Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sittard-Geleen

Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSittard-Geleen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022
CiteertitelSubsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling geldt voor het schooljaar 2021-2022 en 2022-2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Sittard-Geleen 2020
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-02-2022nieuwe regeling

01-02-2022

gmb-2022-68735

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;

 

Gelet op de noodzaak tot het inhalen van onderwijsachterstanden, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling van jeugdigen gedurende en na de coronacrisis en de mogelijkheden die het gemeentebestuur daartoe heeft door het verstrekken van subsidies die aan het herstel kunnen bijdragen;

 

Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Sittard-Geleen 2020;

 

Besluiten vast te stellen de volgende subsidieregeling:

 

Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022.

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMEEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Schoolmaatschappelijk werk:

    Schoolmaatschappelijk werk biedt scholen de mogelijkheid om een beroep te doen op deskundige begeleiding en advisering bij (het signaleren van) problemen van hun leerlingen. Schoolmaatschappelijk werk helpt problemen op te lossen en potentiële (vaak grotere) problemen te voorkomen.

  • b)

    Jeugdpsycholoog:

    Een kinder- en jeugdpsycholoog onderzoekt en behandelt psychologische problemen bij kinderen en jongeren tot 18 jaar.

  • c)

    Transformatiecoach Eerste Opvang Anderstaligen:

    De Transformatiecoach ondersteunt leerlingen bij de overstap van de Eerste Opvang Anderstaligen naar het Regulier onderwijs.

  • d)

    Beweegfunctionaris:

    Deze beweegfunctionaris maakt de verbinding tussen onderwijs en sport-, beweeg- en cultuuraanbieders, zodat meer kinderen deelnemen aan sportieve en culturele activiteiten onder en na schooltijd.

  • e)

    Verlengde schooldag:

    Bij de verlengde schooldag duurt de schooldag langer. De extra uren zijn bedoeld voor de uitbreiding van de leertijd en kan ook worden ingezet voor andere activiteiten zoals sport en/of cultuur.

  • f)

    Loopbaanoriëntatie en begeleiding:

    Met loopbaanoriëntatie- en –begeleiding (lob) krijgen leerlingen zicht op hun kwaliteiten, mogelijkheden en drijfveren. Dit stelt hen in staat een passende opleiding te kiezen én er een succesvol vervolg aan te geven.

  • g)

    Speelplaats:

    Een plein bij een school waar leerlingen verblijven gedurende een pauze.

  • h)

    Leermiddelen en boeken:

    Een leermiddel of didactisch middel is ieder middel dat in een formele lessituatie wordt gebruikt om de leerling of student kennis en vaardigheden bij te brengen.

  • i)

    Cursus voor onderwijspersoneel:

    Een cursus voor onderwijspersoneel om om te gaan met onderwijsachterstanden, achterstanden in sociaal-emotionele ontwikkeling of motorische ontwikkeling.

  • j)

    Taalonderwijs:

    Ondersteuning van een logopediste om achterstanden in taalontwikkeling te inventariseren en/of ondersteuning door een leesconsulent om achterstanden in te lopen.

  • k)

    Remedial Teaching:

    Een remedial teacher helpt bij het in beeld brengen van een specifiek leerprobleem, stelt een behandelplan op en voert dit uit.

  • l)

    Accommodatie voor beweegstimulering:

    Een accommodatie die geschikt is voor beweegonderwijs zoals een gymzaal of een gemeenschapshuis.

  • m)

    Overgang van peuter/kinderopvang naar primair onderwijs:

    Het moment waarop peuters starten in het primair onderwijs.

  • n)

    Tolk:

    Iemand die een vreemde taal vertaalt in het Nederlands.

  • o)

    Thuiszitters

    Jeugdigen die de school langdurig niet bezoeken.

  • p)

    Subsidieplafond:

    het bedrag dat tijdens een vastgesteld tijdvak maximaal beschikbaar is voor de verstrekking van een subsidie op basis van een wettelijk voorschrift.

  • q)

    Activiteitenplan:

    Een onderbouwd overzicht van de activiteit(en) waarvoor een subsidie wordt gevraagd.

  • r)

    Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022:

    De door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen vastgestelde regeling, die voorziet in de wijze waarop en onder welke voorwaarden subsidie kan worden verleend voor het inhalen van onderwijsachterstanden, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling binnen de gemeente gedurende en na de coronacrisis. Deze wordt hierna ‘deze regeling’ genoemd.

  • s)

    College en gemeenteraad:

    Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van de gemeente Sittard-Geleen.

  • t)

    De gemeente:

    De gemeente Sittard-Geleen.

Artikel 2 Algemene Subsidieverordening

Op de Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022 is de Algemene subsidieverordening van de gemeente Sittard-Geleen 2020 van toepassing, tenzij in deze Subsidieregeling daarvan wordt afgeweken.

HOOFDSTUK 2  

Artikel 3.  

Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt € 1.504.548,-.

Artikel 4.  

Voor een mogelijke subsidie op basis van deze regeling komen uitsluitend activiteiten en kosten in aanmerking voor het inhalen van onderwijsachterstanden, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling gedurende en na de coronacrisis.

Artikel 5.  

Instellingen die voor een gemeentelijk subsidie op basis van deze regeling in aanmerking willen komen, zorgen voor een volledig en degelijk onderbouwd subsidieverzoek waaruit de achterstand op het gebied van onderwijs en/of sociaal-emotionele dan wel motorische ontwikkeling gedurende en na de coronacrisis blijkt.

Artikel 6.  

Het college stelt de hoogte van de subsidie vast voor de volgende activiteiten:

  • a.

    Schoolmaatschappelijk werk:

    De hoogte van de subsidie voor schoolmaatschappelijk werk wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

  • b.

    Jeugdpsycholoog:

    De hoogte van de subsidie voor jeugdpsychologen wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

  • c.

    Transformatiecoach Eerste Opvang Anderstaligen:

    De kosten van een Transformatiecoach worden vastgesteld op maximaal € 24.000,- per heel schooljaar.

  • d.

    Beweegfunctionaris:

    De hoogte van de subsidie voor beweegfunctionaris wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

  • e.

    Verlengde schooldag:

    De hoogte van de subsidie voor een verlengde schooldag wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

  • f.

    Loopbaanoriëntatie en begeleiding:

    De subsidie voor de aanschaf van een methodiek loopbaanoriëntatie en begeleiding bedraagt maximaal € 20.000,- per schoollocatie.

  • g.

    Speelplaats:

    De subsidie voor de aanschaf van buitenspeelmateriaal en/of vergroening van een speelplaats wordt vastgesteld op € 1.500,- in totaal.

  • h.

    Leermiddelen en boeken:

    De subsidie voor de aanschaf van leermiddelen en boeken wordt per school vastgesteld op maximaal € 6.000,- in totaal.

  • i.

    Cursus voor onderwijspersoneel:

    De subsidie voor cursussen voor onderwijspersoneel wordt vastgesteld op maximaal € 6.000,- per school.

  • j.

    Taalonderwijs:

    Voor de inventarisatie van taalachterstanden door een logopediste bedraagt de subsidie maximaal € 50,- per leerling. Voor een leesconsulent bedraagt de subsidie maximaal € 3.000,- per school.

  • k.

    Remedial Teaching:

    Voor de inzet van een remedial teacher bedraagt de subsidie maximaal € 7.500,- per school.

  • l.

    Accommodatie voor beweegonderwijs: gymzaal, gemeenschapshuis:

    De subsidie voor een accommodatie voor beweegonderwijs wordt vastgesteld aan de hand van een door de school ingediend plan.

  • m.

    Overgang van peuter/kinderopvang naar primair onderwijs:

    De hoogte van de subsidie de overgang van peuter/kinderopvang naar primair onderwijs wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

  • n.

    Tolk

    De subsidie voor de noodzakelijke inzet van een tolk wordt vastgesteld op € 100,- per gesprek.

  • o.

    Thuiszitters

    De hoogte van de subsidie voor thuizitters wordt vastgesteld aan de hand van een activiteitenplan.

Artikel 7.  

Bij de bepaling van de hoogte van een gemeentelijk subsidie op basis van deze regeling let het college op de volgende criteria:

  • 1.

    De te treffen voorzieningen, waartoe een subsidieverzoek wordt ingediend dragen bij aan gezond en veilig opgroeien, de ontwikkeling van talent en/of meedoen aan de maatschappij.

  • 2.

    De mate waarin de te treffen voorzieningen, waartoe een subsidieverzoek wordt ingediend, worden gerealiseerd door in de gemeente Sittard-Geleen gevestigde bedrijven. Wanneer dit, wegens een noodzakelijke specialisatie of anderszins, niet mogelijk is, wordt dit door de subsidievrager expliciet vermeld.

  • 3.

    De in lid 1 van dit artikel genoemde voorzieningen worden gerealiseerd in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023.

Artikel 8.  

Wil een subsidieverzoek door de gemeente in behandeling worden genomen, dan dient dat minimaal de volgende onderleggers te bevatten:

  • 1.

    een activiteitenplan waarin de subsidievrager én ingaat op de inhoud van het project én toelicht in hoeverre dit beantwoordt aan de criteria zoals opgenomen in artikel 7 van deze regeling;

  • 2.

    een sluitende projectbegroting.

Artikel 9.  

  • 1.

    De indiening van de rekening en verantwoording over gesubsidieerde projecten gaat vergezeld van een activiteitenverslag. Daarin wordt expliciet aandacht besteed aan de vraag in hoeverre aan de criteria, zoals opgenomen in artikel 7 van deze regeling is beantwoord. De aanvrager gaat in deze verslaglegging ook in op de vraag in hoeverre doelstellingen niet zijn gehaald en welke oorzaken daaraan ten grondslag hebben gelegen.

HOOFDSTUK 2 SLOTBEPALINGEN

Artikel 10. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening gemeente Sittard-Geleen 2020 kan de subsidie in ieder geval geweigerd worden, indien het een activiteit betreft waarvoor al door de gemeente subsidie is verstrekt.

Artikel 11. Bijzondere gevallen

Van deze subsidieregeling mag worden afgeweken, indien de toepassing zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 12. Subsidieplafond

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen het subsidieplafond vast op € 1.504.548,-.

  • 2.

    De behandeling van de aanvragen, geschiedt in volgorde van indiening bij burgemeester en wethouders. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvullende aanvraag is ingediend.

Artikel 13. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Nationaal Programma Onderwijs Sittard-Geleen 2022’.

Artikel 14. Inwerkingtreding en overgangsrecht

Deze subsidieregeling treedt in werking de dag na bekendmaking en geldt voor het schooljaar 2021-2022 en 2022-2023

Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 februari 2022.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De burgemeester,

mr. J.Th.C.M. Verheijen

De secretaris,

J.A.M. Heesen