Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Waterland 2021 |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Waterland 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt in werking op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | artikel 5, bijlage 1 | 12-12-2023 | |||
09-09-2022 | 01-01-2024 | artikel 5 | 23-08-2022 | ||
01-02-2022 | 09-09-2022 | nieuwe regeling | 19-10-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Waterland, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft,
overwegende dat het gelet op de wijziging in de organisatiestructuur noodzakelijk is de mandaatregeling aan te passen;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is aan te sluiten bij de nieuwe organisatievisie en besturingsfilosofie zoals verwoord in ‘Het Waterlandse Werken, waarbij verantwoordelijkheid, professionaliteit en eigenaarschap van medewerkers gestimuleerd wordt en resultaatverantwoordelijke teams uitgangspunt zijn;
gelet op artikel 168 en 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de Ondernemingsraad d.d. 23 september 2021,
vast te stellen de navolgende Mandaatregeling gemeente Waterland 2021.
Artikel 2 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat dient, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.
De bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen omvat tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.
Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren
Het college en de burgemeester van Waterland verlenen de medewerker die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.
Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening
Het in het artikel 4, eerste lid, bedoelde mandaat komt de gemandateerde slechts toe, voor zover de uitoefening van de bevoegdheid overeenstemt met de taken en verantwoordelijkheden die behoren tot het werkterrein van de organisatie-eenheid c.q. taakveld waarbinnen de medewerker werkzaam is of tot het aan hem opgedragen aandachtsgebied.
De gemandateerde is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:
de geldelijke verplichtingen die vallen onder inkoop- en aanbesteding hoger zijn dan een totale opdrachtwaarde vanaf € 100.000. Het in de markt zetten van een aanbesteding van werken, leveringen en diensten boven € 100.000,- en het aangaan van (hieruit volgende) overeenkomsten met een opdrachtwaarde van meer dan € 100.000.-;
het handelt over het nemen van besluiten over aanvragen omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waar:
artikel 1 en artikel 2, eerste lid, onder a, van het Besluit Bindend Adviesrecht Omgevingswet Waterland 2022 of diens opvolger van toepassing is, of;
het handelt over het geven van een reactie op een verzoek om vooroverleg omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waar:
artikel 1 en artikel 2, eerste lid, onder a, van het Besluit Bindend Adviesrecht Omgevingswet Waterland 2022 of diens opvolger van toepassing is, of;
het handelt over het besluit tot het aangaan van een overeenkomst die niet valt onder inkoop en het aanbesteding, tenzij het mandaat van die overeenkomst elders in deze mandaatregeling is geregeld. Denk hierbij aan PPS-constructies, convenanten, intentieverklaringen, samenwerkingsovereenkomsten, overeenkomsten voor projectontwikkeling zoals de anterieure overeenkomsten, projectsamenwerkingen, bestuursovereenkomsten, planschadeovereenkomsten;
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland, gehouden op 19 oktober 2021.
drs. E.G.H. Dijk MPM
gemeentesecretaris/algemeen directeur
drs. M.C. van der Weele
burgemeester
drs. M.C. van der Weele
burgemeester
Bijlage 1, behorende bij artikel 5, vijfde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021
Randvoorwaarden behorende bij Mandaatregeling gemeente Waterland
Besluitvorming dient in ieder geval door een bevoegd bestuursorgaan te worden genomen in de hierna genoemde gevallen.
Afdoening en ondertekening van besluiten inzake last onder bestuursdwang c.q. last onder dwangsom boven een bedrag van 2000 euro (met uitzondering van wegslepen voer- en vaartuigen en besluit tot verkopen meegevoerde en opgeslagen zaken) en afdoening en ondertekening van een bestuurlijke boete boven een bedrag van 350 euro.
Afdoening en ondertekening besluiten waarin wensen en bedenkingen dient te worden gevraagd op grond van de Financiële verordening, waaronder verkrijging van onroerende zaken, vervreemding (onder voorwaarden) van gemeentelijke onroerende zaken, bezwaring (onder voorwaarden) gemeentelijke onroerende zaken, verstrekken van leningen, waarborgen en garanties en (onder voorwaarden) aangaan van leningen.
Bijlage 2, behorende bij artikel 5, vijfde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021
Instructie behorende bij artikel 5, derde lid van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021.
Met als kernwaarden lef, verbinding, vertrouwen en nieuwsgierig is nu ook het moment gekomen om af te stappen van de traditionele wijze van mandatering. Dit sluit aan bij de nieuwe organisatievisie en besturingsfilosofie zoals verwoord in ‘Het Waterlandse Werken’, waarbij verantwoordelijkheid, professionaliteit en eigenaarschap van de medewerker van de gemeente Waterland worden genoemd en gestimuleerd. Daarnaast beschrijft voormelde visie eveneens de nieuwe wijze van leiddinggeven, waarbij ‘resultaatverantwoordelijke teams’ uitgangspunt zijn.
Kort gezegd is dit de nieuw voorgestelde regeling:
Alle bevoegdheid van het college en burgemeester worden neergelegd bij medewerkers van de organisatie, met een aantal uitzonderingen en onder een aantal randvoorwaarden.
‘Mandaat tenzij..’ is het uitgangspunt. Er worden geen functies meer genoemd, geen afdelingen, geen wetten. De lijst algemeen omschreven uitzonderingen en voorwaarden is vele malen korter, duidelijker en duurzamer dan de huidige gedetailleerde bevoegdhedenlijsten. Een algemene lijst van uitzonderingen en voorwaarden dwingt tot scherpe vragen stellen bij de uitoefening van bevoegdheden. Vanuit taakvolwassenheid, eigenaarschap en vertrouwen kunnen de medewerkers met en binnen hun teams heel goed beslissen of een besluit beter door het bestuursorgaan zelf kan worden genomen of niet. Afstemming met de betreffende portefeuillehouder aan de voorkant is dan ook belangrijk. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan een regulier werkoverleg tussen medewerker van een bepaald team met de verantwoordelijk portefeuillehouder. En bij acute incidentele gevallen kan een medewerker uiteraard ook direct contact opnemen met de betreffende portefeuillehouder. Afstemming betreft dan ook zowel een structuuraspect (regulier werkoverleg) als ook een cultuur aspect (gedraging ambtenaar om portefeuillehouder op de hoogte te houden).
De scheidslijn tussen wanneer wel en wanneer geen gebruik mag worden gemaakt van een mandaat is dun. Bij een aantal randvoorwaarden kan er geen misverstand bestaan over de interpretatie ervan. Ter verduidelijking wordt hierbij verwezen naar bijlage 1, waarbij een aantal randvoorwaarden nader is uitgewerkt en waarbij klip en klaar is aangegeven wanneer besluitvorming in ieder geval door het bevoegde bestuursorgaan dient plaats te vinden.
Bijlage 3, behorende bij artikel 1, onder h. van de Mandaatregeling gemeente Waterland 2021
Organisatieonderdelen ambtelijke organisatie
De organisatie-eenheden verrichten de navolgende hoofdtaken:
Het team samenleving richt zich op het ontwikkelen, faciliteren en beheren van individuele en collectieve maatschappelijke ondersteuning en voorzieningen, alsmede het verzorgen van taken op het snijvlak van zorg en openbare orde en veiligheid.
Het team ruimte richt zich op de ontwikkeling, inrichting en handhaving van de economische, ruimtelijke, fysieke en infrastructurele omgeving en de openbare orde en veiligheid.
Het team realisatie kenmerkt zich door het verzorgen van interne- en externe dienstverlening. De clusters; publiekszaken, bestuurs- en managementondersteuning, beheer van de openbare ruimte en cluster vastgoed, onderwijs en sport (VOS) vallen hier onder.
Het team bedrijfsvoering verzorgt de concern brede en op de clusters gerichte taken op het gebied van financiën, informatiemanagement, HRM, facilitair en juridische zaken voor zover het betreft tweedelijnstaken.
Het team buitendienst zorgt voor onderhoud van de openbare ruimte, en gemeentelijke gebouwen en levert ondersteuning bij evenementen en calamiteiten in de gemeente Waterland. Zij richten zich op diverse clusters: groen, grijs en machines.
Control adviseert over strategische, governance en control vraagstukken op meerdere samenhangende vakgebieden, signaleert risico’s, knelpunten en verbeterpunten en toetst de naleving van kaders, richtlijnen en regelgeving. Hier valt ook de informatieveiligheid en gegevensbescherming onder.