Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamer gemeente Heumen 2022 |
Citeertitel | Verordening rekenkamer gemeente Heumen 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 81oa van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-02-2022 | Rekenkamer | 03-02-2022 |
De raad van de gemeente Heumen in openbare vergadering bijeen;
Gelezen het voorstel van het presidium van 24 januari 2022;
Gelet op hoofdstuk IVb, artikel 81oa van de Gemeentewet;
De Verordening rekenkamer Heumen 2022 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heumen 2018.
Hoofdstuk 2 Taken, samenstelling en bevoegdheden rekenkamer
De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten mede door de gemeente worden bekostigd. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid, van de wet.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de door de rekenkamer ingeschakelde onderzoekers, de griffier en de gemeentesecretaris.
Alvorens de functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter van de raad, de volgende eed of verklaring en belofte af:
“ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamer benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks nog middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamer naar eer en geweten zal vervullen.
Zo waarlijk helpe mij God almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)
Artikel 7 Einde van het lidmaatschap
Het lidmaatschap van een lid eindigt:
d. indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;
e. indien het lid naar oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen;
HOOFDSTUK 3 De werkwijze van de rekenkamer
De rekenkamer stelt, binnen drie maanden na benoeming van alle leden, een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 12 uitvoering onderzoek en bevoegdheden
De rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamer stelt de betrokkene(n) in de gelegenheid om binnen een door de rekenkamer te stellen termijn, die ten minste drie?/ vier weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van het onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen aangemerkt worden.
Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijzen van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden en op de gemeentelijke website geplaatst.
De rekenkamer vergadert in beslotenheid. De rapporten zijn openbaar. Op grond van artikel 10 Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamer en degenen die ten behoeve van de rekenkamer werkzaam zijn of zijn geweest, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.
Artikel 16 Intrekken oude verordening
De Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heumen 2018 wordt ingetrokken.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 3 februari 2022,
Behoeft geen nadere toelichting.
Conform artikel 81f, eerste lid, van de wet, mogen enkel externen (waaronder niet-raadsleden en niet-commissieleden) deel uitmaken van de rekenkamer.
In de voortgangsgesprekken van de werkgroep met de (voorzitter) van de rekenkamer komt o.a. de interactie met de raad, de werkwijze van de rekenkamer, zelfevaluatie en de omgang met de raad aan bod. Door een goede interactie wordt een relatie opgebouwd,
De rekenkamer toetst conform artikel 182, eerste lid, van de wet, op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.
De werkgroep rekenkamer is belast met de werving en selectie van de leden van de rekenkamer. De werkgroep werft en selecteert op basis van twee profielen: het voorzittersprofiel en het ledenprofiel. De profielen worden opgesteld door de werkgroep in overleg met de griffier. De werkgroep werft eerst een voorzitter. Voorafgaand aan de voordracht van de leden van de rekenkamer overlegt de werkgroep met de voorzitter.
De benoeming voor zes jaar is conform artikel 81c, eerste lid, van de wet.
In het overleg met de raad informeert de rekenkamer naar de onderzoek wensen en – ambitie van de raad. organiseert ten minste één keer per jaar een overleg met de raad om de onderzoek wensen en –ambitie van de raad te bespreken.
Behoeft geen nadere toelichting.
In geval dat een onderzoek met (een) andere gemeente(n) wordt gedaan, kan een lid zijn werkzaamheden niet verrichtten als het lid werkzaam is voor (een van) deze gemeente(n).
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid hen op non-activiteit te stellen.
In dit artikel is de vergoeding vastgelegd die de leden van de rekenkamer voor hun werkzaamheden ontvangen. Op grond van artikel 81k van de wet stelt de raad de vergoeding voor de werkzaamheden van de leden vast.
De rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het aan haar ter beschikking gestelde budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Deze zelfstandigheid van de rekenkamer ten opzichte van de raad is een borg voor een behoorlijke uitvoering van haar taak. De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.
Op grond van artikel 81i, eerste lid, van de wet, stelt de rekenkamer een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast. De rekenkamer stuurt het reglement aan de raad conform artikel 81i, tweede lid, van de wet.
De rekenkamer dient onafhankelijk te zijn en om dit te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamer is niet verplicht een verzoek van (delen van de) benoemde partijen in te willigen.
Indien de rekenkamer besluit om een goed gemotiveerd verzoek niet in te willigen zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren en deze kenbaar maken aan de verzoeker(s).
Om te waarborgen dat de rekenkamer bij de uitvoering van haar onderzoeken over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is op grond van artikel 183 van de wet voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte betrokkene(n) de kans en voldoende tijd krijgt/krijgen om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) conceptonderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betrokkene(n) worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de concept conclusies en -aanbevelingen die de rekenkamer verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen.
De rekenkamer brengt een definitief rapport en een nota met conclusies en aanbevelingen naar buiten.
Afhankelijk van de onderzoek ambitie van de raad kan extern onderzoek of een QuickScan gedaan worden of een combinatie hiervan. Indien nodig kan de samenwerking gezocht worden met andere rekenkamers.
De rekenkamer kan worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Het is aan de rekenkamer om de behoefte daaraan kenbaar te maken.
De ambtelijk secretaris wordt, zo nodig, geleverd door de griffie.
De rapporten van de rekenkamer zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid bestuur (Wob) kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Op grond van artikel 185, derde lid, van de wet, stelt de rekenkamer elk jaar vóór 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.