Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022
CiteertitelBeleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Derde tranche Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657493/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-02-2022Nieuwe beleidsregels

18-01-2022

gmb-2022-44425

1561825

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend,

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht (1:3 4e lid, 4:81 1e lid, 4:83), de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het ‘beleidsplan integrale Schuldhulpverlening 2021 – 2025’;

 

overwegende dat met het ‘beleidsplan integrale schuldhulpverlening 2021-2025’ de gemeenteraad de kaders, uitgangspunten, de doelgroepen en de uitvoering van het beleid heeft vastgelegd;

 

B E S L U I T E N:

 

De navolgende ‘Beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022’ vast te stellen.

 

Beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022

 

1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Purmerend;

  • b.

    schuldhulpverleningstraject: het totaal van dienstverlening vanaf aanvraag schuldhulpverlening tot en met de afronding van de schuldregeling en de nazorg, inclusief het opstellen van een aanvraag voor de wet schuldsanering natuurlijke personen(WSNP);

  • c.

    schuldregelingstraject: formeel minnelijk (via de gemeente) of wettelijk (via de Rechtbank, WSNP) schuldregelingstraject waarin de schulden worden geregeld;

  • d.

    Wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

 

2. Vroegsignalering

Vroegsignalering wordt ingezet om problematische schulden te voorkomen. Voor een goede prioritering wordt gekeken naar de urgentie van een bepaald signaal of combinatie van signalen.

 

Bij het opvolgen van signalen neemt het college het volgende in overweging:

  • a.

    dreigende situaties/crisismeldingen worden conform de wet binnen 3 werkdagen opgepakt;

  • b.

    meervoudige signalen op 1 adres hebben voorrang daarna volgen enkelvoudige signalen;

  • c.

    als uit de gezinssamenstelling blijkt dat er sprake is van minderjarige kinderen, is dit een reden om het signaal of combinatie van signalen een hogere urgentie toe te kennen;

  • d.

    het opvolgen van signalen bij recidivisten betreft maatwerk.

 

De wijze waarop opvolging plaatsvindt is als volgt:

  • a.

    bij signalen van € 100 - € 500,- is de opvolging via sms, bij geen reactie wordt na gebeld;

  • b.

    bij signalen van € 500 - € 1.500,- is de opvolging telefonisch of via een e-mail;

  • c.

    bij signalen van ≥ € 1.500, is de opvolging via een brief/mail. Bij geen reactie wordt telefonisch contact gezocht en kan vervolgens een huisbezoek worden afgelegd.

 

3. Aanbod schuldhulpverlening

Het aanbod in schuldhulpverlening is maatwerk en varieert van een preventief aanbod (bij niet problematische schulden) tot aan een schuldhulpverleningstraject (bij problematische schulden). De nazorg maakt ook onderdeel uit van de schuldhulpverlening.

 

De vorm waarin het college schuldhulpverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per situatie verschillen. Maatwerk is het uitgangspunt. De factoren die een rol kunnen spelen zijn onder andere:

  • a.

    zwaarte en/of omvang van de schulden;

  • b.

    individuele omstandigheden;

  • c.

    sociale omgeving van cliënt;

  • d.

    houding en gedrag van cliënt (motivatie);

  • e.

    eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening;

  • f.

    inkomsten, uitgaven en woonsituatie.

 

Het college kan voorwaarden stellen bij het doen van een aanbod aan cliënt. Voorwaarden die in ieder geval gesteld kunnen worden zijn:

  • a.

    het aanvaarden van aanverwante hulpverlening die door het college noodzakelijk wordt geacht voor een duurzaam resultaat van de schuldhulpverlening;

  • a.

    indien de cliënt niet de beschikking heeft over een betaalrekening op eigen naam en zonder debetstand bij een reguliere bank, kan het college cliënt de verplichting opleggen om een basisbankrekening te openen als voorwaarde voor de inzet van stabilisatie, budgetbeheer, betalingsregelingen en/of een schuldregeling.

 

4. Verplichtingen

Client doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.

 

Cliënt is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. De medewerking bestaat onder andere uit:

  • a.

    het nakomen van afspraken;

  • b.

    geen nieuwe schulden aangaan;

  • c.

    het zich houden aan de bepalingen van de overeenkomsten c.q. het plan van aanpak die cliënt in het kader van het schuldhulpverleningstraject sluit;

  • d.

    het zich houden aan aanvullende verplichtingen en voorwaarden, die tijdens het schuldhulpverleningstraject worden opgelegd en vastgesteld.

 

5. Weigeren en beëindigen

Indien cliënt niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 en 7 van de wet, de voorwaarden uit de beschikking en bijbehorend plan van aanpak, kan het college besluiten om schuldhulpverlening (tijdelijk) te weigeren of te beëindigen.

 

Indien minder dan 2 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, door cliënt een traject schuldregeling (geheel of gedeeltelijk) is doorlopen (minnelijk en/of wettelijk), kan een aanvraag schuldhulpverlening worden geweigerd voor een periode van maximaal 6 maanden, met uitzondering van het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing.

 

Voor het besluit tot weigering of beëindiging, wordt aan de cliënt schriftelijk en eenmalig een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

Een traject van schuldhulpverlening stopt van rechtswege bij het overlijden van de cliënt. Beëindiging vindt altijd plaats op basis van een beschikking van het college.

 

Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels en de wet, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

  • a.

    de cliënt niet langer tot de doelgroep behoort;

  • b.

    de cliënt zich ten opzichte van de medewerkers van de gemeente misdraagt;

  • c.

    de cliënt in staat is om zijn schulden zelf of via diens netwerk te regelen;

  • d.

    de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de inwoner, niet (langer) doelmatig is;

  • e.

    de cliënt hier schriftelijk om verzoekt;

  • f.

    een nieuwe schuld is ontstaan tijdens de looptijd van het schuldregelingstraject;

  • g.

    blijkt dat de cliënt -bewust- informatie heeft achtergehouden of onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt;

  • h.

    op grond van -indien later blijkt- onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan betrokkene is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • i.

    er tijdens het traject een fraudevordering is ontstaan, waarvan het bestuursorgaan heeft vastgesteld dat cliënt opzettelijk heeft gefraudeerd;

  • j.

    de cliënt de beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken om de schulden af te lossen;

  • k.

    blijkt dat de cliënt schuldhulpverlening krijgt op grond van onjuiste gegevens;

  • l.

    het minnelijk traject niet geslaagd is en de cliënt gebruik wil maken van het wettelijk schuldsaneringstraject (WSNP);

  • m.

    de cliënt verhuist naar buiten de gemeente vóór het aangaan van de schuldregelingsovereenkomst.;

  • n.

    de schuldhulpverlening door het college niet langer noodzakelijk wordt geacht;

  • o.

    de cliënt niet voldoet aan de bepalingen van de overeenkomsten die in het kader van het schuldhulpverleningstraject met hem gesloten worden.

 

6. Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking Beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend / Beemster 2012.

Deze ‘beleidsregels schuldhulpverlening Purmerend 2022’ treden in werking de dag na bekendmaking.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 18 januari 2022

Purmerend,

burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris,

H.J.C. Welage

de burgemeester,

D. Bijl