Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022 |
Citeertitel | Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022 |
Geen
artikel 171 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-02-2022 | Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022 | 21-12-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen en
de burgemeester van de gemeente Ommen,
de gemeentesecretaris van de gemeente Ommen,
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3.60 tot en met 3.67 van het Burgerlijk Wetboek;
gelet op de Regeling (onder)mandaat en volmacht van de gemeente Ommen 2022;
Vast te stellen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, de navolgende aanvullende regeling mandaat en volmacht voor de VTH taken gemeente Ommen 2022
Deze toelichting op de Nadere regeling delegatie en mandaat VTH-taken gemeente Ommen betreffende gemandateerde en in volmacht gegeven bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen, gaat vooral in op de praktische kant van de regeling.
Deze nadere regeling is voor de VTH taken die belegd zijn bij de Omgevingsdienst IJsselland. Sinds 2020 zijn de bouwtaken (vergunningverlening en handhaving) belegd bij de Omgevingsdienst. Op dit moment zijn de meeste bevoegdheden op dit gebied gemandateerd aan de Algemeen Directeur van de gemeente Ommen. Dit leidt tot onwenselijke administratieve handelingen, waardoor ervoor gekozen is om diverse taken te mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst IJsselland. Bij het mandateren is de afspraak gemaakt dat de gemeente Ommen maandelijks geïnformeerd wordt over de verleende en geweigerde vergunningen (op adresniveau), bij iedere handhavingszaak geïnformeerd wordt over de constatering, de gemaakte afwegingen en de verzonden brieven en bij verlengingen van termijnen direct geïnformeerd wordt met daarbij de reden voor de verlenging. Deze afspraken worden als voorwaarden meegenomen in de regeling.
De regeling is opgebouwd conform de geldende Nadere regeling mandaat en volmacht gemeente Ommen 2022 die blijft gelden.
Een krachtens mandaat of volmacht genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan een besluit is genomen. In principe wordt het bestuursorgaan niet vooraf in kennis gesteld van dit besluit. De mandaatregeling voorziet wel in consultatie van de mandaatgever bij twijfel of politiek gevoelige aangelegenheden. Daarnaast is geregeld dat bij afwijkingen van het bestemmingsplan die vallen onder de reguliere procedure eerst advies gevraagd wordt aan de gemeente Ommen. Dit advies wordt overgenomen door de Omgevingsdienst. De ondertekening ziet er als volgt uit:
Namens het college van burgemeester en wethouders van Ommen,
Directeur van de Omgevingsdienst IJsselland
Mandaat (burgemeester) of volmacht
Namens de burgemeester van de gemeente Ommen,
Directeur van de Omgevingsdienst IJsselland
In het mandaat is ook ondermandaat gegeven voor bepaalde taken aan de directeur van de Omgevingsdienst IJsselland. Dit ondermandaat wordt gegeven door de oorspronkelijke mandaathouder. In deze gevallen is dat de Algemeen Directeur (AD).
Een bestuursorgaan kan bepalen dat door hem genomen besluiten namens hem kunnen worden ondertekend. In dat geval moet uit het besluit blijken dat het besluit door het bestuursorgaan is genomen. Het tijdstip van dit besluit dient expliciet vermeld te worden. Gelet op de eenheid in procedures en efficiëntie dient deze vorm van mandaat met grote terughoudendheid te worden toegepast.
Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regeling (onder)mandaat en volmacht VTH-taken gemeente Ommen 2022” en treedt in werking op 1 januari 2022.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Ommen, gehouden op 21 december 2021
De secretaris, De burgemeester,
J.W.H. Blaauw, mr. drs. J.M. Vroomen
Ondertekening ten behoeve van het ondermandaat op 21 december 2021:
B&W = het college van burgemeester en wethouders; Bgm = burgemeester; AD = Algemeen directeur, DODIJ = Directeur Omgevingsdienst IJsselland