Organisatie | Goirle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Gemeente Goirle 2022 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2022 Gemeente Goirle |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2022 | 01-01-2022 | Nieuwe regeling | 14-12-2021 |
Het treasurystatuut van de gemeente Goirle stelt kaders voor het opstellen en uitvoeren van de treasuryfunctie van de gemeente. De treasuryfunctie is het sturen en beheersen van, het verant-woorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de geldstromen, posities en daaraan verbonden risico’s. Met deze kaders kan de Raad haar controlerende taak uitoefenen.
Bij het opstellen van het statuut is rekening gehouden met het relevante wettelijke kader in:
In de financiële verordening, welke op grond van artikel 2.12 van de Gemeentewet is gevormd, wor-den kaders voor de bestuursinstrumentaria en de inrichtingseisen van de financiële functie beschre-ven. Dit treasury statuut sluit aan bij de gestelde kaders in de financiële verordening.
Naast de algemene bepalingen uit de Gemeentewet dient de uitvoering van de financieringsfunctie bij gemeenten te voldoen aan de specifieke kaders en eisen die zijn gesteld in de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido) en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen. De onderlig-gende regelingen van de Wet Fido zijn:
Deze wet regelt de wijze waarop de Nederlandse overheid de afspraken nakomt die in Europees ver-band zijn gemaakt over de ontwikkeling van het EMU-tekort en de schuld van de overheid. De mees-te nadruk gaat daarbij uit naar tekortreductie. Van daaruit bevat deze wet onder andere bepalingen omtrent de ontwikkeling en bewaking van EMU-saldi voor decentrale overheden.
Dit betreft de verslaggevingsregels waaraan de begroting en het jaarverslag van elke gemeente moe-ten voldoen, maar ook enkele zaken die specifiek relevant zijn voor Treasury zoals de voorschriften rond (interne) rente en verplichte financiële kengetallen in begrotings- en jaarstukken. De Treasury-gerelateerde kengetallen zijn: solvabiliteit, netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen.
In dit statuut worden eerst het begrippenkader en de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente Goirle geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deel-gebieden van treasury; risicobeheer, gemeente financiering en kasbeheer. Daarna worden de organi-satorische randvoorwaarden van de treasuryfunctie weergegeven. Daarbij ligt het accent op helder-heid van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Tot slot worden de uitgangspunten vast-gelegd voor informatie die noodzakelijk is om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
2 Treasurystatuut gemeente Goirle
In dit statuut wordt verstaan onder:
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
De gemeente mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” uitsluitend verstrek-ken aan de door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf informatie wordt ingewonnen over de financiële positie en kredietwaardigheid van de betreffende partij; de verstrekking vindt uitsluitend plaats op voorwaarde dat:
De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet gericht zijn op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit statuut;
Bij de te kiezen beleggingsvorm dient minimaal de hoofdsom te zijn gegarandeerd. Beleggingen in aandelen, opties en vreemde valuta zijn derhalve niet toegestaan, met uitzondering van de aankoop van aandelen in het kader van de publieke taak. Wel toegestaan zijn bijvoorbeeld de-posito’s, Medium Term Notes en onderhandse geldleningen.
Bij het aantrekken van financieringen voor een korte lopende en langlopende financiering gelden de volgende uitgangspunten:
6 Administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot treasury activiteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde autorisatie.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient ten minste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Het treasurystatuut is geschreven als uitwerking van artikel 18 uit de Financiële Verordening artikel 212 Gemeentewet zoals vastgesteld in de vergadering van de gemeenteraad op 24 september 2019. De regeling kan worden geciteerd als “Treasurystatuut 2022 Gemeente Goirle”.