Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Algemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT
CiteertitelInkoopvoorwaarden ICT 2020
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpinkoopvoorwaarden ict

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-2022Vervangende regeling

08-02-2022

gmb-2022-71087

Besluit gemandateerde functionaris d.d. 8 februari 2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT

 

De concernmanager Afdeling Financiën,

 

Gelet op het bepaalde in artikel 4:81van de Algemene wet bestuursrecht en het bepaalde in nr. 16c van het Mandaatregister Alle Afdelingen van het Mandaatbesluit 2019,

 

BESLUIT: vast te stellen de

 

Algemene inkoopvoorwaarden voor producten en diensten ICT

Bij de inkoop van producten en diensten op het gebied van ICT hanteert de gemeente Nijmegen de in dit artikel opgenomen Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020).

 

GIBIT 2020

Inhoud

I. Algemeen deel

Artikel 1. Begrippen

Artikel 2. Toepasselijkheid

Artikel 3. Totstandkoming overeenkomst

Artikel 4. Uitvoering overeenkomst

Artikel 5. Implementatie ICT Prestatie

Artikel 6. Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, Interoperabiliteitseisen, normen

en standaarden

Artikel 7. Acceptatie

Artikel 8. Onderhoud en ondersteuning

Artikel 9. Vergoeding, facturatie en betaling

Artikel 10. Garanties

Artikel 11. Documentatie

Artikel 12. Productmanagement

Artikel 13. Aansprakelijkheid

Artikel 14. Verzekering

Artikel 15. Geheimhouding

Artikel 16. Overmacht

Artikel 17. Intellectuele eigendom

Artikel 18. Toegang tot data en autorisaties

Artikel 19. Derdenprogrammatuur

Artikel 20. Opschorting, opzegging en ontbinding

Artikel 21. Controlerecht en medewerking audits bij Opdrachtgever

Artikel 22. Exit-plan, overstap, beperkte voortzetting, overdracht en verlengd

gebruik

Artikel 23. Toepasselijk recht en geschillen

II. Privacy, beveiliging en archivering

Artikel 24. Verwerkersrelatie

Artikel 25. Informatiebeveiliging

Artikel 26. Archivering

III. Hosting

Artikel 27. Algemeen

Artikel 28. Opgeslagen gegevens

Artikel 29. Onderhoud en Beschikbaarheid

Artikel 30. Waarborgen continuïteit

IV. Intrekking, inwerkintreding en citeertitel

Artikel 31. Intrekking

Artikel 32. Inwerkingtreding en citeertitel

 

I. Algemeen deel

Artikel 1. Begrippen

In deze Gemeentelijke Inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020) worden de navolgende begrippen met een (begin)hoofdletter gebruikt:

 

1.1 Acceptatie: de formele goedkeuring van (onderdelen van) de ICT Prestatie,

afzonderlijk en in samenhang met elkaar, door middel van een succesvol

uitgevoerde (integrale) Acceptatieprocedure.

 

1.2 Acceptatieprocedure: de testprocedure waarmee kan worden aangetoond

dat de ICT Prestatie geen Gebrek(en) bevat.

 

1.3 Applicatielandschap: het geheel van interne en externe systemen, software,

databanken, koppelingen, apparatuur, ICT-infrastructuur en hulpmiddelen die

voor de Opdrachtgever de geautomatiseerde informatievoorziening vormt

waarbinnen de ICT Prestatie ingepast wordt.

 

1.4 Beschikbaarheid: de mate waarin de ICT Prestatie daadwerkelijk

beschikbaar is voor Opdrachtgever en gebruikt kan worden.

 

1.5 Conversie: het converteren en migreren van gegevensbestanden van

Opdrachtgever van het oude systeem naar de nieuwe ICT Prestatie, zonder

daarbij de volledigheid, de integriteit en de metadata van de gegevens aan te

tasten.

 

1.6 Correctief Onderhoud: het opsporen en herstellen door Leverancier van

Gebreken die Opdrachtgever hem heeft gemeld of die Leverancier

anderszins bekend zijn geworden.

 

1.7 Derdenprogrammatuur: Programmatuur waarvan zowel (a) de intellectuele

eigendomsrechten geheel niet bij Leverancier en/of een aan Leverancier

gelieerde vennootschap rusten als (b) waarbij Leverancier niet in staat is

bepaalde ontwikkelingen aan/wijzigingen in die programmatuur af te

dwingen.

1.8 Documentatie: de documentatie als bedoeld in artikel 11.

 

1.9 Functiehersteltijd: de periode gelegen tussen het moment waarop een

Gebrek bij Leverancier wordt gemeld en het moment waarop dit is verholpen.

 

1.10 Gebrek: Het niet of niet volledig voldoen van de ICT Prestatie aan het

Overeengekomen gebruik.

 

1.11 Gebruiksrecht: het recht op grond waarvan Opdrachtgever bevoegd is tot het

gebruik van de ICT Prestatie binnen de kaders als gesteld in de

Overeenkomst.  

 

1.12 Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen: het door de Vereniging Nederlandse

Gemeenten (VNG) en VNG Realisatie op www.gibit.nl gepubliceerde en van

tijd tot tijd bijgewerkte document met een gebundelde verzameling van

normen en standaarden voor ICT-producten en -diensten.

 

1.13 GIBIT 2020: de onderhavige Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT, zoals

vastgesteld door de VNG d.d. 26 oktober 2020.

 

1.14 Hosting: het door Leverancier door middel van technieken voor

communicatie op afstand aan Opdrachtgever ter beschikking stellen van de

ICT Prestatie.

 

1.15 ICT Prestatie: alle door Leverancier op grond van de Overeenkomst te

leveren goederen, waaronder zaken, Gebruiksrechten en diensten.

 

1.16 Implementatie: het geheel van handelingen en activiteiten dat nodig is om

alle onderdelen van de ICT Prestatie, afzonderlijk en in onderlinge

samenhang, in gebruik te kunnen nemen in de organisatie van

Opdrachtgever, zodanig dat alle gebruikers van Opdrachtgever ermee

kunnen werken overeenkomstig het Overeengekomen gebruik. Tot de

Implementatie behoort tevens de Conversie, het realiseren van de voor het

Overeengekomen gebruik noodzakelijke Koppelingen en het uitvoeren van

de Acceptatieprocedure.

 

1.17 Implementatieplan: het plan van aanpak voor de Implementatie, waarin een

concrete uitwerking is opgenomen van de door de betrokken partijen in dit

kader te verrichten activiteiten, de te implementeren en/of te ontwikkelen ICT

Prestatie, de verantwoordelijkheden van Leverancier en Opdrachtgever en

de tijdsplanning.

 

1.18 Innovatief Onderhoud: het beschikbaar stellen door Leverancier aan

Opdrachtgever van Upgrades van de ICT Prestatie.

 

1.19 Interoperabiliteitseisen: de in de Overeenkomst opgenomen eisen die aan de

ICT Prestatie worden gesteld om gegevens uit te kunnen wisselen met of

anderszins samen te kunnen werken met andere onderdelen van het

Applicatielandschap.

 

1.20 Jaarvergoeding: de gemiddelde jaarlijkse vergoeding, te berekenen door de

Vergoeding te delen door de initieel beoogde looptijd van de Overeenkomst

in jaren. Voor Overeenkomsten zonder looptijd, of met een looptijd korter dan

1 jaar, staat de Jaarvergoeding gelijk aan de Vergoeding.

 

1.21 Koppeling: de systematiek voor uitwisseling van gegevens tussen enerzijds

de ICT Prestatie en anderzijds (onderdelen van) het Applicatielandschap.

 

1.22 Maatwerkprogrammatuur: specifiek ten behoeve van Opdrachtgever te

ontwikkelen of ontwikkelde Programmatuur dan wel aanpassingen in

Standaardprogrammatuur specifiek ten behoeve van Opdrachtgever.

 

1.23 Leverancier: de partij waarmee Opdrachtgever een Overeenkomst gesloten

heeft.

 

1.24 Onderhoud: Correctief Onderhoud, Preventief Onderhoud, Innovatief

Onderhoud en gebruikersondersteuning, een en ander voor zover

overeengekomen en zoals nader uitgewerkt in de GIBIT 2020, de

Overeenkomst en de (eventuele) SLA.

 

1.25 Opdrachtgever: de partij ten behoeve waarvan de Overeenkomst wordt

gesloten.

 

1.26 Overeengekomen gebruik: het door Opdrachtgever beoogde gebruik van de

ICT Prestatie zoals dat ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor

Leverancier (al dan niet op basis van de offerteaanvraag of andere aan de

Overeenkomst voorafgaande documenten) bekend was of op grond van

artikel 3 voor Leverancier bekend behoorde te zijn, een en ander voor zover

dat gebruik in de Overeenkomst niet uitdrukkelijk is uitgesloten of beperkt.

 

1.27 Overeenkomst: de afspraken tussen Opdrachtgever en Leverancier met

betrekking tot de levering van de ICT Prestatie, waarvan de GIBIT 2020

onderdeel uitmaakt.

 

1.28 Personeel: de door partijen bij de uitvoering van de Overeenkomst in te

schakelen personeelsleden en/of hulppersonen.

 

1.29 Preventief Onderhoud: het treffen van maatregelen door Leverancier ter

voorkoming van Gebreken en andere technische problemen en andere

daarmee verband houdende vormen van dienstverlening, al dan niet door het

ter beschikking stellen van Updates.

 

1.30 Programmatuur: het geheel van de door Leverancier te leveren

programmatuur (software). Programmatuur kan worden onderscheiden in

Standaard-, Derden- of Maatwerkprogrammatuur.

 

1.31 Reactietijd: de tijd waarbinnen Leverancier op een melding door

Opdrachtgever van een Gebrek en andere verzoeken van Opdrachtgever om

dienstverlening adequaat moet reageren.

 

1.32 Service Levels: ten aanzien van Onderhoud en andere overeengekomen

vormen van dienstverlening in de Overeenkomst opgenomen eisen en

prestatienormen zoals Reactie- en Functiehersteltijden.

 

1.33 Standaardprogrammatuur: voor algemeen gebruik ontwikkelde

Programmatuur die niet exclusief aan Opdrachtgever beschikbaar wordt

gesteld.

 

1.34 Service Level Agreement (SLA): de nadere overeenkomst met betrekking tot

het Onderhoud, waaronder begrepen het soort Onderhoud dat wordt

verleend en de daarop toepasselijke Service Levels.

 

1.35 Update(s): een opvolgende versie van de ICT Prestatie waarin Gebreken zijn

hersteld en/of de werking van de ICT Prestatie anderszins is verbeterd.

 

1.36 Upgrade(s): een opvolgende versie van de ICT Prestatie met in

overwegende mate nieuwe of gewijzigde functionaliteiten, al dan niet onder

een andere naam uitgebracht.

 

1.37 Vergoeding: de in totaal voor de ICT Prestatie overeengekomen prijs, te

berekenen op basis van de initieel beoogde looptijd van de Overeenkomst en

inclusief de initiële begroting van de werkzaamheden waarvoor geen (vaste)

prijs is overeengekomen (alles excl. BTW).

 

1.38 Verwerkersovereenkomst: de bij de Overeenkomst gevoegde

verwerkersovereenkomst, althans bij gebreke daarvan de ten tijde van het

sluiten van de Overeenkomst door de Vereniging Nederlandse Gemeenten

(VNG) tot standaard verklaarde Standaard Verwerkersovereenkomst, zoals

beheerd door de Beheergroep VWO van de VNG.

 

Artikel 2. Toepasselijkheid

2.1 De GIBIT 2020 is van toepassing op en maakt deel uit van alle aanvragen,

offertes, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, bestellingen,

overeenkomsten en alle andere rechtshandelingen tussen Opdrachtgever en

Leverancier die betrekking hebben op de in de Overeenkomst

gespecificeerde en daarmee samenhangende ICT Prestaties.

 

2.2 De GIBIT 2020 bestaat uit drie hoofdstukken:

i) hoofdstuk I (dat altijd van toepassing is); en

ii) hoofdstuk II inzake privacy, beveiliging en archiefbeheer (dat van

toepassing is indien met de ICT Prestatie gegevens van Opdrachtgever

worden verwerkt); en

iii) hoofdstuk III inzake Hosting (dat van toepassing is bij het verlenen van

Hosting).

 

2.3 De toepasselijkheid van enige algemene of specifieke voorwaarden of

bedingen van Leverancier, onder welke benaming ook, wordt uitdrukkelijk

van de hand gewezen.

 

2.4 Mocht enige bepaling van de GIBIT 2020 nietig zijn of vernietigd worden, of

mocht enige bepaling van de GIBIT 2020 naar het oordeel van de rechter

niet van toepassing of ongeldig zijn, dan zal slechts de betreffende bepaling

als niet geschreven worden beschouwd, maar zal de GIBIT 2020 voor het

overige volledig van kracht blijven. Partijen zullen in overleg treden om de

betreffende niet toepasselijke of ongeldige bepaling te vervangen door een

nieuwe bepaling, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de

eerdere bepaling in acht zal worden genomen.

 

2.5 In geval van strijdigheid tussen het bepaalde in de GIBIT 2020 en het

bepaalde in de Overeenkomst prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst

op het bepaalde in de GIBIT 2020.

 

2.6 Wijzigingen van en aanvullingen op de GIBIT 2020 gelden slechts indien

deze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen. De wijziging en/of

aanvulling geldt slechts voor de in artikel 2.1 bedoelde Overeenkomst.

 

Artikel 3. Totstandkoming overeenkomst

3.1 Een aanvraag voor een offerte of een andere uitnodiging tot het doen van

een aanbod bindt Opdrachtgever niet.

 

3.2 Alvorens een aanbod aan Opdrachtgever te doen heeft Leverancier zich in

voldoende mate op de hoogte gesteld van:

i) de doelstellingen, in verband waarmee Opdrachtgever de Overeenkomst

wil aangaan;

ii) de organisatie en het Applicatielandschap van Opdrachtgever, voor

zover van belang voor de aanvraag of het aanbod.

 

3.3 Indien en voor zover Leverancier beschikt over onvoldoende informatie om

aan de in het vorige lid bedoelde verplichting te voldoen, dient zij hieromtrent

navraag te doen bij Opdrachtgever. Opdrachtgever zal alle in redelijkheid

verlangde informatie aan Leverancier verstrekken (tenzij deze vertrouwelijk

van aard is en in redelijkheid ook niet onder een

geheimhoudingsovereenkomst verstrekt kan worden).

 

3.4 Bij het doen van een aanbod zal Leverancier:

i) rekening houden met de in de vorige twee leden bedoelde informatie; en

ii) de uit die informatie voortvloeiende risico’s en de in dat kader benodigde

beheersmaatregelen in het aanbod adresseren (“risicoanalyse”),

behoudens het bepaalde in artikel 4.3;

iii) voldoen aan artikel 19.1.

 

3.5 In geval van een aanbesteding in de zin van de Aanbestedingswet worden

de in de leden 2 t/m 4 bedoelde verplichtingen begrensd door de inhoud,

aard en omvang van de in de aanbestedingsdocumenten verstrekte

informatie.

 

3.6 Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat hetzij (1) Opdrachtgever een

schriftelijk aanbod van Leverancier schriftelijk heeft aanvaard, (2) partijen

een schriftelijk opgemaakte overeenkomst hebben ondertekend of (3)

Leverancier uitvoering geeft aan een schriftelijke opdracht van

Opdrachtgever.

 

Artikel 4. Uitvoering overeenkomst

4.1 Overeengekomen termijnen gelden alleen als vast en fataal indien zulks

uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.

 

4.2 De volgende termijnen zijn – in afwijking van het vorige lid – in alle gevallen

fataal:

i) een in de Overeenkomst of het Implementatieplan opgenomen

specifieke einddatum voor de Implementatie (waarbij daarmee verband

houdende tussentijdse opleverdata niet fataal zijn);

ii) indien het Overeengekomen gebruik omvat dat de Implementatie of de

levering van Updates en/of Upgrades tijdig voor de inwerkingtreding van

(een wijziging in) Wet- en regelgeving is afgerond: de ingangsdatum van

die (gewijzigde) Wet- en regelgeving.

 

4.3 De in artikel 3.4 ii) bedoelde risicoanalyse kan ook – behoudens bij een

aanbesteding als bedoeld in artikel 3.5 – eerst na totstandkoming van de

Overeenkomst, doch voorafgaand aan de Implementatie, worden uitgevoerd.

Indien het voorstel van Leverancier over de wijze waarop met gesignaleerde

risico’s wordt omgegaan voor Opdrachtgever niet aanvaardbaar is, is

Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst per direct te ontbinden, zonder

schadeplichtig te zijn, doch tegen vergoeding van de tot dan toe door

Leverancier gemaakte kosten (waaronder de kosten voor het uitvoeren van

de risicoanalyse).

 

4.4 Voor zover uit de Overeenkomst voortvloeit dat Leverancier het transport van

de bij de ICT Prestatie behorende zaken verzorgt, rust het risico van

beschadiging of verlies gedurende dat transport bij Leverancier.

 

4.5 Opdrachtgever zal zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en de daarmee

samenhangende nadere overeenkomsten (Implementatieplan, SLA, etc.)

nakomen en steeds de daartoe redelijkerwijs vereiste medewerking verlenen.

 

Artikel 5. Implementatie ICT Prestatie

5.1 Tenzij in de Overeenkomst uitdrukkelijk anders is bepaald, of de ICT

Prestatie naar zijn aard niet geïmplementeerd kan worden, zal Leverancier

zorgdragen voor de Implementatie van de ICT Prestatie in de organisatie van

Opdrachtgever, overeenkomstig het (voor zover van toepassing) hieromtrent

bepaalde in de Overeenkomst en het Implementatieplan.

 

5.2 Indien er ten tijde van ondertekening van de Overeenkomst nog geen

Implementatieplan is opgesteld, zal dit op eerste verzoek van een der

partijen binnen redelijke termijn alsnog in onderling overleg tussen partijen

worden opgesteld. Leverancier is penvoerder van het Implementatieplan. De

kosten voor het opstellen van het Implementatieplan liggen besloten in de

Vergoeding.

 

5.3 Indien wordt overgegaan tot het opstellen van een Implementatieplan, zal dit

plan het navolgende vermelden (steeds voor zover van toepassing):

i) Gedetailleerde beschrijving van de doelstellingen van het project om te

komen tot de Implementatie van de ICT Prestatie alsmede de

randvoorwaarden en de geldende kaders en normen, mede in het licht

van de uitgevoerde risicoanalyse;

ii) De projectorganisatie inclusief de wijze van verslaglegging en de wijze

van projectmanagement;

iii) De werkverdeling en verdeling van verantwoordelijkheden, waaronder

de van Opdrachtgever verlangde inzet en beschikbaarheid;

iv) Een overzicht van de benodigde Koppelingen, de functionele

specificaties daarvan en de eventuele medewerking van derde partijen

die voor het aanleggen daarvan vereist is;

v) De relatie tussen de ICT Prestatie en de andere onderdelen van het

Applicatielandschap en de eventuele medewerking van derde partijen

die gelet op die relatie voor de Implementatie vereist is;

vi) De deelleveringen (‘milestones’) van het project en de functionele

specificaties voor de deelleveringen waaraan moet worden voldaan (in

relatie tot het Overeengekomen gebruik);

vii) Het tijdschema van de Implementatie (inclusief de deelleveringen),

overeenkomstig de eisen die in de Overeenkomst aan de planning zijn

gesteld;

viii) De wijze waarop iedere deellevering wordt opgeleverd;

ix) De wijze waarop de Acceptatieprocedure zal worden uitgevoerd;

x) De wijze waarop de Conversie zal plaatsvinden;

xi) De wijze waarop Opdrachtgever middels opleidingen/trainingen

vertrouwd zal worden gemaakt met het gebruik en het (technisch en

functioneel) beheer van de ICT Prestatie, voor zover overeengekomen.

 

5.4 Omtrent de voor Implementatie eventueel vereiste medewerking en

afhankelijkheid van derde partijen is het bepaalde in artikel 6.6 van

overeenkomstige toepassing.

 

5.5 Indien tijdens de Implementatie blijkt dat aanpassingen aan het

Applicatielandschap noodzakelijk zijn die Leverancier niet heeft voorzien in

het aanbod en/of de in artikel 3.4 ii) bedoelde risicoanalyse, doch wel had

behoren te voorzien, komen de kosten voor de betreffende aanpassingen

voor rekening van Leverancier.

 

5.6 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid en in staat om na

afloop van de (initiële) Implementatie, op verzoek van Opdrachtgever,

gedurende de looptijd van de Overeenkomst aan de Implementatie

gerelateerde werkzaamheden te verrichten. Deze werkzaamheden zullen

alsdan worden verricht tegen de in de Overeenkomst daartoe vermelde

tarieven (met inachtneming van artikel 9.7) dan wel, bij gebreke daarvan,

tegen de reguliere tarieven van Leverancier. Artikel 5 is van

overeenkomstige toepassing op deze werkzaamheden.

 

Artikel 6. Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, Interoperabiliteitseisen,

normen en standaarden

6.1 Tot het Overeengekomen gebruik behoort dat de ICT Prestatie voldoet aan

de:

i) ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst voor de functie en het

werkingsgebied van de betreffende ICT Prestatie in de Gemeentelijke

ICT-kwaliteitsnormen voorgeschreven Interoperabiliteitseisen, normen

en standaarden;

ii) in de Overeenkomst (nader) gespecificeerde overige

Interoperabiliteitseisen, normen en standaarden.

 

6.2 Leverancier voert voorafgaand aan de Implementatie de preventieve testen

uit die in voornoemde normen, eisen en standaarden zijn voorgeschreven.

Deze testen worden uitgevoerd op een omgeving van Leverancier.

Leverancier overlegt het testrapport waaruit blijkt dat de ICT Prestatie aan

voornoemde norm(en) voldoet.

 

6.3 Leverancier is niet verplicht de in het vorige lid bedoelde preventieve testen

uit te voeren indien hij een rapportage kan overleggen waaruit blijkt dat

voornoemde testen reeds in positieve zin zijn afgerond op exact dezelfde

versie van de ICT Prestatie en met vergelijkbaar Overeengekomen gebruik.

 

6.4 Gedurende de Acceptatieprocedure zal worden getoetst in hoeverre de ICT

Prestatie na Implementatie bij Opdrachtgever daadwerkelijk voldoet aan

hetgeen in artikel 6.1 is benoemd.

 

6.5 Indien en voor zover de ICT Prestatie mede bestaat uit Koppelingen, zal –

als onderdeel van de Acceptatieprocedure – een ketentest worden

uitgevoerd. Daarbij worden alle Koppelingen tussen de ICT Prestatie en het

Applicatielandschap getest op de overeengekomen interoperabiliteit.

 

6.6 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig betrekken van de

leveranciers van onderdelen van het Applicatielandschap die bij de in het

vorige lid bedoelde ketentest worden betrokken. De verantwoordelijkheid

voor het coördineren van de werkzaamheden van alle betrokken partijen ligt,

tenzij anders overeengekomen, bij Leverancier.

 

6.7 Indien de in artikel 6.5 bedoelde ketentest niet slaagt, en Leverancier

aantoont dat dit niet aan hem toerekenbaar is, dan:

i) wordt voor wat betreft de in lid 5 bedoelde ketentest de Acceptatie

geacht te hebben plaatsgevonden; en

ii) wordt de Acceptatieprocedure voor het overige vervolgd; en

iii) zal een overleg plaatsvinden met alle betrokken partijen teneinde nadere

afspraken te maken om te komen tot een passende oplossing. Het

initiatief voor dit overleg wordt genomen door de partij die op grond van

het vorige lid de coördinatiewerkzaamheden verricht. Zodra partijen

overeenstemming hebben bereikt over de passende oplossing, zullen zij

deze vastleggen in een (gewijzigd of aanvullend) Implementatieplan.

Artikel 5 is van overeenkomstige toepassing op het opstellen/wijzigen

van dit plan. Voor zover het uitvoeren van dit plan leidt tot meerwerk, zal

dit niet aanvangen dan na uitdrukkelijke instemming van Opdrachtgever.

 

Artikel 7. Acceptatie

7.1 Indien er geen Implementatieplan is opgesteld, of dit plan geen beschrijving

bevat van de wijze waarop de Acceptatieprocedure wordt uitgevoerd, zal op

eerste verzoek van Opdrachtgever alsnog in een schriftelijk testprotocol

worden vastgelegd op welke wijze de Acceptatieprocedure zal worden

uitgevoerd. Artikel 5.2 en 5.3 zijn van overeenkomstige toepassing op het

opstellen van dit testprotocol.

 

7.2 Tenzij in de Overeenkomst, het Implementatieplan of het in het vorige lid

bedoelde testprotocol anders is bepaald, is de Acceptatieprocedure als volgt:

i) Na iedere levering van (delen van) de ICT Prestatie, wordt de

betreffende levering door Opdrachtgever getest op Gebreken. Door

partijen wordt daarbij een testverslag opgemaakt en ondertekend. In dit

testverslag zal worden vastgelegd of de ICT Prestatie Gebreken vertoont

en voorts of de ICT Prestatie (deels) is goedgekeurd, dan wel afgekeurd;

ii) Binnen een redelijke termijn, althans de daartoe in de Overeenkomst

gespecificeerde termijn, na de datum van de ondertekening van het

testverslag, zal Leverancier een planning afgeven waarbinnen de in het

testverslag vastgelegde Gebreken voor eigen rekening worden

verholpen;

iii) Leverancier zal na afloop van de in het vorige lid bedoelde termijn (het

gedeelte van) de bijgewerkte ICT Prestatie opnieuw ter Acceptatie

middels de Acceptatieprocedure voorleggen.

 

7.3 De in het kader van de Acceptatieprocedure gehanteerde termijnen en

(bijgestelde) planningen dienen te passen in de algehele planning van de

Overeenkomst of het Implementatieplan en mogen niet tot vertraging leiden.

 

7.4 Indien en voor zover tijdens de Acceptatieprocedure sprake is van

medewerking en afhankelijkheid van derde partijen als bedoeld in artikel 5.4,

is het bepaalde in artikel 6.7 van overeenkomstige toepassing.

 

7.5 Indien (delen van) de ICT Prestatie bij het voor de tweede maal doorlopen

van de (integrale) Acceptatieprocedure op Gebreken wordt/worden

afgekeurd, is Opdrachtgever gerechtigd om:

i) de Overeenkomst – geheel of gedeeltelijk – zonder nadere

ingebrekestelling buiten rechte te ontbinden, waarbij geldt dat

Leverancier dan tevens binnen de kaders van artikel 13 aansprakelijk is

voor de door Opdrachtgever geleden en te lijden schade; of

ii) onverminderd zijn recht op vergoeding (binnen de kaders van artikel 13)

van de reeds geleden schade Leverancier toe te staan de Gebreken

alsnog voor diens rekening te herstellen; of

iii) de ICT Prestatie onder een nader overeen te komen voorwaarde

voorwaardelijk te accepteren, waarbij geldt dat indien Leverancier niet

tijdig aan de bij de voorwaardelijke acceptatie gestelde voorwaarden

voldoet, het bepaalde onder i van toepassing is.

 

7.6 Het bepaalde in het vorige lid is niet van toepassing indien Leverancier

aantoont dat Acceptatie wordt onthouden als gevolg van Gebreken die

Opdrachtgever redelijkerwijs bij het voor de eerste maal doorlopen van de

Acceptatieprocedure had moeten constateren.

 

7.7 Voor Gebreken die niet binnen de overeengekomen planning kunnen worden

opgelost, kan met wederzijds goedvinden worden besloten om tijdelijk een

acceptabele workaround aan te brengen en/of om hiervoor later een

oplossing te vinden.

 

7.8 Gebreken die (individueel noch gezamenlijk) niet in de weg staan aan het

gebruik voor productieve doeleinden van (het betreffende onderdeel van) de

ICT Prestatie, kunnen geen grond vormen voor niet-Acceptatie,

onverminderd de verplichting van Leverancier om die op korte termijn te

herstellen.

 

7.9 Indien de ICT Prestatie in deelleveringen wordt geleverd, vindt na iedere

levering een Acceptatieprocedure plaats en vindt na Acceptatie van het

laatste deel van de ICT Prestatie vervolgens een integrale

Acceptatieprocedure plaats, waarbij de gehele ICT Prestatie alsmede de

samenhang van deelleveringen (‘som der delen’) op Gebreken wordt

getoetst. Er is pas sprake van Acceptatie na het succesvol doorlopen van de

integrale Acceptatieprocedure.

 

7.10 Acceptatie wordt geacht te hebben plaatsgevonden indien Opdrachtgever de

ICT Prestatie voor productieve doeleinden in gebruik heeft genomen binnen

zijn organisatie, tenzij de vroegtijdige ingebruikname van de ICT Prestatie

voor productieve doeleinden verband houdt met vertragingen of

tekortschieten aan de zijde van Leverancier.

 

Artikel 8. Onderhoud en ondersteuning

Algemeen

8.1 Tenzij anders overeengekomen, verricht Leverancier Onderhoud aan de ICT

Prestatie tegen de in de Overeenkomst beschreven vergoeding. Het

Onderhoud gaat in vanaf de Acceptatie van (het betreffende deel van) de

ICT Prestatie.

 

8.2 De hierna te beschrijven voorwaarden gelden als (minimum) voorwaarden

voor Onderhoud, tenzij hiervan in de Overeenkomst/SLA is afgeweken.

 

8.3 Het Onderhoud omvat, tenzij anders overeengekomen, ten minste de

volgende diensten:

i) Correctief Onderhoud;

ii) Preventief Onderhoud;

iii) Innovatief Onderhoud;

iv) Gebruikersondersteuning.

 

8.4 Het moment van het verrichten van Onderhoud wordt in onderling overleg

bepaald. Uitgangspunt daarbij is dat Onderhoud op zodanige wijze

plaatsvindt dat dit minst verstorend is voor de bedrijfsprocessen van

Opdrachtgever. Onderhoud dat verstorend is of kan werken voor de

bedrijfsprocessen van Opdrachtgever wordt bovendien tijdig vooraf

aangekondigd.

 

Bereikbaarheid, melden storingen en Gebreken

8.5 Leverancier is in het kader van Onderhoud ieder geval bereikbaar op

werkdagen tussen 08.00-18.00 uur.

 

8.6 Bij Leverancier kunnen zowel Gebreken als andere storingen worden

gemeld.

 

8.7 Indien en voor zover Leverancier bewijst dat een storing of Gebrek niet aan

hem toerekenbaar is, is hij niet verplicht tot herstel daarvan. Indien

Opdrachtgever niettemin opdracht geeft tot het pogen tot voornoemd herstel,

is Leverancier gerechtigd de kosten gemoeid met het herstel separaat door

te berekenen.

 

Service Level Agreement

8.8 Leverancier verklaart zich bereid om – indien en voor zover zulks niet reeds

geregeld is in de Overeenkomst – op eerste verzoek van Opdrachtgever een

of meer Service Level Agreements (SLA’s) te sluiten, waarin concrete

Service Levels ter zake van het in artikel 8.3 bedoelde Onderhoud worden

vastgelegd en waarin maatregelen zijn opgenomen ter zake van het al dan

niet halen van de afgesproken Service Levels.

 

8.9 De gevolgen van het niet halen van Service Levels worden in de

Overeenkomst/SLA geregeld, met dien verstande dat (gedeeltelijke)

ontbinding van de Overeenkomst en/of de SLA(‘s) in ieder geval mogelijk is

bij het meerdere meetperiodes achtereenvolgens niet halen van dezelfde

Service Levels. Eventueel in de SLA bedongen maatregelen laten de overige

rechten van Opdrachtgever onverlet, waaronder begrepen het recht om

naast de maatregel de door hem geleden schade te verhalen. Betaalde

sancties (als onderdeel van de afgesproken maatregelen) worden in

mindering gebracht op de eventueel te betalen schadevergoeding.

 

Preventief en Innovatief Onderhoud

8.10 In het kader van Preventief en/of Innovatief Onderhoud garandeert

Leverancier ten minste:

i) dat de ICT Prestatie steeds tijdig zal blijven voldoen aan de voor het

Overeengekomen gebruik relevante Wet- en regelgeving;

ii) dat de ICT Prestatie steeds tijdig geschikt zal blijven voor

gegevensuitwisseling met de overige relevante onderdelen van het

Applicatielandschap (voor zover bekend bij Leverancier) en in dat kader

aan de overeengekomen Interoperabiliteitseisen zal blijven voldoen;

iii) dat de ICT Prestatie door middel van het tijdig uitbrengen van Updates

en/of Upgrades steeds tijdig zal blijven voldoen aan nieuwe versies van

normen die in de Overeenkomst als vereiste normen zijn gespecificeerd;

iv) dat bij het uitbrengen van Updates en/of Upgrades de performance van

de ICT Prestatie ten minste gelijk blijft en dat de ICT Prestatie blijft

voldoen aan het Overeengekomen gebruik.

 

8.11 Op verzoek van Opdrachtgever verzorgt Leverancier de Implementatie van

Updates en Upgrades, tegen een nader overeen te komen vergoeding. De

bepalingen omtrent Implementatie en Acceptatie zijn in dat geval van

overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat bij Implementatie van

een Update in beginsel geen Acceptatieprocedure zal plaatsvinden.

 

8.12 Opdrachtgever is – behoudens in de situatie als bedoeld in artikel 29.4 –

gerechtigd het gebruik en/of de Implementatie van Updates en Upgrades te

weigeren, zonder dat dit afbreuk doet aan het door Leverancier te verlenen

Onderhoud, met dien verstande dat:

i) er geen sprake is van een tekortkoming van Leverancier in het kader

van Onderhoud indien een bepaald Gebrek in een Update en/of

Upgrade is verholpen en Opdrachtgever de ingebruikname van die

Update of Upgrade weigert;

ii) Opdrachtgever maximaal 18 maanden mag achterlopen in het in gebruik

nemen van Update en/of Upgrade, bij gebreke waarvan Leverancier na

het verstrijken van die periode gerechtigd is de aantoonbare meerkosten

voor het blijvend moeten verlenen van Onderhoud op (het betreffende

onderdeel van) de door Opdrachtgever gebruikte ICT Prestatie in

rekening te brengen.

 

Rapportage en controle

8.13 Leverancier zal periodiek aan Opdrachtgever rapport uitbrengen over de

nakoming door hem van de overeengekomen Service Levels, waaronder in

ieder geval wordt verstaan de Beschikbaarheid van de ICT Prestatie en het

niveau van de diensten, waaronder het Onderhoud van de ICT Prestatie

alsmede het geplande Innovatief Onderhoud. De inhoud en frequentie van

deze rapportage is nader omschreven in de SLA.

 

8.14 Na ontvangst van het rapport zal door Opdrachtgever worden vastgesteld of

Leverancier zijn verplichtingen uit hoofde van het Onderhoud, waaronder de

door hem gegarandeerde Service Levels, heeft gehaald, al dan niet door

inschakeling van een derde overeenkomstig artikel 21.

 

Onderhoud Derdenprogrammatuur

8.15 Op het Onderhoud van Derdenprogrammatuur zijn in afwijking van de

voorgaande leden van dit artikel de eventueel overeenkomstig artikel 19

kenbaar gemaakte voorwaarden van toepassing.

 

Latere onderhoudsovereenkomst

8.16 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid om, voor zover

oorspronkelijk is overeengekomen dat Leverancier geen of slechts

onderdelen van het in artikel 8.3 bedoelde Onderhoud verricht, op eerste

verzoek van Opdrachtgever alsnog in overleg te treden om te komen tot een

Overeenkomst voor het verrichten van aanvullende diensten ten aanzien van

Onderhoud.

 

Artikel 9. Vergoeding, facturatie en betaling

9.1 De door Opdrachtgever ten behoeve van de ICT Prestatie aan Leverancier te

betalen vergoedingen zijn vastgelegd in de Overeenkomst.

 

9.2 De facturering van de vergoedingen vindt, tenzij anders overeengekomen,

als volgt plaats. Van eenmalige vergoedingen is 30% eerst opeisbaar na

integrale Acceptatie. Periodieke vergoedingen zijn bij vooruitbetaling

verschuldigd, doch 30% van de vergoedingen is eerst opeisbaar na integrale

Acceptatie. Voor Derdenprogrammatuur is 100% verschuldigd bij levering.

Het bepaalde omtrent uitgestelde opeisbaarheid is niet van toepassing indien

voor de ICT Prestatie geen Acceptatieprocedure wordt uitgevoerd.

 

9.3 Indien Leverancier aantoont dat de op grond van artikel 8.10 te verrichten

werkzaamheden redelijkerwijs niet te voorzien waren of disproportioneel in

omvang zijn, is hij gerechtigd dat onvoorziene en/of disproportionele deel van

de werkzaamheden als meerwerk in rekening te brengen, mits daarvoor

vooraf toestemming is verkregen van Opdrachtgever. Het uitblijven van

toestemming ontslaat Leverancier van de plicht tot het verrichten van het

meerwerk.

 

9.4 Meerwerk wordt tijdig aan Opdrachtgever gemeld, steeds apart gefactureerd

en komt niet voor vergoeding in aanmerking dan na instemming van

Opdrachtgever.

 

9.5 Een factuur dient te voldoen aan de wettelijke eisen alsmede de eisen die in

de Overeenkomst worden gesteld.

 

9.6 De betalingstermijn bedraagt 30 dagen na ontvangst factuur, tenzij anders

overeengekomen.

 

9.7 Leverancier verzendt de factuur elektronisch overeenkomstig de geldende

eisen voor facturatie zoals opgenomen in de in artikel 6.1 bedoelde

Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen, tenzij anders tussen partijen

overeengekomen.

 

9.8 Jaarlijks per 1 januari kunnen de overeengekomen (jaar)tarieven en

doorlopende vergoedingen door Leverancier worden aangepast, mits deze

aanpassing minimaal één maand voorafgaand is aangekondigd. Een stijging

is gelimiteerd tot maximaal de (eventuele) stijging van het laatst door het

Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde prijsindexcijfer

dienstenprijzen in vergelijking met het prijsindexcijfer van 12 maanden

daarvoor voor groep J62, althans sectie J, conform CPA 2008, althans de

opvolger daarvan.

 

9.9 Leverancier is voorts gerechtigd de aantoonbare prijsstijging van Derden-

programmatuur per 1 januari door te belasten, mits deze prijsstijging ten tijde

van het sluiten van de Overeenkomst nog niet voorzienbaar was. Indien de

prijzen van Derdenprogrammatuur gedurende de looptijd van de

Overeenkomst dalen, zal Leverancier van Derdenprogrammatuur steeds

slechts de actuele (verlaagde) prijs in rekening brengen.

 

9.10 Indien en voor zover de vergoeding en/of het aantal Gebruiksrechten voor

het gebruik van de ICT Prestatie afhankelijk is gesteld van een aan

Opdrachtgever gerelateerd getal dat aan wijziging onderhevig is (zoals

inwoneraantal, oppervlakte werkgebied, etc.), en in de Overeenkomst geen

moment is bepaald voor vaststelling van dat getal (en daarmee de wijziging

van de vergoeding), dan zal dit éénmaal per jaar en wel per 1 januari worden

gedaan.

 

9.11 Het bepaalde in dit artikel omtrent Derdenprogrammatuur geldt alleen voor

zover Leverancier heeft voldaan aan het bepaalde in artikel 19.1.

 

Artikel 10. Garanties

10.1 Leverancier garandeert dat:

i) de ICT Prestatie de overeengekomen eigenschappen zal bevatten en

voldoet aan het Overeengekomen gebruik;

ii) hij alleen Personeel inzet dat beschikt over de overeengekomen dan wel

voor het verrichten van de ICT Prestatie benodigde vaardigheden en

kwalificaties, rekening houdend met de aard van de te leveren ICT

Prestatie en de wijze waarop Leverancier zich als deskundige heeft

gepresenteerd. Hij garandeert tevens dat het door hem ingezette

personeel voldoet aan de eisen die dienaangaande aan een

vergelijkbare dienstverlener als redelijk bekwaam en redelijk handelend

vakgenoot mogen worden gesteld;

iii) hij tot ten minste tot 2 jaar na datum van Acceptatie Onderhoud kan

plegen op de ICT Prestatie.

iv) de ICT Prestatie voldoet en bij Onderhoud zal blijven voldoen aan de

voor het Overeengekomen gebruik relevante Wet- en regelgeving.

 

10.2 Indien Opdrachtgever tijdens de looptijd van de Overeenkomst op enig

tijdstip constateert dat de ICT Prestatie of delen daarvan niet voldoen aan

voornoemde garanties, zal Opdrachtgever Leverancier hiervan schriftelijk of

per e-mail en in spoedgevallen ook telefonisch op de hoogte stellen. Indien

Leverancier van mening is dat Opdrachtgever geen beroep kan doen op de

garantiebepalingen, omdat de afwezigheid van een Gebrek niet behoort tot

de gegarandeerde eigenschappen of de aanwezigheid van het Gebrek terug

te voeren is op niet aan Leverancier toe te rekenen oorzaken of op niet door

Leverancier geleverde of geadviseerde Programmatuur of apparatuur, rust

de bewijslast terzake op Leverancier.

 

Artikel 11. Documentatie

11.1 Leverancier zal Opdrachtgever voorzien van voldoende en begrijpelijke

Documentatie.

 

11.2 De Documentatie voor eindgebruikers is in de Nederlandse taal opgesteld,

overige documentatie mag ook in het Engels zijn gesteld (tenzij anders

overeengekomen).

 

11.3 De Documentatie zal zodanig zijn en blijven:

i) dat zij een juiste, volledige en gedetailleerde beschrijving geeft van de

door Leverancier te leveren ICT Prestatie, alsmede de functies daarvan;

ii) dat zij een juiste en volledige beschrijving geeft van de door de

Leverancier in het kader van de Implementatie of het Onderhoud

gemaakte instellingen/parametriseringen;

iii) dat gebruikers van alle mogelijkheden van de ICT Prestatie gebruik

kunnen maken en de werking ervan goed kunnen begrijpen;

iv) dat zij geschikt is om op basis hiervan de ICT Prestatie te kunnen testen

in het kader van een Acceptatieprocedure;

v) dat zij geschikt is om op basis hiervan de ICT Prestatie adequaat te

kunnen beheren en te kunnen inpassen in het Applicatielandschap

overeenkomstig de documentatie-eisen over inpasbaarheid uit de in

artikel 6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen.

 

11.4 Zodra blijkt dat de Documentatie niet of niet langer juist of volledig is, zal

Leverancier de Documentatie zo spoedig mogelijk en op zijn kosten

actualiseren.

 

Artikel 12. Productmanagement

12.1 Onverminderd het eventueel overeengekomen Onderhoud zal Leverancier

Opdrachtgever periodiek en tijdig informeren over de planning en beoogde

functionaliteiten voor Upgrades (soms ‘roadmap’ genoemd).

 

12.2 Voor zover Leverancier een generiek (fysiek of virtueel) orgaan of platform

faciliteert ten behoeve van (een deel van) zijn klanten voor het delen van

kennis en ervaring over de ICT Prestatie en/of het bespreken van de (te

verwachten) ontwikkelingen van de ICT Prestatie, zal Leverancier

Opdrachtgever daar kosteloos en zonder beperkingen toegang toe verlenen.

 

Artikel 13. Aansprakelijkheid

13.1 De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn

verplichtingen, of jegens de ander onrechtmatig handelt, is tegenover de

andere partij aansprakelijk voor de door deze aldus geleden en/of te lijden

schade.

 

13.2 Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, of de verbintenis

voortvloeit uit onrechtmatige daad of strekt tot schadevergoeding, vindt lid 1

slechts toepassing met inachtneming van het bepaalde in artikel 20.9

omtrent verzuim.

 

13.3 De in lid 1 bedoelde aansprakelijkheid voor persoons- en zaakschade en

daaruit voortvloeiende schade, is beperkt tot een bedrag van € 1.250.000,–

per gebeurtenis. Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij

aangemerkt als één gebeurtenis.

 

13.4 De aansprakelijkheid voor overige schade is beperkt tot tien maal de

Jaarvergoeding per gebeurtenis. De totale aansprakelijkheid per jaar

bedraagt evenwel nooit meer dan twintig maal de Jaarvergoeding (ongeacht

het aantal gebeurtenissen). Samenhangende gebeurtenissen worden daarbij

aangemerkt als één gebeurtenis.

 

13.5 De in dit artikel opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid komen te

vervallen:

i) in geval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge

van dood of letsel en/of;

ii) indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de andere

partij of diens Personeel; en/of

iii) in geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als bedoeld

in artikel 17;

iv) ten aanzien van door de toezichthoudende autoriteit opgelegde boetes:

(1) voor zover die boetes ook rechtstreeks aan Leverancier hadden

kunnen worden opgelegd, maar niet zijn opgelegd; en

(2) onder de voorwaarde dat Opdrachtgever Leverancier:

(a) onverwijld schriftelijk informeert over een door een

toezichthoudende autoriteit gestart onderzoek dat kan leiden tot

een boete alsmede over en het bestaan en de inhoud van de

opgelegde boete; en

(b) Leverancier volledig betrekt bij het voeren van verweer tegen die

boete althans het aan Leverancier toe te rekenen deel van die

boete.

 

13.6 Alle verplichtingen, ook die krachtens de belasting-, zorgverzekerings- en

sociale verzekeringswetgeving met betrekking tot Personeel van

Leverancier, komen ten laste van Leverancier. Leverancier vrijwaart

Opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid die daarmee verband houdt. Op

deze vrijwaring zijn de voorgaande beperkingen van aansprakelijkheid niet

van toepassing.

 

Artikel 14. Verzekering

14.1 Leverancier heeft zich op een naar verkeersnormen passende en

gebruikelijke wijze verzekerd en houdt zich zodanig verzekerd tegen alle

aansprakelijkheid voortvloeiende uit de Overeenkomst en de onderhavige

voorwaarden, waaronder in ieder geval begrepen beroeps- en

bedrijfsaansprakelijkheid, althans biedt anderszins aantoonbaar voldoende

waarborgen ter dekking van eventuele aansprakelijkheid.

 

14.2 De in het vorige lid bedoelde verzekering/waarborg biedt dekking voor ten

minste twee gebeurtenissen als bedoeld in artikel 13.3 en 13.4 per

kalenderjaar.

 

Artikel 15. Geheimhouding

15.1 Partijen maken hetgeen hun bij de uitvoering van de Overeenkomst ter

kennis komt, en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of

redelijkerwijs kunnen vermoeden, op geen enkele wijze verder bekend

behalve voor zover enig wettelijk voorschrift, onderzoek door een bevoegde

toezichthouder of uitspraak van de rechter of een door partijen aangewezen

geschillenbeslechter hen tot bekendmaking daarvan verplicht.

 

15.2 De in het vorige lid bedoelde verplichting duurt voort tot minimaal twee jaar

na afloop van de Overeenkomst.

 

15.3 Partijen verplichten hun personeel en andere ingeschakelde hulppersonen

om de geheimhoudingsverplichting opgenomen in de vorige leden na te

komen.

 

15.4 Partijen geven alle gegevens die zij van elkaar hebben ontvangen en die

vertrouwelijk van aard zijn op eerste verzoek terug.

 

15.5 De partij die in dit artikel opgenomen geheimhoudingsverplichting schendt, is

aan de andere partij een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 4

keer de Vergoeding per overtreding, onverminderd het recht de

daadwerkelijk geleden schade te verhalen (met inachtneming van artikel 13).

De hiervoor bedoelde boete bedraagt evenwel nooit meer dan € 50.000,- per

overtreding. Samenhangende overtredingen worden daarbij aangemerkt als

één overtreding.

 

Artikel 16. Overmacht

16.1 Een tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst, die niet te wijten is

aan schuld van een partij en evenmin krachtens, wet, rechtshandeling of in

het maatschappelijk rechtsverkeer geldende opvatting voor rekening van de

betreffende partij komt, levert overmacht op.

 

16.2 Onder overmacht aan de zijde van Leverancier wordt in ieder geval niet

verstaan: gebrek aan Personeel, stakingen, ziekte van Personeel (m.u.v.

pandemie), verlate aanlevering of ongeschiktheid van voor het verrichten van

de ICT Prestatie benodigde goederen dan wel liquiditeits- of

solvabiliteitsproblemen. Een aantoonbare storing van nuts-

/telecomvoorzieningen wordt wel als overmacht beschouwd, tenzij deze

veroorzaakt is door Leverancier of de ICT Prestatie juist ziet op het

beschikbaar houden van voornoemde voorzieningen.

 

Artikel 17. Intellectuele eigendom

17.1 Tenzij anders overeengekomen, berusten alle rechten van intellectuele

eigendom op de krachtens de Overeenkomst door Leverancier ter

beschikking gestelde ICT Prestatie uitsluitend bij Leverancier of diens

licentiegever(s).

 

17.2 Alle rechten op de met de ICT Prestatie van Opdrachtgever afkomstige

verwerkte gegevens (blijven) rusten bij Opdrachtgever, ongeacht waar deze

gegevens staan opgeslagen en ongeacht of de gegevens na initiële

ontvangst zijn bewerkt of niet.

 

17.3 Leverancier verleent, behoudens andersluidende afspraken in de

Overeenkomst, een Gebruiksrecht op de ICT Prestatie. Indien voor het

Gebruiksrecht periodiek een vergoeding verschuldigd is, is de duur van het

Gebruiksrecht gelijk aan de looptijd van de Overeenkomst. In overige

gevallen is het Gebruiksrecht eeuwigdurend en onherroepelijk. Het

Gebruiksrecht omvat in ieder geval het recht de ICT Prestatie (en alle daarin

besloten liggende informatie/kennis) te gebruiken voor het Overeengekomen

gebruik, alsmede voor testdoeleinden, met inbegrip van alle daarvoor

redelijkerwijs noodzakelijke al dan niet tijdelijke verveelvoudigingen en

openbaarmakingen. Het Gebruiksrecht omvat niet het recht zelf

exploitatiehandelingen te verrichten, tenzij anders overeengekomen.

 

17.4 In afwijking van het bepaalde in de leden 1 en 3 berusten de rechten van

intellectuele eigendom op Maatwerkprogrammatuur bij Opdrachtgever. Voor

zover nodig worden de betreffende rechten reeds nu voor alsdan

overgedragen door Leverancier aan Opdrachtgever, die deze overdracht

reeds nu voor alsdan aanvaardt. Deze overdracht ziet op alle huidige en

toekomstige rechten in de meest ruime zin van het woord. Leverancier doet

reeds nu voor alsdan voorts – voor zover de wet dat toestaat –

onherroepelijk afstand van eventuele persoonlijkheidsrechten op de

Maatwerkprogrammatuur. Leverancier zal voorts alle broncodes van de

betreffende ontwikkelde Maatwerkprogrammatuur aan Opdrachtgever ter

beschikking stellen. De eenmalige koopprijs voor deze overdracht wordt

geacht besloten te hebben gelegen in de Vergoeding. De overdracht en de

levering van de rechten en eerder genoemde broncode vindt plaats onder de

opschortende voorwaarde van betaling van de betreffende Vergoeding.

 

17.5 Leverancier garandeert dat de door hem aan Opdrachtgever verstrekte ICT

Prestatie geen inbreuk maken op enige intellectuele eigendomsrechten of

andere rechten, waaronder persoonlijkheidsrechten, van derden. Leverancier

vrijwaart Opdrachtgever en stelt Opdrachtgever schadeloos voor alle

aanspraken van derden gebaseerd op de stelling dat door Leverancier aan

Opdrachtgever ter beschikking gestelde ICT Prestatie, inbreuk maken op

bedoelde rechten van die derden, onder voorwaarde dat Opdrachtgever

Leverancier onverwijld schriftelijk informeert over het bestaan en de inhoud

van de aanspraak en de afhandeling van de zaak, waaronder het treffen van

eventuele schikkingen, geheel overlaat aan Leverancier. Opdrachtgever zal

daartoe de nodige volmachten, informatie en medewerking verlenen, zodat

Leverancier zich effectief tegen deze aanspraken kan verweren.

 

17.6 Indien Opdrachtgever door een derde het recht tot gebruik van de ICT

Prestatie of delen daarvan wordt ontzegd, zal Leverancier voor zijn rekening

en te harer keuze onverwijld hetzij:

i) zorgen dat Opdrachtgever alsnog het recht verkrijgt het gebruik voort te

zetten;

ii) het inbreuk makende onderdeel vervangen door een ander onderdeel

dat geen inbreuk maakt op dergelijke rechten van derden;

iii) het inbreuk makende onderdeel zodanig wijzigen dat de inbreuk wordt

opgeheven.

 

17.7 Bij vervanging of wijziging als onder (ii) en (iii) bedoeld, zal de functionaliteit

van de vervangende onderdelen minimaal gelijkwaardig zijn aan de

vervangen onderdelen en zullen de garanties van artikel 10 volledig intact

blijven.

 

17.8 In het geval derden Opdrachtgever ter zake van een beweerdelijke

schending van intellectuele eigendomsrechten aansprakelijk stellen, is

Opdrachtgever – onverminderd het voorgaande – gerechtigd om de

Overeenkomst schriftelijk, buiten rechte geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

Een dergelijke ontbinding laat de overige rechten van Opdrachtgever

onverlet.

 

17.9 Het bepaalde in artikel 17.5 t/m 17.8 is niet van toepassing indien de

verweten inbreuk verband houdt met door Opdrachtgever ter gebruik,

bewerking, verwerking of onderhoud aan Leverancier ter beschikking

gestelde Programmatuur of andere materialen, dan wel met wijzigingen die

Opdrachtgever zonder schriftelijke toestemming van Leverancier aan de ICT

Prestatie heeft aangebracht.

 

Artikel 18. Toegang tot data en autorisaties

18.1 Leverancier stelt Opdrachtgever gedurende de looptijd van de Overeenkomst

in staat om tijdens normale kantoortijden dan wel overeengekomen

beschikbaarheidstijden toegang te krijgen tot de met de ICT Prestatie ten

behoeve van Opdrachtgever verwerkte gegevens, alsmede de daarbij

ingestelde (instellingen met betrekking tot) autorisaties en de specifiek voor

Opdrachtgever gemaakte instellingen (bedrijfsregels, macro’s, etc).

 

18.2 Leverancier kan aan de in het vorige lid beschreven verplichting onder meer

voldoen door:

i) het aanleveren van de in de ICT Prestatie opgeslagen gegevens

conform de norm voor dataportabiliteit die deel uitmaakt van de in artikel

6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen (indien van

toepassing);

ii) aan Opdrachtgever Koppelingen ter beschikking te stellen en de daarbij

horende Documentatie, teneinde Opdrachtgever in staat te stellen de

gegevens/autorisaties middels de Koppelingen op te vragen;

iii) aan Opdrachtgever Documentatie te verstrekken met een juiste,

volledige en gedetailleerde beschrijving van de aan de ICT Prestatie ten

grondslag liggende datamodellen, teneinde Opdrachtgever in staat te

stellen de gegevens zelf te ontsluiten.

 

18.3 Indien en voor zover door het verlenen van toegang tot de opgeslagen

gegevens een bepaalde beveiliging (waaronder begrepen autorisaties) wordt

omzeild, zal Leverancier Opdrachtgever daarover informeren en uitdrukkelijk

waarschuwen.

 

18.4 Opdrachtgever is zelf aansprakelijk voor het gebruik van de op grond van

artikel 18 verkregen gegevens. Opdrachtgever vrijwaart Leverancier voor

eventuele aanspraken van derden die uit dit gebruik voortvloeien.

 

Artikel 19. Derdenprogrammatuur

19.1 Indien de ICT Prestatie (geheel of gedeeltelijk) bestaat uit

Derdenprogrammatuur, zal Leverancier in of bij het aanbod:

i) specificeren welk deel van de ICT Prestatie daaruit bestaat;

ii) de eventueel toepasselijke (licentie- en onderhouds)voorwaarden ter

beschikking stellen;

iii) slechts indien dit verzocht is: specificeren in hoeverre het mogelijk is de

betreffende Derdenprogrammatuur elders te betrekken en in hoeverre

de keuze daartoe over te gaan consequenties heeft voor het aanbod van

Leverancier;

iv) voor zover er sprake is van afhankelijkheid tussen de

Derdenprogrammatuur en de overige delen van de ICT Prestatie,

duidelijk kenbaar maken waar die afhankelijkheid in is gelegen en welke

effecten die afhankelijkheid heeft voor (de kwaliteit van) de door

Leverancier te verlenen ICT Prestatie.

 

19.2 Leverancier zal in het kader van Onderhoud tijdig Updates en Upgrades

uitbrengen teneinde de compatibiliteit met Derdenprogrammatuur waarvan

de ICT Prestatie afhankelijk is te blijven garanderen.

 

19.3 Indien en voor zover Leverancier bewijst dat een Gebrek in de ICT Prestatie

wordt veroorzaakt door een fout in Derdenprogrammatuur, wordt het

betreffende Gebrek niet als Gebrek beschouwd, tenzij Leverancier de

betreffende fout in de Derdenprogrammatuur had behoren te kennen en het

effect van de betreffende fout in de eigen ICT Prestatie redelijkerwijs

vermeden had kunnen worden.

 

19.4 Het in het vorige lid bepaalde laat onverlet dat Leverancier in voorkomend

geval binnen de kaders van het Onderhoud alle redelijke inspanningen zal

betrachten om zo spoedig mogelijk het Gebrek alsnog op te lossen,

bijvoorbeeld door de fout in de Derdenprogrammatuur in de eigen ICT

Prestatie te omzeilen en/of door Opdrachtgever zo spoedig mogelijk te

voorzien van Updates en/of Upgrades op de ICT Prestatie en/of de

Derdenprogrammatuur.

 

19.5 De in het kader van artikel 19.1 meegeleverde licentie- en

onderhoudsvoorwaarden prevaleren boven hetgeen in de Overeenkomst is

bepaald, doch louter voor zover het betreft de Derdenprogrammatuur.

 

19.6 Het bepaalde in artikel 19.3 en 19.5 is uitsluitend van toepassing indien

Leverancier heeft voldaan aan de in artikel 19.1 bedoelde

informatieverplichtingen.

 

Artikel 20. Opschorting, opzegging en ontbinding

Opschorting

20.1 Leverancier is niet gerechtigd zijn verplichtingen op te schorten dan na het

sturen van een ingebrekestelling, waarin aan Opdrachtgever een redelijke

termijn van minimaal 30 dagen wordt geboden om alsnog aan de

verplichtingen te voldoen.

 

Opzegging

20.2 Overeenkomsten voor bepaalde tijd kunnen – behoudens de specifieke

opzeggingsgronden in de GIBIT 2020 of de Overeenkomst – niet tussentijds

worden opgezegd (artikel 7:408 lid 1 BW is niet van toepassing).

Overeenkomsten voor onbepaalde tijd kunnen worden opgezegd met

inachtneming van een opzegtermijn van respectievelijk drie (3) maanden

voor Opdrachtgever en achttien (18) maanden voor Leverancier.

 

20.3 Ook als meerdere Overeenkomsten onderlinge samenhang vertonen (bijv.

een licentie- en een onderhoudsovereenkomst), is Opdrachtgever niettemin

gerechtigd slechts een deel van de Overeenkomsten (selectief) op te zeggen

tegen het einde van de dan actuele looptijd en met inachtneming van een

opzegtermijn van drie (3) maanden. Een dergelijke opzegging heeft

overigens geen effect op de overige samenhangende Overeenkomsten.

 

20.4 Opdrachtgever is voorts bevoegd de Overeenkomst en alle daarmee

samenhangende overeenkomsten, met inachtneming van een opzegtermijn

van twaalf (12) maanden, op te zeggen tegen de datum:

i) dat de rechten en verplichtingen van Opdrachtgever onder algemene

titel overgaan op een andere partij (bijv. vanwege een gemeentelijke

herindeling); of

ii) dat de betreffende activiteiten van Opdrachtgever worden uitbesteed

aan een gemeenschappelijke regeling of soortgelijke andere entiteit met

een publieke functie.

 

20.5 Indien Opdrachtgever op grond van ten tijde van het sluiten van de

Overeenkomst nog niet voorzienbaar gewijzigd landelijk beleid gehouden is

om tegen een bepaalde datum over te stappen op een landelijke voorziening

die een (gedeeltelijk) functioneel alternatief vormt voor het met de ICT

Prestatie Overeengekomen gebruik, is Opdrachtgever gerechtigd, met

inachtneming van een opzegtermijn van twaalf (12) maanden, de

Overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten (voor dat

deel) op te zeggen tegen voornoemde datum.

 

20.6 In geval van opzegging op grond van de artikelen 20.4 en/of 20.5 vindt

tussen Opdrachtgever en Leverancier afrekening plaats op basis van de door

Leverancier:

i) ter uitvoering van de Overeenkomst ten tijde van de opzegging reeds

verrichte werkzaamheden; en

ii) in redelijkheid gemaakte kosten; en

iii) in redelijkheid voor de toekomst reeds aangegane verplichtingen; en

iv) gederfde winst

 

20.7 Bij de berekening van de in het vorige lid bedoelde afrekening wordt steeds

gecorrigeerd voor de voorzienbare en/of redelijkerwijs te verwachten herinzet

van productiefactoren door Leverancier.

 

20.8 Voor zover partijen over de hoogte van het in het vorige lid bedoelde bedrag

geen overeenstemming weten te bereiken, wordt dit bedrag op basis van

algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes vastgesteld door een door

beide partijen gezamenlijk te benoemen onafhankelijke en ter zake

deskundige derde.

 

Ontbinding

20.9 Indien een partij tekortschiet in de nakoming van een overeengekomen

verplichting, kan de andere partij haar in gebreke stellen waarbij de nalatige

partij alsnog een redelijke termijn voor de nakoming wordt gegund. Blijft

nakoming ook dan uit dan is de nalatige partij in verzuim. Ingebrekestelling is

niet nodig wanneer voor de nakoming een fatale termijn geldt, nakoming

blijvend onmogelijk is, indien uit een mededeling dan wel de houding van de

andere partij moet worden afgeleid dat deze in de nakoming van haar

verplichting zal tekortschieten.

 

20.10 Onverminderd hetgeen overigens in de Overeenkomst is vastgelegd, of uit

de wet voortvloeit, kan elk van de partijen de Overeenkomst door middel van

een aangetekend schrijven buiten rechte geheel of gedeeltelijk ontbinden

indien de andere partij in verzuim is dan wel een van de overige situaties

bedoeld in artikel 20.9 zich voordoet.

 

20.11 Onverminderd hetgeen overigens in de Overeenkomst is bepaald, en

onverminderd hetgeen overigens in de wet is bepaald, kan Opdrachtgever de

Overeenkomst en alle daarmee samenhangende overeenkomsten middels

een aangetekend schrijven ontbinden binnen twaalf (12) maanden nadat

Opdrachtgever constateert dat:

i) Leverancier (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt; of

ii) Leverancier zijn faillissement aanvraagt of in staat van faillissement

wordt verklaard; of

iii) de onderneming van Leverancier wordt ontbonden; of

iv) Leverancier zijn onderneming staakt; of

v) sprake is van een ingrijpende wijziging in de zeggenschap over de

activiteiten van de onderneming van Leverancier die maakt dat het in

alle redelijkheid niet van de opdrachtgever kan worden verwacht dat zij

de Overeenkomst in stand houdt; of

vi) op een aanmerkelijk deel van het vermogen van Leverancier beslag

wordt gelegd (anders dan door Opdrachtgever); of

vii) het Bureau BIBOB een negatief advies heeft uitgebracht over de

organisatie van Leverancier; of

viii) voor zover de Overeenkomst door middel van een

aanbestedingsprocedure als bedoeld in de Aanbestedingswet tot stand

is gekomen, zich gedurende de looptijd van de Overeenkomst ten

aanzien van Leverancier uitsluitingsgronden voordoen als bedoeld in

artikel 2.86 Aanbestedingswet.

 

20.12 Opdrachtgever kan de Overeenkomst en alle daarmee samenhangende

overeenkomsten ook ontbinden indien hij op goede gronden aanneemt dat

de rechter op een daartoe strekkende vordering op grond van de

Aanbestedingswet de overeenkomst zal vernietigen. Artikel 20.6 t/m 20.8 is

in dat geval van overeenkomstige toepassing, tenzij Opdrachtgever aantoont

dat de onrechtmatigheid (mede) aan Leverancier toerekenbaar is.

 

20.13 Indien de overmachtstoestand zestig (60) aaneengesloten dagen of

gedurende in totaal meer dan negentig (90) dagen binnen een kalenderjaar

heeft geduurd, of zodra duidelijk is dat de overmachtstoestand langer dan

dergelijke termijn zal duren, is de wederpartij van degene die zich op

overmacht beroept, gerechtigd deze Overeenkomst tussentijds met

onmiddellijke ingang (gedeeltelijk) te ontbinden.

 

Gevolgen van beëindiging

20.14 Leverancier retourneert of verwijdert bij het, op welke grond dan ook,

eindigen van de Overeenkomst(en) onverwijld alle hem door Opdrachtgever

ter hand gestelde documenten, boeken, bescheiden en andere zaken

(waaronder begrepen gegevens- en informatiedragers). Bij vroegtijdige

beëindiging geldt het voorgaande wederkerig.

 

Artikel 21. Controlerecht en medewerking audits bij Opdrachtgever

Controlerecht

21.1 Opdrachtgever is gerechtigd de naleving door Leverancier van de wezenlijke

verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst, de GIBIT 2020 en de

daarmee samenhangende overeenkomsten (SLA, verwerkersovereenkomst,

etc.), alsmede de juistheid van toegezonden facturen, binnen een redelijke

termijn door een onafhankelijke ter zake deskundige aan geheimhouding

gebonden derde te laten controleren.

 

21.2 Opdrachtgever zal alvorens een controle te doen verrichten eerst

Leverancier om de op grond van het vorige lid noodzakelijke informatie

vragen.

 

21.3 De controle zal alleen plaatsvinden indien Opdrachtgever – ook na

beantwoording van het in het vorige lid bedoelde verzoek om informatie –

gerede twijfel heeft over de nakoming van de verplichtingen door

Leverancier, of indien Opdrachtgever anderszins een gerechtvaardigd

belang bij de controle heeft (o.m. wettelijke plicht, instructie toezichthouder).

 

21.4 Leverancier zal alle redelijkerwijs te verwachten medewerking verlenen aan

een dergelijke controle. Leverancier zal in dat kader ten minste inzage

verlenen in alle relevante gegevens en achtergrondinformatie die relevant

kan zijn in het kader van voornoemde controle. Ook zal Leverancier toegang

verlenen tot de locatie waar de diensten worden verleend.

 

21.5 Opdrachtgever staat er voor in dat de in het eerste lid bedoelde derde

eventueel door Leverancier gehanteerde voorschriften zal opvolgen. Indien

de controle niet (volledig) kan worden uitgevoerd vanwege voornoemde

voorschriften, dan komt dit evenwel voor risico van Leverancier.

 

21.6 De kosten voor deze controle worden gedragen door Opdrachtgever (zowel

eigen kosten als kosten van Leverancier), tenzij de derde één of meer

tekortkomingen van niet ondergeschikte aard van Leverancier constateert die

ten nadele zijn van Opdrachtgever.

 

Medewerking audits bij Opdrachtgever

21.7 Voor zover Opdrachtgever afhankelijk is van Leverancier voor de uitvoering

van (wettelijke verplichte) audits, zal Leverancier alle noodzakelijke

medewerking verlenen aan de uitvoering van deze audits. De kosten voor

deze medewerking worden gedragen door Opdrachtgever.

 

Artikel 22. Exit-plan, overstap, beperkte voortzetting, overdracht en

verlengd gebruik

Exit-plan

22.1 Op eerste verzoek van Opdrachtgever zullen Partijen een exit-plan opstellen

waarin wordt vastgelegd wat er dient te gebeuren ter voorbereiding op en

uitvoering van de in dit artikel beschreven werkzaamheden. Artikel 5.2 en 5.3

zijn van overeenkomstige toepassing op het exit-plan.

 

22.2 De in dit artikel bedoelde werkzaamheden – te weten overstap (artikel 22.3

e.v.), beperkte voortzetting (artikel 22.6 e.v.), overdracht (artikel 22.8) en

beperkte verlenging (artikel 22.9) – zullen worden verricht overeenkomstig

het exit-plan en het bepaalde in de Overeenkomst en de GIBIT 2020, tegen

de dan reguliere tarieven van Leverancier.

 

Overstap naar soortgelijke ICT Prestatie

22.3 Leverancier doet bij het, op welke grond ook beëindigen van de

Overeenkomst(en), op eerste verzoek van Opdrachtgever datgene wat

redelijkerwijs noodzakelijk is om er voor te zorgen dat een nieuwe

leverancier of Opdrachtgever zelf zonder belemmeringen een soortgelijke

ICT Prestatie ten behoeve van Opdrachtgever kan verrichten (zulks met

uitzondering van de afgifte van de broncode van de Programmatuur).

 

22.4 Onder de in het vorige lid bedoelde redelijke maatregelen in het kader van de

overstap naar een andere leverancier/ander systeem worden in ieder geval

verstaan (naar keuze van Opdrachtgever):

i) het alsnog aan de verplichtingen uit artikel 18 voldoen;

ii) het vernietigen van de gegevens waarvoor Opdrachtgever

verantwoordelijk is (tegen afgifte van bewijs van vernietiging);

iii) het technisch ontvlechten en ontmantelen van (een deel van) de ICT

Presentatie

 

22.5 In afwijking van artikel 22.2 worden voornoemde diensten kosteloos verricht

indien sprake is van een toerekenbaar tekortschieten door Leverancier. De

onder 22.4 ii) bedoelde werkzaamheden worden op verzoek hoe dan ook

kosteloos verricht.

 

Beperkte voortzetting van ICT Prestatie

22.6 Leverancier verklaart zich reeds nu voor alsdan bereid bij beëindiging van de

Overeenkomst(en) – op welke grond dan ook – op eerste verzoek van

Opdrachtgever:

i) een nieuwe ICT Prestatie of beperkte voortzetting van de bestaande ICT

Prestatie te leveren waarmee Opdrachtgever in staat blijft de met de

huidige ICT Prestatie opgeslagen gegevens te raadplegen; en

ii) een beperkte vorm van Onderhoud te (blijven) verlenen op de in het

vorige lid bedoelde ICT Prestatie (namelijk binnen de kaders van de in

het vorige lid bedoelde beperkte functionaliteit).

 

22.7 Voor de duur en kosten voor de in het vorige lid bedoelde ICT Prestatie geldt

dat:

i) de duur ten minste een zodanige duur is dat Opdrachtgever aan de

wettelijke administratieplichten kan voldoen;

ii) de kosten in redelijke verhouding staan tot de oorspronkelijke kosten

voor de gehele ICT Prestatie (naar rato van de verminderde

functionaliteit), met dien verstande dat noodzakelijke verlengingen van

Derdenprogrammatuur volledig kunnen worden doorbelast.

 

Overdracht van ICT Prestatie

22.8 Opdrachtgever is gerechtigd de ICT Prestatie geheel of gedeeltelijk, inclusief

alle daarbij behorende Gebruiksrechten en alle aanspraken in het kader van

Onderhoud, onder gelijkblijvende voorwaarden (waaronder begrepen

gelijkblijvende omvang Gebruiksrechten) over te dragen aan een

gemeenschappelijke regeling of andere entiteit met een publieke functie in

het kader van een uitbesteding van een deel van de activiteiten van

Opdrachtgever. Leverancier zal alle noodzakelijke medewerking verlenen

aan voornoemde overdracht. Leverancier is niet gerechtigd voor de overgang

als zodanig kosten in rekening te brengen, wel voor eventueel aanvullend te

verrichten werkzaamheden. Derdenprogrammatuur is alleen overdraagbaar

voor zover de wet of de toepasselijke licentievoorwaarden daaraan niet in de

weg staan (vgl. artikel 19.5).

 

Verlengd gebruik

22.9 Leverancier verklaart zich voorts bereid om Opdrachtgever desgewenst toe

te staan het gebruik van de ICT Prestatie na de beëindigingsdatum voor een

redelijke periode te verlengen, indien de werkzaamheden overeenkomstig

het Exit-plan niet tijdig zijn afgerond. Hiervoor zal een vergoeding in rekening

worden gebracht naar rato van de laatst geldende gebruiksvergoedingen

(waarbij noodzakelijke verlengingen van Derdenprogrammatuur volledig

kunnen worden doorbelast), tenzij de niet-tijdige afronding van de Exit-

werkzaamheden toerekenbaar is aan Leverancier (de verlenging is dan

kosteloos).

 

Artikel 23. Toepasselijk recht en geschillen

23.1 Op de Overeenkomst en alle daarmee verband houdende overeenkomsten,

is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

 

23.2 De eenvormige wetten, opgesteld door de in 1964 te ‘s-Gravenhage

gehouden diplomatieke Conferentie betreffende de unificatie van het

internationale kooprecht (‘LUF’ en ‘LUVI’) en het Weens Koopverdrag, zijn

niet van toepassing.

 

23.3 Alle geschillen (daaronder begrepen geschillen die slechts één van de

partijen als zodanig beschouwt) die naar aanleiding van de Overeenkomst of

daaruit voortvloeiende overeenkomsten tussen partijen mochten ontstaan,

zullen aanhangig worden gemaakt bij de bevoegde rechter bij het

arrondissement van Opdrachtgever.

 

II. Privacy, beveiliging en archivering

Artikel 24. Verwerkersrelatie

24.1 Voor zover Leverancier in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst

persoonsgegevens voor Opdrachtgever in de hoedanigheid van verwerker

verwerkt, is op die verwerking de Verwerkersovereenkomst van toepassing

 

24.2 De Verwerkersovereenkomst prevaleert voor zover het de verwerking van

persoonsgegevens betreft op hetgeen overigens in de Overeenkomst is

bepaald.

 

Artikel 25. Informatiebeveiliging

25.1 Leverancier staat er voor in dat met de ICT Prestatie door Opdrachtgever

kan worden voldaan aan de in de in artikel 6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-

kwaliteitsnormen opgenomen normen voor informatiebeveiliging (voor zover

relevant voor de ICT Prestatie), althans een andere overeengekomen norm

voor informatiebeveiliging.

 

25.2 Indien de ICT Prestatie (gedeeltelijk) door Leverancier beheerd wordt (bijv.

bij Hosting), of dienstverlening betreft die door Leverancier verricht wordt,

past Leverancier ook op andere gegevens dan persoonsgegevens de

beveiliging toe overeenkomstig de norm in de Verwerkersovereenkomst,

althans de in lid 1 bedoelde norm voor informatiebeveiliging, althans een

andere overeengekomen norm.

 

25.3 Leverancier staat er voor in dat al het door hem ingeschakelde personeel en

andere derden zullen werken overeenkomstig de overeengekomen normen

voor informatiebeveiliging, althans dat deze derden beveiligingsnormen van

gelijkwaardig of beter niveau zullen naleven.

 

25.4 Informatie over de getroffen beveiligingsmaatregelen wordt als vertrouwelijke

informatie als bedoeld in artikel 15 beschouwd.

 

Artikel 26. Archivering

26.1 Tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald, dient Leverancier zorg te

dragen voor het aantoonbaar beheren en beschermen van beheerde

gegevens door beveiligingsmaatregelen, preserveringsmaatregelen en

controles ten aanzien van archivering, conform de vereisten uit de in artikel

6.1 bedoelde Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen.

 

26.2 Leverancier zal de door hem ten behoeve van Opdrachtgever verwerkte

gegevens waarop op grond van de Gemeentelijke ICT-kwaliteitsnormen

althans de Overeenkomst een bewaartermijn van toepassing is gedurende

de looptijd van de Overeenkomst (i) aantoonbaar voor de duur van die

bewaartermijn bewaren en (ii) niet verwijderen dan na toestemming van

Opdrachtgever.

 

26.3 Leverancier is in staat archiefbescheiden te migreren naar archiefsystemen

van Opdrachtgever conform de vereisten in de Gemeentelijke ICT-

kwaliteitsnormen. Leverancier verricht de werkzaamheden voor het

daadwerkelijk migreren van archiefbescheiden tegen de in de Overeenkomst

bepaalde tarieven en condities, of bij gebreke daarvan tegen de reguliere

tarieven van Leverancier en nader overeen te komen condities.

 

26.4 Indien op het moment van opschorting, opzegging of ontbinding van de

Overeenkomst Leverancier archiefbescheiden van Opdrachtgever onder zich

heeft die vanwege de plaatsing en inrichting van de ICT Prestatie niet tevens

berusten onder de Opdrachtgever als zorgdrager, dan verplicht Leverancier

zich te handelen als zou hij een kennisgeving hebben ontvangen onder

artikel 11 lid 1 Archiefwet 1995 (ongeacht of de betreffende

archiefbescheiden zijn opgenomen in Derdenprogrammatuur).

 

III. Hosting

Artikel 27. Algemeen

27.1 Leverancier zal alle gegevens, zoals URLs en inloggegevens, aan

Opdrachtgever ter beschikking stellen die noodzakelijk zijn om daadwerkelijk

gebruik te kunnen maken van de ICT Prestatie.

 

27.2 Leverancier is niet gerechtigd de Hosting op te schorten, behalve voor zover

voortzetting redelijkerwijs niet gevergd kan worden. De enkele eenmalige

niet-betaling rechtvaardigt dit niet.

 

Artikel 28. Opgeslagen gegevens

28.1 Opdrachtgever is zelf te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het gebruik

dat zij maakt van de Hosting en voor de gegevens die zij met behulp van de

Hosting opslaat, opvraagt, verspreidt en anderszins gebruikt.

 

28.2 Indien en voor zover er aanwijzingen of vermoedens bestaan dat de middels

de Hosting verwerkte gegevens onrechtmatig jegens derden zijn, zal

Leverancier Opdrachtgever daarover zo spoedig mogelijk informeren.

 

28.3 Leverancier zal de betreffende gegevens niet zonder voorafgaand overleg

met Opdrachtgever verwijderen, tenzij de gegevens zodanig evident

onrechtmatig zijn en de spoedeisendheid van het geval maakt dat

voorafgaand overleg met Opdrachtgever niet kan worden afgewacht.

 

Artikel 29. Onderhoud en Beschikbaarheid

29.1 Vanaf het moment van Acceptatie van de ICT Prestatie zijn de specifieke

afspraken omtrent het Onderhoud (ook) op de Hosting van toepassing (zoals

de gegarandeerde Service levels en de overeengekomen Beschikbaarheid).

 

29.2 Indien en voor zover in de Overeenkomst geen Service Levels ten aanzien

van de Beschikbaarheid van de Hosting zijn afgesproken, geldt een Service

Level van 98% Beschikbaarheid per maand op werkdagen tussen 08.00-

18.00 uur.

 

29.3 Leverancier verzorgt – in afwijking van het bepaalde in artikel 8.10 – bij

Hosting de installatie van Updates en Upgrades.

 

29.4 Het recht om de ingebruikname van Updates en/of Upgrades te weigeren als

bedoeld in artikel 8.12 is niet van toepassing bij generieke Hosting die door

Leverancier aan meerdere klanten wordt aangeboden, tenzij in de

Overeenkomst anders is bepaald.

 

Artikel 30. Waarborgen continuïteit

30.1 Gelet op de grote afhankelijkheid van Leverancier alsmede het

continuïteitsrisico bij incidenten en calamiteiten (zoals faillissement) die er bij

Hosting bestaat, verklaart Leverancier zich reeds nu voor alsdan bereid

aanvullende afspraken met Opdrachtgever te maken teneinde voornoemde

risico’s te verkleinen.

 

30.2 De in het vorige lid bedoelde aanvullende afspraken kunnen onder meer

bestaan uit (allen tegen een redelijke vergoeding):

i) het maken van afspraken over het periodiek terug of aan een derde

partij leveren van de door Leverancier verwerkte gegevens (‘data-

escrow’); en/of

ii) het met een derde partij sluiten van een overeenkomst die ertoe strekt

dat de betreffende derde partij zich hoofdelijk verbindt tot of borg staat

voor de nakoming van de Overeenkomst; en/of

iii) het met een derde partij sluiten van een (tripartite) overeenkomst die

ertoe strekt dat de betreffende derde partij (voortdurend) over alle

benodigde gegevens komt te beschikken om in voorkomend geval (een

deel van) de ICT Prestatie uit de Overeenkomst – al dan niet op basis

van een nieuwe overeenkomst – in plaats van Leverancier te kunnen

(gaan) verrichten.

 

IV. Intrekking, inwerkintreding en citeertitel

Artikel 31. Intrekking

Het besluit van 28 maart 2017 (gmb 2017, 53305) waarbij de Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT) versie 2016 zijn vastgesteld wordt ingetrokken met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit besluit, met dien verstande dat het blijft gelden voor overeenkomsten waarop de in dit artikel bedoelde inkoopvoorwaarden van toepassing zijn verklaard.

 

Artikel 32. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Inkoopvoorwaarden ICT 2020.

 

 

Aldus vastgesteld op 8 februari 2022.

Namens het college van burgemeester en wethouders,

A. Merkx

Concernmanager Afdeling Financiën

Toelichting

 

De Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT 2020) zijn door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (verder: VNG) vastgesteld in het kader van de Proces standaardverklaring. In het kader van Proces standaardverklaring adviseert het College van Dienstverleningszaken van de VNG aan het bestuur van de VNG over het vaststellen van standaarden voor de gemeentelijke uitvoering. De GIBIT 2020 is een van deze vastgestelde standaarden.