Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoeksche Waard

Verordening werkgeverscommissie Hoeksche waard 2020

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoeksche Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Hoeksche waard 2020
CiteertitelVerordening wekgeverscommissie Hoeksche Waard 2020
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie Hoeksche Waard 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 10:21 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  6. artikel 107, tweede lid, van de Gemeentewet
  7. artikel 156, eerste lid, van de Gemeentewet
  8. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-202201-01-2020nieuwe regeling

10-11-2020

gmb-2022-56346

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie Hoeksche waard 2020

De raad van Hoeksche Waard,

 

Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 26 oktober 2020;

 

Gelet op de afdeling 10.1.1 en 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 10:12 en 10:21 in het bijzonder, de artikelen 83, eerste lid, 107, tweede lid, 156, eerste lid, van de Gemeentewet, de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en de artikelen 14 en 17 in het bijzonder;

 

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE HOEKSCHE WAARD 2020

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame werknemers, zoals die door de raad bij volmacht bij haar zijn neergelegd.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de werknemers werkzaam op de griffie, niet zijnde de griffier, met een subvolmacht neerleggen bij de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en minstens twee en maximaal vier leden.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter is lid van de commissie en heeft als zodanig stemrecht.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid zijn raadslidmaatschap tussentijds beëindigd of zijn lidmaatschap komt te vervallen omdat onherroepelijk is komen vast te staan dat het lid niet meer de vereisten voor het lidmaatschap bezit of een met het lidmaatschap onverenigbare betrekking vervult;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    Indien een lid van de commissie langer dan zestien weken door afwezigheid niet in staat is zijn werkzaamheden als commissielid uit te voeren, kan de raad op verzoek van de werkgeverscommissie besluiten voor de duur van de afwezigheid een plaatsvervangend lid te benoemen. Aan het verzoek wordt niet voldaan, indien het tijdstip waarop het verzoek wordt gedaan ligt binnen een periode van zestien weken voor het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 6.

    De voorzitter van de raad is in beginsel uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn.

  • 7.

    De voorzitter van de raad kan gevraagd en ongevraagd advies geven.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de overeengekomen landelijke en lokale arbeidsvoorwaarden;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eindverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

  • 2.

    Op verzoek van de werkgeverscommissie en na afstemming tussen de griffier en de gemeentesecretaris, kan in het kader van ambtelijke bijstand een functionaris op het gebied van human resources worden aangewezen die voor aanvullende ondersteuning zorg draagt.

  • 3.

    De stukken die uitgaan van de werkgeverscommissie worden medeondertekend door de griffier.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Als de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het gelang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid stukken wil inzien , kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. Het verstrekken van deze stukken blijft achterwege indien de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer dit in de weg staat.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, één van de andere leden of de griffier nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking o de dag volgende op die van haar bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2020. Zij wordt aangehaald als ‘Verordening wekgeverscommissie Hoeksche Waard 2020’.

  • 2.

    Per 1 januari 2020 wordt de Verordening werkgeverscommissie Hoeksche Waard 2019, vastgesteld door de raad van de gemeente Hoeksche Waard op 8 januari 2019, ingetrokken.

Artikel 12 Overgangsbepaling benoemde leden

De door de raad bij besluiten van 8 januari en 16 april 2019 benoemde leden van de werkgeverscommissie, die op dit moment voor de duur van deze raadsperiode de werkgeverscommissie vormen, worden geacht te zijn benoemd op grond van deze verordening.

Aldus vastgesteld in openbare vergadering van de raad van Hoeksche Waard gehouden op 10 november 2020.

De griffier,

G. de Schipper-Tinga

de voorzitter,

A.P.J. van Hemmen