Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoetermeer

Subsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoetermeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022
CiteertitelSubsidieregeling corona noodsteun
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-02-2022nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-66154

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022

 

Burgemeester en Wethouders van Zoetermeer;

 

Gelezen het Afwegingskader incidentele ondersteuning Corona 2022 Gemeente Zoetermeer,

 

overwegende dat het gewenst is om lokale organisaties die maatschappelijke diensten aanbieden aan inwoners van Zoetermeer te ondersteunen bij het opvangen van de gevolgen van de corona crisis,

 

gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016,

 

besluiten

 

vast te stellen de volgende regeling:

 

‘Subsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Maatschappelijke organisatie: een organisatie die maatschappelijke diensten levert aan inwoners van Zoetermeer. Onder maatschappelijke diensten wordt verstaan die diensten die passen binnen/aansluiten op de doelen van het huidige subsidiekader van de gemeente Zoetermeer. Daarbij wordt gekeken of de samenleving, of een specifieke groep binnen de samenleving, baat heeft bij de uitvoering van de maatregel.

  • Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer.

  • Continuïteit: voortbestaan van de maatschappelijke organisatie. De maatschappelijke organisatie kan binnen de coronamaatregelen en daarna, zijn maatschappelijke diensten blijven uitvoeren;

  • Liquiditeit: financiële positie om aan de kortlopende betalingsverplichtingen te kunnen voldoen, bestaande uit kasgeld en vlottende activa, exclusief voorraden;

  • De-minimisverordening: Europese verordening nr. 1407/2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie(VWEU) . Steunaanvragen tot een bedrag van € 200.000 (de zogenaamde de-minimusdrempel) kunnen verleend worden, mits de aanvrager over een periode van 3 jaar niet meer dan dit bedrag aan staatsteun ontvangt. Wanneer de betreffende steunaanvrager een hoger bedrag aanvraagt, dan wel boven de drempel over een periode van 3 jaar uitkomt, moeten de Europese staatsteunregels gevolgd worden.

  • De Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV): Verordening (EU) nr. 651/2014) betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 VWEU. Op grond van artikel 53 AGVV mag aan culturele instellingen € 150 miljoen per project aan investeringssteun en € 75 miljoen per onderneming per jaar aan exploitatiesteun worden gegeven, mits voldaan wordt aan alle voorwaarden en een kennisgevingsprocedure wordt doorlopen.

  • De raad: de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer

Artikel 2 Doelstelling van deze regeling

  • 1.

    Doelstelling ondersteuning:

  • Subsidie is erop gericht om te voorkomen dat continuïteits- en/of liquiditeitsproblemen ontstaan bij maatschappelijke organisaties, doordat als gevolg van de coronacrisis inkomsten wegvallen, terwijl betalingsverplichtingen (ook aan de gemeente) doorlopen. Dit om de economische en maatschappelijke infrastructuur van de stad draaiende te houden en te zorgen dat maatschappelijke organisaties die daar een rol in spelen via een overbrugging deze crisisperiode door kunnen komen. Daarbij kan het college ook faciliterend optreden om ruimte te geven aan initiatieven vanuit sectoren tot programmering in de stad.

  • 2.

    Doelstelling regeling:

    • a.

      Aanwijzen van de criteria en vormen van ondersteuning waarvoor het door de raad beschikbaar gestelde budget kan worden besteed door het college;

    • b.

      Zorgen voor een snelle besluitvorming zonder al te veel administratieve lasten voor zowel de aanvrager als de gemeente;

    • c.

      Garanderen van het gelijkheidsbeginsel waardoor gelijke gevallen, gelijk behandeld worden. Dit laat onverlet dat maatwerk in sommige gevallen noodzakelijk blijft en ook mogelijk is;

    • d.

      Waarborgen dat het geld op een effectieve en efficiënte manier wordt besteed;

    • e.

      Dienen als ondersteuning voor een goede verantwoording van de gemeentelijke uitgaven corona noodsteun achteraf.

Artikel 3 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college in de periode tot 1 mei 2022 (over het jaar 2021) en in de periode tot 1 oktober 2022 (over het eerste halfjaar 2022) voor de in artikel 2 genoemde doelstelling en zal alleen ingezet worden om verzoeken van maatschappelijke organisaties om lokale ondersteuning te toetsen aan de hand van de in artikel 4 genoemde uitsluitingscriteria.

  • 2.

    Subsidie wordt verstrekt

    • a.

      voor zover Rijksmaatregelen, zowel generiek (TOZO, NOW, TOGS et cetera) als binnen de sectoren, en korting op de huur van gemeentelijke panden onvoldoende zijn om te overleven,

    • b.

      of als een maatschappelijke organisatie niet in aanmerking komt voor enkele of alle in lid a genoemde maatregelen, en

    • c.

      voor zover overige financiële en niet-financiële ondersteuning zoals het bieden van extra ruimte voor terrassen, ondersteuning via het ondernemersloket, uitstel van betaling op facturen en leges, vervroegd uitbetalen van reguliere subsidietermijnen en coulance betrachten ten aanzien van de prestatieafspraken behorend bij de reguliere subsidieverlening, ook niet voldoende is om de coronacrisis te overbruggen

Artikel 4 Uitsluitingscriteria

Aanvragen worden afgewezen voor zover zij niet voldoen aan de volgende criteria (knock out systeem):

  • 1.

    De maatschappelijke instelling biedt diensten die passen binnen/aansluiten op de doelen van het huidige subsidiekader van de gemeente Zoetermeer. Daarbij wordt gekeken of de samenleving, of een specifieke groep binnen de samenleving, baat heeft bij de uitvoering van de maatregel;

  • 2.

    De aanvraag is gericht op de opvang van de negatieve financiële effecten voor de aanvrager veroorzaakt door de coronacrisis.

  • 3.

    De maatschappelijke instelling heeft een beroep gedaan op alle financiële landelijke, regionale of lokale ondersteuningsmogelijkheden die beschikbaar zijn en heeft alle mogelijke maatregelen genomen om de kosten te verminderen en de opbrengsten te verhogen.

  • 4.

    Continuïteit van de maatschappelijke organisatie na verstrekking van de corona noodsteun is aannemelijk. In de geest van het afwegingskader wordt de benodigde subsidie verstrekt, ook als subsidie onverhoopt nog in (een deel van) het volgende jaar nodig zou zijn omdat blijkt dat de crisis langer impact heeft dan eerder voorzien.

  • 5.

    De door de coronacrisis ontstane financiële problemen zijn acuut. De organisatie moet zonder subsidie zijn activiteiten beëindigen en is ook niet meer in staat om na de crisis op te starten. Dit criterium moet gelezen worden met in acht neming van lid 6 van dit artikel.

  • 6.

    Een weerstandsreserve ter grootte van 10% van de jaaromzet, bedoeld voor normale bedrijfsrisico’s, en bestemmingsreserves (met concrete bestemming) blijven buiten beschouwing bij de beoordeling van het uitsluitingscriterium in lid 5 van dit artikel1.

Artikel 5 Wijze van ondersteuning

  • 1.

    Voor de aanvrager die voldoet aan de criteria in artikel 4 en daarmee in aanmerking komt voor ondersteuning door de gemeente, wordt onderzocht of de financiële problematiek via andere wegen kan worden opgelost dan via deze subsidieregeling. De mogelijke uitkomsten zijn rangordelijk opgezet:

    • a.

      niet-financiële ondersteuning;

      Als de acute financiële nood kan worden geledigd door verruiming van mogelijkheden of (subsidie)voorwaarden dan heeft dat de voorkeur. Dit gaat bijvoorbeeld over ruimere mogelijkheden voor terrassen, verruiming van de subsidievoorwaarden (bijvoorbeeld meer ruimte om investeringsreserves in te zetten).

    • b.

      Uitstel van betaling;

      Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn voor gemeentelijke belastingen. Ook kan huurders van gemeentelijk vastgoed, (voor een resterende huurschuld na toepassing van de compensatieregeling) uitstel van betaling worden gegeven.

    • c.

      Betalingsregeling;

      Vergelijkbaar met punt b, maar in dit geval wordt een regeling voor een langere periode afgesproken.

    • d.

      Subsidie

      Als de voorgaande opties a t/m c niet mogelijk of onvoldoende zijn voor de maatschappelijke organisatie om de coronacrisis te overbruggen, dan kan subsidie op grond van deze subsidieregeling worden toegekend.

Artikel 6 Posten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De kosten en gederfde opbrengsten gerelateerd aan de coronacrisis en de beperkende maatregelen daarbinnen, voor zover deze niet gecompenseerd kunnen worden (bijvoorbeeld met lagere (variabele) kosten, overige besparingen en eventuele hogere baten uit ingezette alternatieve acties, incidentele steun van (rijks)overheden of fondsen)

  • 2.

    in mindering op het bedrag dat per saldo is berekend onder a wordt gebracht:

    • i.

      de eigen weerstandsreserve, voor zover deze hoger is dan 10% van de gemiddelde jaaromzet over 2018 en 2019 of

    • ii.

      de reserves per ultimo 2020 resp. 2021 voor zover deze hoger zijn dan de reserves per ultimo 2019 resp. 2020 als gevolg van eerder door de gemeente over het jaar 2020 resp. 2021 verleende coronasteun2.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

De hoogte van de te verlenen subsidie wordt gebaseerd op een beoordeling van de gegevens, zoals opgenomen in artikel 8, en met inachtneming van het bepaalde in artikel 6.

Artikel 8 Aanvraag

  • 1)

    De aanvrager legt via de website van de gemeente de volgende gegevens over:

    • a)

      Een volledig en naar waarheid ingevuld aanvraagformulier.

    • b)

      Een kopie van het uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

    • c)

      Een kopie (of foto) van uw bankpas met het nummer van de rekening waarnaar wij de subsidie kunnen overmaken.

    • d)

      Financiële gegevens van 2020, 2021 en of 1e halfjaar 2022 (dit kan zijn jaarrekening, halfjaarcijfers, recente uitdraai financiële administratie; allen inclusief balansinformatie voor de beoordeling van de vermogenspositie).

    • e)

      Begroting 2021 resp. 2022.

    • f)

      Prognosecijfers voor 1e halfjaar 2022, met als basis de reeds gerealiseerde cijfers tot de 1e van de afgelopen maand, op het moment van aanvraag.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Een subsidieaanvraag over 2021 wordt uiterlijk op 1 mei 2022 ingediend. Een subsidieaanvraag over 1e half jaar 2022 wordt uiterlijk 1 oktober 2022 ingediend.

Artikel 10 Beslistermijn

Het college beslist conform de Awb zo spoedig mogelijk doch binnen acht weken na indiening van de (volledige) aanvraag, zoals genoemd in artikel 8.

Artikel 11 Verplichtingen subsidieontvanger

Aan de subsidieverlening wordt de volgende verplichting verbonden:

  • 1.

    de subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijke opgave van wijzigingen ten aanzien van (de ingediende stukken die betrekking hebben op) zijn financiële situatie, waaronder het verkrijgen van andere vormen van publieke of private steun of financiering, voor zover die meer bedraagt dan 10% van het verleende subsidiebedrag;

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling subsidies

  • 1.

    Een subsidie voor corona noodsteun wordt direct bij subsidieverlening vastgesteld, met uitzondering van toepassing van lid 2 tot en met 4 van dit artikel.

  • 2.

    In geval van initiatieven vanuit sectoren tot programmering in de stad (art. 3 lid 1) wordt een voorlopige subsidie verstrekt en vindt subsidievaststelling achteraf plaats op basis van realisatiecijfers. De subsidieontvanger doet binnen 3 maanden na afloop van de programmering een aanvraag tot vaststelling.

  • 3.

    In geval van een subsidiebedrag groter dan € 100.000 wordt een voorlopige subsidie verstrekt en vindt subsidievaststelling achteraf plaats op basis van realisatiecijfers. De subsidieontvanger doet binnen 3 maanden na afloop van de subsidieperiode een aanvraag tot vaststelling.

  • 4.

    De verleende subsidie kan worden gecorrigeerd naar aanleiding van de wijzigingen zoals bedoeld in artikel 11 van deze regeling.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan in individuele gevallen deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken in individuele gevallen voor zover de toepassing voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen. Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt met ingang van 31 december 2022.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling corona noodsteun.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 december 2021.

De secretaris,

B.J. Huykman

De burgemeester,

M. Bezuijen


1

Deze weerstandreserve en bestemmingsreserves zijn nodig om ook na de Coronacrisis de continuïteit zoals bedoeld in lid 4 van dit artikel te kunnen waarborgen en doen niets af aan het criterium in lid 5 van dit artikel.

2

Steun die achteraf bezien niet geheel nodig is gebleken om de crisis in 2020 resp. 2021 te overleven, wordt hiermee gebruikt voor nadelige corona effecten in 2021 resp. 1e half jaar 2022.