Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Beleidsregels Buurtpreventie Gemeente ’s-Hertogenbosch 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Buurtpreventie Gemeente ’s-Hertogenbosch 2022
CiteertitelBeleidsregels Buurtpreventie Gemeente 's-Hertogenbosch 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-2022Nieuwe regeling

15-02-2022

gmb-2022-71294

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Buurtpreventie Gemeente ’s-Hertogenbosch 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,

In zijn vergadering van 15 februari 2022,

Gezien het voorstel met het reg.nr. 11836781

Besluit vast te stellen

Beleidsregels Buurtpreventie Gemeente ’s-Hertogenbosch 2022

Inleiding

 

De gemeente ‘s-Hertogenbosch hecht veel waarde aan burgerparticipatie op het gebied van het sociaal domein. Brans et al. (2008, p. 9) definiëren burgerparticipatie als “activiteiten die door de burger en/of overheid in samenwerking met de burger ondernomen worden om op gemeentelijk, buurt- of wijkgebonden niveau, ongeacht de fase in het besluitvormingsproces, onveiligheid of onveiligheidsgevoelens (al dan niet gerelateerd aan een gebrek aan leefbaarheid) te verminderen1”. Een vorm van burgerparticipatie op het sociaal domein is buurtpreventie. Buurtpreventie draagt bij aan het gevoel van veiligheid in de buurten.

 

1.1 Het doel

Deze beleidsregels zijn opgesteld om op een eenduidige wijze ondersteuning te bieden vanuit de gemeente aan de verschillende initiatieven op het gebied van buurtpreventie in ‘s-Hertogenbosch. Deze beleidsregels sluiten aan bij de prioriteit ‘Veilige en leefbare wijken en buurten’ uit het Integraal Veiligheidsplan 2019-2022 (IVP). In het IVP is opgenomen dat de gemeente participatie van inwoners bevordert. Onder het programma ‘Samen zien we meer’ www.s-hertogenbosch.nl/samenzienwemeer worden verschillende vormen van burgerparticipatie vormgegeven in ’s-Hertogenbosch. Zo ook buurtpreventie.

Buurtpreventie kan op verschillende manieren:

  • Deelname aan een buurtpreventieteam om een actieve bijdrage te leveren aan het vergroten van de veiligheid en leefbaarheid van de wijk.

  • Deelname aan een Buurtapp-groep om op deze manier verdachte situaties te delen met buurtgenoten.

Het doel van buurtpreventie in de gemeente ’s-Hertogenbosch is het vergroten van de leefbaarheid en veiligheid in de wijk(en).

 

1.2 Buurtpreventie in ‘s-Hertogenbosch

Buurtpreventie draagt positief bij aan de subjectieve en objectieve veiligheid. De buurtpreventieteams hebben een rol bij het signaleren van criminaliteit of onveiligheid in de wijk. Dit heeft zowel een preventieve als repressieve werking, waardoor de veiligheid in de wijk vergroot wordt. De verschillende partners, zoals politie of Power-Up, wisselen samen met de buurtpreventieteams kennis uit, waardoor er een optimale informatiestroom ontstaat. Door de inzet van buurtpreventieteams zijn er extra oren en ogen in de wijk.

 

Buurtpreventie is een vorm van burgerparticipatie waarbij bewoners zich organiseren om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid en veiligheid van een buurt. Dit gaat in samenwerking met de gemeente, politie en eventuele derden (zorginstelling, woningbouw). Een buurtpreventieteam bestaat uit betrokken inwoners die samen de wijk ingaan om vervolgens verdachte situaties in de wijk te signaleren en te melden. Het is een preventieve controle op onregelmatigheden in hun woonwijk of buurt. Buurtpreventieteams denken na over de veiligheid in de wijk door de bijdrage die zij zelf leveren. Dit draagt vervolgens ook positief bij aan het veiligheidsgevoel. Daarnaast letten zij ook op de leefbaarheid in de wijk en doen wanneer nodig meldingen in de BuitenBeter App. Wanneer er door een buurtpreventieteam een verdachte situatie of wetsovertreding wordt aangetroffen wordt dit gemeld.

 

Deelnemen aan een buurtpreventieteam is op vrijwillige basis. Buurtpreventieteams zijn teams die zichtbaar rondes in de wijk of buurt lopen en herkenbaar zijn voor andere inwoners. De gebieden met actieve buurtpreventieteams zijn te herkennen aan de Buurtpreventieborden.

 

1.3 Buurtapp

Naast de buurtpreventieteams zijn er ook buurtapp-groepen actief in de gemeente ’s-Hertogenbosch. Met een buurtapp-groep in een buurt kan onderling gecommuniceerd worden over veiligheid in een wijk. De lijst met actieve buurtapp-groepen wordt opgesteld en in kaart gebracht door de gemeente. De gemeente faciliteert buurtapp-groepen met een bord ‘buurtapp-preventiebord’. De borden zijn er om meer aandacht te geven aan de buurtapp-groepen.

 

Vergoedingsvoorwaarden

2.1 Buurtpreventie

Hierbij de vergoedingsvoorwaarden aangaande het oprichten van een buurtpreventieteam:

  • 1.

    Initiatief

  • De buurt komt zelf met een initiatief voor het opstarten van een buurtpreventieteam.

  • 2.

    Informatiebijeenkomst

  • Bij voldoende interesse (minimaal 10 buurtgenoten) organiseren gemeente en politie een informatiebijeenkomst. Hierna kan iedereen definitief aangeven of hij/zij wel of niet wil deelnemen aan het buurtpreventieteam.

  • 3.

    VOG en screening

  • De deelnemers aan het buurtpreventieteam moeten een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunnen overleggen (de kosten daarvan worden door de gemeente vergoed).

  • Daarnaast worden nieuwe leden, na schriftelijke toestemming, gescreend op antecedenten. Een positief advies is naast de VOG een voorwaarde voor deelname aan een buurtpreventieteam.

  • De politie mag de deelnemers in de periode daarna controleren op integriteit.

  • 4.

    Coördinator

  • Er moet een coördinator van een buurtpreventieteam worden aangesteld. Deze is het aanspreekpunt voor het buurtpreventieteam, de gemeente en de politie. Hij/zij maakt ook een rooster voor iedereen die loopt, waar en wanneer. Voor advies kan de coördinator terecht bij de wijkagent en wijkmanager.

  • 5.

    Startbijeenkomst

  • Zijn aan bovenstaande voorwaarden voldaan? Dan organiseren gemeente en politie een startbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst worden o.a. afspraken gemaakt met politie en gemeenten over voorwaarden, faciliteiten en communicatie.

  • 6.

    Vergoeding faciliteiten

  • Jaarlijks krijgen de buurtpreventieteams een vergoeding van €15 euro per lid voor organisatie- en communicatiekosten. Hierbij geldt een minimum van €200 euro per buurtpreventieteam en een maximum van €450 euro (dit komt neer op 30 buurtpreventieleden). De gemeente faciliteert de buurtpreventieteams met een aantal hesjes , zaklampen, jassen, flyers en jaarlijkse bijeenkomsten.

  • Nieuwe buurtpreventieteams kunnen een aanvraag indienen voor jassen via het Wijk-Buurt-en Dorpsbudget (Het Wijk- Buurt- en Dorpsbudget - Gemeente ’s-Hertogenbosch (s-hertogenbosch.nl)). Afhankelijk van het advies van de adviesgroep volgt toekenning of afwijzing. Voor vragen over het indienen van een aanvraag kan contact worden opgenomen met de wijkmanager. Alle contactgegevens staan op Wijkmanagers - Gemeente ’s-Hertogenbosch (s-hertogenbosch.nl).

  • 7.

    Verzekering

  • De gemeente draagt zorg voor een vrijwilligersverzekering voor alle leden van de buurtpreventieteams.

  • 8.

    Evaluatie

  • De gemeente organiseert via de coördinator minstens één keer per jaar een evaluatie met het team.

  • 9.

    Training

  • De gemeente en politie organiseren twee maal per jaar een training buurtpreventie. De deelnemers aan het buurtpreventieteam moeten binnen één jaar na de start de training hebben gevolgd. De gemeente houdt de aanwezigheid bij. Bij het organiseren wordt rekening gehouden met behoeftepeiling.

  • 10.

    Periodieke bijeenkomsten

  • De gemeente en politie organiseren jaarlijks een bijeenkomst voor alle buurtpreventieteams. Tevens zal er tweemaal per jaar een overleg met buurtpreventiecoördinatoren, gemeentelijke coördinator en de coördinator van de politie plaatsvinden.

  • 11.

    Buurtpreventieborden

  • Vanuit de gemeente kunnen ‘buurtpreventieborden’ worden geplaatst om aan te duiden dat er buurtpreventieteams aanwezig zijn in de wijk.

  • 12.

    Aanvraag borden

  • De buurtpreventieborden kunnen via de wijkmanager worden aangevraagd.

  • 13.

    Plaatsing borden

  • De lokale omstandigheden bepalen of en waar de verkeersborden geplaatst kunnen worden.

 

  • 14.

    Subsidieplafond borden

  • Afhankelijk van het budget is het mogelijk om een bord wel of niet aan te schaffen. Wanneer het budget het niet toelaat, kan de buurt dit zelf bekostigen. Hierbij komen ook kosten van het aantal afgelegde kilometers voor de plaatsing.

  • 15.

    Onderhoud

  • Na aanschaf van een bord is het eigendom van de gemeente. De gemeente is vervolgens verantwoordelijk voor het onderhoud van het bord.

 

2.2 Buurtapp

Technologie is voortdurend in ontwikkeling, ook op het gebied van communiceren en informatie-uitwisselingen. In de gemeente ‘s-Hertogenbosch maken steeds meer inwoners en buurtpreventieteams gebruik van een buurtapp-groep om hun buurt of wijk veiliger te maken. Buurtbewoners kunnen via de buurtapp samen een oogje in het zeil houden en verdachte situaties melden bij de politie. Borden die aangeven dat er zo’n buurtapp-groep in de straat actief is, schrikt mogelijke inbrekers af.

 

In dit beleid zijn de voorwaarden opgenomen waaraan een buurt moet voldoen om aanspraak te maken op één of meerdere buurtapp-preventiebord. Het bord wordt door de gemeente aangeboden als sluitstuk van één door de buurt zelf geïnitieerd traject waarin de alertheid en het bewustzijn in de buurt zijn vergroot en preventieve maatregelen tegen woninginbraken zijn ondernomen.

 

  • 1.

    Initiatief

  • De buurt komt zelf met een initiatief voor het opstarten van een app-groep. Buurtapp-groep(en) richt(en) zich enkel op veiligheidssituaties.

  • 2.

    Overzicht buurtapp-groepen

  • De gemeente draagt zorg voor het bijhouden van een lijst met actieve buurtapp-groepen en zorgt dat deze ook in kaart worden gebracht.

  • 3.

    Beheerder buurtapp-groep

  • Er moet een beheerder van de buurtapp-groep worden aangesteld. Indien sprake is van een nieuwe beheerder van de buurtapp-groep zal dit kenbaar gemaakt moeten worden bij de gemeente. Indien er geen vervangende beheerder wordt aangesteld voor de buurtapp-groep, zullen de borden worden weggehaald.

  • 4.

    Jaarlijkse informatieavond

  • De gemeente organiseert één keer per jaar een informatieavond, waarvoor de beheerders van buurtapp-groepen worden uitgenodigd.

  • 5.

    Buurtapp-preventieborden

  • Vanuit de gemeente kunnen ‘buurtapp-preventieborden’ worden geplaatst om aan te duidelijk dat er een actieve buurtapp-groep aanwezig is in de wijk.

  • 6.

    Aanvraag borden

  • De buurtapp-preventieborden kunnen via de wijkmanager worden aangevraagd.

  • 7.

    Plaatsing borden

  • De lokale omstandigheden bepalen of en waar de verkeersborden geplaatst kunnen worden.

  • 8.

    Subsidieplafond

  • Afhankelijk van het budget is het mogelijk om een bord wel of niet aan te schaffen. Wanneer het budget het niet toelaat, kan de buurt dit zelf bekostigen. Hierbij komen ook kosten van het aantal afgelegde kilometers voor de plaatsing.

  • 9.

    Onderhoud

  • Na aanschaf van een bord is het eigendom van de gemeente. De gemeente is vervolgens verantwoordelijk voor het onderhoud van het bord.

 

Bekendmaking en inwerkingtreding

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

De secretaris,

Drs. B. van der Ploeg,

De burgemeester,

Drs. J.M.L.N. Mikkers


1

M. van der Land, B. van Stokkom, H. Boutellier, Onderzoeksrapport "Burgers in Veiligheid" Een inventarisatie van burgerparticipatie op het domein van de sociale veiligheid. Vrije Universiteit, Uitgave 2014, p. 9