Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Subsidieregeling compensatie controle coronatoegangsbewijs - Gemeente Zaanstad 2021-2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling compensatie controle coronatoegangsbewijs - Gemeente Zaanstad 2021-2022
CiteertitelSubsidieregeling compensatie controle coronatoegangsbewijs gemeente Zaanstad 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet veiligheidsregio’s

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-02-202228-02-2022nieuwe regeling

08-02-2022

gmb-2022-63718

2022/2680

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling compensatie controle coronatoegangsbewijs - Gemeente Zaanstad 2021-2022

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

ASV: Algemene Subsidieverordening Zaanstad.

AWB: de Algemene wet Bestuursrecht.

College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad.

CTB-plicht: de verplichting op grond van artikel 6:30, lid 1 van de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 tot het controleren van het coronatoegangsbewijs (CTB).

Culturele instelling: iedere publiek toegankelijke culturele instelling, onderneming of vereniging waar een CTB controle dient plaats te vinden

Horecaondernemer: horecaondernemer in de gemeente Zaanstad die in het bezit is van een horecaexploitatievergunning.

Sportvereniging: professionele en niet professionele organisatie of vereniging die sportactiviteiten aanbiedt en waarbij een CTB controle plaats dient te vinden

 

Artikel 2. Verhouding Algemene subsidieverordening Zaanstad

Op deze subsidieregeling zijn de bepalingen van de ASV van toepassing voor zover hier in deze subsidieregeling niet van wordt afgeweken.

 

Artikel 3. Doelstelling van de regeling

Het doel van deze regeling is culturele instellingen, horecaondernemers en sportverenigingen gevestigd in de gemeente Zaanstad (financiële) ondersteuning te bieden door middel van het financieel tegemoetkomen in de extra kosten die zij in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021 hebben moeten maken als gevolg van het moeten controleren van het coronatoegangsbewijs van bezoekers/gasten bij aanvang van de deelname aan een activiteit of toegang tot de voorziening.

 

Artikel 4. Doelgroep van de regeling

Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd door horecaondernemers, culturele instellingen en sportverenigingen die zijn gevestigd binnen de gemeente Zaanstad.

 

Artikel 5. Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen:

  • 1.

    u staat ingeschreven in het Kamer van Koophandel register.

  • 2.

    u bent horecaondernemer in de gemeente Zaanstad en bent in het bezit van een horecaexploitatievergunning, en

  • 3.

    u maakte extra kosten door uw personeelsleden en/ of ingehuurd personeel in te zetten voor het controleren van de corona QR- codes van gasten of levert extra inspanning door de inzet van vrijwilligers hiervoor en;

  • 4.

    u maakte deze extra kosten in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021;

of:

  • 1.

    u bent een culturele instelling in de gemeente Zaanstad en;

  • 2.

    u maakte extra kosten door mensen, personeel en/of ingehuurd personeel in te zetten voor het controleren van de corona QR-codes van bezoekers/gasten en;

  • 3.

    u maakte deze extra kosten in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

of:

  • 1.

    u bent een sportvereniging in de gemeente Zaanstad en;

  • 2.

    u maakte extra kosten door mensen en/of ingehuurd personeel in te zetten voor het controleren van de corona QR-codes van bezoekers/gasten of levert extra inspanning door de inzet van vrijwilligers hiervoor en;

  • 3.

    u maakte deze extra kosten in de periode van 22 september 2021 tot en met 31 december 2021.

 

Artikel 6. Aanvraagtermijn

  • 1.

    De aanvraagtermijn voor subsidie op grond van deze regeling loopt van 13 februari tot en met 28 februari 2022.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gekregen de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld en compleet is geworden.

  • 3.

    Na de sluitingsdatum ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen.

 

Artikel 7. Aanvraag

  • 1.

    De subsidie wordt aangevraagd door middel van het aanvraagformulier op de gemeentelijke website:

  • 2.

    Bij de aanvraag legt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens over:

    • a.

      Kamer van Koophandel registratienummer

    • b.

      het bedrag inclusief BTW waarvoor compensatie wordt gevraagd;

    • c.

      opgave van de kostensoorten, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 van deze regeling, waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

    • d.

      een bewijsmiddel waarmee wordt aangetoond dat deze kosten daadwerkelijk gemaakt zijn, bestaande uit:

      • een ingevuld rekenmodel volgens bijgevoegd excel-format op de website. Dit formulier is leidend.

      • facturen als het een vergoeding betreft voor kosten externe inhuur, eventuele werving, administratie en/of kosten voor hulpmiddelen en materialen die de controle van het CTB faciliteren.

      • Loonstroken als u een vergoeding aanvraagt voor verschuldigde loonkosten, vakantiegeld, pensioenafdrachten, sociale zekerheidslasten in relatie tot inhuur personeel

    • e.

      een factuur met naam, logo en bankrekeningnummer van de aanvrager t.b.v. de uitbetaling van de subsidie.

  • 3.

    Per aanvrager kan maximaal éénmaal subsidie worden aangevraagd op grond van deze regeling.

 

Artikel 8. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidie wordt verleend voor extra kosten die in de periode van 22 september 2021 t/m 31 december 2021 door aanvrager zijn gemaakt in het kader van de verplichting van de aanvrager om het coronatoegangsbewijs te controleren, zoals de inzet van medewerkers of ingehuurde arbeidskrachten als gastvrouw/-heer of beveiliger of materiële kosten die hiermee samenhangen.

  • 2.

    De volgende kostensoorten komen in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      verschuldigde loonkosten van werknemers en arbeidskrachten;

    • b.

      verschuldigd vakantiegeld, verschuldigde pensioenafdrachten en sociale zekerheidslasten, in verband met de loonkosten, bedoeld onder a.

    • c.

      in geval van externe inhuur, de kosten van werving, selectie, administratie en aansturing van werknemers en arbeidskrachten;

    • d.

      materiële kosten die de controle van het coronatoegangsbewijs en identiteitsdocument faciliteren;

    • e.

      verschuldigde BTW, voor zover deze verschuldigd is over de kosten bedoeld onder a) tot en met d).

    • f.

      de kosten van de inzet van extra vrijwilligers bij een culturele instelling of sportvereniging ten behoeve van de verplichte controle van het coronatoegangsbewijs, op basis van een vrijwilligersvergoeding van €3,-- per uur.

 

Artikel 9. Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De volgende kostensoorten komen niet in aanmerking voor compensatie:

    • a.

      kosten als gevolg van verplichtingen die zijn aangegaan vóór 22 september 2021 of gemaakt worden na 31 december 2021;

    • b.

      kosten voor activiteiten waarvoor reeds een specifieke uitkering of een andere financiële bijdrage door het Rijk of decentrale overheid is verstrekt;

    • c.

      kosten voor activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, of recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds. Indien u de BTW al heeft verrekend, dan kunt u deze niet indienen voor CTB compensatie.

 

Artikel 10. Hoogte subsidie

De aanvrager kan maximaal €5.000,- subsidie aanvragen.

 

Artikel 11. Subsidieplafond en verdeelregels

  • 1.

    Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 200.000.

  • 2.

    Het subsidiebudget van maximaal € 200.000 wordt verdeeld over alle binnen de hiervoor geldende termijn ontvangen volledige aanvragen.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid wordt, als het totaal van de aangevraagde bedragen boven het subsidieplafond uitkomt, de subsidie naar rato van het beschikbare budget toegekend.

 

Artikel 12. Beslistermijn

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in art. 9 van de ASV wordt ambtelijke afgestemd nadat de aanvraagtermijn is verstreken.

  • 2.

    Het college neemt uiterlijk binnen vier weken na afloop van de aanvraagtermijn een besluit.

  • 3.

    De in het tweede lid gestelde termijn kan met ten hoogste 4 weken verdaagd worden.

 

Artikel 13. Weigeringsgronden

Naast de weigeringsgronden die gelden op grond van de Awb of ASV wordt de aanvraag geheel of gedeeltelijk afgewezen als niet of niet volledig voldaan is aan de voorwaarden en criteria van deze regeling.

 

Artikel 14. Uitbetaling subsidie

De subsidie wordt binnen 4 weken na bekendmaking van het besluit op de subsidieaanvraag volledig uitbetaald.

 

Artikel 15. Verantwoording

Als de door de aanvrager opgevoerde kosten, naar het oordeel van het college, voldoende zijn aangetoond, de subsidie, in afwijking van art. 15 ASV direct wordt vastgesteld

 

Artikel 16. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, afwijken van het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

 

Artikel 17. Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college.

 

Artikel 18. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling compensatie controle coronatoegangsbewijs gemeente Zaanstad 2021’.

 

Artikel 19. Inwerkingtreding en duur

Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na publicatie en geldt tot en met 28 februari 2022.