Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie gemeente Woensdrecht 2022 |
Citeertitel | Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie Woensdrecht 2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2022 | Nieuwe beleidsregel | 21-12-2021 |
Artikel 7: Onafhankelijk Advies
Een formele medische beoordeling door een onafhankelijke medische beoordelaar is geen noodzakelijke voorwaarde, indien het college in individuele gevallen, aan de hand van eigen waarneming, reeds bij het college aanwezige gegevens, of door de belanghebbende verstrekte gegevens, zelf in staat is te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Het college kan in bijzondere niet voorziene gevallen afwijken van hetgeen in deze regeling is bepaald, indien van toepassing van deze regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De belanghebbende die op de dag voorafgaand aan de datum van inwerkingtreding van deze regels een periodieke tegemoetkoming ontvangt, maar door deze nieuwe beleidsregels niet meer (volledig) in aanmerking komt voor de in het verleden toegekende periodieke tegemoetkoming, behoudt het recht op deze periodieke tegemoetkoming tot einde van de lopende toekenning.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 december 2021.
Het college van burgemeester en wethouders gemeente Woensdrecht,
A.P.E. Baart, MBA drs. J.J.C. Adriaansen
secretaris burgemeester
Het doel van de SMI is gericht op het ontlasten van ouders dan het welzijn van kinderen veilig te stellen. De regeling is niet gericht op de bevordering van de arbeidsparticipatie van de ouders, maar daar kan op de lange termijn of indirect wel sprake van zijn.
In de SMI worden twee doelgroepen geformuleerd die voor een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang in aanmerking komen. Te weten ouders met een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking die door middel van kinderopvang ontlast worden en ouders van kinderen waarbij als gevolg van de thuissituatie het welzijn in gedrang komt. Deze gegevens maken dat de SMI inhoudelijk gezien aansluit bij een aantal wettelijk kaders namelijk:
- de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
- de Wet maatschappelijke ondersteuning, en;
Sinds 2012 is de SMI niet meer wettelijk geregeld. Het rijk gaat er wel vanuit dat gemeenten hier mogelijkheden voor bieden en hier zelf beleid voor ontwikkelen. Hiervoor zijn middelen toegevoegd aan het gemeentefonds.
In artikel 1 worden de belangrijkste begrippen gedefinieerd die in deze regeling worden gebruikt.
Artikel 2. Doelgroep Sociaal Medische Indicatie
Het belangrijkste uitgangspunt is altijd het welzijn van het kind.
Het kan zowel om een ouder/wettelijk verzorger gaan waarbij door een (tijdelijke) beperking inzet van kinderopvang noodzakelijk is, als om een kind waarbij inzet van kinderopvang noodzakelijk is om redenen van het welzijn van het kind.
Aan het verstrekken van een tegemoetkoming voor de kosten van de kinderopvang zijn een aantal voorwaarden verbonden. De voorwaarden worden in het artikel benoemd.
De eigen verantwoordelijkheid voor het vergroten van de zelfredzaamheid van de aanvrager is belangrijk. Indien problemen hanteerbaar gemaakt kunnen worden of weg te nemen zijn, dient de aanvrager hieraan te werken mogelijk met professionele begeleiding.
De belastingdienst hanteert een maximum uurprijs die voor vergoeding via de toeslag in aanmerking komt. De uurprijzen van de kinderopvanginstellingen in het werkgebied van de ISD liggen daar soms boven. Voor de uitvoering is hier gekozen voor de meest praktische oplossing. De maximum uurprijs van de kinderopvanginstelling wordt gehanteerd. Ouders met een minimum inkomen zouden anders nog steeds met een stukje eigen bijdrage worden geconfronteerd. Die resterende eigen bijdrage zou dan via bijzondere bijstand verstrekt kunnen worden, maar dat betekent een extra aanvraag dus extra administratieve lasten.
Artikel 4. Duur van de tegemoetkoming
Kinderopvang op basis van de sociaal medische indicatie is een regeling gericht op tijdelijke ondersteuning. De hier bepaalde duur sluit zo veel mogelijk aan bij de bestaande praktijk.
Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om voor het aflopen van de eerder toegekende tegemoetkoming verlening aan te vragen, indien nodig.
Artikel 5. Voorliggende voorziening
Een voorliggende voorziening betreft iedere voorziening waar de aanvrager een beroep op kan doen ter bekostiging van specifieke uitgaven en ter verwerving van middelen. Het is niet mogelijk om een tegemoetkoming te verstrekken voor kosten waar sprake is van een voorliggende voorziening.
Wel zal altijd getoetst moeten worden of de voorliggende voorziening toereikend en passend is gelet op het doel waar deze voor is bestemd.
Per 1 januari 2021 is het wetsvoorstel verzamelwet kinderopvang in werking getreden.
Belangrijke wijziging is dat gezinnen waarin de ene ouder werkt en de andere ouder een permanente indicatie heeft vanuit de Wet langdurige zorg recht krijgen op kinderopvangtoeslag.
De regeling wordt uitgevoerd door de ISD Brabantse Wal. Het aanvraagformulier is fysiek en digitaal beschikbaar, maar kan enkel fysiek bij de ISD Brabantse Wal worden ingeleverd.
Digitaal aanvragen is niet mogelijk. Voor het vaststellen van het recht op een tegemoetkoming zijn in ieder geval de identiteitsgegevens, inkomens- en vermogensgegevens van aanvragers nodig, alsmede een bewijs van de noodzaak. Bij een vast inkomen volstaat een inkomensspecificatie van de maand voorafgaand aan de maand van aanvraag. Bij wisselende inkomsten wordt het gemiddelde genomen van de die maanden voorafgaand aan de maand van aanvraag. Als de aanvrager een uitkering levensonderhoud van de ISD Brabantse wal ontvangt, hoeven de identiteitsgegevens en de inkomens- en vermogensgegevens niet te worden overlegd. Als het nodig is, kan het college er voor kiezen om (aanvullend) advies op te vragen bij een onafhankelijk beoordelaar.
Artikel 7. Onafhankelijk advies
Voor het bepalen van de noodzaak voor de tegemoetkoming voor kosten kinderopvang op basis van de sociaal medische indicatie wordt aanvrager gevraagd om bij de aanvraag een onafhankelijk advies of indicatie aan te leveren. Onder een onafhankelijk advies of indicatie wordt gerekend een advies of indicatie van het Centrum voor Jeugd en Gezin, van een onafhankelijke medisch beoordelaar of de GGD. Het advies of de indicatie kan zonder toetsing worden overgenomen door het college.
Wanneer het onafhankelijk advies of indicatie ontbreekt bij de aanvraag, vraagt het college advies op bij een onafhankelijke professional, zoals Argonaut Advies.
Verder is een formele medische beoordeling door een onafhankelijke medische beoordelaar geen noodzakelijke voorwaarde, indien het college in individuele gevallen, aan de hand van eigen waarneming, reeds bij het college aanwezige gegevens, of door de belanghebbende verstrekte gegevens, zelf in staat is te beoordelen of iemand in aanmerking komt voor de tegemoetkoming.
Artikel 8. Middelen, vermogen en draagkracht
Voor het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming wordt gekeken naar inkomen en vermogen. Aan de hand daarvan wordt de draagkracht bepaald. Voor dit artikel is de aansluiting gemaakt bij de bestaande beleidsregels bijzondere bijstand om voor de uitvoering een zo uniform mogelijke werkwijze te hanteren.
Dit artikel geeft de mogelijkheid om in incidentele gevallen af te wijken als het anders voor de aanvrager gevolgen zou hebben die niet in verhouding staan tot de doelen die met de regeling worden nagestreefd.