Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

SUBSIDIEREGELING NPO 2022 TOT EN MET JULI 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSUBSIDIEREGELING NPO 2022 TOT EN MET JULI 2023
CiteertitelSubsidieregeling NPO ‘2022 tot en met juli 2023'
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerpsubsidie onderwijs

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-01-202201-08-2023nieuwe regeling

21-12-2021

gmb-2022-35098

Tekst van de regeling

Intitulé

SUBSIDIEREGELING NPO 2022 TOT EN MET JULI 2023

 

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

 

Gelezen / overwegende dat de gemeente Arnhem ervoor kiest om de komende twee jaar van 2022-juli 2023 € 2.563.600. van de gelden uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) te gebruiken om binnen de Arnhemse scholen een samenhangend steunpakket te ontwikkelen, waarmee onderwijsachterstanden / onderwijsvertragingen bij kinderen als gevolg van COVID-19 worden ingelopen op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak in aanvulling op de interventies die scholen zelf al nemen. Dit betekent vooralsnog een voornemen om naast deze €2,5 miljoen, ook alle bestaande / extra activiteiten die momenteel grotendeels incidenteel worden uitgevoerd binnen het onderwijs te bundelen in een effectieve en samenhangende aanpak. Te denken daarbij valt aan VIOS, NPO (vanuit de scholen), AJB, Jongerenwerk op school.

Gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Arnhem 2016;

 

BESLUIT:

vast te stellen: Subsidieregeling NPO 2022 tot en met juli 2023

 

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem;

  • b.

    Onderwijsinstelling: de school of onderwijsinstelling zoals bepaald volgens de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO), de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB) en de Wet op de expertisecentra;

  • c.

    Organisatie: een rechtspersoon die zich ten doel stelt om activiteiten zonder overwegend winstoogmerk te verrichten;

  • d.

    NPO: Nationaal Programma Onderwijs;

  • e.

    VIOS: Veilig in en om school;

  • f.

    AJB: Alleen jij bepaalt;

  • g.

    Jongerenwerk op school: het begeleiden van jongeren bij activiteiten op en na school;

  • h.

    Verlengde leertijd: verlengde schooltijd waarin leerlingen nuttige, educatieve of vormende activiteiten ondernemen;

  • i.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • j.

    ASV: Algemene Subsidieverordening Arnhem 2016.

     

Artikel 2: Subsidiëring

  • 1.

    Het college kan aan onderwijsinstellingen en organisaties een subsidie verstrekken als bijdrage in de kosten voor activiteiten die tot doel hebben het leveren van een betekenisvolle bijdrage aan het toekomstperspectief van de Arnhemse schoolgaande jeugd en het bevorderen van kansengelijkheid waarmee onderwijsachterstanden/onderwijsvertragingen bij kinderen als gevolg van COVID-19 ingelopen worden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak in aanvulling op de interventies die scholen zelf nemen.

  • 2.

    De activiteiten moeten voor en met het onderwijs worden verricht.

  • 3.

    Activiteiten sluiten aan bij één of meerdere uitgangspunten zoals beschreven in bijlage 1. Memo inzet NPO gelden gemeente.

  • - een sociaal veilige plek in en om school;

  • - een school telt veel leerlingen uit een achterstandswijk;

  • - verbinding tussen (voor)school, thuis en vrije tijd;

  • - een verlengde leer- en ontwikkeltijd;

  • - een effectieve ketensamenwerking rondom school met een heldere werkwijze

  • maatwerk per school.

  • 4.

    Subsidie kan voor maximaal 1 jaar en 7 maanden worden verstrekt met een eindtijd van de activiteiten uiterlijk juli 2023.

     

Artikel 3: Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 2.563.600.

 

Artikel 4. Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 250.000. per school.

 

Artikel 5. Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van de door burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kennen burgemeester en wethouders punten toe aan de hand van de volgende aspecten:

    • a.

      a. de school telt veel leerlingen uit een achterstandswijk;

    • b.

      de activiteiten sluiten aan bij het bestaande (NPO)schoolplan;

    • c.

      De activiteiten naschools sluiten aan op het aanbod onder schooltijd. Er is een verbinding tussen binnen- en buitenschools leren, waarbij de school de regie heeft/ stuurt op wat de leerlingen van de school nodig hebben aan extra aanbod na schooltijd;

    • d.

      de middelen dragen bij aan het verlengen van de leer- / schooltijd;

    • e.

      de middelen worden aangewend voor het scheppen van een positief pedagogisch klimaat door inzet van een breed palet aan activiteiten i.s.m. maatschappelijke partners uit de wijk of omgeving;

    • f.

      er wordt gestreefd naar een stevige ketensamenwerking rondom school en wijk.

       

Artikel 6: De aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 8 van de ASV, ingediend uiterlijk 31-12-2021. Het college neemt vóór 30-01-2022 een besluit op een aanvraag. Aanvragen die later worden ingediend worden nog in behandeling genomen zolang het subsidieplafon nog niet is bereikt.

  • 2.

    De aanvraag bevat naast hetgeen volgt uit artikel 4.2 Awb en artikel 7 ASV in elk geval:

    • a.

      een duidelijke beschrijving van de aanpak/de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd en de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;

    • b.

      een duidelijke beschrijving van de doelgroep en de aantallen leerlingen waarop de aanpak is gericht;

    • c.

      een duidelijke beschrijving hoe de activiteiten aansluiten op het bestaande NPO schoolplan en hoe het verlengen van de leer- / schooltijd wordt bewerkstelligd;

    • d.

      een duidelijke beschrijving van de wijze waarop, voor de activiteiten waar subsidie voor wordt aangevraagd, de ketensamenwerking rondom school en wijk wordt versterkt;

    • e.

      een beschrijving van hoe de kwaliteit geborgd wordt;

    • f.

      een sluitende begroting voor de subsidie die wordt aangevraagd, met een heldere onderbouwing van de kosten, met onderscheid tussen personele en materiële kosten;

    • g.

      Een duidelijke beschrijving van hoe de beoogde doelen en resultaten gemonitord worden, het bereik, de kwaliteit en de opbrengsten.

       

Artikel 7 Verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger dient actief medewerking te verlenen aan een actieonderzoek en dient de onderzoeker toegang te verlenen tot de voor onderzoeker noodzakelijke informatie.

  • 2.

    De subsidieverstrekking dient na afloop van activiteiten of projecten verantwoord te worden conform artikel 14 tot en met 16 van de ASV.

  • 3.

    De subsidieontvanger dient hun actieve medewerking te verlenen aan kennisuitwisseling tussen verschillende partijen, bijvoorbeeld door een presentatie te geven op een kennisuitwisselingsbijeenkomst wanneer deze door (of op verzoek van) de gemeente georganiseerd wordt.

  • 4.

    De subsidieontvanger dient gedurende de subsidieperiode op beeldende wijze aan een delegatie te tonen hoe de subsidiemiddelen op de locatie worden besteed. Aan deze locatiebezoeken zullen op uitnodiging van de gemeente afwisselend ambtenaren, raadsleden en/of wethouders en andere belangstellenden deelnemen. De onderwijsinstelling of organisatie kan het moment hiervoor zelf bepalen maar de bezoeken dienen plaats te vinden binnen de subsidieperiode.

     

Artikel 8: Betaling

Op basis van een verleende subsidie kan door het college een voorschot tot 100% worden verstrekt.

 

Artikel 9: Weigeringsgronden

Subsidie kan, naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Awb en artikel 10 van de ASV genoemde gevallen, in ieder geval worden geweigerd indien gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de activiteiten een onvoldoende betrouwbare financiële basis hebben.

 

Artikel 10: Afwijkingsmogelijkheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een aanvrager afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

 

Artikel 11: Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt op de dag na bekendmaking in werking.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 1 augustus 2023.

     

Artikel 12: Citeerregel

Deze regeling wordt aangehaald als: 'Subsidieregeling NPO ‘2022 tot en met juli 2023'.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

De secretaris, De burgemeester,