Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022
CiteertitelUitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college 2020.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR333278

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-01-2022nieuwe regeling

18-01-2022

gmb-2022-35702

1304924/1166624

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

 

gezien het advies van de afdeling d.d. 18 januari 2022;

 

gelet op artikel 1 van het Reglement van orde college 2014;

 

 

besluit:

 

het Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022 vast te stellen:

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder portefeuillehouder: het collegelid aan wie bepaalde aandachtsgebieden van burgemeester en wethouders in het bijzonder zijn toegewezen.

Artikel 2 - Portefeuilleverdeling (18 januari 2022)

Portefeuillehouder

Burgemeester

B.D. Lugthart

Portefeuillehouder

1e loco- burgemeester

Wethouder I.M.M. Jense-van Haarst

Portefeuillehouder

2e loco- burgemeester

Wethouder F.J.M. van Kuppeveld

Portefeuillehouder

3e loco- burgemeester

Wethouder P.C. Hennevanger

Portefeuillehouder

4e loco- burgemeester Wethouder M. van Bijnen

  • Openbare orde en veiligheid

  • Burgerzaken

  • Communicatie

  • Juridische zaken

  • Handhaving

  • Ruimtelijk domein

  • Mobiliteit

  • Beheer openbare ruimte

  • Economie: detailhandel en bedrijfsterreinen

  • Werkgelegenheid/ arbeidsmarkt

  • Water

  • Citymarketing

  • Wonen

  • Economie: glastuinbouw

  • Energietransitie

  • Grondzaken

  • Milieu

  • Woningbouwprojecten

  • Cultuur

  • Financiën

  • Onderwijs

  • Kinderopvang

  • Sport

  • Dierenwelzijn

  • Bedrijfsvoering

  • Natuur en recreatie

  • Sociaal domein (Wmo, jeugd en participatie)

  • Gezondheidsbeleid

  • Afvalbeleid

  • Inburgering

  • AB MRDH

  • AB VRH

  • Bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH

  • Voorzitter Stichting Sint Janshof

  • AB en DB ODH

  • Bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat MRDH

  • Aandeelhouderschap Dunea, BNG en Stedin

  • Bestuur Avalex

  • Lokaal Overleg

  • AB en DB GGD en VT

  • Plv. AB ODH

  • Plv. AB GGD en VT

  • Plv. AB MRDH

  • Plv. bestuurscommissie Economisch Vestigingsklimaat MRDH

  • Plv. bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH

  • Plv. bestuur Avalex

  • Kernwethouder Delfgauw en Oude Leede

  • Kernwethouder Nootdorp

  • Kernwethouder Pijnacker

Artikel 3 - Vervanging van de burgemeester

  • 1.

    Bij afwezigheid wordt de burgemeester vervangen door wethouder I.M.M. Jense-van Haarst.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de in het eerste lid genoemde wethouder wordt de burgemeester vervangen door één van de wethouders zoals hierna genoemd en in de daarbij aangegeven volgorde:

    • a.

      wethouder F.J.M. van Kuppeveld;

    • b.

      wethouder P.C. Hennevanger;

    • c.

      wethouder M. van Bijnen.

Artikel 4 - Onderlinge vervanging van portefeuillehouders bij afwezigheid

De onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij hun afwezigheid wordt als volgt geregeld, tenzij het college anders bepaalt:

  • a.

    burgemeester B.D. Lugthart wordt vervangen door wethouder I.M.M. Jense-van Haarst;

  • b.

    wethouder I.M.M. Jense-van Haarst wordt vervangen door wethouder F.J.M. van Kuppeveld;

  • c.

    wethouder F.J.M. van Kuppeveld wordt vervangen door wethouder P.C. Hennevanger;

  • d.

    wethouder P.C. Hennevanger wordt vervangen door wethouder M. van Bijnen;

  • e.

    wethouder M. van Bijnen wordt vervangen door burgemeester B.D. Lugthart.

Artikel 5 - Verantwoordelijkheid van de burgemeester en de andere portefeuillehouders

  • 1.

    De burgemeester is als voorzitter van het college verantwoordelijk voor:

    • a.

      de coördinatie en eenheid van het gemeentelijk beleid;

    • b.

      het als bestuurlijk procesmanager functioneren van het college en de individuele wethouders;

    • c.

      de kwaliteit van de gemeentelijke besluitvormingsprocessen;

    • d.

      de verhouding tussen de gemeentelijke bestuursorganen.

  • 2.

    De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het geven van sturing aan de inhoudelijke beleidsvoorbereiding;

    • b.

      het in een inhoudelijke koers vertalen naar de organisatie van in het college behandelde strategische en tactische keuzevraagstukken;

    • c.

      de coördinatie en afstemming binnen zijn portefeuille;

    • d.

      het bestuurlijk procesmanagement in samenspraak met de burgemeester.

  • 3.

    De portefeuillehouder voert het overleg met de afdelingshoofden en overige ambtenaren die zijn betrokken bij de beleidsvoorbereiding.

  • 4.

    Indien meer dan één portefeuillehouder bij de beleidsvoorbereiding dient te worden betrokken, neemt de eerstverantwoordelijke portefeuillehouder het initiatief voor gezamenlijk overleg.

  • 5.

    De portefeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de bestuurlijke informatievoorziening ten aanzien van het financieel en administratief beheer en voor het ontwikkelen van instrumenten om de administratieve organisatie te verbeteren en het scheppen van kaders en voorwaarden op het gebied van de administratieve organisatie.

Artikel 6 - Inwerkintreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Uitvoeringsbesluit treedt in werking op 18 januari 2022. Op dat moment vervalt het op 29 september 2020 vastgestelde Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college 2020.

  • 2.

    Dit Uitvoeringsbesluit kan worden aangehaald als “Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college per 18 januari 2022”.

Vastgesteld in de vergadering van 18 januari 2022.

het college van Pijnacker-Nootdorp,

drs. J.P.R. Woudstra

secretaris

B.D. Lugthart

burgemeester