Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT |
Citeertitel | Inkoopvoorwaarden ICT 2020 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | inkoopvoorwaarden ict |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2022 | Vervangende regeling | 08-02-2022 | Besluit gemandateerde functionaris d.d. 8 februari 2022 |
Algemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT
Bij de inkoop van producten en diensten op het gebied van ICT hanteert de gemeente Nijmegen de in dit artikel opgenomen Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020).
Artikel 3. Totstandkoming overeenkomst
Artikel 4. Uitvoering overeenkomst
Artikel 5. Implementatie ICT Prestatie
Artikel 6. Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, Interoperabiliteitseisen, normen
Artikel 8. Onderhoud en ondersteuning
Artikel 9. Vergoeding, facturatie en betaling
Artikel 17. Intellectuele eigendom
Artikel 18. Toegang tot data en autorisaties
Artikel 19. Derdenprogrammatuur
Artikel 20. Opschorting, opzegging en ontbinding
Artikel 21. Controlerecht en medewerking audits bij Opdrachtgever
Artikel 22. Exit-plan, overstap, beperkte voortzetting, overdracht en verlengd
Artikel 23. Toepasselijk recht en geschillen
II. Privacy, beveiliging en archivering
Artikel 25. Informatiebeveiliging
Artikel 28. Opgeslagen gegevens
Artikel 29. Onderhoud en Beschikbaarheid
Artikel 30. Waarborgen continuïteit
IV. Intrekking, inwerkintreding en citeertitel
Artikel 32. Inwerkingtreding en citeertitel
In deze Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020) worden de navolgende begrippen met een (begin)hoofdletter gebruikt:
1.1 Acceptatie: de formele goedkeuring van (onderdelen van) de ICT Prestatie,
afzonderlijk en in samenhang met elkaar, door middel van een succesvol
uitgevoerde (integrale) Acceptatieprocedure.
1.2 Acceptatieprocedure: de testprocedure waarmee kan worden aangetoond
dat de ICT Prestatie geen Gebrek(en) bevat.
1.3 Applicatielandschap: het geheel van interne en externe systemen, software,
databanken, koppelingen, apparatuur, ICT-infrastructuur en hulpmiddelen die
voor de Opdrachtgever de geautomatiseerde informatievoorziening vormt
waarbinnen de ICT Prestatie ingepast wordt.
1.4 Beschikbaarheid: de mate waarin de ICT Prestatie daadwerkelijk
beschikbaar is voor Opdrachtgever en gebruikt kan worden.
1.5 Conversie: het converteren en migreren van gegevensbestanden van
Opdrachtgever van het oude systeem naar de nieuwe ICT Prestatie, zonder
daarbij de volledigheid, de integriteit en de metadata van de gegevens aan te
1.6 Correctief Onderhoud: het opsporen en herstellen door Leverancier van
Gebreken die Opdrachtgever hem heeft gemeld of die Leverancier
anderszins bekend zijn geworden.
1.7 Derdenprogrammatuur: Programmatuur waarvan zowel (a) de intellectuele
eigendomsrechten geheel niet bij Leverancier en/of een aan Leverancier
gelieerde vennootschap rusten als (b) waarbij Leverancier niet in staat is
bepaalde ontwikkelingen aan/wijzigingen in die programmatuur af te
1.8 Documentatie: de documentatie als bedoeld in artikel 11.
1.9 Functiehersteltijd: de periode gelegen tussen het moment waarop een
Gebrek bij Leverancier wordt gemeld en het moment waarop dit is verholpen.
1.10 Gebrek: Het niet of niet volledig voldoen van de ICT Prestatie aan het
1.11 Gebruiksrecht: het recht op grond waarvan Opdrachtgever bevoegd is tot het
gebruik van de ICT Prestatie binnen de kaders als gesteld in de
1.12 Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen: het door de Vereniging Nederlandse
Gemeenten (VNG) en VNG Realisatie op www.gibit.nl gepubliceerde en van
tijd tot tijd bijgewerkte document met een gebundelde verzameling van
normen en standaarden voor ICT-producten en -diensten.
1.13 GIBIT 2020: de onderhavige Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT, zoals
vastgesteld door de VNG d.d. 26 oktober 2020.
1.14 Hosting: het door Leverancier door middel van technieken voor
communicatie op afstand aan Opdrachtgever ter beschikking stellen van de
1.15 ICT Prestatie: alle door Leverancier op grond van de Overeenkomst te
leveren goederen, waaronder zaken, Gebruiksrechten en diensten.
1.16 Implementatie: het geheel van handelingen en activiteiten dat nodig is om
alle onderdelen van de ICT Prestatie, afzonderlijk en in onderlinge
samenhang, in gebruik te kunnen nemen in de organisatie van
Opdrachtgever, zodanig dat alle gebruikers van Opdrachtgever ermee
kunnen werken overeenkomstig het Overeengekomen gebruik. Tot de
Implementatie behoort tevens de Conversie, het realiseren van de voor het
Overeengekomen gebruik noodzakelijke Koppelingen en het uitvoeren van
1.17 Implementatieplan: het plan van aanpak voor de Implementatie, waarin een
concrete uitwerking is opgenomen van de door de betrokken partijen in dit
kader te verrichten activiteiten, de te implementeren en/of te ontwikkelen ICT
Prestatie, de verantwoordelijkheden van Leverancier en Opdrachtgever en
1.18 Innovatief Onderhoud: het beschikbaar stellen door Leverancier aan
Opdrachtgever van Upgrades van de ICT Prestatie.
1.19 Interoperabiliteitseisen: de in de Overeenkomst opgenomen eisen die aan de
ICT Prestatie worden gesteld om gegevens uit te kunnen wisselen met of
anderszins samen te kunnen werken met andere onderdelen van het
1.20 Jaarvergoeding: de gemiddelde jaarlijkse vergoeding, te berekenen door de
Vergoeding te delen door de initieel beoogde looptijd van de Overeenkomst
in jaren. Voor Overeenkomsten zonder looptijd, of met een looptijd korter dan
1 jaar, staat de Jaarvergoeding gelijk aan de Vergoeding.
1.21 Koppeling: de systematiek voor uitwisseling van gegevens tussen enerzijds
de ICT Prestatie en anderzijds (onderdelen van) het Applicatielandschap.
1.22 Maatwerkprogrammatuur: specifiek ten behoeve van Opdrachtgever te
ontwikkelen of ontwikkelde Programmatuur dan wel aanpassingen in
Standaardprogrammatuur specifiek ten behoeve van Opdrachtgever.
1.23 Leverancier: de partij waarmee Opdrachtgever een Overeenkomst gesloten
1.24 Onderhoud: Correctief Onderhoud, Preventief Onderhoud, Innovatief
Onderhoud en gebruikersondersteuning, een en ander voor zover
overeengekomen en zoals nader uitgewerkt in de GIBIT 2020, de
Overeenkomst en de (eventuele) SLA.
1.25 Opdrachtgever: de partij ten behoeve waarvan de Overeenkomst wordt
1.26 Overeengekomen gebruik: het door Opdrachtgever beoogde gebruik van de
ICT Prestatie zoals dat ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor
Leverancier (al dan niet op basis van de offerteaanvraag of andere aan de
Overeenkomst voorafgaande documenten) bekend was of op grond van
artikel 3 voor Leverancier bekend behoorde te zijn, een en ander voor zover
dat gebruik in de Overeenkomst niet uitdrukkelijk is uitgesloten of beperkt.
1.27 Overeenkomst: de afspraken tussen Opdrachtgever en Leverancier met
betrekking tot de levering van de ICT Prestatie, waarvan de GIBIT 2020
1.28 Personeel: de door partijen bij de uitvoering van de Overeenkomst in te
schakelen personeelsleden en/of hulppersonen.
1.29 Preventief Onderhoud: het treffen van maatregelen door Leverancier ter
voorkoming van Gebreken en andere technische problemen en andere
daarmee verband houdende vormen van dienstverlening, al dan niet door het
ter beschikking stellen van Updates.
1.30 Programmatuur: het geheel van de door Leverancier te leveren
programmatuur (software). Programmatuur kan worden onderscheiden in
Standaard-, Derden- of Maatwerkprogrammatuur.
1.31 Reactietijd: de tijd waarbinnen Leverancier op een melding door
Opdrachtgever van een Gebrek en andere verzoeken van Opdrachtgever om
dienstverlening adequaat moet reageren.
1.32 Service Levels: ten aanzien van Onderhoud en andere overeengekomen
vormen van dienstverlening in de Overeenkomst opgenomen eisen en
prestatienormen zoals Reactie- en Functiehersteltijden.
1.33 Standaardprogrammatuur: voor algemeen gebruik ontwikkelde
Programmatuur die niet exclusief aan Opdrachtgever beschikbaar wordt
1.34 Service Level Agreement (SLA): de nadere overeenkomst met betrekking tot
het Onderhoud, waaronder begrepen het soort Onderhoud dat wordt
verleend en de daarop toepasselijke Service Levels.
1.35 Update(s): een opvolgende versie van de ICT Prestatie waarin Gebreken zijn
hersteld en/of de werking van de ICT Prestatie anderszins is verbeterd.
1.36 Upgrade(s): een opvolgende versie van de ICT Prestatie met in
overwegende mate nieuwe of gewijzigde functionaliteiten, al dan niet onder
1.37 Vergoeding: de in totaal voor de ICT Prestatie overeengekomen prijs, te
berekenen op basis van de initieel beoogde looptijd van de Overeenkomst en
inclusief de initiële begroting van de werkzaamheden waarvoor geen (vaste)
prijs is overeengekomen (alles excl. BTW).
1.38 Verwerkersovereenkomst: de bij de Overeenkomst gevoegde
verwerkersovereenkomst, althans bij gebreke daarvan de ten tijde van het
sluiten van de Overeenkomst door de Vereniging Nederlandse Gemeenten
(VNG) tot standaard verklaarde Standaard Verwerkersovereenkomst, zoals
beheerd door de Beheergroep VWO van de VNG.
2.1 De GIBIT 2020 is van toepassing op en maakt deel uit van alle aanvragen,
offertes, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, bestellingen,
overeenkomsten en alle andere rechtshandelingen tussen Opdrachtgever en
Leverancier die betrekking hebben op de in de Overeenkomst
gespecificeerde en daarmee samenhangende ICT Prestaties.
2.2 De GIBIT 2020 bestaat uit drie hoofdstukken:
i) hoofdstuk I (dat altijd van toepassing is); en
ii) hoofdstuk II inzake privacy, beveiliging en archiefbeheer (dat van
toepassing is indien met de ICT Prestatie gegevens van Opdrachtgever
iii) hoofdstuk III inzake Hosting (dat van toepassing is bij het verlenen van
2.3 De toepasselijkheid van enige algemene of specifieke voorwaarden of
bedingen van Leverancier, onder welke benaming ook, wordt uitdrukkelijk
2.4 Mocht enige bepaling van de GIBIT 2020 nietig zijn of vernietigd worden, of
mocht enige bepaling van de GIBIT 2020 naar het oordeel van de rechter
niet van toepassing of ongeldig zijn, dan zal slechts de betreffende bepaling
als niet geschreven worden beschouwd, maar zal de GIBIT 2020 voor het
overige volledig van kracht blijven. Partijen zullen in overleg treden om de
betreffende niet toepasselijke of ongeldige bepaling te vervangen door een
nieuwe bepaling, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de
eerdere bepaling in acht zal worden genomen.
2.5 In geval van strijdigheid tussen het bepaalde in de GIBIT 2020 en het
bepaalde in de Overeenkomst prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst
op het bepaalde in de GIBIT 2020.
2.6 Wijzigingen van en aanvullingen op de GIBIT 2020 gelden slechts indien
deze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen. De wijziging en/of
aanvulling geldt slechts voor de in artikel 2.1 bedoelde Overeenkomst.
Artikel 3. Totstandkoming overeenkomst
3.1 Een aanvraag voor een offerte of een andere uitnodiging tot het doen van
een aanbod bindt Opdrachtgever niet.
3.2 Alvorens een aanbod aan Opdrachtgever te doen heeft Leverancier zich in
voldoende mate op de hoogte gesteld van:
i) de doelstellingen, in verband waarmee Opdrachtgever de Overeenkomst
ii) de organisatie en het Applicatielandschap van Opdrachtgever, voor
zover van belang voor de aanvraag of het aanbod.
3.3 Indien en voor zover Leverancier beschikt over onvoldoende informatie om
aan de in het vorige lid bedoelde verplichting te voldoen, dient zij hieromtrent
navraag te doen bij Opdrachtgever. Opdrachtgever zal alle in redelijkheid
verlangde informatie aan Leverancier verstrekken (tenzij deze vertrouwelijk
van aard is en in redelijkheid ook niet onder een
geheimhoudingsovereenkomst verstrekt kan worden).
3.4 Bij het doen van een aanbod zal Leverancier:
i) rekening houden met de in de vorige twee leden bedoelde informatie; en
ii) de uit die informatie voortvloeiende risico’s en de in dat kader benodigde
beheersmaatregelen in het aanbod adresseren (“risicoanalyse”),
behoudens het bepaalde in artikel 4.3;
iii) voldoen aan artikel 19.1.
3.5 In geval van een aanbesteding in de zin van de Aanbestedingswet worden
de in de leden 2 t/m 4 bedoelde verplichtingen begrensd door de inhoud,
aard en omvang van de in de aanbestedingsdocumenten verstrekte
3.6 Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat hetzij (1) Opdrachtgever een
schriftelijk aanbod van Leverancier schriftelijk heeft aanvaard, (2) partijen
een schriftelijk opgemaakte overeenkomst hebben ondertekend of (3)
Leverancier uitvoering geeft aan een schriftelijke opdracht van
Artikel 4. Uitvoering overeenkomst
4.1 Overeengekomen termijnen gelden alleen als vast en fataal indien zulks
uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
4.2 De volgende termijnen zijn – in afwijking van het vorige lid – in alle gevallen
i) een in de Overeenkomst of het Implementatieplan opgenomen
specifieke einddatum voor de Implementatie (waarbij daarmee verband
houdende tussentijdse opleverdata niet fataal zijn);
ii) indien het Overeengekomen gebruik omvat dat de Implementatie of de
levering van Updates en/of Upgrades tijdig voor de inwerkingtreding van
(een wijziging in) Wet- en regelgeving is afgerond: de ingangsdatum van
die (gewijzigde) Wet- en regelgeving.
4.3 De in artikel 3.4 ii) bedoelde risicoanalyse kan ook – behoudens bij een
aanbesteding als bedoeld in artikel 3.5 – eerst na totstandkoming van de
Overeenkomst, doch voorafgaand aan de Implementatie, worden uitgevoerd.
Indien het voorstel van Leverancier over de wijze waarop met gesignaleerde
risico’s wordt omgegaan voor Opdrachtgever niet aanvaardbaar is, is
Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst per direct te ontbinden, zonder
schadeplichtig te zijn, doch tegen vergoeding van de tot dan toe door
Leverancier gemaakte kosten (waaronder de kosten voor het uitvoeren van
4.4 Voor zover uit de Overeenkomst voortvloeit dat Leverancier het transport van
de bij de ICT Prestatie behorende zaken verzorgt, rust het risico van
beschadiging of verlies gedurende dat transport bij Leverancier.
4.5 Opdrachtgever zal zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en de daarmee
samenhangende nadere overeenkomsten (Implementatieplan, SLA, etc.)
nakomen en steeds de daartoe redelijkerwijs vereiste medewerking verlenen.
Artikel 5. Implementatie ICT Prestatie
5.1 Tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders is bepaald, of de ICT
Prestatie naar zijn aard niet geïmplementeerd kan worden, zal Leverancier
zorgdragen voor de Implementatie van de ICT Prestatie in de organisatie van
Opdrachtgever, overeenkomstig het (voor zover van toepassing) hieromtrent
bepaalde in de Overeenkomst en het Implementatieplan.
5.2 Indien er ten tijde van ondertekening van de Overeenkomst nog geen
Implementatieplan is opgesteld, zal dit op eerste verzoek van een der
partijen binnen redelijke termijn alsnog in onderling overleg tussen partijen
worden opgesteld. Leverancier is penvoerder van het Implementatieplan. De
kosten voor het opstellen van het Implementatieplan liggen besloten in de
5.3 Indien wordt overgegaan tot het opstellen van een Implementatieplan, zal dit
plan het navolgende vermelden (steeds voor zover van toepassing):
i) Gedetailleerde beschrijving van de doelstellingen van het project om te
komen tot de Implementatie van de ICT Prestatie alsmede de
randvoorwaarden en de geldende kaders en normen, mede in het licht
van de uitgevoerde risicoanalyse;
ii) De projectorganisatie inclusief de wijze van verslaglegging en de wijze
iii) De werkverdeling en verdeling van verantwoordelijkheden, waaronder
de van Opdrachtgever verlangde inzet en beschikbaarheid;
iv) Een overzicht van de benodigde Koppelingen, de functionele
specificaties daarvan en de eventuele medewerking van derde partijen
die voor het aanleggen daarvan vereist is;
v) De relatie tussen de ICT Prestatie en de andere onderdelen van het
Applicatielandschap en de eventuele medewerking van derde partijen
die gelet op die relatie voor de Implementatie vereist is;
vi) De deelleveringen (‘milestones’) van het project en de functionele
specificaties voor de deelleveringen waaraan moet worden voldaan (in
relatie tot het Overeengekomen gebruik);
vii) Het tijdschema van de Implementatie (inclusief de deelleveringen),
overeenkomstig de eisen die in de Overeenkomst aan de planning zijn
viii) De wijze waarop iedere deellevering wordt opgeleverd;
ix) De wijze waarop de Acceptatieprocedure zal worden uitgevoerd;
x) De wijze waarop de Conversie zal plaatsvinden;
xi) De wijze waarop Opdrachtgever middels opleidingen/trainingen
vertrouwd zal worden gemaakt met het gebruik en het (technisch en
functioneel) beheer van de ICT Prestatie, voor zover overeengekomen.
5.4 Omtrent de voor Implementatie eventueel vereiste medewerking en
afhankelijkheid van derde partijen is het bepaalde in artikel 6.6 van
5.5 Indien tijdens de Implementatie blijkt dat aanpassingen aan het
Applicatielandschap noodzakelijk zijn die Leverancier niet heeft voorzien in
het aanbod en/of de in artikel 3.4 ii) bedoelde risicoanalyse, doch wel had
behoren te voorzien, komen de kosten voor de betreffende aanpassingen
voor rekening van Leverancier.
5.6 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid en in staat om na
afloop van de (initiële) Implementatie, op verzoek van Opdrachtgever,
gedurende de looptijd van de Overeenkomst aan de Implementatie
gerelateerde werkzaamheden te verrichten. Deze werkzaamheden zullen
alsdan worden verricht tegen de in de Overeenkomst daartoe vermelde
tarieven (met inachtneming van artikel 9.7) dan wel, bij gebreke daarvan,
tegen de reguliere tarieven van Leverancier. Artikel 5 is van
overeenkomstige toepassing op deze werkzaamheden.
Artikel 6. Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, Interoperabiliteitseisen,
6.1 Tot het Overeengekomen gebruik behoort dat de ICT Prestatie voldoet aan
i) ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor de functie en het
werkingsgebied van de betreffende ICT Prestatie in de Gemeentelijke
ICT-kwaliteitsnormen voorgeschreven Interoperabiliteitseisen, normen
ii) in de Overeenkomst (nader) gespecificeerde overige
Interoperabiliteitseisen, normen en standaarden.
6.2 Leverancier voert voorafgaand aan de Implementatie de preventieve testen
uit die in voornoemde normen, eisen en standaarden zijn voorgeschreven.
Deze testen worden uitgevoerd op een omgeving van Leverancier.
Leverancier overlegt het testrapport waaruit blijkt dat de ICT Prestatie aan
6.3 Leverancier is niet verplicht de in het vorige lid bedoelde preventieve testen
uit te voeren indien hij een rapportage kan overleggen waaruit blijkt dat
voornoemde testen reeds in positieve zin zijn afgerond op exact dezelfde
versie van de ICT Prestatie en met vergelijkbaar Overeengekomen gebruik.
6.4 Gedurende de Acceptatieprocedure zal worden getoetst in hoeverre de ICT
Prestatie na Implementatie bij Opdrachtgever daadwerkelijk voldoet aan
hetgeen in artikel 6.1 is benoemd.
6.5 Indien en voor zover de ICT Prestatie mede bestaat uit Koppelingen, zal –
als onderdeel van de Acceptatieprocedure – een ketentest worden
uitgevoerd. Daarbij worden alle Koppelingen tussen de ICT Prestatie en het
Applicatielandschap getest op de overeengekomen interoperabiliteit.
6.6 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig betrekken van de
leveranciers van onderdelen van het Applicatielandschap die bij de in het
vorige lid bedoelde ketentest worden betrokken. De verantwoordelijkheid
voor het coördineren van de werkzaamheden van alle betrokken partijen ligt,
tenzij anders overeengekomen, bij Leverancier.
6.7 Indien de in artikel 6.5 bedoelde ketentest niet slaagt, en Leverancier
aantoont dat dit niet aan hem toerekenbaar is, dan:
i) wordt voor wat betreft de in lid 5 bedoelde ketentest de Acceptatie
geacht te hebben plaatsgevonden; en
ii) wordt de Acceptatieprocedure voor het overige vervolgd; en
iii) zal een overleg plaatsvinden met alle betrokken partijen teneinde nadere
afspraken te maken om te komen tot een passende oplossing. Het
initiatief voor dit overleg wordt genomen door de partij die op grond van
het vorige lid de coördinatiewerkzaamheden verricht. Zodra partijen
overeenstemming hebben bereikt over de passende oplossing, zullen zij
deze vastleggen in een (gewijzigd of aanvullend) Implementatieplan.
Artikel 5 is van overeenkomstige toepassing op het opstellen/wijzigen
van dit plan. Voor zover het uitvoeren van dit plan leidt tot meerwerk, zal
dit niet aanvangen dan na uitdrukkelijke instemming van Opdrachtgever.
7.1 Indien er geen Implementatieplan is opgesteld, of dit plan geen beschrijving
bevat van de wijze waarop de Acceptatieprocedure wordt uitgevoerd, zal op
eerste verzoek van Opdrachtgever alsnog in een schriftelijk testprotocol
worden vastgelegd op welke wijze de Acceptatieprocedure zal worden
uitgevoerd. Artikel 5.2 en 5.3 zijn van overeenkomstige toepassing op het
opstellen van dit testprotocol.
7.2 Tenzij in de Overeenkomst, het Implementatieplan of het in het vorige lid
bedoelde testprotocol anders is bepaald, is de Acceptatieprocedure als volgt:
i) Na iedere levering van (delen van) de ICT Prestatie, wordt de
betreffende levering door Opdrachtgever getest op Gebreken. Door
partijen wordt daarbij een testverslag opgemaakt en ondertekend. In dit
testverslag zal worden vastgelegd of de ICT Prestatie Gebreken vertoont
en voorts of de ICT Prestatie (deels) is goedgekeurd, dan wel afgekeurd;
ii) Binnen een redelijke termijn, althans de daartoe in de Overeenkomst
gespecificeerde termijn, na de datum van de ondertekening van het
testverslag, zal Leverancier een planning afgeven waarbinnen de in het
testverslag vastgelegde Gebreken voor eigen rekening worden
iii) Leverancier zal na afloop van de in het vorige lid bedoelde termijn (het
gedeelte van) de bijgewerkte ICT Prestatie opnieuw ter Acceptatie
middels de Acceptatieprocedure voorleggen.
7.3 De in het kader van de Acceptatieprocedure gehanteerde termijnen en
(bijgestelde) planningen dienen te passen in de algehele planning van de
Overeenkomst of het Implementatieplan en mogen niet tot vertraging leiden.
7.4 Indien en voor zover tijdens de Acceptatieprocedure sprake is van
medewerking en afhankelijkheid van derde partijen als bedoeld in artikel 5.4,
is het bepaalde in artikel 6.7 van overeenkomstige toepassing.
7.5 Indien (delen van) de ICT Prestatie bij het voor de tweede maal doorlopen
van de (integrale) Acceptatieprocedure op Gebreken wordt/worden
afgekeurd, is Opdrachtgever gerechtigd om:
i) de Overeenkomst – geheel of gedeeltelijk – zonder nadere
ingebrekestelling buiten rechte te ontbinden, waarbij geldt dat
Leverancier dan tevens binnen de kaders van artikel 13 aansprakelijk is
voor de door Opdrachtgever geleden en te lijden schade; of
ii) onverminderd zijn recht op vergoeding (binnen de kaders van artikel 13)
van de reeds geleden schade Leverancier toe te staan de Gebreken
alsnog voor diens rekening te herstellen; of
iii) de ICT Prestatie onder een nader overeen te komen voorwaarde
voorwaardelijk te accepteren, waarbij geldt dat indien Leverancier niet
tijdig aan de bij de voorwaardelijke acceptatie gestelde voorwaarden
voldoet, het bepaalde onder i van toepassing is.
7.6 Het bepaalde in het vorige lid is niet van toepassing indien Leverancier
aantoont dat Acceptatie wordt onthouden als gevolg van Gebreken die
Opdrachtgever redelijkerwijs bij het voor de eerste maal doorlopen van de
Acceptatieprocedure had moeten constateren.
7.7 Voor Gebreken die niet binnen de overeengekomen planning kunnen worden
opgelost, kan met wederzijds goedvinden worden besloten om tijdelijk een
acceptabele workaround aan te brengen en/of om hiervoor later een
7.8 Gebreken die (individueel noch gezamenlijk) niet in de weg staan aan het
gebruik voor productieve doeleinden van (het betreffende onderdeel van) de
ICT Prestatie, kunnen geen grond vormen voor niet-Acceptatie,
onverminderd de verplichting van Leverancier om die op korte termijn te
7.9 Indien de ICT Prestatie in deelleveringen wordt geleverd, vindt na iedere
levering een Acceptatieprocedure plaats en vindt na Acceptatie van het
laatste deel van de ICT Prestatie vervolgens een integrale
Acceptatieprocedure plaats, waarbij de gehele ICT Prestatie alsmede de
samenhang van deelleveringen (‘som der delen’) op Gebreken wordt
getoetst. Er is pas sprake van Acceptatie na het succesvol doorlopen van de
integrale Acceptatieprocedure.
7.10 Acceptatie wordt geacht te hebben plaatsgevonden indien Opdrachtgever de
ICT Prestatie voor productieve doeleinden in gebruik heeft genomen binnen
zijn organisatie, tenzij de vroegtijdige ingebruikname van de ICT Prestatie
voor productieve doeleinden verband houdt met vertragingen of
tekortschieten aan de zijde van Leverancier.
Artikel 8. Onderhoud en ondersteuning
8.1 Tenzij anders overeengekomen, verricht Leverancier Onderhoud aan de ICT
Prestatie tegen de in de Overeenkomst beschreven vergoeding. Het
Onderhoud gaat in vanaf de Acceptatie van (het betreffende deel van) de
8.2 De hierna te beschrijven voorwaarden gelden als (minimum) voorwaarden
voor Onderhoud, tenzij hiervan in de Overeenkomst/SLA is afgeweken.
8.3 Het Onderhoud omvat, tenzij anders overeengekomen, ten minste de
8.4 Het moment van het verrichten van Onderhoud wordt in onderling overleg
bepaald. Uitgangspunt daarbij is dat Onderhoud op zodanige wijze
plaatsvindt dat dit minst verstorend is voor de bedrijfsprocessen van
Opdrachtgever. Onderhoud dat verstorend is of kan werken voor de
bedrijfsprocessen van Opdrachtgever wordt bovendien tijdig vooraf
Bereikbaarheid, melden storingen en Gebreken
8.5 Leverancier is in het kader van Onderhoud ieder geval bereikbaar op
werkdagen tussen 08.00-18.00 uur.
8.6 Bij Leverancier kunnen zowel Gebreken als andere storingen worden
8.7 Indien en voor zover Leverancier bewijst dat een storing of Gebrek niet aan
hem toerekenbaar is, is hij niet verplicht tot herstel daarvan. Indien
Opdrachtgever niettemin opdracht geeft tot het pogen tot voornoemd herstel,
is Leverancier gerechtigd de kosten gemoeid met het herstel separaat door
8.8 Leverancier verklaart zich bereid om – indien en voor zover zulks niet reeds
geregeld is in de Overeenkomst – op eerste verzoek van Opdrachtgever een
of meer Service Level Agreements (SLA’s) te sluiten, waarin concrete
Service Levels ter zake van het in artikel 8.3 bedoelde Onderhoud worden
vastgelegd en waarin maatregelen zijn opgenomen ter zake van het al dan
niet halen van de afgesproken Service Levels.
8.9 De gevolgen van het niet halen van Service Levels worden in de
Overeenkomst/SLA geregeld, met dien verstande dat (gedeeltelijke)
ontbinding van de Overeenkomst en/of de SLA(‘s) in ieder geval mogelijk is
bij het meerdere meetperiodes achtereenvolgens niet halen van dezelfde
Service Levels. Eventueel in de SLA bedongen maatregelen laten de overige
rechten van Opdrachtgever onverlet, waaronder begrepen het recht om
naast de maatregel de door hem geleden schade te verhalen. Betaalde
sancties (als onderdeel van de afgesproken maatregelen) worden in
mindering gebracht op de eventueel te betalen schadevergoeding.
Preventief en Innovatief Onderhoud
8.10 In het kader van Preventief en/of Innovatief Onderhoud garandeert
i) dat de ICT Prestatie steeds tijdig zal blijven voldoen aan de voor het
Overeengekomen gebruik relevante Wet- en regelgeving;
ii) dat de ICT Prestatie steeds tijdig geschikt zal blijven voor
gegevensuitwisseling met de overige relevante onderdelen van het
Applicatielandschap (voor zover bekend bij Leverancier) en in dat kader
aan de overeengekomen Interoperabiliteitseisen zal blijven voldoen;
iii) dat de ICT Prestatie door middel van het tijdig uitbrengen van Updates
en/of Upgrades steeds tijdig zal blijven voldoen aan nieuwe versies van
normen die in de Overeenkomst als vereiste normen zijn gespecificeerd;
iv) dat bij het uitbrengen van Updates en/of Upgrades de performance van
de ICT Prestatie ten minste gelijk blijft en dat de ICT Prestatie blijft
voldoen aan het Overeengekomen gebruik.
8.11 Op verzoek van Opdrachtgever verzorgt Leverancier de Implementatie van
Updates en Upgrades, tegen een nader overeen te komen vergoeding. De
bepalingen omtrent Implementatie en Acceptatie zijn in dat geval van
overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat bij Implementatie van
een Update in beginsel geen Acceptatieprocedure zal plaatsvinden.
8.12 Opdrachtgever is – behoudens in de situatie als bedoeld in artikel 29.4 –
gerechtigd het gebruik en/of de Implementatie van Updates en Upgrades te
weigeren, zonder dat dit afbreuk doet aan het door Leverancier te verlenen
Onderhoud, met dien verstande dat:
i) er geen sprake is van een tekortkoming van Leverancier in het kader
van Onderhoud indien een bepaald Gebrek in een Update en/of
Upgrade is verholpen en Opdrachtgever de ingebruikname van die
ii) Opdrachtgever maximaal 18 maanden mag achterlopen in het in gebruik
nemen van Update en/of Upgrade, bij gebreke waarvan Leverancier na
het verstrijken van die periode gerechtigd is de aantoonbare meerkosten
voor het blijvend moeten verlenen van Onderhoud op (het betreffende
onderdeel van) de door Opdrachtgever gebruikte ICT Prestatie in
8.13 Leverancier zal periodiek aan Opdrachtgever rapport uitbrengen over de
nakoming door hem van de overeengekomen Service Levels, waaronder in
ieder geval wordt verstaan de Beschikbaarheid van de ICT Prestatie en het
niveau van de diensten, waaronder het Onderhoud van de ICT Prestatie
alsmede het geplande Innovatief Onderhoud. De inhoud en frequentie van
deze rapportage is nader omschreven in de SLA.
8.14 Na ontvangst van het rapport zal door Opdrachtgever worden vastgesteld of
Leverancier zijn verplichtingen uit hoofde van het Onderhoud, waaronder de
door hem gegarandeerde Service Levels, heeft gehaald, al dan niet door
inschakeling van een derde overeenkomstig artikel 21.
8.15 Op het Onderhoud van Derdenprogrammatuur zijn in afwijking van de
voorgaande leden van dit artikel de eventueel overeenkomstig artikel 19
kenbaar gemaakte voorwaarden van toepassing.
8.16 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid om, voor zover
oorspronkelijk is overeengekomen dat Leverancier geen of slechts
onderdelen van het in artikel 8.3 bedoelde Onderhoud verricht, op eerste
verzoek van Opdrachtgever alsnog in overleg te treden om te komen tot een
Overeenkomst voor het verrichten van aanvullende diensten ten aanzien van
Artikel 9. Vergoeding, facturatie en betaling
9.1 De door Opdrachtgever ten behoeve van de ICT Prestatie aan Leverancier te
betalen vergoedingen zijn vastgelegd in de Overeenkomst.
9.2 De facturering van de vergoedingen vindt, tenzij anders overeengekomen,
als volgt plaats. Van eenmalige vergoedingen is 30% eerst opeisbaar na
integrale Acceptatie. Periodieke vergoedingen zijn bij vooruitbetaling
verschuldigd, doch 30% van de vergoedingen is eerst opeisbaar na integrale
Acceptatie. Voor Derdenprogrammatuur is 100% verschuldigd bij levering.
Het bepaalde omtrent uitgestelde opeisbaarheid is niet van toepassing indien
voor de ICT Prestatie geen Acceptatieprocedure wordt uitgevoerd.
9.3 Indien Leverancier aantoont dat de op grond van artikel 8.10 te verrichten
werkzaamheden redelijkerwijs niet te voorzien waren of disproportioneel in
omvang zijn, is hij gerechtigd dat onvoorziene en/of disproportionele deel van
de werkzaamheden als meerwerk in rekening te brengen, mits daarvoor
vooraf toestemming is verkregen van Opdrachtgever. Het uitblijven van
toestemming ontslaat Leverancier van de plicht tot het verrichten van het
9.4 Meerwerk wordt tijdig aan Opdrachtgever gemeld, steeds apart gefactureerd
en komt niet voor vergoeding in aanmerking dan na instemming van
9.5 Een factuur dient te voldoen aan de wettelijke eisen alsmede de eisen die in
de Overeenkomst worden gesteld.
9.6 De betalingstermijn bedraagt 30 dagen na ontvangst factuur, tenzij anders
9.7 Leverancier verzendt de factuur elektronisch overeenkomstig de geldende
eisen voor facturatie zoals opgenomen in de in artikel 6.1 bedoelde
Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, tenzij anders tussen partijen
9.8 Jaarlijks per 1 januari kunnen de overeengekomen (jaar)tarieven en
doorlopende vergoedingen door Leverancier worden aangepast, mits deze
aanpassing minimaal één maand voorafgaand is aangekondigd. Een stijging
is gelimiteerd tot maximaal de (eventuele) stijging van het laatst door het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde prijsindexcijfer
dienstenprijzen in vergelijking met het prijsindexcijfer van 12 maanden
daarvoor voor groep J62, althans sectie J, conform CPA 2008, althans de
9.9 Leverancier is voorts gerechtigd de aantoonbare prijsstijging van Derden-
programmatuur per 1 januari door te belasten, mits deze prijsstijging ten tijde
van het sluiten van de Overeenkomst nog niet voorzienbaar was. Indien de
prijzen van Derdenprogrammatuur gedurende de looptijd van de
Overeenkomst dalen, zal Leverancier van Derdenprogrammatuur steeds
slechts de actuele (verlaagde) prijs in rekening brengen.
9.10 Indien en voor zover de vergoeding en/of het aantal Gebruiksrechten voor
het gebruik van de ICT Prestatie afhankelijk is gesteld van een aan
Opdrachtgever gerelateerd getal dat aan wijziging onderhevig is (zoals
inwoneraantal, oppervlakte werkgebied, etc.), en in de Overeenkomst geen
moment is bepaald voor vaststelling van dat getal (en daarmee de wijziging
van de vergoeding), dan zal dit éénmaal per jaar en wel per 1 januari worden
9.11 Het bepaalde in dit artikel omtrent Derdenprogrammatuur geldt alleen voor
zover Leverancier heeft voldaan aan het bepaalde in artikel 19.1.
10.1 Leverancier garandeert dat:
i) de ICT Prestatie de overeengekomen eigenschappen zal bevatten en
voldoet aan het Overeengekomen gebruik;
ii) hij alleen Personeel inzet dat beschikt over de overeengekomen dan wel
voor het verrichten van de ICT Prestatie benodigde vaardigheden en
kwalificaties, rekening houdend met de aard van de te leveren ICT
Prestatie en de wijze waarop Leverancier zich als deskundige heeft
gepresenteerd. Hij garandeert tevens dat het door hem ingezette
personeel voldoet aan de eisen die dienaangaande aan een
vergelijkbare dienstverlener als redelijk bekwaam en redelijk handelend
vakgenoot mogen worden gesteld;
iii) hij tot ten minste tot 2 jaar na datum van Acceptatie Onderhoud kan
iv) de ICT Prestatie voldoet en bij Onderhoud zal blijven voldoen aan de
voor het Overeengekomen gebruik relevante Wet- en regelgeving.
10.2 Indien Opdrachtgever tijdens de looptijd van de Overeenkomst op enig
tijdstip constateert dat de ICT Prestatie of delen daarvan niet voldoen aan
voornoemde garanties, zal Opdrachtgever Leverancier hiervan schriftelijk of
per e-mail en in spoedgevallen ook telefonisch op de hoogte stellen. Indien
Leverancier van mening is dat Opdrachtgever geen beroep kan doen op de
garantiebepalingen, omdat de afwezigheid van een Gebrek niet behoort tot
de gegarandeerde eigenschappen of de aanwezigheid van het Gebrek terug
te voeren is op niet aan Leverancier toe te rekenen oorzaken of op niet door
Leverancier geleverde of geadviseerde Programmatuur of apparatuur, rust
de bewijslast terzake op Leverancier.
11.1 Leverancier zal Opdrachtgever voorzien van voldoende en begrijpelijke
11.2 De Documentatie voor eindgebruikers is in de Nederlandse taal opgesteld,
overige documentatie mag ook in het Engels zijn gesteld (tenzij anders
11.3 De Documentatie zal zodanig zijn en blijven:
i) dat zij een juiste, volledige en gedetailleerde beschrijving geeft van de
door Leverancier te leveren ICT Prestatie, alsmede de functies daarvan;
ii) dat zij een juiste en volledige beschrijving geeft van de door de
Leverancier in het kader van de Implementatie of het Onderhoud
gemaakte instellingen/parametriseringen;
iii) dat gebruikers van alle mogelijkheden van de ICT Prestatie gebruik
kunnen maken en de werking ervan goed kunnen begrijpen;
iv) dat zij geschikt is om op basis hiervan de ICT Prestatie te kunnen testen
in het kader van een Acceptatieprocedure;
v) dat zij geschikt is om op basis hiervan de ICT Prestatie adequaat te
kunnen beheren en te kunnen inpassen in het Applicatielandschap
overeenkomstig de documentatie-eisen over inpasbaarheid uit de in
artikel 6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen.
11.4 Zodra blijkt dat de Documentatie niet of niet langer juist of volledig is, zal
Leverancier de Documentatie zo spoedig mogelijk en op zijn kosten
12.1 Onverminderd het eventueel overeengekomen Onderhoud zal Leverancier
Opdrachtgever periodiek en tijdig informeren over de planning en beoogde
functionaliteiten voor Upgrades (soms ‘roadmap’ genoemd).
12.2 Voor zover Leverancier een generiek (fysiek of virtueel) orgaan of platform
faciliteert ten behoeve van (een deel van) zijn klanten voor het delen van
kennis en ervaring over de ICT Prestatie en/of het bespreken van de (te
verwachten) ontwikkelingen van de ICT Prestatie, zal Leverancier
Opdrachtgever daar kosteloos en zonder beperkingen toegang toe verlenen.
13.1 De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn
verplichtingen, of jegens de ander onrechtmatig handelt, is tegenover de
andere partij aansprakelijk voor de door deze aldus geleden en/of te lijden
13.2 Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, of de verbintenis
voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding, vindt lid 1
slechts toepassing met inachtneming van het bepaalde in artikel 20.9
13.3 De in lid 1 bedoelde aansprakelijkheid voor persoons- en zaakschade en
daaruit voortvloeiende schade, is beperkt tot een bedrag van € 1.250.000,–
per gebeurtenis. Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij
aangemerkt als één gebeurtenis.
13.4 De aansprakelijkheid voor overige schade is beperkt tot tien maal de
Jaarvergoeding per gebeurtenis. De totale aansprakelijkheid per jaar
bedraagt evenwel nooit meer dan twintig maal de Jaarvergoeding (ongeacht
het aantal gebeurtenissen). Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij
aangemerkt als één gebeurtenis.
13.5 De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid komen te
i) in geval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge
ii) indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de andere
partij of diens Personeel; en/of
iii) in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als bedoeld
iv) ten aanzien van door de toezichthoudende autoriteit opgelegde boetes:
(1) voor zover die boetes ook rechtstreeks aan Leverancier hadden
kunnen worden opgelegd, maar niet zijn opgelegd; en
(2) onder de voorwaarde dat Opdrachtgever Leverancier:
(a) onverwijld schriftelijk informeert over een door een
toezichthoudende autoriteit gestart onderzoek dat kan leiden tot
een boete alsmede over en het bestaan en de inhoud van de
(b) Leverancier volledig betrekt bij het voeren van verweer tegen die
boete althans het aan Leverancier toe te rekenen deel van die
13.6 Alle verplichtingen, ook die krachtens de belasting-, zorgverzekerings- en
sociale verzekeringswetgeving met betrekking tot Personeel van
Leverancier, komen ten laste van Leverancier. Leverancier vrijwaart
Opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid die daarmee verband houdt. Op
deze vrijwaring zijn de voorgaande beperkingen van aansprakelijkheid niet
14.1 Leverancier heeft zich op een naar verkeersnormen passende en
gebruikelijke wijze verzekerd en houdt zich zodanig verzekerd tegen alle
aansprakelijkheid voortvloeiende uit de Overeenkomst en de onderhavige
voorwaarden, waaronder in ieder geval begrepen beroeps- en
bedrijfsaansprakelijkheid, althans biedt anderszins aantoonbaar voldoende
waarborgen ter dekking van eventuele aansprakelijkheid.
14.2 De in het vorige lid bedoelde verzekering/waarborg biedt dekking voor ten
minste twee gebeurtenissen als bedoeld in artikel 13.3 en 13.4 per
15.1 Partijen maken hetgeen hun bij de uitvoering van de Overeenkomst ter
kennis komt, en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of
redelijkerwijs kunnen vermoeden, op geen enkele wijze verder bekend
behalve voor zover enig wettelijk voorschrift, onderzoek door een bevoegde
toezichthouder of uitspraak van de rechter of een door partijen aangewezen
geschillenbeslechter hen tot bekendmaking daarvan verplicht.
15.2 De in het vorige lid bedoelde verplichting duurt voort tot minimaal twee jaar
na afloop van de Overeenkomst.
15.3 Partijen verplichten hun personeel en andere ingeschakelde hulppersonen
om de geheimhoudingsverplichting opgenomen in de vorige leden na te
15.4 Partijen geven alle gegevens die zij van elkaar hebben ontvangen en die
vertrouwelijk van aard zijn op eerste verzoek terug.
15.5 De partij die in dit artikel opgenomen geheimhoudingsverplichting schendt, is
aan de andere partij een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 4
keer de Vergoeding per overtreding, onverminderd het recht de
daadwerkelijk geleden schade te verhalen (met inachtneming van artikel 13).
De hiervoor bedoelde boete bedraagt evenwel nooit meer dan € 50.000,- per
overtreding. Samenhangende overtredingen worden daarbij aangemerkt als
16.1 Een tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst, die niet te wijten is
aan schuld van een partij en evenmin krachtens, wet, rechtshandeling of in
het maatschappelijk rechtsverkeer geldende opvatting voor rekening van de
betreffende partij komt, levert overmacht op.
16.2 Onder overmacht aan de zijde van Leverancier wordt in ieder geval niet
verstaan: gebrek aan Personeel, stakingen, ziekte van Personeel (m.u.v.
pandemie), verlate aanlevering of ongeschiktheid van voor het verrichten van
de ICT Prestatie benodigde goederen dan wel liquiditeits- of
solvabiliteitsproblemen. Een aantoonbare storing van nuts-
/telecomvoorzieningen wordt wel als overmacht beschouwd, tenzij deze
veroorzaakt is door Leverancier of de ICT Prestatie juist ziet op het
beschikbaar houden van voornoemde voorzieningen.
Artikel 17. Intellectuele eigendom
17.1 Tenzij anders overeengekomen, berusten alle rechten van intellectuele
eigendom op de krachtens de Overeenkomst door Leverancier ter
beschikking gestelde ICT Prestatie uitsluitend bij Leverancier of diens
17.2 Alle rechten op de met de ICT Prestatie van Opdrachtgever afkomstige
verwerkte gegevens (blijven) rusten bij Opdrachtgever, ongeacht waar deze
gegevens staan opgeslagen en ongeacht of de gegevens na initiële
ontvangst zijn bewerkt of niet.
17.3 Leverancier verleent, behoudens andersluidende afspraken in de
Overeenkomst, een Gebruiksrecht op de ICT Prestatie. Indien voor het
Gebruiksrecht periodiek een vergoeding verschuldigd is, is de duur van het
Gebruiksrecht gelijk aan de looptijd van de Overeenkomst. In overige
gevallen is het Gebruiksrecht eeuwigdurend en onherroepelijk. Het
Gebruiksrecht omvat in ieder geval het recht de ICT Prestatie (en alle daarin
besloten liggende informatie/kennis) te gebruiken voor het Overeengekomen
gebruik, alsmede voor testdoeleinden, met inbegrip van alle daarvoor
redelijkerwijs noodzakelijke al dan niet tijdelijke verveelvoudigingen en
openbaarmakingen. Het Gebruiksrecht omvat niet het recht zelf
exploitatiehandelingen te verrichten, tenzij anders overeengekomen.
17.4 In afwijking van het bepaalde in de leden 1 en 3 berusten de rechten van
intellectuele eigendom op Maatwerkprogrammatuur bij Opdrachtgever. Voor
zover nodig worden de betreffende rechten reeds nu voor alsdan
overgedragen door Leverancier aan Opdrachtgever, die deze overdracht
reeds nu voor alsdan aanvaardt. Deze overdracht ziet op alle huidige en
toekomstige rechten in de meest ruime zin van het woord. Leverancier doet
reeds nu voor alsdan voorts – voor zover de wet dat toestaat –
onherroepelijk afstand van eventuele persoonlijkheidsrechten op de
Maatwerkprogrammatuur. Leverancier zal voorts alle broncodes van de
betreffende ontwikkelde Maatwerkprogrammatuur aan Opdrachtgever ter
beschikking stellen. De eenmalige koopprijs voor deze overdracht wordt
geacht besloten te hebben gelegen in de Vergoeding. De overdracht en de
levering van de rechten en eerder genoemde broncode vindt plaats onder de
opschortende voorwaarde van betaling van de betreffende Vergoeding.
17.5 Leverancier garandeert dat de door hem aan Opdrachtgever verstrekte ICT
Prestatie geen inbreuk maken op enige intellectuele eigendomsrechten of
andere rechten, waaronder persoonlijkheidsrechten, van derden. Leverancier
vrijwaart Opdrachtgever en stelt Opdrachtgever schadeloos voor alle
aanspraken van derden gebaseerd op de stelling dat door Leverancier aan
Opdrachtgever ter beschikking gestelde ICT Prestatie, inbreuk maken op
bedoelde rechten van die derden, onder voorwaarde dat Opdrachtgever
Leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud
van de aanspraak en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van
eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier. Opdrachtgever zal
daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking verlenen, zodat
Leverancier zich effectief tegen deze aanspraken kan verweren.
17.6 Indien Opdrachtgever door een derde het recht tot gebruik van de ICT
Prestatie of delen daarvan wordt ontzegd, zal Leverancier voor zijn rekening
en te harer keuze onverwijld hetzij:
i) zorgen dat Opdrachtgever alsnog het recht verkrijgt het gebruik voort te
ii) het inbreuk makende onderdeel vervangen door een ander onderdeel
dat geen inbreuk maakt op dergelijke rechten van derden;
iii) het inbreuk makende onderdeel zodanig wijzigen dat de inbreuk wordt
17.7 Bij vervanging of wijziging als onder (ii) en (iii) bedoeld, zal de functionaliteit
van de vervangende onderdelen minimaal gelijkwaardig zijn aan de
vervangen onderdelen en zullen de garanties van artikel 10 volledig intact
17.8 In het geval derden Opdrachtgever ter zake van een beweerdelijke
schending van intellectuele eigendomsrechten aansprakelijk stellen, is
Opdrachtgever – onverminderd het voorgaande – gerechtigd om de
Overeenkomst schriftelijk, buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
Een dergelijke ontbinding laat de overige rechten van Opdrachtgever
17.9 Het bepaalde in artikel 17.5 t/m 17.8 is niet van toepassing indien de
verweten inbreuk verband houdt met door Opdrachtgever ter gebruik,
bewerking, verwerking of onderhoud aan Leverancier ter beschikking
gestelde Programmatuur of andere materialen, dan wel met wijzigingen die
Opdrachtgever zonder schriftelijke toestemming van Leverancier aan de ICT
Artikel 18. Toegang tot data en autorisaties
18.1 Leverancier stelt Opdrachtgever gedurende de looptijd van de Overeenkomst
in staat om tijdens normale kantoortijden dan wel overeengekomen
beschikbaarheidstijden toegang te krijgen tot de met de ICT Prestatie ten
behoeve van Opdrachtgever verwerkte gegevens, alsmede de daarbij
ingestelde (instellingen met betrekking tot) autorisaties en de specifiek voor
Opdrachtgever gemaakte instellingen (bedrijfsregels, macro’s, etc).
18.2 Leverancier kan aan de in het vorige lid beschreven verplichting onder meer
i) het aanleveren van de in de ICT Prestatie opgeslagen gegevens
conform de norm voor dataportabiliteit die deel uitmaakt van de in artikel
6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen (indien van
ii) aan Opdrachtgever Koppelingen ter beschikking te stellen en de daarbij
horende Documentatie, teneinde Opdrachtgever in staat te stellen de
gegevens/autorisaties middels de Koppelingen op te vragen;
iii) aan Opdrachtgever Documentatie te verstrekken met een juiste,
volledige en gedetailleerde beschrijving van de aan de ICT Prestatie ten
grondslag liggende datamodellen, teneinde Opdrachtgever in staat te
stellen de gegevens zelf te ontsluiten.
18.3 Indien en voor zover door het verlenen van toegang tot de opgeslagen
gegevens een bepaalde beveiliging (waaronder begrepen autorisaties) wordt
omzeild, zal Leverancier Opdrachtgever daarover informeren en uitdrukkelijk
18.4 Opdrachtgever is zelf aansprakelijk voor het gebruik van de op grond van
artikel 18 verkregen gegevens. Opdrachtgever vrijwaart Leverancier voor
eventuele aanspraken van derden die uit dit gebruik voortvloeien.
Artikel 19. Derdenprogrammatuur
19.1 Indien de ICT Prestatie (geheel of gedeeltelijk) bestaat uit
Derdenprogrammatuur, zal Leverancier in of bij het aanbod:
i) specificeren welk deel van de ICT Prestatie daaruit bestaat;
ii) de eventueel toepasselijke (licentie- en onderhouds)voorwaarden ter
iii) slechts indien dit verzocht is: specificeren in hoeverre het mogelijk is de
betreffende Derdenprogrammatuur elders te betrekken en in hoeverre
de keuze daartoe over te gaan consequenties heeft voor het aanbod van
iv) voor zover er sprake is van afhankelijkheid tussen de
Derdenprogrammatuur en de overige delen van de ICT Prestatie,
duidelijk kenbaar maken waar die afhankelijkheid in is gelegen en welke
effecten die afhankelijkheid heeft voor (de kwaliteit van) de door
Leverancier te verlenen ICT Prestatie.
19.2 Leverancier zal in het kader van Onderhoud tijdig Updates en Upgrades
uitbrengen teneinde de compatibiliteit met Derdenprogrammatuur waarvan
de ICT Prestatie afhankelijk is te blijven garanderen.
19.3 Indien en voor zover Leverancier bewijst dat een Gebrek in de ICT Prestatie
wordt veroorzaakt door een fout in Derdenprogrammatuur, wordt het
betreffende Gebrek niet als Gebrek beschouwd, tenzij Leverancier de
betreffende fout in de Derdenprogrammatuur had behoren te kennen en het
effect van de betreffende fout in de eigen ICT Prestatie redelijkerwijs
19.4 Het in het vorige lid bepaalde laat onverlet dat Leverancier in voorkomend
geval binnen de kaders van het Onderhoud alle redelijke inspanningen zal
betrachten om zo spoedig mogelijk het Gebrek alsnog op te lossen,
bijvoorbeeld door de fout in de Derdenprogrammatuur in de eigen ICT
Prestatie te omzeilen en/of door Opdrachtgever zo spoedig mogelijk te
voorzien van Updates en/of Upgrades op de ICT Prestatie en/of de
19.5 De in het kader van artikel 19.1 meegeleverde licentie- en
onderhoudsvoorwaarden prevaleren boven hetgeen in de Overeenkomst is
bepaald, doch louter voor zover het betreft de Derdenprogrammatuur.
19.6 Het bepaalde in artikel 19.3 en 19.5 is uitsluitend van toepassing indien
Leverancier heeft voldaan aan de in artikel 19.1 bedoelde
Artikel 20. Opschorting, opzegging en ontbinding
20.1 Leverancier is niet gerechtigd zijn verplichtingen op te schorten dan na het
sturen van een ingebrekestelling, waarin aan Opdrachtgever een redelijke
termijn van minimaal 30 dagen wordt geboden om alsnog aan de
20.2 Overeenkomsten voor bepaalde tijd kunnen – behoudens de specifieke
opzeggingsgronden in de GIBIT 2020 of de Overeenkomst – niet tussentijds
worden opgezegd (artikel 7:408 lid 1 BW is niet van toepassing).
Overeenkomsten voor onbepaalde tijd kunnen worden opgezegd met
inachtneming van een opzegtermijn van respectievelijk drie (3) maanden
voor Opdrachtgever en achttien (18) maanden voor Leverancier.
20.3 Ook als meerdere Overeenkomsten onderlinge samenhang vertonen (bijv.
een licentie- en een onderhoudsovereenkomst), is Opdrachtgever niettemin
gerechtigd slechts een deel van de Overeenkomsten (selectief) op te zeggen
tegen het einde van de dan actuele looptijd en met inachtneming van een
opzegtermijn van drie (3) maanden. Een dergelijke opzegging heeft
overigens geen effect op de overige samenhangende Overeenkomsten.
20.4 Opdrachtgever is voorts bevoegd de Overeenkomst en alle daarmee
samenhangende overeenkomsten, met inachtneming van een opzegtermijn
van twaalf (12) maanden, op te zeggen tegen de datum:
i) dat de rechten en verplichtingen van Opdrachtgever onder algemene
titel overgaan op een andere partij (bijv. vanwege een gemeentelijke
ii) dat de betreffende activiteiten van Opdrachtgever worden uitbesteed
aan een gemeenschappelijke regeling of soortgelijke andere entiteit met
20.5 Indien Opdrachtgever op grond van ten tijde van het sluiten van de
Overeenkomst nog niet voorzienbaar gewijzigd landelijk beleid gehouden is
om tegen een bepaalde datum over te stappen op een landelijke voorziening
die een (gedeeltelijk) functioneel alternatief vormt voor het met de ICT
Prestatie Overeengekomen gebruik, is Opdrachtgever gerechtigd, met
inachtneming van een opzegtermijn van twaalf (12) maanden, de
Overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten (voor dat
deel) op te zeggen tegen voornoemde datum.
20.6 In geval van opzegging op grond van de artikelen 20.4 en/of 20.5 vindt
tussen Opdrachtgever en Leverancier afrekening plaats op basis van de door
i) ter uitvoering van de Overeenkomst ten tijde van de opzegging reeds
ii) in redelijkheid gemaakte kosten; en
iii) in redelijkheid voor de toekomst reeds aangegane verplichtingen; en
20.7 Bij de berekening van de in het vorige lid bedoelde afrekening wordt steeds
gecorrigeerd voor de voorzienbare en/of redelijkerwijs te verwachten herinzet
van productiefactoren door Leverancier.
20.8 Voor zover partijen over de hoogte van het in het vorige lid bedoelde bedrag
geen overeenstemming weten te bereiken, wordt dit bedrag op basis van
algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes vastgesteld door een door
beide partijen gezamenlijk te benoemen onafhankelijke en ter zake
20.9 Indien een partij tekortschiet in de nakoming van een overeengekomen
verplichting, kan de andere partij haar in gebreke stellen waarbij de nalatige
partij alsnog een redelijke termijn voor de nakoming wordt gegund. Blijft
nakoming ook dan uit dan is de nalatige partij in verzuim. Ingebrekestelling is
niet nodig wanneer voor de nakoming een fatale termijn geldt, nakoming
blijvend onmogelijk is, indien uit een mededeling dan wel de houding van de
andere partij moet worden afgeleid dat deze in de nakoming van haar
verplichting zal tekortschieten.
20.10 Onverminderd hetgeen overigens in de Overeenkomst is vastgelegd, of uit
de wet voortvloeit, kan elk van de partijen de Overeenkomst door middel van
een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden
indien de andere partij in verzuim is dan wel een van de overige situaties
bedoeld in artikel 20.9 zich voordoet.
20.11 Onverminderd hetgeen overigens in de Overeenkomst is bepaald, en
onverminderd hetgeen overigens in de wet is bepaald, kan Opdrachtgever de
Overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten middels
een aangetekend schrijven ontbinden binnen twaalf (12) maanden nadat
Opdrachtgever constateert dat:
i) Leverancier (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt; of
ii) Leverancier zijn faillissement aanvraagt of in staat van faillissement
iii) de onderneming van Leverancier wordt ontbonden; of
iv) Leverancier zijn onderneming staakt; of
v) sprake is van een ingrijpende wijziging in de zeggenschap over de
activiteiten van de onderneming van Leverancier die maakt dat het in
alle redelijkheid niet van de opdrachtgever kan worden verwacht dat zij
de Overeenkomst in stand houdt; of
vi) op een aanmerkelijk deel van het vermogen van Leverancier beslag
wordt gelegd (anders dan door Opdrachtgever); of
vii) het Bureau BIBOB een negatief advies heeft uitgebracht over de
organisatie van Leverancier; of
viii) voor zover de Overeenkomst door middel van een
aanbestedingsprocedure als bedoeld in de Aanbestedingswet tot stand
is gekomen, zich gedurende de looptijd van de Overeenkomst ten
aanzien van Leverancier uitsluitingsgronden voordoen als bedoeld in
artikel 2.86 Aanbestedingswet.
20.12 Opdrachtgever kan de Overeenkomst en alle daarmee samenhangende
overeenkomsten ook ontbinden indien hij op goede gronden aanneemt dat
de rechter op een daartoe strekkende vordering op grond van de
Aanbestedingswet de overeenkomst zal vernietigen. Artikel 20.6 t/m 20.8 is
in dat geval van overeenkomstige toepassing, tenzij Opdrachtgever aantoont
dat de onrechtmatigheid (mede) aan Leverancier toerekenbaar is.
20.13 Indien de overmachtstoestand zestig (60) aaneengesloten dagen of
gedurende in totaal meer dan negentig (90) dagen binnen een kalenderjaar
heeft geduurd, of zodra duidelijk is dat de overmachtstoestand langer dan
dergelijke termijn zal duren, is de wederpartij van degene die zich op
overmacht beroept, gerechtigd deze Overeenkomst tussentijds met
onmiddellijke ingang (gedeeltelijk) te ontbinden.
20.14 Leverancier retourneert of verwijdert bij het, op welke grond dan ook,
eindigen van de Overeenkomst(en) onverwijld alle hem door Opdrachtgever
ter hand gestelde documenten, boeken, bescheiden en andere zaken
(waaronder begrepen gegevens- en informatiedragers). Bij vroegtijdige
beëindiging geldt het voorgaande wederkerig.
Artikel 21. Controlerecht en medewerking audits bij Opdrachtgever
21.1 Opdrachtgever is gerechtigd de naleving door Leverancier van de wezenlijke
verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst, de GIBIT 2020 en de
daarmee samenhangende overeenkomsten (SLA, verwerkersovereenkomst,
etc.), alsmede de juistheid van toegezonden facturen, binnen een redelijke
termijn door een onafhankelijke ter zake deskundige aan geheimhouding
gebonden derde te laten controleren.
21.2 Opdrachtgever zal alvorens een controle te doen verrichten eerst
Leverancier om de op grond van het vorige lid noodzakelijke informatie
21.3 De controle zal alleen plaatsvinden indien Opdrachtgever – ook na
beantwoording van het in het vorige lid bedoelde verzoek om informatie –
gerede twijfel heeft over de nakoming van de verplichtingen door
Leverancier, of indien Opdrachtgever anderszins een gerechtvaardigd
belang bij de controle heeft (o.m. wettelijke plicht, instructie toezichthouder).
21.4 Leverancier zal alle redelijkerwijs te verwachten medewerking verlenen aan
een dergelijke controle. Leverancier zal in dat kader ten minste inzage
verlenen in alle relevante gegevens en achtergrondinformatie die relevant
kan zijn in het kader van voornoemde controle. Ook zal Leverancier toegang
verlenen tot de locatie waar de diensten worden verleend.
21.5 Opdrachtgever staat er voor in dat de in het eerste lid bedoelde derde
eventueel door Leverancier gehanteerde voorschriften zal opvolgen. Indien
de controle niet (volledig) kan worden uitgevoerd vanwege voornoemde
voorschriften, dan komt dit evenwel voor risico van Leverancier.
21.6 De kosten voor deze controle worden gedragen door Opdrachtgever (zowel
eigen kosten als kosten van Leverancier), tenzij de derde één of meer
tekortkomingen van niet ondergeschikte aard van Leverancier constateert die
ten nadele zijn van Opdrachtgever.
Medewerking audits bij Opdrachtgever
21.7 Voor zover Opdrachtgever afhankelijk is van Leverancier voor de uitvoering
van (wettelijke verplichte) audits, zal Leverancier alle noodzakelijke
medewerking verlenen aan de uitvoering van deze audits. De kosten voor
deze medewerking worden gedragen door Opdrachtgever.
Artikel 22. Exit-plan, overstap, beperkte voortzetting, overdracht en
22.1 Op eerste verzoek van Opdrachtgever zullen Partijen een exit-plan opstellen
waarin wordt vastgelegd wat er dient te gebeuren ter voorbereiding op en
uitvoering van de in dit artikel beschreven werkzaamheden. Artikel 5.2 en 5.3
zijn van overeenkomstige toepassing op het exit-plan.
22.2 De in dit artikel bedoelde werkzaamheden – te weten overstap (artikel 22.3
e.v.), beperkte voortzetting (artikel 22.6 e.v.), overdracht (artikel 22.8) en
beperkte verlenging (artikel 22.9) – zullen worden verricht overeenkomstig
het exit-plan en het bepaalde in de Overeenkomst en de GIBIT 2020, tegen
de dan reguliere tarieven van Leverancier.
Overstap naar soortgelijke ICT Prestatie
22.3 Leverancier doet bij het, op welke grond ook beëindigen van de
Overeenkomst(en), op eerste verzoek van Opdrachtgever datgene wat
redelijkerwijs noodzakelijk is om er voor te zorgen dat een nieuwe
leverancier of Opdrachtgever zelf zonder belemmeringen een soortgelijke
ICT Prestatie ten behoeve van Opdrachtgever kan verrichten (zulks met
uitzondering van de afgifte van de broncode van de Programmatuur).
22.4 Onder de in het vorige lid bedoelde redelijke maatregelen in het kader van de
overstap naar een andere leverancier/ander systeem worden in ieder geval
verstaan (naar keuze van Opdrachtgever):
i) het alsnog aan de verplichtingen uit artikel 18 voldoen;
ii) het vernietigen van de gegevens waarvoor Opdrachtgever
verantwoordelijk is (tegen afgifte van bewijs van vernietiging);
iii) het technisch ontvlechten en ontmantelen van (een deel van) de ICT
22.5 In afwijking van artikel 22.2 worden voornoemde diensten kosteloos verricht
indien sprake is van een toerekenbaar tekortschieten door Leverancier. De
onder 22.4 ii) bedoelde werkzaamheden worden op verzoek hoe dan ook
Beperkte voortzetting van ICT Prestatie
22.6 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid bij beëindiging van de
Overeenkomst(en) – op welke grond dan ook – op eerste verzoek van
i) een nieuwe ICT Prestatie of beperkte voortzetting van de bestaande ICT
Prestatie te leveren waarmee Opdrachtgever in staat blijft de met de
huidige ICT Prestatie opgeslagen gegevens te raadplegen; en
ii) een beperkte vorm van Onderhoud te (blijven) verlenen op de in het
vorige lid bedoelde ICT Prestatie (namelijk binnen de kaders van de in
het vorige lid bedoelde beperkte functionaliteit).
22.7 Voor de duur en kosten voor de in het vorige lid bedoelde ICT Prestatie geldt
i) de duur ten minste een zodanige duur is dat Opdrachtgever aan de
wettelijke administratieplichten kan voldoen;
ii) de kosten in redelijke verhouding staan tot de oorspronkelijke kosten
voor de gehele ICT Prestatie (naar rato van de verminderde
functionaliteit), met dien verstande dat noodzakelijke verlengingen van
Derdenprogrammatuur volledig kunnen worden doorbelast.
22.8 Opdrachtgever is gerechtigd de ICT Prestatie geheel of gedeeltelijk, inclusief
alle daarbij behorende Gebruiksrechten en alle aanspraken in het kader van
Onderhoud, onder gelijkblijvende voorwaarden (waaronder begrepen
gelijkblijvende omvang Gebruiksrechten) over te dragen aan een
gemeenschappelijke regeling of andere entiteit met een publieke functie in
het kader van een uitbesteding van een deel van de activiteiten van
Opdrachtgever. Leverancier zal alle noodzakelijke medewerking verlenen
aan voornoemde overdracht. Leverancier is niet gerechtigd voor de overgang
als zodanig kosten in rekening te brengen, wel voor eventueel aanvullend te
verrichten werkzaamheden. Derdenprogrammatuur is alleen overdraagbaar
voor zover de wet of de toepasselijke licentievoorwaarden daaraan niet in de
weg staan (vgl. artikel 19.5).
22.9 Leverancier verklaart zich voorts bereid om Opdrachtgever desgewenst toe
te staan het gebruik van de ICT Prestatie na de beëindigingsdatum voor een
redelijke periode te verlengen, indien de werkzaamheden overeenkomstig
het Exit-plan niet tijdig zijn afgerond. Hiervoor zal een vergoeding in rekening
worden gebracht naar rato van de laatst geldende gebruiksvergoedingen
(waarbij noodzakelijke verlengingen van Derdenprogrammatuur volledig
kunnen worden doorbelast), tenzij de niet-tijdige afronding van de Exit-
werkzaamheden toerekenbaar is aan Leverancier (de verlenging is dan
Artikel 23. Toepasselijk recht en geschillen
23.1 Op de Overeenkomst en alle daarmee verband houdende overeenkomsten,
is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
23.2 De eenvormige wetten, opgesteld door de in 1964 te ‘s-Gravenhage
gehouden diplomatieke Conferentie betreffende de unificatie van het
internationale kooprecht (‘LUF’ en ‘LUVI’) en het Weens Koopverdrag, zijn
23.3 Alle geschillen (daaronder begrepen geschillen die slechts één van de
partijen als zodanig beschouwt) die naar aanleiding van de Overeenkomst of
daaruit voortvloeiende overeenkomsten tussen partijen mochten ontstaan,
zullen aanhangig worden gemaakt bij de bevoegde rechter bij het
arrondissement van Opdrachtgever.
II. Privacy, beveiliging en archivering
24.1 Voor zover Leverancier in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst
persoonsgegevens voor Opdrachtgever in de hoedanigheid van verwerker
verwerkt, is op die verwerking de Verwerkersovereenkomst van toepassing
24.2 De Verwerkersovereenkomst prevaleert voor zover het de verwerking van
persoonsgegevens betreft op hetgeen overigens in de Overeenkomst is
Artikel 25. Informatiebeveiliging
25.1 Leverancier staat er voor in dat met de ICT Prestatie door Opdrachtgever
kan worden voldaan aan de in de in artikel 6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-
kwaliteitsnormen opgenomen normen voor informatiebeveiliging (voor zover
relevant voor de ICT Prestatie), althans een andere overeengekomen norm
25.2 Indien de ICT Prestatie (gedeeltelijk) door Leverancier beheerd wordt (bijv.
bij Hosting), of dienstverlening betreft die door Leverancier verricht wordt,
past Leverancier ook op andere gegevens dan persoonsgegevens de
beveiliging toe overeenkomstig de norm in de Verwerkersovereenkomst,
althans de in lid 1 bedoelde norm voor informatiebeveiliging, althans een
25.3 Leverancier staat er voor in dat al het door hem ingeschakelde personeel en
andere derden zullen werken overeenkomstig de overeengekomen normen
voor informatiebeveiliging, althans dat deze derden beveiligingsnormen van
gelijkwaardig of beter niveau zullen naleven.
25.4 Informatie over de getroffen beveiligingsmaatregelen wordt als vertrouwelijke
informatie als bedoeld in artikel 15 beschouwd.
26.1 Tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald, dient Leverancier zorg te
dragen voor het aantoonbaar beheren en beschermen van beheerde
gegevens door beveiligingsmaatregelen, preserveringsmaatregelen en
controles ten aanzien van archivering, conform de vereisten uit de in artikel
6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen.
26.2 Leverancier zal de door hem ten behoeve van Opdrachtgever verwerkte
gegevens waarop op grond van de Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen
althans de Overeenkomst een bewaartermijn van toepassing is gedurende
de looptijd van de Overeenkomst (i) aantoonbaar voor de duur van die
bewaartermijn bewaren en (ii) niet verwijderen dan na toestemming van
26.3 Leverancier is in staat archiefbescheiden te migreren naar archiefsystemen
van Opdrachtgever conform de vereisten in de Gemeentelijke ICT-
kwaliteitsnormen. Leverancier verricht de werkzaamheden voor het
daadwerkelijk migreren van archiefbescheiden tegen de in de Overeenkomst
bepaalde tarieven en condities, of bij gebreke daarvan tegen de reguliere
tarieven van Leverancier en nader overeen te komen condities.
26.4 Indien op het moment van opschorting, opzegging of ontbinding van de
Overeenkomst Leverancier archiefbescheiden van Opdrachtgever onder zich
heeft die vanwege de plaatsing en inrichting van de ICT Prestatie niet tevens
berusten onder de Opdrachtgever als zorgdrager, dan verplicht Leverancier
zich te handelen als zou hij een kennisgeving hebben ontvangen onder
artikel 11 lid 1 Archiefwet 1995 (ongeacht of de betreffende
archiefbescheiden zijn opgenomen in Derdenprogrammatuur).
27.1 Leverancier zal alle gegevens, zoals URLs en inloggegevens, aan
Opdrachtgever ter beschikking stellen die noodzakelijk zijn om daadwerkelijk
gebruik te kunnen maken van de ICT Prestatie.
27.2 Leverancier is niet gerechtigd de Hosting op te schorten, behalve voor zover
voortzetting redelijkerwijs niet gevergd kan worden. De enkele eenmalige
niet-betaling rechtvaardigt dit niet.
Artikel 28. Opgeslagen gegevens
28.1 Opdrachtgever is zelf te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het gebruik
dat zij maakt van de Hosting en voor de gegevens die zij met behulp van de
Hosting opslaat, opvraagt, verspreidt en anderszins gebruikt.
28.2 Indien en voor zover er aanwijzingen of vermoedens bestaan dat de middels
de Hosting verwerkte gegevens onrechtmatig jegens derden zijn, zal
Leverancier Opdrachtgever daarover zo spoedig mogelijk informeren.
28.3 Leverancier zal de betreffende gegevens niet zonder voorafgaand overleg
met Opdrachtgever verwijderen, tenzij de gegevens zodanig evident
onrechtmatig zijn en de spoedeisendheid van het geval maakt dat
voorafgaand overleg met Opdrachtgever niet kan worden afgewacht.
Artikel 29. Onderhoud en Beschikbaarheid
29.1 Vanaf het moment van Acceptatie van de ICT Prestatie zijn de specifieke
afspraken omtrent het Onderhoud (ook) op de Hosting van toepassing (zoals
de gegarandeerde Service levels en de overeengekomen Beschikbaarheid).
29.2 Indien en voor zover in de Overeenkomst geen Service Levels ten aanzien
van de Beschikbaarheid van de Hosting zijn afgesproken, geldt een Service
Level van 98% Beschikbaarheid per maand op werkdagen tussen 08.00-
29.3 Leverancier verzorgt – in afwijking van het bepaalde in artikel 8.10 – bij
Hosting de installatie van Updates en Upgrades.
29.4 Het recht om de ingebruikname van Updates en/of Upgrades te weigeren als
bedoeld in artikel 8.12 is niet van toepassing bij generieke Hosting die door
Leverancier aan meerdere klanten wordt aangeboden, tenzij in de
Overeenkomst anders is bepaald.
Artikel 30. Waarborgen continuïteit
30.1 Gelet op de grote afhankelijkheid van Leverancier alsmede het
continuïteitsrisico bij incidenten en calamiteiten (zoals faillissement) die er bij
Hosting bestaat, verklaart Leverancier zich reeds nu voor alsdan bereid
aanvullende afspraken met Opdrachtgever te maken teneinde voornoemde
30.2 De in het vorige lid bedoelde aanvullende afspraken kunnen onder meer
bestaan uit (allen tegen een redelijke vergoeding):
i) het maken van afspraken over het periodiek terug of aan een derde
partij leveren van de door Leverancier verwerkte gegevens (‘data-
ii) het met een derde partij sluiten van een overeenkomst die ertoe strekt
dat de betreffende derde partij zich hoofdelijk verbindt tot of borg staat
voor de nakoming van de Overeenkomst; en/of
iii) het met een derde partij sluiten van een (tripartite) overeenkomst die
ertoe strekt dat de betreffende derde partij (voortdurend) over alle
benodigde gegevens komt te beschikken om in voorkomend geval (een
deel van) de ICT Prestatie uit de Overeenkomst – al dan niet op basis
van een nieuwe overeenkomst – in plaats van Leverancier te kunnen
IV. Intrekking, inwerkintreding en citeertitel
Het besluit van 28 maart 2017 (gmb 2017, 53305) waarbij de Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) versie 2016 zijn vastgesteld wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit besluit, met dien verstande dat het blijft gelden voor overeenkomsten waarop de in dit artikel bedoelde inkoopvoorwaarden van toepassing zijn verklaard.
Aldus vastgesteld op 8 februari 2022.
Namens het college van burgemeester en wethouders,
A. Merkx
Concernmanager Afdeling Financiën
De Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020) zijn door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (verder: VNG) vastgesteld in het kader van de Proces standaardverklaring. In het kader van Proces standaardverklaring adviseert het College van Dienstverleningszaken van de VNG aan het bestuur van de VNG over het vaststellen van standaarden voor de gemeentelijke uitvoering. De GIBIT 2020 is een van deze vastgestelde standaarden.