Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ommen

Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOmmen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regeling (onder)mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022
CiteertitelNadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpNadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 171 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-2022Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022

21-12-2021

gmb-2022-50962

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen en

de burgemeester van de gemeente Ommen,

de gemeentesecretaris van de gemeente Ommen,

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3.60 tot en met 3.67 van het Burgerlijk Wetboek;

gelet op de Regeling (onder)mandaat en volmacht van de gemeente Ommen 2022;

 

Besluiten:

Vast te stellen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, de navolgende aanvullende regeling mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022

 

Toelichting

Deze toelichting op de Nadere regeling delegatie en mandaat VTH-taken gemeente Ommen betreffende gemandateerde en in volmacht gegeven bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen, gaat vooral in op de praktische kant van de regeling.

Deze nadere regeling is voor de VTH taken die belegd zijn bij de Omgevingsdienst IJsselland. Sinds 2020 zijn de bouwtaken (vergunningverlening en handhaving) belegd bij de Omgevingsdienst. Op dit moment zijn de meeste bevoegdheden op dit gebied gemandateerd aan de Algemeen Directeur van de gemeente Ommen. Dit leidt tot onwenselijke administratieve handelingen, waardoor ervoor gekozen is om diverse taken te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst IJsselland. Bij het mandateren is de afspraak gemaakt dat de gemeente Ommen maandelijks geïnformeerd wordt over de verleende en geweigerde vergunningen (op adresniveau), bij iedere handhavingszaak geïnformeerd wordt over de constatering, de gemaakte afwegingen en de verzonden brieven en bij verlengingen van termijnen direct geïnformeerd wordt met daarbij de reden voor de verlenging. Deze afspraken worden als voorwaarden meegenomen in de regeling.

De regeling is opgebouwd conform de geldende Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2022 die blijft gelden.

 

Mandaat en volmacht

Een krachtens mandaat of volmacht genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan een besluit is genomen. In principe wordt het bestuursorgaan niet vooraf in kennis gesteld van dit besluit. De mandaatregeling voorziet wel in consultatie van de mandaatgever bij twijfel of politiek gevoelige aangelegenheden. Daarnaast is geregeld dat bij afwijkingen van het bestemmingsplan die vallen onder de reguliere procedure eerst advies gevraagd wordt aan de gemeente Ommen. Dit advies wordt overgenomen door de Omgevingsdienst. De ondertekening ziet er als volgt uit:

 

Mandaat

Namens het college van burgemeester en wethouders van Ommen,

Directeur van de Omgevingsdienst IJsselland

 

Mandaat (burgemeester) of volmacht

Namens de burgemeester van de gemeente Ommen,

Directeur van de Omgevingsdienst IJsselland

 

Ondermandaat

In het mandaat is ook ondermandaat gegeven voor bepaalde taken aan de directeur van de Omgevingsdienst IJsselland. Dit ondermandaat wordt gegeven door de oorspronkelijke mandaathouder. In deze gevallen is dat de Algemeen Directeur (AD).

 

Ondertekeningsmandaat

Een bestuursorgaan kan bepalen dat door hem genomen besluiten namens hem kunnen worden ondertekend. In dat geval moet uit het besluit blijken dat het besluit door het bestuursorgaan is genomen. Het tijdstip van dit besluit dient expliciet vermeld te worden. Gelet op de eenheid in procedures en efficiëntie dient deze vorm van mandaat met grote terughoudendheid te worden toegepast.

 

Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022” en treedt in werking op 1 januari 2022.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Ommen, gehouden op 21 december 2021

 

De secretaris, De burgemeester,

J.W.H. Blaauw, mr. drs. J.M. Vroomen

 

Ondertekening ten behoeve van het ondermandaat op 21 december 2021:

De gemeentesecretaris,

J.W.H. Blaauw

 

B&W = het college van burgemeester en wethouders; Bgm = burgemeester; AD = Algemeen directeur, DODIJ = Directeur Omgevingsdienst IJsselland

*


*

Bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Gedelegeerd aan

Gemandateerd aan

Ondermandaat aan

Voorschriften, voorwaarden & bijzonderheden

1.

Procedure omgevingsvergunning

1.01

Gelegenheid geven om een zienswijze in te dienen op grond van artikel 4:7 en 4:8 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

1.02

Afwijzen van een herhaalde aanvraag bij het ontbreken van nieuwe feiten en omstandigheden op grond van artikel 4:6 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

1.03

Verdaging, opschorting beslissing op een aanvraag op grond van artikel 4:14 en 4:15 van de Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

De AD wordt van ieder besluit tot opschorting of verdaging van een besluit direct na het nemen van het besluit geïnformeerd met opgave van de redenen.

1.04

Verzoeken en stellen van een termijn om een aanvraag met gegevens en bescheiden aan te vullen op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

1.05

Besluit een aanvraag niet in behandeling te nemen op grond van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

1.06

Mededeling dat een activiteit vergunningvrij is

B&W

AD

DODIJ

1.07

Geven van een reactie op een vooroverleg omgevingsvergunning

B&W

AD

DODIJ

Als bij een positief besluit een afwijking van het bestemmingsplan nodig is wordt advies gevraagd van de AD en dit advies ongewijzigd opgevolgd.

1.08

Beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning reguliere procedure voor activiteiten genoemd in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en verbinden van voorschriften hieraan, inclusief afwijkingen op grond van artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 1 en 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. .

B&W

AD

DODIJ

Dit mandaat is onder de voorwaarde dat de Omgevingsdienst IJsselland iedere maand een overzicht verstrekt van alle verleende en geweigerde omgevingsvergunningen op adresniveau.

Voor afwijkingen van het bestemmingsplan geldt dat advies gevraagd wordt van de AD en dit advies ongewijzigd wordt overgenomen.

1.09

Voorbereiding van een aanvraag om omgevingsvergunning uitgebreide procedure voor activiteiten genoemd in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

B&W

AD

DODIJ

Dit mandaat is voor het nemen van ontwerpbesluiten welke ter inzage gelegd worden. En andere voorbereidende taken die nodig zijn voor het verlenen van de omgevingsvergunning. Dus mandaat geldt niet voor het nemen van het uiteindelijke besluit op de aanvraag om omgevingsvergunning

1.10

Beslissen op een aanvraag om omgevingsvergunning uitgebreide procedure voor activiteiten genoemd in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en het verbinden van voorschriften hieraan.

B&W

AD

1.11

Wijzigen van voorschriften omgevingsvergunning op grond van artikel 2.31 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

1.12

Intrekken omgevingsvergunning op grond van artikel 2.33 en artikel 5.19 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

Direct na het besluit wordt de AD geïnformeerd over het besluit.

1.13

Aanhouden aanvraag omgevingsvergunning, doorbreken aanhoudingsplicht op grond van artikel 3.3 tot en met 3.6 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

1.14

Verlenging beslistermijn met zes weken in geval dat reguliere procedure van toepassing is op grond van artikel 3.9, lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

Direct na besluit wordt de AD geïnformeerd over het besluit met opgave van redenen.

1.15

Bij uitgebreide procedure bepalen dat artikel 3.1 of afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht achterwege blijft op grond van artikel 3.10, lid 2 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

1.16

Brief omgevingsvergunning van rechtswege op grond van artikel 3.9, lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

Direct na besluit wordt de AD geïnformeerd over de van rechtswege verleende omgevingsvergunning met opgave van redenen.

1.17

Overschrijven omgevingsvergunning op grond van artikel 2.25 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

B&W

AD

DODIJ

2.

Handhaving

2.01

Waarschuwingsbrief, vooraankondiging last onder bestuursdwang / last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.1 en 5.3.2 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

Een afschrift van de brief wordt direct verstuurd naar de AD.

2.02

Horen van zienswijzen bij voornemen tot opleggen van last onder bestuursdwang of last onder dwangsom op grond van artikel 4:8 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

2.03

Besluit tot opleggen last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het wijzigen of intrekken van dat besluit op grond van afdeling 5.3.1 en 5.3.2 en artikelen 5.24, 5.31a, b en d e.v. Algemene wet bestuursrecht en artikel 125 Gemeentewet

B&W

AD

2.04

Stilleggen van werkzaamheden (bouw en sloop)

B&W

AD

DODIJ

Afschrift van besluit naar de AD.

2.05

Gedoogbeschikking verlenen en afwijzen

B&W

AD

2.06

Stuiten van verjaring

B&W

AD

DODIJ

2.07

Vaststellen betaling geldsom middels betalingsbeschikking (innen verbeurde dwangsom) op grond van artikel 4.86 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

DODIJ

Afschrift van besluit naar de AD.

2.08

Vaststellen invorderingsbeschikking dwangsom op grond van artikel 5:37 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

2.09

Besluit verlenen uitstel betaling op grond van artikelen 4.94 en 4.96 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

2.10

Vaststellen van de verschuldigde rente middels rentebeschikking op grond van artikel 4.99 Algemene wet bestuursrecht

B&W

AD

2.11

Beheer/werkzaamheden verrichten met betrekking tot administratie in het kader van de Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (inschrijven last onder dwangsom / last onder bestuursdwang)

B&W

AD

DODIJ