Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels ontheffing vrachtverbod Grensstraat |
Citeertitel | Beleidsregels ontheffing vrachtverbod Grensstraat |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | tekening Grensstraat gebied Duitsland tekening Grensstraat gebied Nederland |
Geen
artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2022 | nieuwe regeling | 08-02-2022 |
Burgemeester en wethouders van L a n d g r a af ;
artikel 149 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw);
artikel 62 en 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
de Regeling tot uitvoering de hoofdstukken III en VI van de Wegenverkeerswet 1994 (Regeling voertuigen);
het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
het Verkeersbesluit voor het instellen van een vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland van 18 augustus 2021 met kenmerk B.21.1117 (verkeersbesluit);
de volgende beleidsregels voor het verlenen van ontheffingen van dit vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland vast te stellen:
Beleidsregels ontheffing vrachtverbod Grensstraat
In het verkeersbesluit van 18 augustus 2021 met kenmerk B.21.1117 is besloten om door middel van het plaatsen van bord model C07, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, een geslotenverklaring in te stellen voor vrachtverkeer in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland. Met het vrachtverbod wordt een einde gemaakt aan de (geluids)hinder die de bewoners van het betreffende deel van de Grensstraat als gevolg van het vrachtverkeer ervaren. Ook in andere straten, zoals de Reeweg en de Europaweg Noord, wordt met het vrachtverbod de (geluids)hinder die men ook daar van het vele vrachtverkeer ervaart, verminderd.
Het gevolg van het instellen van het vrachtverbod is dat al het grensoverschrijdend vrachtverkeer dat nu gebruik maakt van de grensovergang in de Grensstraat, een andere route moet gaan gebruiken. De meest voor de hand liggende route is dan via de Buitenring (N300), N274 en de B56. Dit betekent voor een deel van het vrachtverkeer dat zij een (veel) langere afstand moeten afleggen en daarmee eveneens een langere reistijd hebben. Dit nadeel weegt in beginsel niet op tegen het voordeel dat deze maatregel oplevert voor alle bewoners en gebruikers van de straten waar het vrachtverkeer dan wordt geweerd. Echter, het kan voorkomen dat deze langere rijafstand en/of reistijd tot een onevenredig nadeel leidt voor bepaald vrachtverkeer. Gelet hierop dient er voor deze gevallen een mogelijkheid te bestaan om door middel van een ontheffing van het vrachtverbod toch van dit deel van de Grensstraat gebruik te kunnen maken.
Op grond van artikel 87 juncto 62 van het Regelement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Wegenverkeerswet 1994 en het Verkeersbesluit voor het instellen van een vrachtverbod in de Grensstraat tussen de Europaweg Zuid en de grens met Duitsland is het college bevoegd ontheffing te verlenen van dit vrachtverbod zoals neergelegd in dat besluit. Om toch toegang tot en doorgang via de straat te kunnen realiseren, is een afwegingskader voor het verlenen van dergelijke ontheffingen noodzakelijk. Deze beleidsregels als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) hebben dan ook als doel de beleidsvrijheid van het college in te vullen waarmee een eenduidige en consequente werkwijze in de ontheffingsverlening kan worden gehanteerd.
Bovenstaande vormt de grondslag voor onderstaand afwegingskader.
Deze beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen die worden ingediend voor het verkrijgen van een ontheffing van het vrachtverbod in de Grensstraat zoals opgenomen in het verkeersbesluit.
Artikel 4. Algemene ontheffing vrachtauto
Een algemene ontheffing van het vrachtverbod als genoemd in het verkeersbesluit wordt verleend ten behoeve van noodzakelijke ritten voor vrachtverkeer, die verband houden met hygiëne, volksgezondheid, welzijn en/of veiligheid. Hierbij wordt met name gedacht aan de brandweer, ambulance, politie en gemeentelijke dienstverlening.
Artikel 5. Tijdelijke ontheffing vrachtauto
Een tijdelijke ontheffing van het vrachtverbod als genoemd in het verkeersbesluit wordt op verzoek verleend aan een kentekenhouder van een vrachtauto die op een locatie in het gebied van het vrachtverbod gedurende het tijdvak waarin het vrachtverbod van kracht is, werkzaamheden moet uitvoeren, en kan aantonen dat het absoluut noodzakelijk is het voertuig waarvoor ontheffing aangevraagd wordt te gebruiken voor deze werkzaamheden.
Artikel 6. Langdurige ontheffing vrachtauto
Een langdurige ontheffing van het vrachtverbod als genoemd in het verkeersbesluit wordt op verzoek verleend aan een kentekenhouder van een vrachtauto die door het instellen van het vrachtverbod op het betreffende gedeelte van de Grensstraat, aantoonbaar onevenredig benadeeld wordt, doordat deze een alternatieve route moet nemen waarvan de rijafstand met mimimaal 75% toeneemt.
Een kentekenhouder dient aan te tonen dat hij onevenredig wordt benadeeld als bedoeld in het eerste lid. Dit dient te blijken uit het gemotiveerde verzoek tot ontheffing en de hierbij over te leggen bewijsstukken, zoals bijvoorbeeld, doch niet uitsluitend, afschriften van nationale en/of internationale vrachtbrieven en andere volgens het college relevante documenten waaruit blijkt dat hij onevenredig benadeeld wordt door het vrachtverbod zoals opgenomen in het verkeersbesluit, doordat een alternatieve route genomen moet worden waarvan de rijafstand met mimimaal 75% toeneemt.
Een langdurige ontheffing wordt enkel verstrekt aan een kentekenhouder van een vrachtauto die met deze vrachtauto structureel, zijnde minstens drie keer per werkdag, een rit moet maken die een herkomst- èn bestemmingsadres heeft binnen het gearceerde gebied zoals opgenomen in tekening ‘Ontheffingszone Duitsland tav vrachtverbod Grensstraat’ en Ontheffingszone Nederland tav vrachtverbod Grensstraat’, d.d. 1 februari 2022. De kentekenhouder dient bij zijn verzoek tot ontheffing gegevens aan te leveren waaruit dit blijkt.
Als een onderneming meerdere kentekens van vrachtauto’s op haar naam heeft staan, wordt alleen een ontheffing verleend voor de vrachtauto’s waarmee ritten worden gemaakt die voldoen aan de in het vierde lid van dit artikel opgenomen voorwaarde. Voor ieder kenteken afzonderlijk dient te worden aangetoond dat aan de voorwaarden voor het verlenen van een ontheffing wordt voldaan.
Voor het aanvragen van een ontheffing van de geslotenverklaring voor vrachtauto’s van de Grensstraat worden de gebruikelijke legeskosten in rekening gebracht.
Artikel 13. Bijzondere gevallen
In bijzondere gevallen kan het college afwijken van deze beleidsregels.