Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gouda

Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGouda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 7 Algemene Subsidieverordening Gouda 2003

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-2022nieuwe regeling

14-12-2021

gmb-2022-57415

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022

Burgemeester en wethouders van Gouda

 

gelezen het advies van 14 december 2021,

 

gelet op artikel 7 Algemene Subsidieverordening Gouda 2003,

 

besluiten de volgende regeling vast te stellen:

 

Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ASV: Algemene subsidieverordening Gouda 2003

  • b.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • c.

    Baten: het totaal van de begrote inkomsten; dus van alle bronnen zoals subsidie-inkomsten, publieksinkomsten, sponsorinkomsten en verhuurinkomsten.

  • d.

    Beleidskader: ‘Het cultureel vermogen van Gouda, cultuurnota 2018-2022’;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda

  • f.

    Culturele activiteiten: Activiteiten die zijn gerelateerd aan een kunstdiscipline zoals podiumkunsten, beeldende kunst, letteren, (immaterieel) erfgoed, muziek, kunst- en cultuureducatie.

  • g.

    Culturele organisatie: Een rechtspersoon die voor een significant deel culturele activiteiten organiseert die ten goede komen aan de inwoners van Gouda.

  • h.

    Culturele professional: een zelfstandig ondernemer in een kunstdiscipline die beschikt over een diploma van een erkende kunstvakopleiding, of opleiding en ervaring die daaraan gelijkwaardig is, en die voor een significant deel culturele activiteiten organiseert die ten goede komen aan de inwoners van Gouda.

Artikel 2 Doelstelling

Deze regeling heeft als doel bij te dragen aan de continuïteit van de culturele sector in Gouda door culturele organisaties te ondersteunen in de financiële gevolgen die zij ervaren door de Covid-19 crisis en culturele organisaties en professionals te stimuleren tot innovatie van hun culturele activiteiten. .

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Een aanvrager kan subsidie aanvragen voor:

  • a.

    Reeds ontstane tekorten in de exploitatie, de ontwikkeling van een aangepast programma of activiteiten als gevolg van Covid-19, ontstane meerkosten bij reguliere activiteiten als gevolg van Covid-19 of voor gemaakte kosten voor aanpassingen in het gebouw of aan systemen als gevolg van Covid-19.

  • b.

    Activiteiten die zich richten op innovatie van het culturele aanbod ten aanzien van artistieke kwaliteit, verbreding van het publieksbereik, vergroten van het verdienvermogen en verbindingen met andere kunstdisciplines of maatschappelijke domeinen. Direct aan deze activiteit gerelateerde personeelskosten kunnen deel uitmaken van deze aanvraag

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

  • 1.

    Aanvragers komen in aanmerking voor subsidie indien zij voldoen aan de volgende eisen:

    • a.

      Zij zijn gevestigd in Gouda;

    • b.

      Zij bieden culturele activiteiten aan voor, met name, de inwoners van Gouda;

    • c.

      Zij hebben geen winstoogmerk;

    • d.

      Zij ondervinden financiële schade als gevolg van Covid-19;

    • e.

      Zij kunnen aantonen dat zij gebruik hebben gemaakt van vangnetregelingen van het Rijk zoals TOGS, NOW en TVL, of kunnen aantonen dat ze buiten de kaders van de vangnetregelingen vallen; en

    • f.

      Zij bieden activiteiten die bijdragen aan de doelstelling uit het beleidskader.

  • 2.

    Aanvragers van een subsidie zoals bedoeld in artikel 3 onder a dienen een culturele organisatie te zijn.

  • 3.

    Aanvragers van een subsidie zoals bedoeld in artikel 3 onder b dienen een culturele organisatie of een culturele professional te zijn.

Artikel 5 Eisen aan de aanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt tijdig ingediend op een vastgesteld aanvraagformulier bij het subsidieloket van het college.

  • 2.

    De aanvraag omvat in ieder geval:

    • a.

      bewijs dat de aanvrager gebruik heeft gemaakt van vangnetregelingen van het Rijk of bewijs dat de aanvrager hier buiten valt;

    • b.

      de jaarrekening 2019, de oorspronkelijke begroting 2021 (voor zover aanwezig) , de jaarrekening 2021, de oorspronkelijke begroting 2022 (voor zover aanwezig) en de aangepaste begroting 2022.

    • c.

      saldo bankrekening;

    • d.

      wanneer voor de eerste maal subsidie wordt aangevraagd bij de gemeente: geldige statuten en een uittreksel van de Kamer van Koophandel.

    • e.

      wanneer een subsidie wordt aangevraagd zoals bedoeld in artikel 3 onder b: een projectplan met daarin tenminste een omschrijving van de activiteit, onderbouwing van de innovatieve aspecten van de activiteit, planning, communicatieplan en begroting.

  • 3.

    Het college stelt een aanvrager op de voet van artikel 4:5 Awb in de gelegenheid een onvolledige aanvraag te completeren binnen een redelijke termijn van zeven dagen. Onvolledige aanvragen worden niet in behandeling genomen.

  • 4.

    Het college kan na indiening van de aanvraag nog andere documenten dan de in het tweede lid genoemde bescheiden bij de aanvrager opvragen, al dan niet in het kader van het bepaalde in artikel 8.

Artikel 6 Beoordelingscriteria

Voor de beoordeling van de aanvraag in het kader van deze tijdelijke subsidieregeling, worden de volgende criteria gehanteerd:

  • 1.

    1.Voor aanvragen in het kader van artikel 3a:

    • a.

      De aangevraagde activiteiten voldoen aan het bepaalde in artikel 3a;

    • b.

      De mate waarin de aanvraag past binnen het beleidskader;

    • c.

      De aanvrager heeft aannemelijk gemaakt dat zij al het mogelijke heeft gedaan om kosten en niet noodzakelijke uitgaven zoveel als mogelijk te beperken;

    • d.

      De aanvrager heeft aannemelijk gemaakt dat de organisatie of vereniging al het mogelijke heeft gedaan om op andere wijze aanvullende middelen te verkrijgen;

    • e.

      De organisatie was voordat Covid-19 uitbrak levensvatbaar;

    • f.

      De organisatie draagt zelf bij vanuit vrij eigen vermogen, indien aanwezig, waarbij rekening wordt gehouden met een gezonde balans voor de toekomst.

  • 2.

    Voor aanvragen in het kader van artikel 3b:

    • a.

      De aangevraagde activiteiten voldoen aan het bepaalde in artikel 3b;

    • b.

      De mate waarin de aanvraag past binnen het beleidskader;

    • c.

      De mate waarin de aangevraagde activiteit iets toevoegt aan het Goudse culturele aanbod;

    • d.

      De aanvrager heeft in zijn projectplan aannemelijk gemaakt dat de activiteit concreet uitvoerbaar is;

    • e.

      De activiteit of het eindresultaat van de activiteit publiek en/of digitaal toegankelijk is;

    • f.

      De activiteit start in het jaar 2022.

    • g.

      De aanvrager heeft aannemelijk gemaakt dat de organisatie of professional al het mogelijke heeft gedaan om op andere wijze financiering voor deze activiteit te verkrijgen;

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt bij of krachtens deze regeling een subsidieplafond vast voor de activiteiten die ingevolge deze regeling voor subsidie in aanmerking komen. Een krachtens deze regeling ingesteld subsidieplafond wordt bekendgemaakt via www.gouda.nl.

  • 2.

    Voor aanvragen in het kader van artikel 3a en artikel 3b worden afzonderlijke subsidieplafonds vastgesteld van respectievelijk 80 procent en 20 procent van het totale budget..

  • 3.

    Indien het totaal van de te verstrekken subsidies lager is dan het subsidieplafond, kan het resterend budget worden ingezet in een volgende ronde.

Artikel 8 Verdeelsleutel en hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor aanvragen in het kader van artikel 3a:

    • a.

      De subsidie bedraagt maximaal 50 % van de baten van de aanvrager in referentiejaar 2019, tenzij aanvrager in de aanvraag voldoende heeft aangetoond dat 2019 niet representatief is. In dat geval kan het college besluiten uit te gaan van de oorspronkelijke begroting 2020 respectievelijk 2021 van de aanvrager.

    • b.

      Onredelijke kosten en/of kosten die onvoldoende bijdragen aan het doel van deze regeling, kan het college als niet subsidiabel afwijzen. Hetzelfde geldt voor kosten waarvan de aanvrager, op verzoek van het college, niet of onvoldoende kan aantonen dat deze werkelijk zijn gemaakt.

    • c.

      Na toepassing van lid 1 onder a en b, vindt verstrekking van de subsidie plaats door een pro rato verdeling van het beschikbare bedrag over de aanvragers die aan de in deze regeling genoemde eisen en criteria voldoen.

  • 2.

    Voor aanvragen in het kader van artikel 3 b:

    • a.

      De subsidie bedraagt maximaal 50% van de begrootte kosten voor de activiteit, met een maximum van € 10.000.-.

    • b.

      Onredelijke kosten en/of kosten die niet direct verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit kan het college als niet subsidiabel afwijzen.

    • c.

      Na toepassing van lid 2 onder a en b vindt verstrekking van de subsidie plaats op volgorde van de scores uit artikel 6 lid 2.

Artikel 9 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 11 van de ASV en artikel 4:35 Awb kan het college de subsidie weigeren indien:

  • a.

    de aanvraag niet voldoet aan de in artikelen 2 tot en met 6 genoemde criteria en eisen;

  • b.

    In de eerste aanvraagronde als bedoeld in artikel 10, eerste lid: de aanvrager reeds financiële steun in verband met Covid-19, niet zijnde een huurkorting, van de gemeente heeft ontvangen.

  • c.

    Het gaat om een aanvraag in het kader van artikel 3b en men al is gestart met deze activiteit voordat de aanvraag is ontvangen.

Artikel 10 Indieningstermijn van de aanvraag

  • 1.

    Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend in de periode van 15 februari tot en met 15 maart 2022. De aanvraag dient uiterlijk op 15 maart 2022 door het college te zijn ontvangen.

  • 2.

    Indien er (aanvullend) budget is voor een volgende subsidieronde in 2022, zal het college de indieningstermijn hiervoor nader bekendmaken op www.gouda.nl.

  • 3.

    Aanvragen die later worden ontvangen dan de laatste dag van de gestelde indieningstermijn, worden afgewezen.

Artikel 11 Subsidieverlening

  • 1.

    De subsidie wordt toegekend in de vorm van een exploitatiesubsidie, activiteitensubsidie of investeringssubsidie, mede afhankelijk van de aanvraag.

  • 2.

    Het tijdvak waarvoor de subsidie in het kader van artikel 3a wordt verstrekt is maximaal 9 maanden voorafgaand aan het moment dat de subsidie toegekend wordt.

  • 3.

    Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 4.

    Indien subsidie wordt verstrekt, wordt in het besluit het subsidiebedrag aangegeven.

Artikel 12 Subsidievaststelling

  • 1.

    De subsidie voor een aanvraag in het kader van artikel 3a van deze regeling wordt, in afwijking van de ASV, direct vastgesteld.

  • 2.

    De subsidie voor een aanvraag in het kader van artikel 3b van deze regeling wordt conform artikel 21 c van de ASV verleend en daarbij wordt maximaal 80% van het verleende subsidiebedrag als voorschot verstrekt.

  • 3.

    De aanvrager dient uiterlijk 3 maanden na het tijdvak waarvoor subsidie wordt verstrekt een aanvraag tot vaststelling in te dienen.

  • 4.

    Bij een aanvraag tot vaststelling worden de volgende stukken overlegd:

    • -

      Een verslag van de uitgevoerde activiteiten

    • -

      Een overzicht van de werkelijke kosten en inkomsten

  • 5.

    Binnen 8 weken na de vaststellingsaanvraag wordt het besluit over de vaststelling schriftelijk bekend gemaakt. Deze termijn kan eenmalig met 8 weken worden verlengd.

  • 6.

    Indien de activiteit als gevolg van een aanscherping van de coronamaatregelen niet door kan gaan, dan kan het college toestemming verlenen om de activiteit aan te passen, te verplaatsen of (een deel van) het verleende bedrag in te zetten voor reeds gemaakte kosten.

Artikel 13 Overige bepalingen

Van toepassing zijn de Algemene subsidieverordening Gouda 2003 en het Uitvoeringsbesluit bij de algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover van laatstgenoemde in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze tijdelijke subsidieregeling “Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022” treedt één dag na bekendmaking in werking en vervalt met ingang van 1 januari 2023. Ze is voor het eerst van toepassing op de subsidies die in dit kader verstrekt worden.

Artikel 15 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 schade culturele sector Gouda 2022”.

Aldus besloten in de vergadering van 14 december 2021,

Burgemeester en wethouders van Gouda,

de secretaris,

drs. R.C. Bakker

de burgemeester,

mr. drs. P. Verhoeve