Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Goes

Sanctiematrix alcoholwet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGoes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSanctiematrix alcoholwet
CiteertitelSanctiematrix Alcoholwet
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-01-2022nieuwe regeling

17-12-2021

gmb-2022-36666

Tekst van de regeling

Intitulé

Sanctiematrix alcoholwet

Periode 2022 en verder

 

Vastgesteld door de Burgemeester van Goes

d.d. 17 december 2021

 

 

 

Artikel Alcohol-wet

Overtreding

Toelichting

Stap: waar-schuwen = 1 (direct) optreden = 2

Bestuurlijke boete (bedragen in euro's); verhoging boete bij recidive binnen 12 mnd

(Ondersteunde) bestuursrechte-lijke maatregel

Begunstigings/herstel termijn

Hoogte

dwangsombedrag

natuurlijke persoon of rechtspersoon telt minder dan 50 werknemers

natuurlijke persoon of rechtspersoon telt 50 of meer werknemers

3 lid 1

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, wel zicht op legalisatie

1

680 (vergunning nog niet verleend) indien van toepassing

1360 (vergunning nog niet verleend) indien van toepassing

Last onder dwangsom

Per direct

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

3 lid 1

Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning

Geen vergunning, geen zicht op legalisatie

2

1360 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd) indien van toepassing

2720 (vergunning niet aangevraagd of geweigerd) indien van toepassing

Last onder bestuursdwang of dwangsom

Per direct

* 15* 3000-6000 00-3000 tot 50 m2, van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

4 lid 1

Mededingingsregels paracommerciele rechtspersonen

Bij verordening

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

4 lid 5

Ontheffing artikel 4 niet in de inrichting aanwezig

1

680

1360

Last onder dwangsom

1 week

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

8

Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

9 lid 3

Registratie barvrijwilligers in de in de inrichting aanwezig

Paracommercie

1

1360

Last onder dwangsom

1 week

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

9 lid 4

Registratie barvrijwilligers in de in de inrichting aanwezig

Paracommercie

1

680

1360

Last onder dwangsom

1 week

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2..

10

Inrichting voldoet niet langer aan één of meerdere gestelde inrichtingseisen

Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

12, lid 1 en 2

Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit

1

1020

2040

Last onder dwangsom

Per direct/1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

13, lid 1

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse

2

1360

2720

Last onder dwangsom of (spoed) bestuursdwang

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

13, lid 2

Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf

Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven

1

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

14, lid 1

Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf

In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2,

14, lid 2 en 15, lid 1

Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2  t/m 500 m2,

14a

Nevenactiviteiten slijterbedrijf bij verkoop op afstand

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2,

16

Verbod automatenverkoop alcohol

M.u.v. hotelkamers

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2  t/m 500 m2,

17

Verbod verstrekken alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking

Dit geldt voor supermarkten en slijterijen, niet voor horeca-inrichtingen

2

1020

2040

Last onder dwangsom

Per direct

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2  t/m 500 m2,

18, lid 1

Verkoopverbod zwak-alcoholische drank anders dan in slijtersbedrijf of levensmiddelenbedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse

1

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

18, lid 3

Onderscheid tussen zwak-alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf

1

1020

2040

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000-10000 boven 500 m2.

19, lid 1

Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen-catering

2

1020

2040

Last onder dwangsom

Per direct

* 1000-2000 tot 50 m2,  * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 7000-10000 boven 500 m2.

19, lid 2

Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2

2

1020

2040

Last onder dwangsom

Per direct

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 7000-10000 boven 500 m2.

20, lid 1

**conform Specifieke uitwerking sanctie-strategie bij overtreding van artikel 20 lid 1

Verboden alcohol te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

Verboden alcohol door te geven (wederver-strekking) aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

1

1360 Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 44 lid 2 Alcoholwet (three strikes out).

* 2720 Geen bestuurlijke boete mogelijk bij toepassing van art. 44 lid 2 Alcoholwet (three strikes out).

Last onder dwangsom

Of Last onder bestuursdwang bij three strikes out

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

20 lid 3

Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen

1

680

1360

Last onder dwangsom

1 dag of maximaal de tijd om voorzieningen te treffen

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

20 lid 4

Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

20, lid 5

Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Last onder dwangsom

of (spoed)bestuursdwang

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2,  * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

21

Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Last onder

(spoed)bestuursdwang

Per direct

22 lid 1 onder a

Alcoholhoudende drank verstrekken bij een tankstation

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2

22 lid1 onder b

Alcoholhoudende drank verstrekken bij een winkel verbonden aan een horeca-inrichting langs een autoweg

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2,  * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

22 lid 1 onder c

Alcoholhoudende drank verstrekken anders dan voor gebruik ter plaatse uit een ruimte langs autosnelweg

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2,  * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2

22 lid 2 onder a

Alcohol verstrekking bij betaald voetbal

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2,  * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2

22 lid 2 onder b

Alcoholverstrekking bij instanties gezondheidszorg, onderwijs en sport

Indien bij AMvb aangewezen

(nog niet aangewezen)

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

24, lid 1 en 2

Geen leidinggevende of vereiste persoon aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf

1

1020

2040

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang)

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

24, lid 3

Verkoop alcohol/dienst door personen < 16 jaar

2

1020

2040

Last onder dwangsom

Per direct

* 1000-2000 tot 50 m2, * 2000-4000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 4000-7000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 7000-10000 boven 500 m2.

25, lid 1 onder A en B

Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering

2

1360

2720

Last onder dwangsom

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

25, lid 2

Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, in niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering

2

1360

2720

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

Per direct

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

25, lid 3

Verbod alcoholhoudende drank in vervoermiddel, behoudens enkele uitzonderingen

1

Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a Alcoholwet), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 Alcoholwet)

Niet mogelijk door burgemeester (art. 44a Alcoholwet), wel door NVWA (art. 44aa lid 1 Alcoholwet)

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

1 dag

* 1500-3000 tot 50 m2, * 3000-6000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 6000-10000 van 151 m2 t/m 500 m2, * 10000-15000 boven 500 m2.

25a lid 1

Specifieke bepaling op grond van gemeentelijke verordening

Indien de gemeente dergelijke verordenende bepaling heeft vastgesteld

gereserveerd

1020

2040

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

Per direct/1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

25b lid 1

Specifieke leeftijdsbepaling m.b.t. leeftijdsgrens

Indien de gemeente dergelijke verordenende bepaling heeft vastgesteld

gereserveerd

1020

2040

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

Per direct/1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 

t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 

2 t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

25c lid 1

Specifieke bepaling op grond van gemeentelijke verordening tijdsruimte

Indien de gemeente dergelijke verordenende bepaling heeft vastgesteld

gereserveerd

1020

2040

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

Per direct/1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 

t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2 

t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

25d lid 1

Specifieke bepaling op grond van gemeentelijke verordening Happy hour

Indien de gemeente dergelijke verordenende bepaling heeft vastgesteld

gereserveerd

1020

2040

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

Per direct/1 dag

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2 t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2

t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

29, lid 3

Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting

1

680

1360

Last onder dwangsom

1 week

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

30

Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting

Imperatieve intrekkingsgrond

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

30a, lid 1

Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan

Imperatieve intrekkingsgrond

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

31, lid 1

Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten

Imperatieve intrekkingsgrond

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

31, lid 2

Handelen in strijd met vergunningvoorschriften of regels uit Alcoholwet

Facultatieve intrekkingsgrond

1

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning

z.s.m.

31, lid 3

Resultaat Wet Bibob en minimaal 3x weigering bijschrijving persoon op aanhangsel

Facultatieve intrekkingsgrond

1

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Intrekken vergunning (facultatief)

z.s.m.

35, lid 1

Zonder ontheffing zwak-alcoholhoudende drank verstrekken

2

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Last onder (spoed)bestuursdwang

Per direct

35, lid 2

Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing

2

1020

2040

Last onder

(spoed)bestuursdwang

Per direct

35, lid 4

Ontheffing niet aanwezig

1

680

1360

Last onder dwangsom

1 uur

* 750-1500 tot 50 m2, * 1500-3000 van 51 m2  t/m 150 m2, * 3000-5000 van 151 m2  t/m 500 m2, * 5000-7500 boven 500 m2.

38

Bij aanvraag vergunning onjuiste gegevens verstrekken

2

1360

2720

Toetsen aan artikel 31

z.s.m.

44

Niet meewerken aan artikel 5:20 Awb

1

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Niet mogelijk (art. 44a Alcoholwet)

Last onder dwangsom

of (spoed bestuursdwang

z.s.m.

45

Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 16 jaar, m.u.v. in winkels

2

Strafrechtelijke boete

geen

45a

Niet bedrijfsmatige wederverstrekking van meerderjarige aan minderjarige

2

Strafrechtelijke boete

geen

 

Toelichting:

  • De burgemeester is bevoegd handhavend op te treden indien de regels van de Alcoholwet niet worden nageleefd. Middels de sanctiematrix wordt duidelijk gemaakt met welke handhavingsmiddel de burgemeester in beginsel kan reageren indien overtredingen worden geconstateerd. Voor leeftijdsgrenzen is de bestuurlijke boete de eerste aangewezen weg.

  • Wanneer blijkt, bijvoorbeeld bij recidivisten, dat bovenstaande richtlijnen niet afdoende werking hebben, wordt voor dat bijzondere geval een handhavingsarrangement op maat toegesneden. Dit kan onder meer inhouden dat meerdere instrumenten (gelijktijdig) worden ingezet, dat de standaard richtlijnbedragen worden verhoogd of verlaagd of dat overgegaan wordt tot schorsing dan wel intrekking van een verleende vergunning.

  • Een waarschuwing is drie jaar van kracht. Wordt na drie jaar een zelfde overtreding geconstateerd, dan wordt in beginsel weer eerst gewaarschuwd alvorens een sanctie wordt opgelegd voor de overtredingen waarbij waarschuwen de eerste stap is.

  • De genoemde bedragen die behoren bij een bestuurlijke boete zijn door de centrale overheid vastgesteld in het Alcoholbesluit. Bij wijziging van deze AMvB gaan de bedragen uit de AMvB voor op de bedragen die hier zijn genoemd.

 

**Specifieke uitwerking sanctiestrategie bij overtreding van artikel 20 lid 1 Alcoholwet

Boetebedragen(€)

 

Overtreding

Verstrekkers <50 personeel

Verstrekkers > 50 personeel

Verstrekkers

Artikel 35 Alcoholwet

1e overtreding

Formele waarschuwing

Formele waarschuwing

Direct boete*

1360

2e overtreding (1e recidive binnen 12 maanden) (voor verstrekkers artikel 35 Alcoholwet na het onherroepelijk worden van de eerdere overtreding.

1360

2720

2040

3e overtreding (2e recidive binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de eerste recidive )

2040

4080

2720

Meerdere recidives binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de eerdere recidives. Per overtreding.

2720

of (tijdelijke) schorsing Alcoholwet vergunning

5440

of (tijdelijke) schorsing Alcoholwet vergunning

2720

 

*De ratio om direct op te treden bij alcoholverstrekkers die een artikel 35 ontheffing hebben in tegenstelling tot eerst een waarschuwing bij reguliere horeca, is dat juist bij incidentele festiviteiten waar veel mensen / jeugd tegelijk samenkomen, van tevoren wordt gewezen op de noodzakelijke aandacht voor alcohol schenken (tijdens de ontheffingsprocedure).

Indien men bij een eenmalige festiviteit dan alleen een waarschuwing kan verwachten wanneer men zich niet houdt aan de leeftijdsgrenzen, terwijl een hercontrole op korte termijn eveneens niet mogelijk is, zou dit onvoldoende effectief zijn en onvoldoende prikkel voor evenementenorganisatoren om de leeftijdsgrenzen voor alcoholverstrekking bij evenementen goed na te leven.