secretaris het dossier op volledigheid. Is er sprake van onvolledigheid van het dossier dan worden de benodigde stukken terstond opgevraagd.

Artikel 8 De hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting is besloten. Het is indiener van het bezwaar toegestaan zich bij de hoorzitting te laten bijstaan.

  • 2.

    De commissie beraadslaagt buiten de aanwezigheid van partijen achter gesloten deuren.

  • 3.

    De voorzitter, secretaris, diens plaatsvervangers en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift waarbij zij persoonlijk direct of indirect betrokken zijn.

  • 4.

    De commissie brengt een advies uit, waarin de afzonderlijke meningen van commissieleden niet zijn verwoord. Commissieleden onthouden zich, buiten het advies om, van enige mening of commentaar.

Artikel 9 Quorum

Onverminderd het bepaalde in artikel 7:13 , derde lid van de wet, is het voor het houden van de hoorzitting vereist dat de meerderheid van het aantal leden van de commissie, waaronder de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 10 Onderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie kan ten behoeve van de voorbereiding van het advies rechtstreeks inlichtingen inwinnen bij zowel interne als externe partijen.

  • 2.

    Indien aan het inwinnen van advies kosten zijn verbonden, is daarvoor vooraf machtiging van het Dagelijks Bestuur van de VRH vereist.

Artikel 11 Verslag hoorzitting

  • 1.

    Het verslag van het horen, zoals bedoeld in artikel 7:7 van de wet, vermeldt de namen van alle aanwezigen, alsmede hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag vermeldt voorts kort hetgeen tijdens de zitting is gezegd en voorgevallen.

  • 3.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden.

  • 4.

    Het verslag wordt, namens de commissie, door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 12 Advies

  • 1.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 2.

    Als de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een advies aan het Dagelijks Bestuur van de VRH voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt, namens de commissie, door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviescommissie bezwaarschriften ambtenarenzaken Veiligheidsregio Haaglanden.

  • 3.

    Bij de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het besluit van het Algemeen Bestuur d.d. 24 maart 2010 inzake “Bezwaarschriften Personeelsbesluiten.”

Den Haag, 14 januari 2022

Voorzitter

Jan van Zanen

Secretaris

Esther Lieben