Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2022 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2022 Gemeente Geertruidenberg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Financiën Organisatie en Beleid |
Treasurystatuut is een uitwerking van artikel 18 Financiële Verordening 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-02-2021 | nieuwe regeling | 27-01-2022 |
Treasurystatuut Gemeente Geertruidenberg 5
I. Begrippen en doelstellingen treasuryfunctie 5
II. Uitgangspunten risicobeheer 7
VI. Liquiditeitsrisicobeheer 8
IX. Lang lopende uitzettingen 9
XI. Saldo en liquiditeitsbeheer 9
Administratieve organisatie en interne controle 11
XIII. Uitgangspunten interne organisatie en interne controle 11
Het treasurystatuut van de gemeente Geertruidenberg stelt kaders voor het opstellen en uitvoeren van de treasuryfunctie van de gemeente. De treasuryfunctie is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de geldstromen, posities en daaraan verbonden risico’s. Met deze kaders kan de Raad haar controlerende taak uitoefenen.
De gemeente Geertruidenberg heeft een rentevisie die zij binnen haar treasurybeleid toepast. De rentevisie is een verwachting met betrekking tot de renteontwikkeling in de toekomst. Bij het ontwikkelen hiervan maakt de gemeente gebruik van ontwikkelingen op de financiële markt en de wettelijke verplichtingen / eisen vanuit Wet Fido. Er wordt hierbij gekeken naar economische en monetaire ontwikkelingen, vraag- en aanbodverhoudingen. En aangesloten bij het kasgeldlimiet en de renterisiconorm. Voor de uitvoering van de visie, worden deze ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten gehouden door de medewerkers cluster Advies belast met de taak treasury. De bekendmakingen van de grote financiële instellingen worden gevolgd, zoals van de Fed, ECB, BNG en uit China. Er wordt actief gekeken naar de ontwikkeling van de rentestanden van Eonia, Euribor en BNG en de verwachtingen van de BNG worden gemonitord. Met deze informatie wordt ook gekeken naar de ontwikkeling van het interne financieringstekort of overschot, de treasuryparagraaf, de leningenportefeuille, langlopende activa met langlopende financiering, meerjarenbegroting. De ontwikkelingen worden met de concerncontroller en financiële adviseurs behandeld, kennis en ervaring worden uitgewisseld.
De wettelijke kaders zijn bij de uitwerking van de treasurystatuut. Bij het opstellen van het statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
In de financiële verordening, welke op grond van artikel 2.12 van de Gemeentewet is gevormd, worden kaders voor de bestuursinstrumentarium en de inrichtingseisen van de financiële functie beschreven. Dit treasury statuut sluit aan bij de gestelde kaders in de financiële verordening.
Naast de algemene bepalingen uit de Gemeentewet dient de uitvoering van de financieringsfunctie bij gemeenten te voldoen aan de specifieke kaders en eisen die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen. De onderliggende regelingen van de Wet Fido zijn:
• Regeling uitzettingen derivaten decentrale overheden (Ruddo)
• Besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden (Bldo)
• Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo)
• Regeling schatkistbankieren decentrale overheden (Skb)
Deze wet regelt de wijze waarop de Nederlandse overheid de afspraken nakomt die in Europees verband zijn gemaakt over de ontwikkeling van het EMU-tekort en de schuld van de overheid. De meeste nadruk gaat daarbij uit naar tekortreductie. Van daaruit bevat deze wet onder andere bepalingen omtrent de ontwikkeling en bewaking van EMU-saldi voor decentrale overheden.
Dit betreft de verslaggevingsregels waaraan de begroting en het jaarverslag van elke gemeente moeten voldoen, maar ook enkele zaken die specifiek relevant zijn voor Treasury zoals de voorschriften rond (interne) rente en verplichte financiële kengetallen in begrotings- en jaarstukken. De Treasury-gerelateerde kengetallen zijn: solvabiliteit, netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
De gemeente Geertruidenberg heeft een rentevisie gevormd en past deze bij de uitvoering van het treasurybeleid toe. De gemeente Geertruidenberg heeft een rentevisie die zij binnen haar treasurybeleid toepast. De rentevisie is een verwachting met betrekking tot de renteontwikkeling in de toekomst. Bij het ontwikkelen hiervan maakt de gemeente gebruik van ontwikkelingen op de financiële markt en de wettelijke verplichtingen / eisen vanuit Wet Fido. Er wordt hierbij gekeken naar economische en monetaire ontwikkelingen, vraag- en aanbodverhoudingen. En aangesloten bij het kasgeldlimiet en de renterisiconorm. Voor de uitvoering van de visie, worden deze ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten gehouden door de medewerkers cluster Advies belast met de taak treasury.
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrekken aan de door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij de gemeente in eerste instantie terughoudend is in het verstrekken van leningen of garanties. Indien besloten wordt aan derden leningen of garanties te verstrekken wordt vooraf informatie wordt ingewonnen over de financiële positie en kredietwaardigheid van de betreffende partij en de verstrekking vindt uitsluitend plaats op voorwaarde dat:
De gemeente Geertruidenberg kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet gericht zijn op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit statuut;
Bij het aantrekken van financiering voor van kort en langlopende leningen gelden de volgende uitgangspunten:
De gemeente Geertruidenberg verstrekt leningen en garanties uit hoofde van de “publieke taak” en handelt hierbij terughoudend in het verstrekken van geldleningen aan derden of als borg garant te staan. Uitzondering hierop is het waarborgfonds Sociale Woningbouw, de gemeente staat garant voor de leningsverstrekking aan woningcorporaties. Als van het vastgestelde beleid wordt afgeweken, vraagt het college vooraf instemming van de gemeenteraad.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
Bankrelaties dienen wat betreft hun kredietwaardigheid minimaal te voldoen aan een A-rating, volgens erkende ratingbureaus. Financiële instellingen dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht te staan. Onder EER vallen naast de lidstaten van de Europese Unie ook Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Nederlands toezicht zijn De Nederlandse Bank, AFM en European Central Bank
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
De bevoegdheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In deze memorie van toelichting wordt het wettelijke kader voor de treasuryfunctie van de gemeente Geertruidenberg kort beschreven. Het Treasurystatuut is opgesteld met als aanname dat aan de wettelijke verplichtingen en opgelegde randvoorwaarden wordt voldaan. Een belangrijk deel van de limieten en richtlijnen is bepaald door de Wet Fido. Deze limieten en richtlijnen bepalen het “risicoprofiel” van de gemeenschappelijke regeling waarbinnen de treasuryactiviteiten dienen te worden uitgevoerd.
Onderstaand is een toelichting opgenomen op de artikel- en lidnummers in het treasurystatuut van de gemeente Geertruidenberg.