Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sittard-Geleen

Mandaatbesluit commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSittard-Geleen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen 2021
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling is tevens vastgesteld door de commissie bezwaarschriften.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen 2021
  2. hoofdstuk 6 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-01-2022nieuwe regeling

20-12-2021

gmb-2022-35628

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen 2021

De raad, het college, de burgemeester én de (voorzitters van de) commissie bezwaarschriften van de gemeente Sittard-Geleen, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

Gelet op hoofdstuk 6 en 7 en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen 2021 (hierna: Verordening);

 

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is om bepaalde bevoegdheden in het kader van de behandeling van bezwaarschriften te mandateren aan de door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen als secretaris van de commissie bezwaarschriften aangewezen ambtenaren;

 

BESLUITEN:

 

Aan de secretaris van de commissie bezwaarschriften van de gemeente Sittard-Geleen de navolgende bevoegdheden op te dragen:

 

Bevoegdheid

Wettelijke regeling

Verordening

Ondermandaat aan

1.

Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde.

Art. 2:1 lid 2 Awb

Art. 8, aanhef en onder a

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

2.

Het geven van een hersteltermijn aan de indiener van het bezwaarschrift.

Art. 6:6 Awb

Art. 8 aanhef en onder b

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

3.

De behandeling van het bezwaar of beroep aanhouden tot het begin van de bezwarentermijn.

Art. 6:10 lid 2 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

4.

Het bevestigen van het ontvangst van een ingediend bezwaarschrift.

Art. 6:14 lid 1 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

5.

Het doorzenden van het bezwaar- of beroepschrift aan het bevoegde orgaan onder gelijktijdige mededeling hiervan aan de afzender.

Art. 6:15 lid 1 en 2 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

6.

Het verzenden van stukken aan de gemachtigde voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie.

Art. 6:17 Awb

Art. 8 aanhef en onder c

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

7.

Het verzenden van stukken aan de gemachtigde.

Art. 6:17 Awb

-

Bestuursorgaan

8.

De indiener van het bezwaarschrift en de belanghebbenden die bij de voorbereiding van het besluit hun zienswijze naar voren hebben gebracht, op de hoogte stellen van het horen.

Art. 7:2 lid 2 Awb

Art. 11 lid 1

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

9.

Het zo spoedig mogelijk aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan mededelen van de beslissing op het verzoek tot wijziging van het tijdstip van de zitting.

Art. 7:2 lid 2 Awb

Art. 11 lid 3

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

10.

Afwijken of afwijking toestaan van de termijnen genoemd in art. 11, lid 1 tot en met 3, Verordening

Art. 7:2 lid 2 Awb

Art. 11 lid 4

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

11.

Het beslissen over het toepassen van art. 7:3 Awb over het afzien van horen van een belanghebbenden (voor zover bij wettelijk voorschrift niet anders is bepaald) en hiervan mededeling doen aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Art. 7:13 lid 4 Awb jo.

art. 7:3 Awb

Art. 10 lid 2 en 3

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

12.

Ter inzage leggen van het bezwaarschrift en alle op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen gedurende ten minste een week voor belanghebbenden en het wijzen hierop bij de oproeping van het horen van belanghebbenden.

Art. 7:4 lid 2 en 3 Awb

Art. 8 aanhef en onder d

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

13.

Het al dan niet op verzoek van een belanghebbende achterwege laten van deze ter inzage legging voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden en hiervan mededeling doen.

Art. 7:13, lid 4, Awb jo.

art. 7:4 lid 6 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

14.

Het besluiten of het horen in het openbaar plaatsvindt (voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald).

Art. 7:13 lid 4 Awb jo.

art. 7:5 lid 2 Awb

Art. 14 lid 2 en 3

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

15.

Het wegens gewichtige redenen niet op de hoogte stellen van het verhandelde buiten elkaars aanwezigheid, indien belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord.

Art. 7:6 lid 4 Awb

Art. 8 aanhef en onder e

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

16.

Rechtstreeks alle gewenste inlichtingen inwinnen of laten inwinnen.

-

Art. 9 lid 1

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

17.

Uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.

-

Art. 9 lid 2

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

18.

Het bepalen van plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

-

Art. 10 lid 1

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

19.

In bijzondere omstandigheden afwijken of afwijking toestaan van de termijnen genoemd in art. 11, lid 1 tot en met 3, Verordening

-

Art. 11 lid 4

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

20.

Het opschorten van de termijn voor het beslissen op bezwaarschriften en mededeling doen van de beëindiging van de opschorting onder vermelding van de termijn binnen welke de beslissing op het bezwaarschrift alsnog moet worden genomen.

Art. 7:10 lid 2 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

21.

Het verdagen van de termijn voor het beslissen op bezwaarschriften en mededeling doen van de beëindiging van de opschorting onder vermelding van de termijn binnen welke de beslissing op het bezwaarschrift alsnog moet worden genomen.

Art. 7:10 lid 3 Awb

-

Bestuursorgaan

22.

Het verder uitstel verlenen van de termijn voor het beslissen op bezwaarschriften en mededeling doen van de beëindiging van de opschorting onder vermelding van de termijn binnen welke de beslissing op het bezwaarschrift alsnog moet worden genomen.

Art. 7:10 lid 4 Awb

-

Bestuursorgaan

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

23.

Onderzoek laten houden indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn.

-

Art. 16 lid 1

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

24.

Het toezenden van de uit het nader onderzoek verkregen informatie in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden.

-

Art. 16 lid 2

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

25.

Het beslissen op een verzoek tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting van de leden van de commissie, het verwerend orgaan of de belanghebbenden binnen een week na verzending van de andere informatie.

-

Art. 16 lid 3

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

26.

Het uitbrengen van het advies aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

-

Art. 18 lid 1

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

27.

Het zo spoedig mogelijk mededelen aan de indiener van het bezwaarschrift, indien de commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Art. 7:13 lid 2 Awb

-

Secretaris van de commissie bezwaarschriften

 

De ondertekening van uitgaande stukken luidt met uitzondering van de bevoegdheden onder de punten 3, 4, 5, 7, 11, 13, 14, 20, 21, 22 en 27 als volgt:

 

“De voorzitter commissie bezwaarschriften,

namens deze,

 

secretaris van de commissie bezwaarschriften

(naam)”

 

De ondertekening van uitgaande stukken ten aanzien van de bevoegdheden onder de punten 11, 13 en 14 luidt als volgt:

 

“De commissie bezwaarschriften,

namens deze,

 

secretaris van de commissie bezwaarschriften

(naam)”

 

De ondertekening van uitgaande stukken ten aanzien van de bevoegdheid onder punt 3, 4, 5, 7, 20, 21, 22 en 27 luidt als volgt:

 

“(het bestuursorgaan),

namens deze,

 

 

secretaris van de commissie bezwaarschriften

(naam)”

 

Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van bekendmaking.

Sittard-Geleen, 20 juli 2021

mr. J.Th.C.M. Verheijen,

burgemeester

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 20 juli 2021

mr. J.Th.C.M. Verheijen,

burgemeester

mr. G.J.C. Kusters,

gemeentesecretaris

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 7 oktober 2021,

drs. J. Vis,

griffier

mr. J.Th.C.M. Verheijen,

voorzitter

Sittard-Geleen, 20 december 2021

mr. R.M.M. Engelen,

voorzitter van de Kamer voor Algemene Zaken

van de commissie bezwaarschriften van de gemeente Sittard-Geleen

mr. J.L.E. Laudy, mr. J.R.F. Kleefman,

voorzitters van de Kamers voor Sociale Zaken

van de commissie bezwaarschriften van de gemeente Sittard-Geleen