Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving openbare ruimte Ermelo (HUP) 2021-2022 |
Citeertitel | Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving openbare ruimte Ermelo (HUP) 2021-2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2022 | nieuwe regeling | 26-01-2022 | e210040582 |
Toezicht & handhaving in de openbare ruimte vraagt ook binnen de gemeente Ermelo dagelijks aandacht. Verschillende vraagstukken komen hierbij op ons pad, waarbij een samenwerking met de politie en andere ketenpartners zoals de ODNV noodzakelijk is.
Bij de uitvoering van het toezicht en handhaving is het nodig keuzes te maken. Welke onderwerpen hebben een hoge prioriteit en welke een lage prioriteit? Toezicht en handhaving is geen doel op zich. Bij het maken van keuzes over prioriteiten is het dan ook van belang om te kijken welke doelen de gemeente wil bereiken. Het collegeprogramma ‘Dichterbij’ en het Integraal Veiligheidsplan (IVP) Ermelo, Harderwijk en Putten 2020 – 2024 helpen ons om die keuzes over prioritering te maken.
Dit uitvoeringsprogramma geeft aan waar de speerpunten liggen op het gebied van toezicht en handhaving in de openbare ruimte. Daarnaast blijven er ook toezicht en handhavingsprogramma’s over andere onderwerpen bestaan. Denk aan het jaarprogramma bouw- en woningtoezicht of het jaarprogramma van de Omgevingsdienst Noord Veluwe (Milieu).
In dit document gaan we in hoofdstuk 2 eerst in op de doelstellingen uit het collegeprogramma en het IVP. Hoofdstuk 3 bevat de thema’s voor 2021 en 2022. Dit zijn de onderwerpen die een hoge prioriteit hebben. De relatie met de doelstellingen in het collegeprogramma en IVP is daarbij aangegeven.
In hoofdstuk 4 zijn de thema’s uit hoofdstuk 3 nader uitgewerkt.
Bij dit uitvoeringsprogramma hoor één bijlage:
Hierin staan alle onderwerpen genoemd, met de prioritering. Deze matrix geeft inzicht in hoe alle onderwerpen geprioriteerd zijn. Ook geeft deze matrix inzicht waar deze onderwerpen belegd zijn, bij gemeente en/of politie.
Hoofdstuk 2. Coalitie akkoord en Integraal Veiligheidsplan
Coalitie akkoord ‘2018-2022’ Dichterbij
In het coalitie akkoord 2018-2022 ‘Dichterbij’ zijn de volgende ambities geformuleerd:
Ontwikkeling Calluna (Zanderij);
Als het gaat om toezicht en handhaving in de openbare ruimte, ligt de focus op de volgende ambities uit het coalitie akkoord, die hieronder samengevat staan beschreven:
We willen vitale, attractieve en hoogwaardige vakantieparken, passend bij de gebiedsopgave ‘De Veluwe op één!’. Matige of niet functionerende vakantieparken willen we ofwel verbeteren of omvormen tot passende woongebieden. Het programma Vitale Vakantieparken maakt dat mogelijk.
In Ermelo is de dagelijkse woon-en leefomgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers veilig, volwaardig, goed en prettig.
We beschermen het landschap, de bijbehorende plattelandscultuur en ecologische waarden die Ermelo
kenmerken. We willen de verscheidenheid van levensvormen van planten en dieren binnen en rond Ermelo tenminste in stand houden c.q. verbeteren.
Het centrum van Ermelo moet voor inwoners en toeristen een aantrekkelijke plek zijn om te komen en te verblijven.
We willen van het centrum een aantrekkelijker winkelgebied maken door met de ondernemers te werken aan een gevarieerder winkelaanbod en dit te concentreren rond het centrumwinkelgebied.
We gaan de deelname van de Ermelose jeugd aan het maatschappelijke leven vergroten.
Integraal Veiligheid Plan 2020 – 2024 (IVP)
In het IVP zijn bovenlokale prioriteiten benoemd en lokale prioriteiten.
De bovenlokale prioriteiten zijn:
Cybercrime / gedigitaliseerde criminaliteit
Veilige, vitale vakantieparken
De lokale prioriteiten voor de gemeente Ermelo zijn:
Dit thema kent een overlap met het bovenlokale thema ‘Kwetsbare personen’. Lokale prioritering voor Ermelo – naast de bovenlokale prioritering - is aangewezen vanwege de specifieke omstandigheden in Ermelo: meerdere GGZ-instellingen binnen de gemeentegrenzen, overlast- en geweldsincidenten in relatie tot cliënten van deze instellingen, de sociale netwerken rond deze cliënten (deels ook woonachtig in de gemeente).
Jeugd en Veiligheid (incl. risico’s alcohol en drugs)
Jeugd is enerzijds oorzaak van onveiligheid, anderzijds slachtoffer. Bij ‘oorzaak’ gaat het om overlast, vandalisme, soms ook criminaliteit. Dit kan zich concentreren op bepaalde locaties. Groepen kunnen zelfs intimiderend zijn, richting burgers en professionals. Sommige jongeren groeien door, komen in aanraking met de criminaliteit. Aan ‘slachtoffer-zijde’ zien we kwetsbaarheid door problematische omstandigheden thuis en/of op school, mogelijk GGZ-factoren en/of verstandelijke beperkingen, risico’s rond alcohol en drugs. Essentie: er is altijd een integrale, groeps- én persoons-gerichte aanpak nodig met preventieve en repressieve, strafrechts- en zorgelementen.
Verkeersveiligheid blijft eveneens een belangrijk thema voor Ermelo. Het buitengebied, met relatief riskantere verkeerssituaties, is groot én de intensiteit van recreatie en toerisme is daar juist hoog. De ervaren verkeersoverlast is in afgelopen jaren wat toegenomen en het aantal verkeersongevallen met letsel daalt niet (voldoende). Ook is verkeersveiligheid een belangrijk element van de integrale inzet op de leefbaarheid en kwaliteit van de gemeente.
Op hotspots van verkeersovertredingen wordt de handhaving opgevoerd.
Hoofdstuk 3. Thema’s uitvoeringsprogramma 2021 - 2022
Dit hoofdstuk bevat de thema’s in het uitvoeringsprogramma 2021 – 2022.
Wat zijn de thema’s van dit uitvoeringsprogramma 2021-2022?
Bij de keuze voor de thema’s is gekeken naar de doelstellingen van het collegeprogramma, het IVP en wat er in de samenleving speelt. Al deze thema’s hebben een even hoge prioriteit.
Thema 1: Corona / naleving Covid 19 maatregelen
Thema 3: Permanente bewoning recreatieterreinen
Thema 4: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
Thema 5: Evenementen (categorie B)
Thema 6: Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Hoofdstuk 4. Uitwerking thema’s uitvoeringsprogramma 2021 – 2022
Dit hoofdstuk bevat een uitwerking van de thema’s die in dit uitvoeringsprogramma zijn opgenomen. Deze thema’s hebben de hoogste prioriteit in het toezicht en handhaving van de openbare ruimte.
Dit zijn de thema’s in het uitvoeringsprogramma 2021 – 2022:
Thema 1: Corona / naleving Covid 19 maatregelen
Thema 3: Permanente bewoning recreatieterreinen
Thema 4: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
Thema 5: Evenementen (categorie B)
Thema 6: Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Thema 7: Parkeren centrum (blauwe zone)
Hieronder is elk thema uitgewerkt. Per thema is de relatie met de ambities uit het Coalitieakkoord en het IVP aangegeven. Evenals de resultaten die we met de thema’s willen bereiken. Opname van dit thema betekent dat deze thema’s in de uitvoering een hoge prioriteit krijgen. In de handhavingsmatrix, die als bijlage bij dit uitvoeringsprogramma is gevoegd, zijn deze onderwerpen met rode kleur (hoge prioriteit) aangeduid.
Thema 1 Corona / naleving Covid 19 maatregelen
De uitbraak van de Corona pandemie (COVID-19) virus heeft grote impact op de samenleving. De Tijdelijke Wet COvid 19 en de ministeriële regeling maatregelen Covid 19 vragen om toezicht en handhaving. De uitvoering van dit thema heeft naar verwachting zeker in 2021 nog de hoogste prioriteit.
Bij de uitvoering van dit thema vindt samenwerking plaats met de gemeenten Harderwijk en Putten via een samenwerkingsconvenant.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op naleving van de coronamaatregelen draagt bij aan de ambitie:
De uitvoering van dit thema draagt bij aan een veilige en gezonde samenleving.
Ondermijning is het verweven raken van de onderwereld met de bovenwereld. Op de website van het openbaar ministerie wordt ondermijnende criminaliteit omschreven als misdaad die maatschappelijke structuren of het vertrouwen daarin schaadt. Bijvoorbeeld een winkel of horecabedrijf openen met als doel het witwassen van geld mogelijk te maken. Volgens de bedrijfsadministratie lijkt het net alsof er veel geld verdiend wordt, terwijl er niet of nauwelijks sprake is van klandizie.
Ondermijnende criminaliteit is minder direct zichtbaar en herkenbaar, alleen kan wel vele malen schadelijker zijn doordat er wordt geïnfiltreerd en vertrouwen wordt geschonden. Informatie die op basis van vertrouwen wordt verstrekt, of handelingen die op basis van vertrouwen plaatsvinden, blijken achteraf te zijn ingezet voor criminele activiteiten. Onwetend worden niet-criminelen ingezet om mee te werken aan het verrichten van criminele activiteiten. Ondermijnende criminaliteit kan een ieder raken en treffen.
Om dit thema goed uitvoering te kunnen geven is het nodig om gerichter en integraler te gaan optreden. Ook zal aandacht gegeven moeten worden aan bewustwording bij de collega’s die in toezicht en handhaving werkzaam zijn. Structureel zal er meer tijd uitgetrokken moeten worden aan handhaving. Als een casus zich aandient, is het van belang dat alle betrokken handhavingsdisciplines hier tijd en capaciteit voor vrij maken. Het gaat dan om het houden van toezicht en het verzamelen van bewijs. En het bijwonen van structureel overleg met de stakeholders. Voordat met de ondermijningscasussen begonnen wordt, is het van belang dat eerst is ingezet op bewustwording en informatie wat de aanpak van ondermijning inhoudt.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op het thema ‘ondermijning’ draagt bij aan de ambitie:
De uitvoering van dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit:
Thema 3 Permanente bewoning recreatieterreinen
Voor de gemeente Ermelo zijn toerisme en recreatie belangrijk. Ermelo heeft daarin ook heel wat te bieden. Het ligt prachtig aan de rand van de Veluwe, niet ver van het Veluwemeer. Bossen, heide, water en platteland wisselen elkaar af.
Met bijna 100 vakantieparken heeft Ermelo de meeste verblijfsplaatsen in de Noord-Veluwe. Duidelijk dus dat deze sector heel belangrijk is voor de welvaart en welzijn van de gemeente. Het is alleen ook een sector die onder druk staat. Daar gaan we, samen met recreatieondernemers en eigenaren van vakantiewoningen, mee aan de slag.
Ermelo wil de verblijfsrecreatie sterker maken. Dus de vakantieparken met bungalows, chalets, stacaravans en/of kampeerplaatsen. Dit is nodig omdat deze sector onder druk staat. De vakantieparken zijn heel verschillend. En het aanbod sluit niet meer goed aan bij de vraag van de klant. Samen zoeken gemeente en recreatieondernemers naar de mogelijkheden om de verblijfsrecreatie sterker te maken.
Ermelo heeft een aantal hele goede recreatieondernemingen. Deze zijn belangrijk voor de toekomst van de verblijfsrecreatie in de gemeente en in de regio. Deze bedrijven krijgen meer ruimte voor hun ontwikkeling. Van de bedrijven waar nu geen recreatie plaatsvindt kijken we of deze zo kunnen veranderen dat ze toch weer een recreatieve functie krijgen. Van parken die geen recreatieve functie meer hebben, en ook geen mogelijkheid meer hebben, kijken we naar andere functies.
De doelstelling is dat over tien jaar de vakantieparken een grotere bijdrage leveren aan de lokale economie. En aan de kwaliteit van Ermelo als recreatiegemeente. De aandacht in het project Vitale Vakantieparken blijft liggen op de kansen die de recreatieve sector biedt.
Het toezicht en handhaving op permanente bewoning van recreatieverblijven draagt (indirect) bij aan het sterker maken van de verblijfsrecreatieve sector. Vanaf 14 maart 1996 voert de gemeente Ermelo een actief handhavingsbeleid uit op permanente bewoning van recreatieverblijven. Het is van belang om de inzet op dit thema hoog te houden, om bij te dragen aan de doelstellingen vanuit Vitale Vakantieparken.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op permanente bewoning recreatieverblijven draagt bij aan de ambitie:
De uitvoering van dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
Thema 4: Jeugd: overlast, alcohol onder de 18, vuurwerk
In het IVP is over dit thema het volgende beschreven.
Jeugd is enerzijds oorzaak van onveiligheid, anderzijds slachtoffer. Bij ‘oorzaak’ gaat het om overlast, vandalisme, soms ook criminaliteit. Dit kan zich concentreren op bepaalde locaties. Groepen kunnen zelfs intimiderend zijn, richting burgers en professionals. Sommige jongeren groeien door, komen in aanraking met de criminaliteit. Aan ‘slachtoffer-zijde’ zien we kwetsbaarheid door problematische omstandigheden thuis en/of op school, mogelijk GGZ-factoren en/of verstandelijke beperkingen, risico’s rond alcohol en drugs. Essentie: er is altijd een integrale, groeps- én persoons-gerichte aanpak nodig met preventieve en repressieve, strafrechts- en zorgelementen.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
In de gemeente Ermelo worden regelmatig evenementen georganiseerd. Evenementen zijn belangrijk voor de economie van een gemeente, ze dragen bij aan de levendigheid van het dorp en haar buurtschappen. Daarnaast zijn evenementen bepalend voor het imago van de gemeente: een gemeente waar het fijn wonen, werken en recreëren is. Evenementen moeten ook veilig worden georganiseerd. Veiligheidsaspecten worden vooraf zorgvuldig geïnventariseerd en gecontroleerd. De gemeentelijke doelstelling bestaat daarom onder andere uit het vinden van een goede balans tussen stimuleren enerzijds en reguleren anderzijds.
Het aspect ‘geluid’ bij evenementen heeft een lage prioriteit, omdat de inzet en focus ligt op het aspect veiligheid.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
Thema 6 Sluitingstijden horeca (inclusief terrassen)
Ermelo kent vele horecagelegenheden. Deze zijn vooral in het centrum gevestigd. In en om het centrum bevinden zich ook woningen. Horecagelegenheden en met name de terrassen kunnen overlast geven voor de omliggende woningen. Om wonen en ondernemen goed met elkaar in balans te houden, zijn er sluitingstijden voor de horeca en terrassen vastgelegd. Om een goed woon- en leefklimaat te behouden, is het nodig om toe te zien op naleving van deze sluitingstijden.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
Thema 7: Parkeren centrum (blauwe zone)
Parkeren in Ermelo is gratis. In een deel van het centrum is een blauwe zone ingesteld. Daar mag met een parkeerschijf maximaal 1,5 of 2 uur geparkeerd worden. Dit verschilt per parkeerlocatie.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
Toezicht en handhaving op dit thema draagt niet bij aan de (boven)lokale prioriteit die benoemd zijn in het IVP.
De toezicht en handhaving op de groene wetgeving ligt bij de ‘groene’ BOA’s / toezichthouders van domein 2. Het thema Groen en Natuur gaat onder meer over de uitvoering van de Wet natuurbescherming, Opiumwet, Wet wapens en munitie, Wet economische delicten, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (bomenkap), en de APV feiten die binnen groen en natuur vallen. Denk bij dit laatste bijvoorbeeld aan crossen in bos- en natuurgebieden.
Indien er een overtreding en/of misdrijf plaats vindt dan kan deze BOA domein 2 proces- verbaal (tik-verbaal) opleggen in overleg met de officier van justitie van het functioneel parket (FP). Hoofdzakelijk zullen deze proces-verbalen worden geschreven in verband met stroperij en het vellen van houtopstanden zonder een verleende omgevingsvergunning.
De BOA Domein 2 is tevens belast met het faunabeheer. Dit faunabeheer bestaat hoofdzakelijk uit de dagelijkse aansturing van de jacht combinanten binnen de gemeente Ermelo, het verjagen en afschieten van wilde zwijnen binnen de kom-grens van de gemeente Ermelo (volgens plan van aanpak Wilde zwijnen en het geldende faunabeheerplan) en is contactpersoon voor de Wildbeheereenheid(WBE), Faunabeheereenheid(FBE) alsmede de Provincie Gelderland. In verband met zijn bevoegdheden en gestelde opleidingen draait deze BOA/Jachtopzichter piket diensten in verband met wildaanrijdingen. Deze wordt dan opgepiept en heeft contact met de meldkamer van de Politie.
Er liggen bij dit thema raakvlakken met thema 4 inzake jeugd inzake jeugd en overlast. Steeds vaker treft toezicht deze jeugd en overlastsituaties ook in de bos- en natuurgebieden aan. Ook de kwetsbare personen is een aandachtspunt in bos- en natuurgebieden.
Bijdrage aan ambities coalitie akkoord
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de ambities van:
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan de bovenlokale prioriteit van ‘ondermijning’ die benoemd is in het IVP. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de dumpingen van drugsafval.
Toezicht en handhaving op dit thema draagt bij aan en de lokale prioriteit die benoemd is in het IVP:
Vastgesteld in de openbare vergadering
van 26 januari 2022,
M.E. Haveman,
griffier,
Th.A.J. Burmanje,
voorzitter,
Bijlage 1 Handhavingsmatrix prioritering toezicht & handhaving openbare ruimte Ermelo 2021-2022
Bijlage bij uitvoeringsprogramma toezicht & handhaving openbare ruimte Ermelo 2021-2022
Het doel van deze matrix is om inzicht te geven in de prioriteiten die gesteld zijn op het gebied van toezicht & handhaving van de openbare ruimte. De uitvoering van dit toezicht ligt bij de gemeentelijke toezichthouders/boa’s en de politie. De matrix maakt ook inzichtelijk wie (gemeente en/of politie) verantwoordelijk is voor het toezicht op elk onderwerp. Bij het opstellen van deze matrix is wat betreft de lay-out en opzet gekozen voor dezelfde systematiek die de gemeente Harderwijk hanteert.
Politie en gemeente hebben op een aantal terreinen gelijke taken en bevoegdheden. Het is wenselijk dat door beide partijen bij heterdaad situaties altijd opgetreden wordt ondanks dat de primaire verantwoordelijkheid bij de andere partij ligt. Hiermee treden we eenduidig op naar burgers.
Toelichting op kolom prioritering
h = hoog (toezicht vindt doorlopend en intensief plaats)
m* = middelhoog (toezicht vindt met enige regelmaat plaats)
l * = laag (toezicht vindt incidenteel of steekproefgewijs plaats)
* Als een onderwerp een middelhoge of lage prioriteit heeft, en er komt een melding of klacht over binnen, dan wordt afhankelijk van de aard, ernst en omvang van de klacht de prioritering bepaald. Het kan zijn dat de melding dan toch een hoge prioriteit krijgt.