Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022 |
Citeertitel | Subsidieregeling corona noodsteun |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2022.
Algemene Subsidieverordening Zoetermeer 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2022 | nieuwe regeling | 21-12-2021 |
Burgemeester en Wethouders van Zoetermeer;
Gelezen het Afwegingskader incidentele ondersteuning Corona 2022 Gemeente Zoetermeer,
overwegende dat het gewenst is om lokale organisaties die maatschappelijke diensten aanbieden aan inwoners van Zoetermeer te ondersteunen bij het opvangen van de gevolgen van de corona crisis,
gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Zoetermeer 2016,
vast te stellen de volgende regeling:
‘Subsidieregeling corona noodsteun Zoetermeer 1e half jaar 2022’
In deze regeling wordt verstaan onder:
Maatschappelijke organisatie: een organisatie die maatschappelijke diensten levert aan inwoners van Zoetermeer. Onder maatschappelijke diensten wordt verstaan die diensten die passen binnen/aansluiten op de doelen van het huidige subsidiekader van de gemeente Zoetermeer. Daarbij wordt gekeken of de samenleving, of een specifieke groep binnen de samenleving, baat heeft bij de uitvoering van de maatregel.
De-minimisverordening: Europese verordening nr. 1407/2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie(VWEU) . Steunaanvragen tot een bedrag van € 200.000 (de zogenaamde de-minimusdrempel) kunnen verleend worden, mits de aanvrager over een periode van 3 jaar niet meer dan dit bedrag aan staatsteun ontvangt. Wanneer de betreffende steunaanvrager een hoger bedrag aanvraagt, dan wel boven de drempel over een periode van 3 jaar uitkomt, moeten de Europese staatsteunregels gevolgd worden.
De Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV): Verordening (EU) nr. 651/2014) betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 VWEU. Op grond van artikel 53 AGVV mag aan culturele instellingen € 150 miljoen per project aan investeringssteun en € 75 miljoen per onderneming per jaar aan exploitatiesteun worden gegeven, mits voldaan wordt aan alle voorwaarden en een kennisgevingsprocedure wordt doorlopen.
Artikel 2 Doelstelling van deze regeling
Subsidie is erop gericht om te voorkomen dat continuïteits- en/of liquiditeitsproblemen ontstaan bij maatschappelijke organisaties, doordat als gevolg van de coronacrisis inkomsten wegvallen, terwijl betalingsverplichtingen (ook aan de gemeente) doorlopen. Dit om de economische en maatschappelijke infrastructuur van de stad draaiende te houden en te zorgen dat maatschappelijke organisaties die daar een rol in spelen via een overbrugging deze crisisperiode door kunnen komen. Daarbij kan het college ook faciliterend optreden om ruimte te geven aan initiatieven vanuit sectoren tot programmering in de stad.
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college in de periode tot 1 mei 2022 (over het jaar 2021) en in de periode tot 1 oktober 2022 (over het eerste halfjaar 2022) voor de in artikel 2 genoemde doelstelling en zal alleen ingezet worden om verzoeken van maatschappelijke organisaties om lokale ondersteuning te toetsen aan de hand van de in artikel 4 genoemde uitsluitingscriteria.
voor zover overige financiële en niet-financiële ondersteuning zoals het bieden van extra ruimte voor terrassen, ondersteuning via het ondernemersloket, uitstel van betaling op facturen en leges, vervroegd uitbetalen van reguliere subsidietermijnen en coulance betrachten ten aanzien van de prestatieafspraken behorend bij de reguliere subsidieverlening, ook niet voldoende is om de coronacrisis te overbruggen
Artikel 4 Uitsluitingscriteria
Aanvragen worden afgewezen voor zover zij niet voldoen aan de volgende criteria (knock out systeem):
Continuïteit van de maatschappelijke organisatie na verstrekking van de corona noodsteun is aannemelijk. In de geest van het afwegingskader wordt de benodigde subsidie verstrekt, ook als subsidie onverhoopt nog in (een deel van) het volgende jaar nodig zou zijn omdat blijkt dat de crisis langer impact heeft dan eerder voorzien.
Een weerstandsreserve ter grootte van 10% van de jaaromzet, bedoeld voor normale bedrijfsrisico’s, en bestemmingsreserves (met concrete bestemming) blijven buiten beschouwing bij de beoordeling van het uitsluitingscriterium in lid 5 van dit artikel1.
Artikel 5 Wijze van ondersteuning
Voor de aanvrager die voldoet aan de criteria in artikel 4 en daarmee in aanmerking komt voor ondersteuning door de gemeente, wordt onderzocht of de financiële problematiek via andere wegen kan worden opgelost dan via deze subsidieregeling. De mogelijke uitkomsten zijn rangordelijk opgezet:
niet-financiële ondersteuning;
Als de acute financiële nood kan worden geledigd door verruiming van mogelijkheden of (subsidie)voorwaarden dan heeft dat de voorkeur. Dit gaat bijvoorbeeld over ruimere mogelijkheden voor terrassen, verruiming van de subsidievoorwaarden (bijvoorbeeld meer ruimte om investeringsreserves in te zetten).
Artikel 6 Posten die voor subsidie in aanmerking komen
De kosten en gederfde opbrengsten gerelateerd aan de coronacrisis en de beperkende maatregelen daarbinnen, voor zover deze niet gecompenseerd kunnen worden (bijvoorbeeld met lagere (variabele) kosten, overige besparingen en eventuele hogere baten uit ingezette alternatieve acties, incidentele steun van (rijks)overheden of fondsen)
in mindering op het bedrag dat per saldo is berekend onder a wordt gebracht:
de reserves per ultimo 2020 resp. 2021 voor zover deze hoger zijn dan de reserves per ultimo 2019 resp. 2020 als gevolg van eerder door de gemeente over het jaar 2020 resp. 2021 verleende coronasteun2.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
De hoogte van de te verlenen subsidie wordt gebaseerd op een beoordeling van de gegevens, zoals opgenomen in artikel 8, en met inachtneming van het bepaalde in artikel 6.
Een subsidieaanvraag over 2021 wordt uiterlijk op 1 mei 2022 ingediend. Een subsidieaanvraag over 1e half jaar 2022 wordt uiterlijk 1 oktober 2022 ingediend.
Het college beslist conform de Awb zo spoedig mogelijk doch binnen acht weken na indiening van de (volledige) aanvraag, zoals genoemd in artikel 8.
Artikel 11 Verplichtingen subsidieontvanger
Aan de subsidieverlening wordt de volgende verplichting verbonden:
de subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijke opgave van wijzigingen ten aanzien van (de ingediende stukken die betrekking hebben op) zijn financiële situatie, waaronder het verkrijgen van andere vormen van publieke of private steun of financiering, voor zover die meer bedraagt dan 10% van het verleende subsidiebedrag;
Artikel 12 Verantwoording en vaststelling subsidies
In geval van initiatieven vanuit sectoren tot programmering in de stad (art. 3 lid 1) wordt een voorlopige subsidie verstrekt en vindt subsidievaststelling achteraf plaats op basis van realisatiecijfers. De subsidieontvanger doet binnen 3 maanden na afloop van de programmering een aanvraag tot vaststelling.
Het college kan in individuele gevallen deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken in individuele gevallen voor zover de toepassing voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen. Toepassing van het vorige lid wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.