Organisatie | Nissewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard, om als centrumgemeente voor de Zuid-Hollandse Eilanden vast te stellen op welke wijze en op basis van welke criteria een cliënt voor een maatwerkvoorziening beschermde woonvorm in aanmerking komt (Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022) |
Citeertitel | Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent beschermd wonen Beleidsregels beschermd wonen ZHE 2018 en de Beleidsregels beschermd wonen licht verstandelijk beperkten.
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-02-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 25-01-2022 | 22.B.00010 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de Regionale Adviesraad beschermd wonen en opvang van 7 januari 2022;
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning in beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022.
Voor u liggen de Beleidsregels beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022. Deze beleidsregels zijn een nadere uitwerking van de Verordening beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022. Deze beleidsregels vormen het inhoudelijk juridisch kader voor toekenning van een maatwerkvoorziening beschermde woonvorm aan inwoners van de Zuid-Hollandse Eilanden.
Op grond van artikel 4:81, lid 1 Algemene wet bestuursrecht kan het college beleidsregels vaststellen voor het bereiken van de resultaten op het gebied van maatschappelijke ondersteuning: “Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid."
In de beleidsregels geeft het college uitwerking aan vigerende wet- en regelgeving ten behoeve van het nemen van beslissingen. Na vaststelling van de beleidsregels kan hiernaar in beschikkingen eenvoudig worden verwezen. Bij gewijzigd beleid kan het college de beleidsregels aanpassen.
De colleges van de regiogemeenten (Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Nissewaard, Westvoorne) verwijzen in hun lokale regelgeving naar de Verordening beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022 en Beleidsregels beschermde woonvormen Zuid-Hollandse Eilanden 2022 van gemeente Nissewaard.
Hoofdstuk 2 Arrangementen en toeslagen beschermde woonvormen
Hoofdstuk 3 Toegang en zorgtoewijzing
Een nieuwe melding Beschermd wonen dient minimaal 8 weken voor de beoogde ingangsdatum van de gewenste indicatie te worden gedaan bij de lokale Toegang. De melding gaat altijd uit van de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger. Aanvragen voor jongeren die overgaan van de Jeugdwet dienen aangevraagd te worden vanaf de leeftijd 17,5 jaar, doch minimaal 12 weken voor de beoogde ingangsdatum.
Artikel 3.3 Melding bij herindicatie
Indien de cliënt de melding minder dan zes weken vóór het aflopen van zijn huidige indicatie doet, kan de situatie zich voordoen dat de nieuwe indicatie niet direct aansluit op de aflopende indicatie. Eventuele kosten voor zorg die in de tussenliggende periode worden geleverd, kunnen niet bij de centrumgemeente worden gedeclareerd.
Artikel 3.4 Onderzoek door centrumgemeente
De centrale Toegang kan zich tijdens het onderzoek laten adviseren door een daartoe geschikte instantie. Zij kan hiervoor kiezen wanneer het nodig is voor de vaststelling van de ondersteuningsbehoefte, de grondslag voor de aanvraag is of voor het in kaart brengen van de en ontwikkelingsmogelijkheden van de cliënt.
Artikel 3.5 Indicatie en beschikking
De inschaling in een bepaald arrangement en de categorie en omvang van eventuele toeslagen wordt bepaald op grond van de hoeveelheid resultaatgebieden, de relatieve zwaarte van de ondersteuningsactiviteiten (oftewel de voor het te bereiken resultaat noodzakelijke inzet), de zwaarte van de problematiek en het soort werkzaamheden.
Indien er één of meerdere achtereenvolgende indicatie(s) zijn geweest waarvan de totale duur 4 jaar bedraagt zonder dat zicht is op uitstroom, wordt met de zorgaanbieder en cliënt geëvalueerd in hoeverre de doelen haalbaar zijn en daarmee in hoeverre Beschermd wonen op grond van de Wmo de meest passende voorziening is. Een aanmelding voor de Beschermd wonen op grond van de Wlz dient dan te worden overwogen.
Na afloop van de geldigheidsduur van een beschikking blijft de zorgaanbieder verantwoordelijk voor adequate ondersteuning van de cliënt totdat deze daadwerkelijk is uitgestroomd naar een zelfstandige woning en de eventuele benodigde ondersteuning is gestart. De aanbieder kan geen kosten declareren voor de geboden ondersteuning gedurende deze periode.
De centrale Toegang bepaalt in overleg met de cliënt wat de best passende plek is gezien zijn geconstateerde zorgbehoefte. Dit gebeurt in principe bij één van de zorgaanbieders waarmee door de centrumgemeente een contract is afgesloten. De cliënt heeft daarbij de keuze uit de gecontracteerde aanbieders die de door de cliënt benodigde ondersteuning kunnen leveren.
Bij het bepalen van de best passende plek voor een cliënt met een indicatie voor Beschermd wonen, spelen zorginhoudelijke en participatiecriteria een rol. De volgende beoordelingscriteria worden toegepast, in overleg met de cliënt:
De beste omgeving waarin aan participatie gewerkt kan worden, hierbij is de aanwezigheid van een positief sociaal netwerk (familie en vrienden) van belang om beschermd wonen te voorkomen (inzet van andere vormen van beschermende woonvormen) en uitstroom naar vormen van zelfstandig wonen te bevorderen.
Bij aantoonbaar gebrek aan een passende voorziening binnen het gecontracteerde aanbod in de regio Zuid-Hollandse Eilanden kan indien nodig tot plaatsing bij een andere aanbieder op offertebasis worden overgegaan. Deze aanbieder dient te verklaren dat hij voldoet aan de door gemeente Nissewaard in de verordening gestelde kwaliteitseisen.
Artikel 3.7 Aanvullende bepalingen voor zorgtoewijzing bij Geclusterd wonen
Indien de cliënt in aanmerking komt voor een arrangement Geclusterd wonen, wordt bij de zorgtoewijzing aanvullend beoordeeld in hoeverre de huidige woning van de cliënt zich in voldoende nabijheid van een locatie van een voor deze zorgvorm gecontracteerde en voor deze cliënt passend geachte zorgaanbieder bevindt.
Wanneer uit de beoordeling zoals bedoeld in lid 2 blijkt dat een cliënt in zijn huidige woning geen gebruik kan maken van Geclusterd wonen, wordt vervolgens onderzocht of de cliënt een passende woonruimte kan betrekken in voldoende nabijheid van een locatie van een gecontracteerde zorgaanbieder, dan wel of er een uitvalsbasis van een gecontracteerde zorgaanbieder kan worden gerealiseerd in voldoende nabijheid van de huidige woning van de cliënt.
Artikel 3.8 Procedure voor zorgtoewijzing bij wachtlijst
Indien er sprake is van een algemene wachtlijst als gevolg van een gebrek aan vrije plekken bij alle gecontracteerde zorgaanbieders, wordt aan de hand van de criteria in artikel 3.6, lid 3 per vrijkomende plek op basis van maatwerk bepaald voor welke cliënt de plek het meest passend is. Dit betekent dat iemand die korter op de wachtlijst staat, eerder geplaatst kan worden dan iemand die langer op de wachtlijst staat.
Wanneer er een plek beschikbaar komt bij een zorgaanbieder, dan wordt bij het bepalen van welke cliënt hiervoor het eerst in aanmerking komt gekeken naar zowel cliënten op de reguliere wachtlijst als cliënten op de wenswachtendenlijst. Bij plaatsing van een wenswachtende wordt ook rekening gehouden met de plek die daardoor vrij komt voor een andere cliënt.
Artikel 5.2 Intrekking oude regelingen
De Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent beschermd wonen Beleidsregels beschermd wonen ZHE 2018 en de Beleidsregels beschermd wonen licht verstandelijk beperkten worden ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 25 januari 2022.
De gemeentesecretaris,
mr. M.L.M. Weerts
De burgemeester,
mr. F. van Oosten
Bijlage 1 Nadere omschrijving arrangementen en toeslagen beschermde woonvormen
Arrangementen beschermde woonvormen
b. Beschermd wonen intensiteit 1
c. Beschermd wonen intensiteit 2
d. Beschermd wonen intensiteit 3
e. Beschermd wonen intensiteit 4
Toeslagen beschermde woonvormen
Dagbesteding gericht op activerende ondersteuning voor cliënten met een maatwerkvoorziening beschermde woonvorm die als gevolg van hun problematiek (tijdelijk) niet kunnen deelnemen aan regulier of begeleid werk. Maatschappelijke participatie is (tijdelijk) niet mogelijk. Dagbesteding kan ingezet worden wanneer een cliënt ondersteuning nodig heeft bij beperkingen op het vlak van zelfregie over het dagelijks leven en tekortschietende vaardigheden in zelfregelend vermogen. Zij hebben behoefte aan ondersteuning bij het toepassen van vaardigheden en gedrag in het dagelijks leven door herhaling en methodische interventie. De dagbesteding vindt in principe overdag plaats, buiten de woonsituatie, in groepsverband. De dagbesteding kan plaatsvinden in gemengde groepen (leeftijden/doelgroepen etc.). De dagbesteding wordt indien nodig aangevuld met lichte assistentie bij persoonlijke zorg.
Dagbesteding basis richt zich op cliënten die beperkt zijn in hun zelfredzaamheid door hun problematiek. Het gedrag van de cliënt is voorspelbaar en risico`s als gevolg van de problematiek zijn goed in te schatten.
Dagbesteding basis is gekoppeld aan de maatwerkvoorzieningen Geclusterd wonen, beschermde woonvormen intensiteit 1 en beschermde woonvormen intensiteit 2.
Dagbesteding midden richt zich op cliënten die te maken hebben met ernstige gedragsproblematiek al dan niet in combinatie met intensieve persoonlijke verzorging. Er is toezicht of gedragsregulering nodig. De cliënt heeft tijdens de dagactiviteit een hoge mate van begeleiding nodig.
Dagbesteding midden is gekoppeld aan beschermde woonvormen intensiteit 3 en intensiteit 4.
Bieden van vervoer heeft betrekking op cliëntenvervoer tussen de verblijfslocatie en dagbestedingslocatie, voor zover de dagbesteding plaatsvindt op een locatie die niet dezelfde is als waar de cliënt verblijft en het vervoer medisch noodzakelijk is. De cliënt kan niet op eigen gelegenheid (waaronder per fiets, lopend, scootmobiel) naar de dagbesteding, noch gebruik kan maken van financiering van de vervoerskosten binnen de zorgverzekering.
Al het overige vervoer (bijvoorbeeld intern transport, vervoer met vrijwilligers of personeel) valt buiten het bereik van deze prestatie. Wanneer een cliënt tijdens het vervoer wordt begeleid, valt de begeleiding onder de maatwerkvoorziening.
Deze toeslag wordt verstrekt in de vorm van een bedrag per aanwezigheidsdag van de cliënt op de dagbestedingslocatie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in de hoogte van het bedrag tussen:
Bieden van vervoer heeft betrekking op cliëntenvervoer tussen de verblijfslocatie en dagbestedingslocatie, voor zover de dagbesteding plaatsvindt op een locatie die niet dezelfde is als waar de cliënt woont en het vervoer medisch noodzakelijk is. De cliënt kan niet op eigen gelegenheid (waaronder per rolstoel en scootmobiel) naar de dagbesteding, noch gebruik kan maken van financiering van de vervoerskosten binnen de zorgverzekering.
Al het overige vervoer (bijvoorbeeld intern transport, vervoer met vrijwilligers of personeel) valt buiten het bereik van deze prestatie. Wanneer een cliënt tijdens het vervoer wordt begeleid, valt de begeleiding onder de maatwerkvoorziening.
Deze toeslag wordt verstrekt in de vorm van een bedrag per aanwezigheidsdag van de cliënt op de dagbestedingslocatie.
De gezinstoeslag is van toepassing als er kinderen tot 18 jaar inwonend zijn en onderdeel uitmaken van het integraal ondersteuningsplan van de cliënt. De gezinstoeslag is bestemd voor de afstemming met de jeugdhulpprofessionals die actief betrokken zijn bij de ondersteuning van de jeugdige(n) in het gezin of op gezinsniveau ten behoeve van ‘één gezin, één plan’ aanpak.
De gezinstoeslag wordt verstrekt als één vast tarief per jaar, ongeacht het feitelijk ingezette aantal uren voor afstemming of het aantal kinderen.