Organisatie | De Wolden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Citeertitel | Beleidsregels voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2022 | Nieuwe regeling | 18-01-2022 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogeveen,
- artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
- artikel 2.1.1 van titel 2, Hoofdstuk 1 van de legesverordening,
- leges voor een omgevingsvergunning activiteit bouwen op grond van de legesverordening geheven worden over een percentage van de bouwkosten;
- het van belang is een eenduidige wijze van berekening van de bouwkosten vast te leggen.
vast te stellen de navolgende Beleidsregels voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
bouwkosten: de aannemingssom, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk of het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen;
leges: een bepaald bedrag dat wordt geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
kengetallenlijst: een lijst met kengetallen die is toegevoegd als bijlage bij deze beleidsregel;
normberekening: berekening van de bouwkosten volgens de kengetallenlijst;
normbedrag: het bedrag dat uit de normberekening volgt;
aanvrager: degene die de omgevingsvergunning heeft aangevraagd of als gemachtigde optreedt.
Artikel 2 Bepaling hoogte bouwkosten en leges
De basis voor de normberekening van bouwkosten zijn de kengetallen zoals weergeven in de kengetallenlijst behorend bij dit beleid. Indien nodig wordt deze kengetallenlijst jaarlijks opnieuw ter vaststelling voorgelegd.
Als maatstaf voor de berekening van de leges worden de opgave van bouwkosten gebruikt, tenzij de opgegeven bouwkosten meer dan 10% afwijken van de normberekening.
Indien de afwijking tussen de opgegeven bouwkosten en de normberekening groter is dan 10% wordt de aanvrager schriftelijk verzocht om een onderbouwde opgave van zijn bouwkosten in te dienen. Aanvrager dient dit aan te tonen met een open begroting en aannemingsovereenkomst. Hierbij geldt dat:
tot en met opgegeven bouwkosten van 15.000 euro deze beleidsregel niet wordt toegepast, tenzij overduidelijk blijkt dat de bouwkosten onjuist zijn opgegeven onder de 15.000 euro;
aanvrager een termijn krijgt in overeenstemming met de aanvullende gegevens termijn geldend voor de aanvraag omgevingsvergunning voor het aanleveren van de onderbouwde opgave van zijn bouwkosten;
de ingediende gegevens getoetst worden aan de normberekening. Indien de afwijking meer dan 10% blijft dan wordt inhoudelijk getoetst of de opgave aannemelijk is. Een afwijking van meer dan 20% wordt gezien als niet aannemelijk. Wanneer de opgave van bouwkosten niet aannemelijk is worden de leges berekend over het normbedrag;
wanneer de bouwkosten niet berekend kunnen worden met behulp van de kengetallenlijst stelt het college van burgemeester en wethouders de bouwkosten vast aan de hand van een onderbouwde berekening;
indien aanvrager niet reageert of niet binnen de termijn reageert op het verzoek om een onderbouwde opgave van de bouwkosten worden de leges berekend over het normbedrag;
wanneer de bouwkosten verhoogd worden ontvangt de aanvrager een mededeling van deze verhoging.
Artikel 3 Bezwaar indienen tegen vaststelling leges
Wanneer aanvrager het niet eens is met het opgelegde legesbedrag kan aanvrager bezwaar indienen tegen de legesaanslag.
TOELICHTING KENGETALLENLIJST behorend bij beleidsregels voor het bepalen van de bouwkosten leges bouwactiviteit.
De kengetallenlijst is vastgesteld aan de hand van voorbeelden van andere gemeente getoetst aan ingediende aanvragen omgevingsvergunning en vastgestelde bouwkosten uit het jaar 2017. Na een update en wijziging in 2019 zijn voor het jaar 2022 opnieuw de prijzen geïndexeerd. Hierbij is rekening gehouden met ervaringen van aanvragen uit 2021.
Enkele begrippen uit de kengetallenlijst lichten wij toe:
Wanneer is er sprake van een dakkapel en wanneer van een dakopbouw?
Er bestaan in de bouwregelgeving geen definities van ‘dakkapel’ en ‘dakopbouw’.
Een dakkapel wordt geplaatst in een schuin dakvlak. Dit wil zeggen dat er rondom de dakkapel sprake moet zijn van dak/dakbedekking/dakpannen. Is dit niet het geval en is de dakkapel direct op een gevel doorgebouwd dan is er geen sprake van een dakkapel maar van een dakopbouw. Ook indien er boven of gelijk aan de bestaande nok wordt uitgebouwd is geen sprake van een dakkapel.
Uitzonderingsgevallen zijn kleine (ondergeschikte) dakkapellen die aan de voorzijde beginnen op/boven de bouwmuur. Dit zijn dakkapellen, omdat in deze gevallen de goot doorloopt voor de dakkapel .
Voorbeelden van een dakopbouw zijn geheel nieuwe verdiepingen op een plat dak, het verhogen van de nok van een schuin dak of het doortrekken van een gevel.
Interne verbouwingen/ constructieve verbouwingen
Onder interne verbouwingen behoren verbouwingen binnen een woning, stal etc.
Externe verbouwingen/ constructieve verbouwingen
Onder externe verbouwingen behoren verbouwingen aan de buitenkant van een woning, stal etc.
Kippenstal, varkensstal, rundveestal en paardenstal
Alle stalsystemen voor de specifiek genoemde dieren die niet vallen binnen de omschrijving overige bouwwerken t.b.v. veeteelt.
Overige bouwwerken t.b.v. veeteelt
Een luifelstal, loopstal en serrestal en andere agrarische bouwwerken zoals schuren.
Bij een ontvankelijke aanvraag moet overeenkomstig de indieningsvereisten uit de ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor) een marktconforme opgave worden gedaan van de bouwkosten. Marktconform is eenvoudig gezegd de kosten die een opdrachtgever betaald aan de aannemer (materiaal, arbeidsloon en bijbehorende kosten).
Zijn de bouwkosten opgegeven hoger dan 15.000? Zo ja ga verder naar stap 2.
Zo nee: blijkt overduidelijk dat de bouwkosten onjuist onder de 15.000 euro opgegeven? Zo nee dan ben je klaar, zo ja ga verder naar stap 2.
Bereken of de bouwkosten meer dan 10% afwijken van de normberekening? (normberekening: berekening van de bouwkosten volgens kengetallen lijst)
Zo ja, ga verder naar stap 3. Zo nee, dan ben je klaar.
Je hebt geconstateerd dat de opgegeven bouwkosten meer dan 10% afwijken van de van de normberekening. Bij het versturen van de aanvullende gegevens brief vraag je om een onderbouwde opgave van de bouwkosten.
Bij ontvangst van de onderbouwde bouwkosten, bekijk je of de bouwkosten aannemelijk zijn. Een afwijking tot en met 20% kan beoordeeld worden als aannemelijk. (Tip: werk volgens het vier ogen principe).
Wanneer geconcludeerd wordt dat de bouwkosten niet aannemelijk zijn of je binnen de gestelde termijn in de aanvullende gegevens brief geen onderbouwde opgave van de bouwkosten ontvangen hebt bereken je de leges over de normberekening. Hiervan stuur je de aanvrager een mededeling.
Let Op! Kun je de leges niet bereken aan de hand van de kengetallenlijst en denk je wel dat de leges te laag zijn (en kun je dat onderbouwen) dan geldt: wanneer de bouwkosten niet berekend kunnen worden met behulp van de kengetallenlijst stelt het college van burgemeester en wethouders de bouwkosten vast aan de hand van een onderbouwde berekening.