Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterland

Mandaatregeling gemeente Waterland 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Waterland 2021
CiteertitelMandaatregeling gemeente Waterland 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 168 van de Gemeentewet
  2. artikel 171 van de Gemeentewet
  3. artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 10:2 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht
  6. artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht
  7. artikel 10:5 van de Algemene wet bestuursrecht
  8. artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht
  9. artikel 10:7 van de Algemene wet bestuursrecht
  10. artikel 10:8 van de Algemene wet bestuursrecht
  11. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
  12. artikel 10:10 van de Algemene wet bestuursrecht
  13. artikel 10:11 van de Algemene wet bestuursrecht
  14. artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024artikel 5, bijlage 1

12-12-2023

gmb-2023-547706

09-09-202201-01-2024artikel 5

23-08-2022

gmb-2022-395408

01-02-202209-09-2022nieuwe regeling

19-10-2021

gmb-2022-30007

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Waterland 2021

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Waterland, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,

 

overwegende dat het gelet op de wijziging in de organisatiestructuur noodzakelijk is de mandaatregeling aan te passen;

 

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is aan te sluiten bij de nieuwe organisatievisie en besturingsfilosofie zoals verwoord in ‘Het Waterlandse Werken, waarbij verantwoordelijkheid, professionaliteit en eigenaarschap van medewerkers gestimuleerd wordt en resultaatverantwoordelijke teams uitgangspunt zijn;

 

gelet op artikel 168 en 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gezien het advies van de Ondernemingsraad d.d. 23 september 2021,

 

BESLUITEN:

 

vast te stellen de navolgende Mandaatregeling gemeente Waterland 2021.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland;

  • c.

    mandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen, conform artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat de oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid heeft en deze aan een ander mandateert;

  • e.

    gemandateerde: de functionaris die een oorspronkelijke wettelijke bevoegdheid gemandateerd heeft gekregen van het bestuursorgaan;

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de volmachtgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • h.

    medewerker: een binnen een organisatie-eenheid werkzame ambtenaar of extern ingehuurde kracht;

  • i.

    organisatie-eenheid: organisatieonderdeel dat is belast met de ontwikkeling en uitvoering van taken en beleid die behoren tot het betreffende werkterrein zoals genoemd in bijlage 3.

Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat dient, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.

Artikel 3 Inhoud mandaat

De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

 

MANDAATVERLENING DOOR COLLEGE EN BURGEMEESTER

Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren

  • 1.

    Het college en de burgemeester van Waterland verlenen de medewerker die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.

  • 2.

    Het gestelde in het eerste lid geldt uitsluitend wanneer is voldaan aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 5.

  • 3.

    De mandaatgever heeft tevens de bevoegdheid het in het eerste lid bedoelde mandaatbesluit te ondertekenen.

Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening

  • 1.

    Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden die behoren tot het werkterrein van de organisatie-eenheid c.q. taakveld waarbinnen de medewerker werkzaam is of tot het aan hem opgedragen aandachtsgebied.

  • 2.

    Medewerkers met een leidinggevende functie hebben mandaat voor de gehele organisatie-eenheid waarvoor zij verantwoordelijk zijn, met uitzondering van:

    • a.

      beheer van de bestaande formatie;

    • b.

      besluiten aanstelling en ontslag;

    • c.

      besluiten over werktijden in afwijking van reguliere afspraken;

    • d.

      besluiten over zienswijze beoordelingsgesprekken;

    • e.

      besluiten over salaris, toelagen en vergoedingen;

    • f.

      besluiten over functiewaardering;

    • g.

      besluiten over het toepassen van hardheidsclausules in de Cao gemeenten en de door het college vastgestelde (uitvoerings)regelingen in het personeelshandboek;

    • h.

      besluiten over ondernemingsraad;

    • i.

      besluiten over integriteitsbeleid;

    • j.

      besluiten, inhoudende disciplinaire straffen;

    • k.

      het uitvoeren van de regeling klokkenluiders;

  • Deze categorie besluiten is voorbehouden aan de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De gemandateerde is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:

    • a.

      het besluit niet passend is binnen de Budgetregeling;

    • b.

      het besluit niet in lijn is met het inkoopbeleid en de daarin genoemde grensbedragen en/of het afgegeven interne inkoopadvies;

    • c.

      het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften c.q. een deskundigenadvies;

    • d.

      het een bevoegdheid betreft die in een wettelijke regeling expliciet wordt uitgezonderd van mandaat en derhalve geacht wordt voorbehouden te zijn aan het desbetreffende orgaan aan wie het is toebedeeld;

    • e.

      het voorgenomen besluit een overschrijding van een budget of krediet tot gevolg heeft dan wel een groot financieel risico met zich brengt;

    • f.

      de geldelijke verplichtingen die vallen onder inkoop- en aanbesteding hoger zijn dan een totale opdrachtwaarde vanaf € 100.000. Het in de markt zetten van een aanbesteding van werken, leveringen en diensten boven € 100.000,- en het aangaan van (hieruit volgende) overeenkomsten met een opdrachtwaarde van meer dan € 100.000.-;

    • g.

      het voorgenomen besluit dusdanige gevolgen heeft voor de rechtspositie van meerdere ambtenaren dat besluitvorming door het college vereist is, of wanneer het de rechtspositie van de gemeentesecretaris betreft;

    • h.

      een lid van het college of de leidinggevende van de gemandateerde heeft aangegeven dat hij het voorstel aan de mandaatgever wenst voor te leggen;

    • i.

      de mandaatgever heeft aangegeven zelf te willen besluiten;

    • j.

      het een voordracht voor of benoeming van personen op grond van een wettelijk voorschrift betreft anders dan het aangaan van een dienstverband, dit met uitzondering van toezichthouders of van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • k.

      het een besluit betreft waarmee algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels of beleid wordt vastgesteld dan wel anderszins bevoegdheden betreft waarvoor ingevolge de Algemene wet bestuursrecht of in enig ander wettelijk voorschrift is bepaald dat mandaat niet kan worden verleend;

    • l.

      aan het voorgenomen besluit mogelijkerwijs politieke consequenties zijn verbonden dan wel dat dit precedentwerking tot gevolg kan hebben;

    • m.

      het voorgenomen besluit kan leiden tot bestuurlijke afbreuk en/of afbreuk voor de organisatie;

    • n.

      het voorgenomen besluit anderszins aanmerkelijke (financiële) invloed heeft of zou kunnen hebben op regionaal of plaatselijk niveau;

    • o.

      er sprake is van rechtshandelingen betreffende strategische (onroerende-)zaken, dan wel privaatrechtelijke rechtshandelingen met een politiek karakter;

    • p.

      het bevoegdheden van de burgemeester betreft die betrekking hebben op c.q. raakvlakken hebben met het handhaven van de openbare orde;

    • q.

      het personeelsaangelegenheden betreft, inhoudende:

      • -

        het besluit tot aanstelling en ontslag van gemeentesecretaris en/of (algemeen) directeur;

      • -

        het toekennen van salaris bij aanstelling, extra salarisverhoging en/of een persoonlijke toelage voor gemeentesecretaris en/of (algemeen) directeur;

      • -

        het verlenen van ontslag wegens reorganisatie of verminderde behoefte aan arbeidskrachten;

      • -

        het verlenen van toestemming tot het vervullen van nevenfuncties door gemeentesecretaris en/of (algemeen) directeur;

    • r.

      het handelt over het nemen van besluiten over aanvragen omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waar:

    • s.

      het handelt over het geven van een reactie op een verzoek om vooroverleg omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waar:

    • t.

      het handelt over een besluit inzake last onder bestuursdwang c.q. last onder dwangsom boven een totaalbedrag van € 2000 dan wel een besluit inzake bestuurlijke boete boven een bedrag van € 350;

    • u.

      het handelt over het besluit tot het aangaan van een overeenkomst die niet valt onder inkoop en het aanbesteding, tenzij het mandaat van die overeenkomst elders in deze mandaatregeling is geregeld. Denk hierbij aan PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen, samenwerkingsovereenkomsten, overeenkomsten voor projectontwikkeling zoals de anterieure overeenkomsten, projectsamenwerkingen, bestuursovereenkomsten, planschadeovereenkomsten;

    • v.

      het handelt over een besluit tot het aangaan van overeenkomsten indien:

      • -

        op grond van de Gemeentewet het college de raad vooraf over de overeenkomst moet informeren, omdat de raad daarom heeft verzocht;

      • -

        op grond van de Gemeentewet de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen ten aanzien van de overeenkomst ter kennis van het college te brengen omdat deze ingrijpende gevolgen voor de gemeente kan hebben;

    • w.

      het handelt over een besluit tot het aangaan van een overeenkomst tot:

      • -

        koop en verkoop van grond en onroerende zaken boven een bedrag van € 25.000,00;

      • -

        ruil van grond en onroerende zaken, waarvan de onroerende zaak een waarde vertegenwoordigt boven een bedrag van € 25.000,-;

      • -

        erfpacht van gemeentelijke eigendommen, waarvan de eigendommen een waarde hebben boven een bedrag van € 25.000,00;

      • -

        huur en verhuur en pacht van grond en onroerende zaken boven een bedrag van € 1500,00 kale huurprijs of pachtprijs per maand;

    • x.

      het handelt over een besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen;

    • y.

      op grond van de financiële verordening gemeente Waterland de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen te geven.

  • 4.

    Wanneer één besluitonderdeel behorende bij een aanvraag om omgevingsvergunning valt onder de uitzonderingen als bedoeld in het derde lid, zijn alle (deel)besluiten uitgezonderd van mandaat.

  • 5.

    Ter verduidelijking van de onder het derde lid vermelde gevallen is een lijst van nadere instructies opgesteld (bijlage 1), evenals een verkorte toelichting inzake het gebruik maken van mandaat in algemene zin (bijlage 2). Beide bijlagen zijn onverkort op deze mandaatregeling van toepassing.

  • 6.

    Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht kan niet in mandaat worden gedaan door degene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.

Artikel 6 Specifieke mandaten aan derden

  • 1.

    Verlening van mandaat aan een gemandateerde die niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de instemming van de gemandateerde en in voorkomend geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid de gemandateerde werkt.

  • 2.

    Mandaat tot het uitoefenen van taken en bevoegdheden die door middel van een overeenkomst aan een derde zijn overgedragen, dan wel specifieke mandaten vallen niet onder deze regeling.

     

OVERIGE ARTIKELEN

Artikel 7 Ondertekening

  • 1.

    In de (digitale) ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen en dat het besluit is genomen krachtens mandaat, volmacht of machtiging.

  • 2.

    Voor ondertekening met een natte of elektronische ondertekening wordt de volgende formulering aangehouden:

     

  • ‘namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,’

  • gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de gemandateerde;

  • of

  • ‘namens de burgemeester van de gemeente Waterland’

  • gevolgd door handtekening, naam en functieaanduiding van de gemandateerde.

Artikel 8 Intrekking oude regeling

De Mandaat, volmacht en machtigingregeling gemeente Waterland 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Mandaatregeling gemeente Waterland 2021.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 19 oktober 2021.

drs. E.G.H. Dijk MPM

gemeentesecretaris/algemeen directeur

drs. M.C. van der Weele

burgemeester

drs. M.C. van der Weele

burgemeester

Bijlage 1, behorende bij artikel 5, vijfde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021

 

Randvoorwaarden behorende bij Mandaatregeling gemeente Waterland

 

Besluitvorming dient in ieder geval door een bevoegd bestuursorgaan te worden genomen in de hierna genoemde gevallen.

 

  • I.

    Afdoening en ondertekening besluiten inzake werving/selectie/aanstelling en ontslag van personeel die binnen de gestelde formatie vallen vanaf schaal 12.

  • II.

    Afdoening en ondertekening besluiten inzake boventalligheid personeel.

  • III.

    Beslissing op bezwaar.

  • IV.

    Afdoening en ondertekening besluitvorming over anterieure overeenkomsten.

  • V.

    Afdoening en ondertekening besluiten op aanvragen om een omgevingsvergunning en/of een reactie op een verzoek om vooroverleg omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken van het -al dan niet tijdelijke- omgevingsplan (van rechtswege).

  • VI.

    Afdoening en ondertekening van besluiten inzake last onder bestuursdwang c.q. last onder dwangsom boven een bedrag van 2000 euro (met uitzondering van wegslepen voer- en vaartuigen en besluit tot verkopen meegevoerde en opgeslagen zaken) en afdoening en ondertekening van een bestuurlijke boete boven een bedrag van 350 euro.

  • VII.

    Afdoening en ondertekening besluiten waarin wensen en bedenkingen dient te worden gevraagd op grond van de Financiële verordening, waaronder verkrijging van onroerende zaken, vervreemding (onder voorwaarden) van gemeentelijke onroerende zaken, bezwaring (onder voorwaarden) gemeentelijke onroerende zaken, verstrekken van leningen, waarborgen en garanties en (onder voorwaarden) aangaan van leningen.

Bijlage 2, behorende bij artikel 5, vijfde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021

 

Instructie behorende bij artikel 5, derde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021.

 

Met als kernwaarden lef, verbinding, vertrouwen en nieuwsgierig is nu ook het moment gekomen om af te stappen van de traditionele wijze van mandatering. Dit sluit aan bij de nieuwe organisatievisie en besturingsfilosofie zoals verwoord in ‘Het Waterlandse Werken’, waarbij verantwoordelijkheid, professionaliteit en eigenaarschap van de medewerker van de gemeente Waterland worden genoemd en gestimuleerd. Daarnaast beschrijft voormelde visie eveneens de nieuwe wijze van leiddinggeven, waarbij ‘resultaatverantwoordelijke teams’ uitgangspunt zijn.

 

Kort gezegd is dit de nieuw voorgestelde regeling:

 

Alle bevoegdheid van het college en burgemeester worden neergelegd bij medewerkers van de organisatie, met een aantal uitzonderingen en onder een aantal randvoorwaarden.

 

‘Mandaat tenzij..’ is het uitgangspunt. Er worden geen functies meer genoemd, geen afdelingen, geen wetten. De lijst algemeen omschreven uitzonderingen en voorwaarden is vele malen korter, duidelijker en duurzamer dan de huidige gedetailleerde bevoegdhedenlijsten. Een algemene lijst van uitzonderingen en voorwaarden dwingt tot scherpe vragen stellen bij de uitoefening van bevoegdheden. Vanuit taakvolwassenheid, eigenaarschap en vertrouwen kunnen de medewerkers met en binnen hun teams heel goed beslissen of een besluit beter door het bestuursorgaan zelf kan worden genomen of niet. Afstemming met de betreffende portefeuillehouder aan de voorkant is dan ook belangrijk. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan een regulier werkoverleg tussen medewerker van een bepaald team met de verantwoordelijk portefeuillehouder. En bij acute incidentele gevallen kan een medewerker uiteraard ook direct contact opnemen met de betreffende portefeuillehouder. Afstemming betreft dan ook zowel een structuuraspect (regulier werkoverleg) als ook een cultuur aspect (gedraging ambtenaar om portefeuillehouder op de hoogte te houden).

De scheidslijn tussen wanneer wel en wanneer geen gebruik mag worden gemaakt van een mandaat is dun. Bij een aantal randvoorwaarden kan er geen misverstand bestaan over de interpretatie ervan. Ter verduidelijking wordt hierbij verwezen naar bijlage 1, waarbij een aantal randvoorwaarden nader is uitgewerkt en waarbij klip en klaar is aangegeven wanneer besluitvorming in ieder geval door het bevoegde bestuursorgaan dient plaats te vinden.

Bijlage 3, behorende bij artikel 1, onder h. van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021

 

Organisatieonderdelen ambtelijke organisatie

  • 1.

    De ambtelijke organisatie (met uitzondering van de griffie) van de gemeente Waterland bestaat uit de volgende teams:

    • Team Samenleving

    • Team Ruimte

    • Team Realisatie

    • Team Bedrijfsvoering

    • Team Buitendienst

    • Control

  • 2.

    Binnen de ambtelijke organisatie (met uitzondering van de griffie) kunnen clusters worden gevormd.

Omschrijving van de teams

 

De organisatie-eenheden verrichten de navolgende hoofdtaken:

 

Team Samenleving:

Het team samenleving richt zich op het ontwikkelen, faciliteren en beheren van individuele en collectieve maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen, alsmede het verzorgen van taken op het snijvlak van zorg en openbare orde en veiligheid.

 

Team Ruimte:

Het team ruimte richt zich op de ontwikkeling, inrichting en handhaving van de economische, ruimtelijke, fysieke en infrastructurele omgeving en de openbare orde en veiligheid.

 

Team Realisatie:

Het team realisatie kenmerkt zich door het verzorgen van interne- en externe dienstverlening. De clusters; publiekszaken, bestuurs- en managementondersteuning, beheer van de openbare ruimte en cluster vastgoed, onderwijs en sport (VOS) vallen hier onder.

 

Team bedrijfsvoering:

Het team bedrijfsvoering verzorgt de concern brede en op de clusters gerichte taken op het gebied van financiën, informatiemanagement, HRM, facilitair en juridische zaken voor zover het betreft tweedelijnstaken.

 

Team buitendienst:

Het team buitendienst zorgt voor onderhoud van de openbare ruimte, en gemeentelijke gebouwen en levert ondersteuning bij evenementen en calamiteiten in de gemeente Waterland. Zij richten zich op diverse clusters: groen, grijs en machines.

 

Control:

Control adviseert over strategische, governance en control vraagstukken op meerdere samenhangende vakgebieden, signaleert risico’s, knelpunten en verbeterpunten en toetst de naleving van kaders, richtlijnen en regelgeving. Hier valt ook de informatieveiligheid en gegevensbescherming onder.